Gjest Uviten Skrevet 29. juli 2008 #1 Skrevet 29. juli 2008 Hei. Jeg og min kjære ble forlovet en tid tilbake, og skal nå begynne litt på planlegging av bryllup. Vet ikke hvor lang tid vi har, siden vi ikke vet når vi vil det, men regner med et år eller to. Problemet mitt er at jeg kan ingenting om det, og har heller aldri vært i et før. :S Og regner med at amerikanske filmer er litt "over the top" Hva er lurt å begynne med? Hva burde man huske på? Hvor mye brukte dere på det, og hvor lang tid tok det fra dere begynte planleggingen. Vi skal ikke vie oss i kirken, da jeg ikke er kristen. Vil heller ikke ha vielse på et kontor. Takk
HelloKjersti Skrevet 29. juli 2008 #2 Skrevet 29. juli 2008 Begynn med å finne ut hva slags vielse dere ønsker: i kirken, borgelig, human-etisk osv. Tenk også på hvor stort bryllup dere vil ha, for dere bør tenke på antall gjester når dere velger selskapslokale. Altså, vielse (da også å sjekke at det er ledig) og selskapslokale først.
Dragonlady Skrevet 29. juli 2008 #3 Skrevet 29. juli 2008 Er du medlem av Humanetisk Forbund, kan du ha vielsen nesten hvor som helst Det er bare å surfe litt på nettsidene deres. Personlig har jeg laget meg en liten bok der jeg noterer ned alt jeg kommer på... Foreløpig har jeg denne huskelisten: -Dato, tid og sted -Gjesteliste (begynn tidlig, og skriv opp alle du kommer på, så kan du heller stryke folk som du ikke vil be etterpå...) -Økonomiske betingelser: hvor mye kan dere spare opp/hvor mye vil foreldre evt. hjelpe med/lag et budsjett -Lokaler: hva slags lokaler, pris, sted... Bestille lokaler så tidlig som mulig, det blir fort oppbooket, dersom det er et populært sted. -Fotograf? Eller kjenner du noen som er flink til å fotografere? -Brudekjole... (sier seg selv) finn en som du selv syns er fin, og som du synes passer til deg, ikke ta den som alle sier, dersom du ikke liker den selv. -Antrekk til brudgommen... -Forlovere? -Ringene... -Invitasjoner -Gaveliste? -Meny, dersom du skal ha mat. Noen velger jo å kun ha kaffe -Fylle ut skjema til skattekontoret for prøvingsattest (obs! Den er bare gyldig i 4 mnd, så det bør du ikke gjøre før det begynner å nærme seg ) Selve bryllupsfesten gjør du sånn som du selv ønsker med. Vi skal ha en ganske tradisjonell middag med taler og kaffe etterpå, og plass til å danse, men det er jo opp til hvert enkelt par hva de vil at festen skal inneholde. Jeg har sikkert glemt en hel masse selv, så... Ja, og en ting til som kan være lurt, og som jeg ser du allerede har begynt med: Les deg opp på forskjellige forum... Men det aller viktigste: det er deres dag, og dere må legge den opp slik dere selv ønsker, ikke for å etterkomme alle andres forventninger :D
Gjest TS Skrevet 29. juli 2008 #4 Skrevet 29. juli 2008 Åj, Takk Lurt veldig på det med humanetisk forbund, er ikke medlem(enda, i tilfelle) Så så langt har vi kommet frem til at gud skal ikke være nevnt, og må da leie/låne en person fra en organisasjon så kan vi gjøre det hvor vi vil. Lurte litt på bestefar, men etter 25 år hater han og bestemor hverandre så mye enda at han kommer nok ikke i det hele tatt(han rømte til Danmark) Vi har fortsatt ikke bestemt oss for hvor stort det skal være, men regner med at det blir hvertfall halvstort, siden den ene familien er ganske stor. Vil ikke blakke meg helt ut heller, men hadde jo vært hyggelig med tre-retters og sånn. Har kikka litt på bryllupsforumer, blir nok mer etterhvert. Siden jeg er så blank på alt det her. Som sagt, helt i de innledende rundene, fikk han med på planlegginga i dag, og tenkte det var best å spørre litt først, slik at jeg hvertfall vet noe Hvordan funker det med papirer og slikt? Er det kun prøvingsattest? Og forlover eh. erklæringene? Tusen takk for huskelisten. Den ser ut som et flott utganskpunkt. Har planer om å skaffe meg en perm eller blokk e.l. for planleggingen.
Dragonlady Skrevet 29. juli 2008 #5 Skrevet 29. juli 2008 Info om prøvingsattest finner du her: http://www.skatteetaten.no/templates/Emne....;epslanguage=NO
LilleEkorn Skrevet 29. juli 2008 #6 Skrevet 29. juli 2008 Anbefaler deg å kjøpe Bryllupsboka til Mona Grudt, den er veldig bra
Gjest TS Skrevet 31. juli 2008 #8 Skrevet 31. juli 2008 Hmm, bryllupsbok kan være en idè. Vi har ikke allverdens med penger, og jeg liker planlegging, så vil gjøre det selv Tid er jo noe vi faktisk har, men takk for tipset
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå