Gå til innhold

Ferietid bra for ekteskapet?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Kanel_*
Skrevet

Hvordan er sommerferietiden for ekteskap, generelt sett?

Tenkte kanskje mannen og jeg skulle komme nærmere hverandre nå i ferien men det blir ikke helt slik. Hva mener andre, er ferietiden en tid for nærhet, eller er det duket for at konflikter forsterkes?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Generelt sett er det vel slik at et ekteskap/samboerskap som i utgangspunktet ikke er topp blir verre i ferier? Har lest flere artikler i aviser om det i hvert fall.

Og det stemte med meg og mannen min i hvert fall. Når vi måtte være sammen hele dager når vi begge hadde ferie så slet det mye mer på forholdet.

Gjest Gjest_Kanel_*
Skrevet

Men om man ferierer hver for seg (en i syden og en på hytte i fjellet)? Hver for seg kan gjøre det bedre?

Skrevet

Tenkte kanskje mannen og jeg skulle komme nærmere hverandre nå i ferien men det blir ikke helt slik. Hva mener andre, er ferietiden en tid for nærhet, eller er det duket for at konflikter forsterkes?

Feriene våre er herlige. God mat, rødvin, sol og bad, avslapping og kos.

Vi krangler ikke i feriene da vi er superflinke å legge bekymringene våre hjemme. Absolutt en god stund for å komme nærmere hverandre.

Hva gikk galt hos dere?

Vi er veldig vant å være mye sammen, så derfor tror jeg ting går bra når vi er lenge sammen på ferie også:) Skulle ønske vi hadde ferie hele året;)

Gjest Gjest
Skrevet
Hva gikk galt hos dere?

Vi er veldig vant å være mye sammen, så derfor tror jeg ting går bra når vi er lenge sammen på ferie også:) Skulle ønske vi hadde ferie hele året;)

Nei, var vel mest at vi ikke har sett hverandre i hverdagen, bare mest i helgene ellers i året. Nå i ferien kan stemningen bli litt rar. Men ferietid og sommerferie betyr bra kvalitetstid for forhold, gjør det ikke? Håper det bare ordner seg...min mann vil ikke være med på ferie, han reiser alene med barna et annet sted mens jeg reiser på charter med "venner". Syns vel han bør bli med så vi kan være forelsket igjen :tristbla:

Skrevet
Nei, var vel mest at vi ikke har sett hverandre i hverdagen, bare mest i helgene ellers i året. Nå i ferien kan stemningen bli litt rar. Men ferietid og sommerferie betyr bra kvalitetstid for forhold, gjør det ikke? Håper det bare ordner seg...min mann vil ikke være med på ferie, han reiser alene med barna et annet sted mens jeg reiser på charter med "venner". Syns vel han bør bli med så vi kan være forelsket igjen :tristbla:

Kjedelig å ha ferie hver for seg, her gleder vi oss til å feriere sammen.

Vi har kjøpt en leilighet i syden, og gleder oss hele året på ferier der. Vi prøver på 3 turer dit pr år. Vi var to uker i juni og det var beste ferie ever. Vi drar ned igjen om en mnd;) Du får ta en prat med han. Jeg er glad for at det er en selvfølge at vi reiser sammen, selv om jeg reiser ned en uke før denne gangen.

Gjest Gjest
Skrevet
Kjedelig å ha ferie hver for seg, her gleder vi oss til å feriere sammen.

Vi har kjøpt en leilighet i syden, og gleder oss hele året på ferier der. Vi prøver på 3 turer dit pr år. Vi var to uker i juni og det var beste ferie ever. Vi drar ned igjen om en mnd;) Du får ta en prat med han. Jeg er glad for at det er en selvfølge at vi reiser sammen, selv om jeg reiser ned en uke før denne gangen.

...? Du besvarer alle innlegg med å fortelle hvor fint du og din kjæreste har det? For å+ vise at nå går det bra? Men hjelper det andre med problemer?

Skrevet
...? Du besvarer alle innlegg med å fortelle hvor fint du og din kjæreste har det? For å+ vise at nå går det bra? Men hjelper det andre med problemer?

Ja klart, om de begge vil prioritere å sette av tid til ferie så.

Plager det deg at det går bra????

Gjest Gjest
Skrevet
Ja klart, om de begge vil prioritere å sette av tid til ferie så.

Plager det deg at det går bra????

Flott at det går bra!

Lurer bare på hvor mye det hjelper å fortelle hva du driver med og hvor fint dere har det om andre har problemer.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg og mannen min koer oss alltid på ferie, men det betyr jo ikke at vi har et perfekt forhold allikevel.

Vi gjør ting begge har lyst til, og så ofrer begge litt sånn at den andre får se det om er viktig for den parten.

Vi har fokuset på å kose oss fremfor å la fokuset ligg på hva den andre gjør galt....

Jeg tror vi koser oss sammen på ferie fordi vi begge slapper av godt da. Jeg er lykkelig fordi jeg har han sammen med meg hele tiden, siden det kan mangle i hverdagen fordi han jobber så mye.

Og han er lykkelig fordi han endelig har litt fri og kan sove litt lenge....

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror at om man først har et ustabilt forhold, så kan dette bli værre når man må være sammen hele tiden.

Jeg og mannen min reiser ofte på turer sammen, kan være både korte og lange, og vi har det kjempe fint sammen. Deilig å kunne bare være oss to, spøke og le. Hadde våre turer endt med krangling hadde jeg ikke reist på turer sammen med ham

Skrevet

T

Flott at det går bra!

Lurer bare på hvor mye det hjelper å fortelle hva du driver med og hvor fint dere har det om andre har problemer.

Ts spør jo hvordan og på hvilken måte andre ferierer? Om andre sine erfaringer. Kanskje du ikke hadde brydd deg om noen andre enn Lissi hadde svart på dette?

Jeg svarer på det TS spør om. Kanskje du bør svare på tråden istedet for å kritisere mine svar.

:)

Skrevet (endret)

Nå har ikke jeg og kjæresten min vært på noe særlig til ferie sammen, men når vi drar på stranden, på hytten osv. Så har vi det kjempebra! :) I går var vi på stranden for så å dra ned på hytta, og det var ordentlig koselig! :)

Håper så klart det vil være like fint den dag vi evt. drar på en lengre ferie sammen. Men nå begynner skolen om tre uker, så blir ikke med det første. :) Kanskje i påsken, men det er ikke bestemt enda! :D

'

Hvis det er sånn at man har store problemer i forholdet, så hadde jeg trodd at det ville hjulpet å dra til utlandet sammen. Bare legge alt av problemer igjen hjemme, og bare nyte hverandres selskap!

Men kan også skjønne den andre vinklingen, at det blir værre. For da err man jo enda mere sammen, og har enda mer tid til å hakke på hverandre...

Endret av Teriyaki
Skrevet
Nå har ikke jeg og kjæresten min vært på noe særlig til ferie sammen, men når vi drar på stranden, på hytten osv. Så har vi det kjempebra! :) I går var vi på stranden for så å dra ned på hytta, og det var ordentlig koselig! :)

Håper så klart det vil være like fint den dag vi evt. drar på en lengre ferie sammen. Men nå begynner skolen om tre uker, så blir ikke med det første. :) Kanskje i påsken, men det er ikke bestemt enda! :D

'

Hvis det er sånn at man har store problemer i forholdet, så hadde jeg trodd at det ville hjulpet å dra til utlandet sammen. Bare legge alt av problemer igjen hjemme, og bare nyte hverandres selskap!

Men kan også skjønne den andre vinklingen, at det blir værre. For da err man jo enda mere sammen, og har enda mer tid til å hakke på hverandre...

Kanskje derfor det er fint å finne ut om dere har problemer pga dere ikke tåler trynet på hverandre eller det er omstendighetene rundt som gjør at dere har problemer, slik som Teriyaki sier her. Da blir det mer tid til hakking. Men om dere trifes i hverandres selskap til vanlig, så er en ferie virkelig å anbefale.

For vår del funker ferie fint nettopp pga de problemene vi har er stress i forbindelse med jobb osv. Derfor nyter vi feriene:)

Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg tror mange par sliter i ferien pga flere ting. For det første har begge høye forventninger til hvor avslappende og koselig ferien skal være. Har man små barn med på tur, blir det ofte ikke det.

Behovene hos begge parter kan være forskjellige, og det er vanskelig å kompromisse, slik at begge blir fornøyde med reisemål, aktiviteter, fordeling av arbeid, ansvar for barna osv.

Ofte ser man ikke så mye til hverandre i hverdagen, og når ferien kommer, skal man krampekose seg sammen, slik at det nærmest blir unaturlig. I tillegg er man sammen med den andre 24/7, og det er man ikke vant til.

Det er lettere å irritere seg over småting når man er oppå hverandre hele tiden, kontra noen timer på kvelden i hverdagen. I tillegg skal man ta igjen det tapte når det gjelder kos og sex, og der kan også paret ha forskjellige behov.

Sleng på litt familiesamvær med svigers, besteforeldre, søsken, nieser og nevøer, tanter, onkler og venner, så har du også noen flere kilder til problemer.

Det er vel ikke uten grunn at tiden etter ferie/høytider er høysesong hos familieterapeutene, dessverre.

Gjest -Maggie-
Skrevet

Men om man ferierer hver for seg (en i syden og en på hytte i fjellet)? Hver for seg kan gjøre det bedre?

Jeg vil tro at dersom det er noe som ikke stemmer helt, så bør det tas tak i. Jeg har ikke tro på at ting "ordner seg" av seg selv om man har kjørt seg litt fast. Ihvertfall ikke hvis det kommer av andre ting enn litt stress og lite tid.

Dersom man har konflikter gående vil jeg tro at det blir slik til man finner ut årsaken og jobber litt uti fra det.

Skrevet

Jeg synes vi har det fint i ferien, og kommer nærmere hverandre. Ferier forsterker kanskje det som er der fra før. Det gode blir bedre, og det dårlige blir verre?

Gjest Gjest_Kanel_*
Skrevet

Men hva med oss som lar det skure og gå over mange år? Vi som har nesten voksne barn sammen, og som ikke ser hverandre mye i hverdagen pga. jobb, og som attpåtil ferierer hver for oss...men ingen vil skille seg pga. barna, ?

Gjest Gjest_Betten_*
Skrevet
Men hva med oss som lar det skure og gå over mange år? Vi som har nesten voksne barn sammen, og som ikke ser hverandre mye i hverdagen pga. jobb, og som attpåtil ferierer hver for oss...men ingen vil skille seg pga. barna, ?

Da lever man kanskje i et "bror-og søster"-ekteskap? Et praktisk forhold der barna er eneste grunnen til at man holder sammen?

Bare ikke si at dere også har atskilte soverom...

Skrevet

Vi har sliti en del i ekteskapet og går til samlivsterapi.

Ferien for oss ble veldig posetiv, vi var to uker på ferie, hvor vi begge fikk slappa av og kost oss, og fikk bra overskudd til hverandre. Så vi kom nærmere hverandre og ting ble bedre.

Vi har jo fortsatt mye igjen og jobbe med, men for oss ble det ett steg i riktig retning. Så vi har allerede bestilt 2 ukers ferie til jul og.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...