Gå til innhold

råd til å bo i 4stjernes hotell?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hei.

Nå er jeg så heldig at jeg fikk booket et hotell ( restplass ) i Lisboa :) som er 4-5-stjernesholtell!Skikkelig luksus her:) Skal bo der en helg. Jeg er student, og lommepenger strekker vel så vidt til transport og mat der. Så til dere som har bodd i en 4-stjerneshotell, vet dere om hvor mye man gir tips når man bor i et slik hotell? Forventer folk der at du tipser hele tiden? ( jeg er helt grønn.....vet bare i hollywood filmer så tipser man feeeettttt til ALLE! :gjeiper: ) Tror de bruker euro der i Lisboa/Portugal.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei.

Nå er jeg så heldig at jeg fikk booket et hotell ( restplass ) i Lisboa :) som er 4-5-stjernesholtell!Skikkelig luksus her:) Skal bo der en helg. Jeg er student, og lommepenger strekker vel så vidt til transport og mat der. Så til dere som har bodd i en 4-stjerneshotell, vet dere om hvor mye man gir tips når man bor i et slik hotell? Forventer folk der at du tipser hele tiden? ( jeg er helt grønn.....vet bare i hollywood filmer så tipser man feeeettttt til ALLE! :gjeiper: ) Tror de bruker euro der i Lisboa/Portugal.

Tipsing kommer mer ann på landet enn på antall stjerner på hotellet. I USA er det ekstremt da mange baserer sin lønn på tipsing, der har jeg alltid en bunke endollarer klart.

Har dessverre ikke erfaring med Portugal, men i Spania tipser jeg (på hotell) de som bærer opp bagasjen dersom de gjør det samtidig som de viser meg rommet.(1-2 euro) Også legger jeg alltid igjen litt til vaskehjelpen siste dagen. Og selvfølgelig andre som hjelper deg med å bære bagasje el. men kun 1-2 euro.

Skrevet

Hei

Dette med tipsing er veldig vanskelig for det avhenger av hvor man dra, hvor man kommer fra (amerikanere er f.eks. vant til at man skal tipse etc). Så her tror jeg nesten at du må se det litt an ettersom det nesten kan være en fornærmelse å tipse noen plasser...og noen plasser blir de fornærmet hvis de ikke får nok i tips. Det burde vært skrevet en bok om dette :fnise: Håper uansett at du får en herlig tur.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Hei

Dette med tipsing er veldig vanskelig for det avhenger av hvor man dra, hvor man kommer fra (amerikanere er f.eks. vant til at man skal tipse etc). Så her tror jeg nesten at du må se det litt an ettersom det nesten kan være en fornærmelse å tipse noen plasser...og noen plasser blir de fornærmet hvis de ikke får nok i tips. Det burde vært skrevet en bok om dette :fnise: Håper uansett at du får en herlig tur.

Fornærmelse?!! :overrasket: Uff....nå blir jeg faktisk litt engstlig her. Å face sure, gretne, fornærme mennsker/service er det siste jeg ønsker :icon_neutral: Åh uff.....ville bare ønsker det faktisk finnes sånne håndbok for dette :fnise:

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Hei!

Som de andre sier, kommer det nok an på om du skal tipse eller ikke. Sist jeg var i Thailand, var det slik at på det ene hotellet skulle man ikke tipse i det hele tatt, fordi de visstnok fikk høyere lønn enn "vanlige" hotellmedarbeidere i landet... de tok det heldigvis med godt humør ettersom jeg først ikke forsto at de mente de ikke skulle ha noe.... :o)

Andre steder jeg har vært, har jeg tipset etter hvordan jeg syns servicen har vært. Blant annet da jeg var i Egypt, tipset jeg ikke vaskepersonalet, fordi de slettes ikke gjorde noen god jobb. Og da jeg forsiktig prøvde å spørre om de kanskje hadde glemt å sette inn toalettpapir (på en høflig måte) ble de råsure.... da ble det ikke noe tips på dem.

Du må nok se det an. Om det er andre norske turister der, kan du jo spørre dem hva de har gjort? Hvis ikke er det lurt å ta en tur innom et reisebyrå. Selv om du ikke har kjøpt reisen hos dem, så kan du jo spørre hvordan tipssituasjonen er i det aktuelle landet, hvor mange prosent, etc.

Håper du får en fin tur da, heldiggrisen! :o)

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Glemte en ting.

Du kan gå etter servicenivået også. Om du blir møtt av sure, gretne mennesker, trenger du ikke være superhyggelig tilbake. De jobber tross alt med service, de er der for å hjelpe deg. Er det jeg går etter, uansett hvor i verden jeg er (med noen moderasjoner, selvsagt)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...