Gå til innhold

Paris

Anbefalte innlegg

Gjest Maritadott
Skrevet

Heihei!

Jeg og veninna mi skal til Paris neste uke, mandag. Og jeg har noen par spørsmål.

Jeg har nå hørt mange skrekkhistorier om Paris, jeg aner ikke hva jeg skal forvente meg. Dere som har vært der, er det noe jeg burde være ops på eller passe opp for?

Jeg har akkurat fylt 18 år og har aldri vært på en skikkelig ferie før, så er veldig nybegynner på å reise! :gjeiper:

-Hvilken måte er det best å komme seg til byen fra flyplassen på? Er taxi veeeeldig dyrt i Paris?

- Fikk i dag vite av min tante at å bruke skjørt i Paris ikke var noe lurt i hele tatt, at franske menn er ekle og kan være farlige. Er dette sant? Elsker jo å bruke skjørt!

- Er det vanskelig å kommunisere med franskmenn?

- Får jeg brukt norske ting som rettetang,mobillader osv i strømkoblingen der? overlever aldri uten rettetanga mi!

-Hvor mye penger burde jeg sette av til mat?

- Hva er aldersgrensere på barer,utesteder? og er det farlig å ferdes ute på natta/kvelden der?

Noen steder jeg absolutt burde få deg meg?

og sist med ikke minst, hvor er det best å shoppe? :ler:

Håper på svar =)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Vel jeg er mann, men jeg skal svare så godt jeg kan :)

- kommer litt ann på hvilken flyplass du lander på, men gennerelt så er det billigst å reise med jernbanen.

Lander du på Orly(norwegian), så koster det ikke allverden med taxi. Det kommer litt ann på hvor du skal bo, men du kommer langt for 40 Euro. Uansett, det billigste allternativet er Orlyval til Antony, og RER B derfra til sentrum.

Lander du på CDG(sas,airfrance), så koster det nok endel mer med taxi. Her er nok det mest fornuftig toget eller bussen(hvis bussen stopper ved hotllet).

Husker desverre ikke hvilken RER linje det er, men det er bare en.

Taxi er ikke veldig dyrt i paris, men heller ikke veldig billig.

-Jeg vet ikke noe om å bruke skjørt i paris, :ler: men man ser mange franskkvinner som bruker skjørt. Franske menn er IKKE ekle eller farlige!

-Her er det mange delte meninger. Det å snakke en samtale på engelsk kan by på problemer, men mange tar seg tiden til å prøve å foratå hva man sier.

- I frankrike har de en annen type stikkontakt, men på badet på hotellene kan man bruke den "vanlige".

- Det kommer helt ann på hvor du skal spise.. Er du kjiip, så kan du beregne 5 Euro til middagen.

- Er ikke sikker på aldersgrensene der, men siden du er 18 kan det bety problemer på noen steder. Det er ikke farlig å gå rundt i Paris, men Nord i byen ville jeg ikke gått i alene/full hvis jeg var dame.

Jeg liker å bare gå rundt, kanskje ta en øl og spise på en av de utallige og sjarmerende bistroene.

God tur!

Gjest Maritadott
Skrevet
Vel jeg er mann, men jeg skal svare så godt jeg kan :)

- kommer litt ann på hvilken flyplass du lander på, men gennerelt så er det billigst å reise med jernbanen.

Lander du på Orly(norwegian), så koster det ikke allverden med taxi. Det kommer litt ann på hvor du skal bo, men du kommer langt for 40 Euro. Uansett, det billigste allternativet er Orlyval til Antony, og RER B derfra til sentrum.

Lander du på CDG(sas,airfrance), så koster det nok endel mer med taxi. Her er nok det mest fornuftig toget eller bussen(hvis bussen stopper ved hotllet).

Husker desverre ikke hvilken RER linje det er, men det er bare en.

Taxi er ikke veldig dyrt i paris, men heller ikke veldig billig.

-Jeg vet ikke noe om å bruke skjørt i paris, :ler: men man ser mange franskkvinner som bruker skjørt. Franske menn er IKKE ekle eller farlige!

-Her er det mange delte meninger. Det å snakke en samtale på engelsk kan by på problemer, men mange tar seg tiden til å prøve å foratå hva man sier.

- I frankrike har de en annen type stikkontakt, men på badet på hotellene kan man bruke den "vanlige".

- Det kommer helt ann på hvor du skal spise.. Er du kjiip, så kan du beregne 5 Euro til middagen.

- Er ikke sikker på aldersgrensene der, men siden du er 18 kan det bety problemer på noen steder. Det er ikke farlig å gå rundt i Paris, men Nord i byen ville jeg ikke gått i alene/full hvis jeg var dame.

Jeg liker å bare gå rundt, kanskje ta en øl og spise på en av de utallige og sjarmerende bistroene.

God tur!

takk for svar =D det satt jeg pris på =)

Skrevet

Hei. Paris er en nyyyydelig by. For shopping ville jeg dratt til Les Halles...masse butikker for shoppegale jenter:) Ville ikke vært redd for å gå med skjørt;) Franskmenn er nok mer flørtete og direkte enn gutta her i Norge, men det er jo bare artig.

Ville ruslet rundt i Latiner kvarteret og St. Germain om kvelden, masse spisesteder og barer...ikke så dyrt heller. Champs Elysee er DYRT... greit bare for å se Triumfbuen...men gata er oppskrytt. Montmatre er koselig...sitte i trappa foran SacreCoeur og nyte utsikte, kirka er verdt et besøk den og...nydelig kirke. Koselig å rusle litt rundt på Montmatre og...men området rundt Moulin Rouge lenger ned er ikke bra.

Hvor i byen skal dere bo da?

Gjest Maritadott
Skrevet
Hei. Paris er en nyyyydelig by. For shopping ville jeg dratt til Les Halles...masse butikker for shoppegale jenter:) Ville ikke vært redd for å gå med skjørt;) Franskmenn er nok mer flørtete og direkte enn gutta her i Norge, men det er jo bare artig.

Ville ruslet rundt i Latiner kvarteret og St. Germain om kvelden, masse spisesteder og barer...ikke så dyrt heller. Champs Elysee er DYRT... greit bare for å se Triumfbuen...men gata er oppskrytt. Montmatre er koselig...sitte i trappa foran SacreCoeur og nyte utsikte, kirka er verdt et besøk den og...nydelig kirke. Koselig å rusle litt rundt på Montmatre og...men området rundt Moulin Rouge lenger ned er ikke bra.

Hvor i byen skal dere bo da?

da skal vi absolutt sjekke ut Les Halles =) Takk for brae forslag =) skal skrive dem ned =)

Skal bo like ved Boulevard Montmartre =)

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Dette med skjørt er jo bare komisk. Det er ingen grunn til å ikke gå med skjørt i Paris.

Det er jo en storby, så man må ta sine forholdsregler, men jeg har ferdes rundt i gatene alene mang en gang på kveldstid, og følt meg trygg. Jeg følte meg tryggere der enn i andre mindre europeiske byer faktisk. Men, for all del, pass på deg selv, og ta følge med noen på kveldstid for sikkerhets skyld.

Men Paris er en flott by, og det er ingen grunn til å krisemaksimere heller. Tenk på det som en hvilken som helst annen storby i Europa. Jeg har vanskelig for å tro at det skal være farligere i Paris enn i f.eks. London eller Barcelona.

Franskmenn er jo kjent for å nekte å snakke engelsk til det pinlige, men vil tro Paris er bedre enn de fleste andre steder i Frankrike i så måte. Jeg har ikke snakket så mye engelsk der, så jeg har ikke fått testet det ut, men parisere er jo generelt mer urbane og gjerne mer "internasjonalt orientert" enn andre franskmenn, så det er visse sjanser for at du kan treffe på noen som kan noen engelske gloser.

Lykke til på reisen! Flott by. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Vær på vakt mot lommetyver, særlig i Clichy-området.

Når det gjelder skjørt, så bør du ikke gå over fotgjengerfeltene, for der blåser det opp varmluft slik at skjørtet blåser opp. Du har sikkert sett det kjente bildet av en smilende Marilyn Monroe i en utringet, hvit kjole med kjolen oppe på hoftene. Hun hadde tatt seg en bytur i Paris...

Ellers så er franske menn hyggelige og de hjelper gjerne med å forklare deg veien, f.eks.

Jeg synes Champs Elysees er koselig om kvelden med mange små restauranter og barer.

Jeg sikker på at du får en fin tur!

Skrevet

Paris er stort sett en trygg by. Men dere bør holde dere unna den nordre delen av byen på kveldstid (som nevnt over), dvs området rundt nordre delen av den blå metrolinjen (nr 2), særlig rundt Moulin Rouge. Dessuten kan Bologneskogen by på noen ubehagelige overraskelser i form av blottere og prostituerte, men de er jo generelt ikke særlig farlige.

Det er store avstander i byen, så det kan lønne seg å kjøpe flerdagerskort på metroen. Det får dere stort sett kjøpt på de fleste metrostasjonene. Taxi er ikke veldig dyrt, men ikke "sydenpris" heller. Taxi fra flyplassen, derimot, kan fort koste en del.

Skjørt er ikke noe problem i Paris, så lenge det ikke er "horete". Pariserdamer er veldig "ladies" og går i skjørt hele tiden. Andre steder i Frankrike, derimot, har jeg opplevd at skjørt ikke er noen suksess på kveldstid...

Engelsk er ikke noe problem i Paris - som en hvilken som helst annen storby i Europa. Men støter man på problemer, kan det lønne seg å "forfranske" engelsken - altså engelsk ord med litt fransk tonefall. F eks er det ikke sikkert de skjønner hva dere mener hvis dere spør etter McDonald's. "McDo", derimot, er den franske varianten ;)

Det lille restaurant- og kunstnerområdet på Montmartre er utrolig koselig. Der ligger det også et veldig fint Salvador Dali museum. Og Latinerkvarteret om kvelden er kjempehyggelig, som nevnt over.

Franske menn er stort sett hyggelige. Det er imidlertid mange i Paris som opprinnelig er fra Algerie og Marokko. Og nå mener jeg IKKE å være rasistisk - men disse har ofte en annen oppfatning av nordiske jenter enn etnisk franske. Dere bør derfor være litt forsiktige med tilnærmelser fra dem... Jeg snakker bare av erfaring fra det året jeg bodde i Paris. Uansett, det å bli plystret etter eller ropt etter er veldig vanlig, og betyr ikke noe "fare på ferde".

Oppsummeringsvis: ingen grunn til å være engstelig i Paris, så lenge dere tar normale forhåndsregler!

God tur til en av verdens beste byer!!

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Ja, som Montana nevner, hold dere unna Boulogne-skogen på kveldstid. Da vi var der på klassetur i sin tid, husker jeg vi fikk streng beskjed om å holde oss unna der. Det er vel litt som at man ikke skal gå alene langs Akerselva i Oslo om kvelden. Best å holde seg unna.

Gjest Maritadott
Skrevet

Takk for svar allesammen! =) Det setter jeg veldig pris på.

Er det smartest å ta med masse kontanter, eller tar dem visakort fleste steder i Paris? Er litt usikker på hvor mye penger jeg skal veksle.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Takk for svar allesammen! =) Det setter jeg veldig pris på.

Er det smartest å ta med masse kontanter, eller tar dem visakort fleste steder i Paris? Er litt usikker på hvor mye penger jeg skal veksle.

Jeg ville ikke tatt med masse kontanter, for det blir litt utrygt. De tar kort mange steder, selv om det muligens ikke er fullt så mye som her i Norge fortsatt. Men alltids greit å ha med seg litt kontanter om det er dyrt for deg å ta ut der nede (selv har jeg Skandiabanken og da koster det ingenting å ta ut penger i utlandet).

Skrevet
Heihei!

Jeg og veninna mi skal til Paris neste uke, mandag. Og jeg har noen par spørsmål.

Jeg har nå hørt mange skrekkhistorier om Paris, jeg aner ikke hva jeg skal forvente meg. Dere som har vært der, er det noe jeg burde være ops på eller passe opp for?

Jeg har akkurat fylt 18 år og har aldri vært på en skikkelig ferie før, så er veldig nybegynner på å reise! :gjeiper:

-Hvilken måte er det best å komme seg til byen fra flyplassen på? Er taxi veeeeldig dyrt i Paris?

- Fikk i dag vite av min tante at å bruke skjørt i Paris ikke var noe lurt i hele tatt, at franske menn er ekle og kan være farlige. Er dette sant? Elsker jo å bruke skjørt!

- Er det vanskelig å kommunisere med franskmenn?

- Får jeg brukt norske ting som rettetang,mobillader osv i strømkoblingen der? overlever aldri uten rettetanga mi!

-Hvor mye penger burde jeg sette av til mat?

- Hva er aldersgrensere på barer,utesteder? og er det farlig å ferdes ute på natta/kvelden der?

Noen steder jeg absolutt burde få deg meg?

og sist med ikke minst, hvor er det best å shoppe? :ler:

Håper på svar =)

Oppfør deg akkurat som du ville gjort i en norsk by! Dvs ikke vas rundt drita full i horestrøket eller gjør noe du vet ikke er lurt. Det er noen få metro-stasjoner dere ikke bør oppholde dere på på tidspunkter hvor få andre reiser. Det gjelder blant annet Chatelet, Lonely Planet har oversikt over resten (en god reiseguide er forresten et godt tips!) Ellers er det bare å gjøre som vanlig.

Det er RER B (tog) som du tar uansett om du lander på Charles de Gaulle eller Orly. Disse flyplassene er på hver sin side av byen, og toglinjen går mellom disse to. Kjapt, billig og enkelt.

Skjørt: Oppfør deg som vanlig. Det går fint i Norge, og går helt fint i Paris også.

Kommunisere med franskmenn: Ikke vanskelig, jeg synes dette ryktet om at franskmenn ikke vil snakke engelsk er betydelig overdrevet.

Det er dyrt i Paris, men det finnes mange billige steder også. Så lenge du ikke går på dyre restauranter à la Tour Argent vil du klare deg fint på et "norsk matbudsjett". En populær restaurant blant turister er Chartier, det er veldig parisisk og rimelig.

Ellers kan dere vurdere å se følgende:

Montmartre

Latinerkvarteret

Champs Élysées

Louvre

Eiffeltårnet

Triumfbuen

Kjøpesentre som Lafayette og Samaritaine

Gled deg, Paris er etter min mening verdens beste by! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...