Gå til innhold

Bryllup paa budsjett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har hatt bryllup paa budsjett? Hvordan fikk dere det til?

Hvordan saa budsjettet deres ut?

Jeg holder nesten paa aa jobbe meg ihjel saa vi skal faa raad til bryllupet vi oensker, og jeg er saa sliten! Mest av alt vil jeg bare bli gift, men er saa redd jeg vil angre om vi bare gjoer det helt enkelt..

Droemmebryllupet vaart kommer paa 80 000 inkl bryllupsreise, men ser ut til at det blir vanskelig aa spare opp innen neste aar..

Dere som allerede er gift og gjorde det paa budsjett - har dere angret i ettertid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Noen her som har hatt bryllup paa budsjett? Hvordan fikk dere det til?

Hvordan saa budsjettet deres ut?

Jeg holder nesten paa aa jobbe meg ihjel saa vi skal faa raad til bryllupet vi oensker, og jeg er saa sliten! Mest av alt vil jeg bare bli gift, men er saa redd jeg vil angre om vi bare gjoer det helt enkelt..

Droemmebryllupet vaart kommer paa 80 000 inkl bryllupsreise, men ser ut til at det blir vanskelig aa spare opp innen neste aar..

Dere som allerede er gift og gjorde det paa budsjett - har dere angret i ettertid?

Heisann!

Jeg er i noen lunde samme situasjon selv... Ønsker å invitere familie og venner, og vips er vi oppe i 100 gjester :s

Noen tips i farta:

- koldtbord kan bli billigere enn 3-retters

- få hjelp til servering, du trenger vel ikke erfarne servitører (noe som lett kan bli dyrt)

- kan noen bekjente stå for baking av kaker?

- suppe til nattmat er billig og godt. Og ikke minst enkelt å varme opp om kvelden.

- hår og sminke kan man få til billigere/gratis via bekjentskaper

- begrens utvalget med alkohol (og ha målebeger i baren slik at det ikke går med mer alkohol per enhet enn hva det bør være)

- kjøp alkohol på tax-free. Kan være lurt å alliere seg med kjente som skal til feks Finland, der får du alkoholen til ca halve prisen enn i Norge. Vin er visst veldig billig i Sverige.

- vær kreativ i pyntingen av lokalet. Det trenger nødvendigvis ikke å bugne av friske blomster på hvert ett bord. Kanskje noen du kjenner nylig har arrangert fest/bryllup og har lysestaker o.l. til utlån.

- invitasjoner, menyer, sanghefter, bordkort og takkekort kan man lage selv.

- lag en nettside (feks på bryllupsdagen.no). Dette koster ikke all verden, og du trenger ikke å ha masse kunnskaper om fagfeltet for å få det til. Her kan du da legge inn all praktisk informasjon gjestene trenger, og henvise til websiden i invitasjonene.

Var det jeg kom på nå på mårrakvisten.

Lykke til! :)

Skrevet

Kjøp kjolen over internett (etter å f.eks har prøvd den først i en salong), evt brukt på f.eks finn.no. Da kan du raskt oppleve å spare mange tusenlapper.

Sjekk priser for leie/kjøp av hans antrekk.

Kjøp sko når det er på tilbud (f.eks nå, rett etter at den store bryllupssesongen er over).

Sats på buffet eller 1 rett til middag + kaker til dessert i stedet for de overprisede 3-retterne.

Inviter kun de nærmeste til middag og resten til en kjempefest utover kvelden.

Ikke ha fri bar, men en begrenset mengde alkohol til middagen, evt alkoholfritt bryllup, evt taxfree drikke.

Sjekk priser på blomster, mat, leie mange steder. Prisforskjellene kan være enorme.

Bestill blomster og mat uten å fortelle at det er til et bryllup. Det er utrolig hvor mye ordet "bryllup" kan heve prisene på f.eks blomster.

Bruk en mengde kubbelys, t-lys etc i stedet for blomster som pynt. Blir like fint, men ikke fullt så dyrt. Spør folk om de har lysestaker, fat, vaser etc som du kan låne. Alt behøver ikke være i samme stil for at det skal bli veldig fint.

Lag invitasjoner, menyer etc selv. Er ikke vanskelig hvis du f.eks lager i powerpoint i en fin skrifttype og printer ut på et ark med litt struktur i, og det blir veldig fint!

Kanskje du kan låne slør og smykker av noen som har giftet seg? En tusenlapp eller tre å spare der også.

Dette er noe av det jeg har tenkt ut i hvert fall. Vi kommer også opp i ca 100 gjester (han har veldig stor familie, og vi har også veldig mange venner vi vil skal komme), og kommer til å havne på ca 100.000kr. Tror jeg da, har ikke alle priser og sånn klart enda.

Skrevet

Jeg har et budsjett på ca 20 000,- (mat og drikke kommer selvsagt i tillegg) og det er mye penger å spare dersom du er villig å gjøre ting selv, eller ikke synes det er flaut å spørre noen du kjenner.

Vi har leid inn hans yngre kusiner som serveringshjelp/barhjelp ol.

Siden jeg skal gifte med på sommeren ska vi plukke mange av blomstene selv - vi har en fin eng ikke så lang fra der festen skal være, som bugner av flotte markblomster :)

En venninne av meg ordner sminken gratis :) Det samme gjelder håret. Når det gjelder utseende er det bare neglebehandling jeg må betale for... Ja, og kjolen, selvsagt. Den har jeg funnet på nettet, en side som heter Torunns Drømmekjoler - har ikke bestilt den enda, må vente på lønning, men jeg har lest en del om dem, og det virker som om det bare er positive kommentarer. Dessuten er de basert i Ålesund, så dersom jeg får panikk, er det ikke så fryktelig langt å kjøre. :fnise:

Alle invitasjoner/bordkort/takkekort lager jeg selv, med god hjelp av forloveren ming og andre venninner. Alt blir håndlaget, og papir er ikke så kjempedyrt.

Vi er så heldige at vi kjenner dem som leier ut lokalet vi skal bruke, så vi får rabatter :jepp: Der har de det meste av det vi trenger til dekking av bord og pynting.

Lysestaker og liknende får vi låne av folk vi kjenner.

Nå er det sikkert noe jeg har glemt, men dette var alt jeg kom på i farten.

Skrevet
Jeg har et budsjett på ca 20 000,- (mat og drikke kommer selvsagt i tillegg) og det er mye penger å spare dersom du er villig å gjøre ting selv, eller ikke synes det er flaut å spørre noen du kjenner.

Vi har leid inn hans yngre kusiner som serveringshjelp/barhjelp ol.

Siden jeg skal gifte med på sommeren ska vi plukke mange av blomstene selv - vi har en fin eng ikke så lang fra der festen skal være, som bugner av flotte markblomster :)

En venninne av meg ordner sminken gratis :) Det samme gjelder håret. Når det gjelder utseende er det bare neglebehandling jeg må betale for... Ja, og kjolen, selvsagt. Den har jeg funnet på nettet, en side som heter Torunns Drømmekjoler - har ikke bestilt den enda, må vente på lønning, men jeg har lest en del om dem, og det virker som om det bare er positive kommentarer. Dessuten er de basert i Ålesund, så dersom jeg får panikk, er det ikke så fryktelig langt å kjøre. :fnise:

Alle invitasjoner/bordkort/takkekort lager jeg selv, med god hjelp av forloveren ming og andre venninner. Alt blir håndlaget, og papir er ikke så kjempedyrt.

Vi er så heldige at vi kjenner dem som leier ut lokalet vi skal bruke, så vi får rabatter :jepp: Der har de det meste av det vi trenger til dekking av bord og pynting.

Lysestaker og liknende får vi låne av folk vi kjenner.

Nå er det sikkert noe jeg har glemt, men dette var alt jeg kom på i farten.

Hvor mange gjester skal dere ha da? 20.000 hørtes veldig lite ut... De prisene jeg har fått har en kuvert-pris uten drikke på ca 500 pr pers. Med drikke nærmere 800-1200kr. Da hadde vi kunnet ha ca 10 gjester, ingen kjole og ingen dress til den prisen...

Skrevet

Hun skrev at mat og drikke kom i tillegg i den første linjen. ;)

Gjest Elfrida
Skrevet
De prisene jeg har fått har en kuvert-pris uten drikke på ca 500 pr pers. Med drikke nærmere 800-1200kr.
Hvis man lager maten selv (venner,familie, bekjente) kommer man nok lett langt under den kuvertprisen der.
Skrevet
Hun skrev at mat og drikke kom i tillegg i den første linjen. ;)

Oj... ja nå så jeg det :) OK, hvis mat og drikke kommer i tillegg har vi også et budsjett på 20.000.

Skrevet

Vi skal ha ca 60 gjester... :jepp: Men som sagt ordner vi veldig mye selv. Maten ordner vi litt selv, og litt via et cateringbyrå. Kjøper basiskoldtbord, og supplerer med hjemmelaget. Har mange som er flinke til å lage mat i familien :jepp:

Skrevet

Vi hadde et ganske billig bryllup, riktignok "bare" ca 50 gjester, men jeg tror vi kom under 30.000 for det hele. Da var ikke bryllupsreise inkludert - og det er 5 år siden.

Du kan fort spare inn en del hvis du velger

- et billig/gratis selskapslokale (noen i familien med stort hus f.eks?)

- forhøre deg litt om priser på mat

- velger alkoholfritt/eller kjøper inn drikkevarer selv (går vel ikke hos mange selskapslokaler)

- finner kjole og utsyr på finn.no/salg/bruker bunad (eller er det helt ute nå?)

-pynter lokalet selv

Vi gjorde mye av dette, og vi har ikke angret på det i ettertid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...