Lille Lea Skrevet 29. juli 2008 #1 Skrevet 29. juli 2008 Hei! Er visst ikke så flink til dette med søkemotoren jeg. Så jeg lurer kort å godt. Hva er egentlig forskjellen på å jobbe fast og ikke? Får man mer/mindre lønn? Jeg har en jobb der jeg kan gå hjem når jeg er ferdig med 'mitt', og om jeg da hadde jobbet fast å gått en time før den egentlige arbeidstiden, får jeg betalt for den da? Hva er forskjellen?? Hva er mest lønnsomt?
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2008 #2 Skrevet 30. juli 2008 Hei! Er visst ikke så flink til dette med søkemotoren jeg. Så jeg lurer kort å godt. Hva er egentlig forskjellen på å jobbe fast og ikke? Får man mer/mindre lønn? Jeg har en jobb der jeg kan gå hjem når jeg er ferdig med 'mitt', og om jeg da hadde jobbet fast å gått en time før den egentlige arbeidstiden, får jeg betalt for den da? Hva er forskjellen?? Hva er mest lønnsomt? Det har vel ingenting med om jobben er fast eller et vikariat å gjøre? I min jobb, som er et vikariat, har vi fast arbeidstid, men flexitid, slik at vi kan komme og gå når vi vil, så lenge vi er (sånn grovt sett) tilstede på jobb i kontortiden, som er 9-3. Jobber du mer enn 7,5 timer om dagen opparbeider du deg avsparing, jobber du mindre, trekkes det av tidskontoen. Men dette er akkurat det samme for de som har fast jobb som for oss som er i vikariater/engasjement, så det utgjør ingen lønnsmessig forskjell. Det som er forskjellig er at mitt vikariat utløper i april neste år og jeg da enten må satse på at jeg får nytt/forlenget vikariat eller finne meg ny jobb, mens de som er i fast jobb ikke trenger å tenke på at kontrakten utløper.
Gjest Gjest_Jenny_* Skrevet 30. juli 2008 #3 Skrevet 30. juli 2008 Det er ikke fast jobb i motsetning til vikariat du mener? Det du mener er vel fastlønn i motsetning til timelønnet? Eller??
Lille Lea Skrevet 30. juli 2008 Forfatter #4 Skrevet 30. juli 2008 mener fastlønn i motsetning til timelønnet
Rosalie Skrevet 30. juli 2008 #5 Skrevet 30. juli 2008 Som konsulent har du dårlig oppsigelsesvern - de trenger bare å ikke forlenge kontrakten din (noe forenklet). Timemeswsig skriver du de timene du faktisk er på jobb. Går du tidlig på fredag, må du skrive færre timer på fredag. Du har ikke mulighet for fleksitid, med mindre spesifikt avtalt.
Gjest Gjest_Lily_* Skrevet 30. juli 2008 #6 Skrevet 30. juli 2008 Med fast lønn får man samme lønn utbetalt hver måned. Har man derimot ikke arbeidet nok timer, blir det trekk i lønna. Med timelønn får du betalt for de timene du faktisk har vært på jobb. Selv foretrekker jeg fastlønn.
Lille Lea Skrevet 30. juli 2008 Forfatter #7 Skrevet 30. juli 2008 Med fast lønn får man samme lønn utbetalt hver måned. Har man derimot ikke arbeidet nok timer, blir det trekk i lønna. Med timelønn får du betalt for de timene du faktisk har vært på jobb. Selv foretrekker jeg fastlønn. Man får jo den samme summen uansett, hvorfor foretrekker du fastlønn? Blir jo egentlig ett fett da..
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2008 #8 Skrevet 31. juli 2008 Man får jo den samme summen uansett, hvorfor foretrekker du fastlønn? Blir jo egentlig ett fett da.. Ikke nødvendigvis, mange steder kan du ved fast månedslønn opparbeide deg plusstid, som du kan bruke av dersom du går tidligere andre dager. Da trekkes du ikke i lønn om du jobber færre timer. For eksempel kan bedriften ha det slik at du kan gå ned til 15 timer minus og til 50 timer pluss før det får utslag for lønn osv. Dette gjør det mer fleksibelt og gjør at du for eksempel ikke taper økonomisk på at det er mindre å gjøre i perioder. Selv foretrekker jeg nok fastlønn i den forstand at du da vet hva du har utbetalt hver måned, som er greit når faste, store regninger skal betales hver måned. Da jeg var student spilte det mindre rolle, da var utgiftene langt lavere enn nå, når huslån og studielån og barnehage osv skal betales.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå