Gå til innhold

Innetid for 15 åring..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 15 år, småtrassig og liker ikke mine meninger om når han bør være hjemme om kveldene. Har sagt til han at han bør være inne til 00.00 nå i ferien,men han trasser stadig, er ute lenger enn han får lov til. Hva mener dere, er jeg for streng eller??

Skrevet

Hei syntes ikke du er streng i det hele tatt.Jeg fikk ikke være så lenge ute når jeg var 15!

Skrevet

Jeg har også en 15 åring, blir 16 i høst da. Han får være ute til halv tolv, tolv. Trasser han også.... glemmer tiden, er så langt vekke at han ikke klarer å beregne tid hjem osv.... (gåavstand)

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, men det blir andre boller når skolen begynner igjen:-)

Gjest Gjest_lillemeg_*
Skrevet

Nei jeg synes absolutt ikke du er for streng!

Det er helt normalt for 15 åringer å være litt trassige og prøve å tøye grenser, da er det ekstra viktig at du er konsekvent.

Skrevet

Hva med å ta vekk en gode for hver dag han er inne senere, og legge til goden igjen for hver dag han er inne tidsnok?

Gjest Gjest
Skrevet
Har en gutt på 15 år, småtrassig og liker ikke mine meninger om når han bør være hjemme om kveldene. Har sagt til han at han bør være inne til 00.00 nå i ferien,men han trasser stadig, er ute lenger enn han får lov til. Hva mener dere, er jeg for streng eller??

Nei, jeg synes ikke du er for streng. Praktiserer samme innetid her til min snart 15-åring. Enkelte ganger kommer han hjem tidligere, andre ganger prøver han å utvide tiden. ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg mener det også avhenger av hva han gjør, hvem han er sammen med og hvor dere bor. Hvis dere bor på Grønland i Oslo og gutten henger i byen, eller råner rundt i bilen onkelen til kompisen har stjålet, så er det ikke greit å være ute til midnatt. Hvis dere bor i Kongsberg og han er hos nabogutten og ser film synes jeg han kan få være der til filmen er slutt selv om klokka blir ett.

Neste år får han kanskje sommerjobb. Da vil han selv ta anvar for å komme seg i seng, fordi han vet hvor slitsomt det blir å jobbe hvis han legger seg for sent.

Gjest Gjest_Hilde_*
Skrevet

Jeg er en jente på 15 år. Jeg bor i en liten by med ca 10 000 innbyggere, men er likevel kjent for å være en av Norges farligste byer.

Selv har jeg ikke en fast innetid, men en avtale med min mor om å ringe henne 00.30 hver dag for å si hvor jeg er og dermed får jeg også vite når jeg må komme hjem. Dette synes jeg er en god ordning på grunn av det samme som er blitt nevnt tidligere. Er jeg midt i byen og 'råner' rundt eller er på en fest, så vil innetiden naturligvis være tidligere enn hvis jeg er hos en venninne 100 meter unna.

Så kanskje er 00.00 tidlig å komme hjem for sønnen din hvis han er på besøk hos en kompis, mens andre ganger kan det kanskje være for sent hvis han er på en fest el. Kan sikkert være lurt å snakke med han om hva han syns er ok.

Gjest Gjest
Skrevet

Nå når jeg skal på jobb om dagene, så skal jeg ha min 14-åring inne til jeg legger meg. Det er ca kl. 23, og da ringer jeg ham en halvtime før, slik at han kan få avslutte med det han og kompisene holder på med.

Har vi fri, som i helgene, får han stort sett være ute så lenge han vil, hvis jeg vet hvor han er og hva han/de gjør. Vanligvis lusker han hjem rundt midnatt likevel.

• Liker 1
Gjest Gjest_Heidi_*
Skrevet
Nå når jeg skal på jobb om dagene, så skal jeg ha min 14-åring inne til jeg legger meg. Det er ca kl. 23, og da ringer jeg ham en halvtime før, slik at han kan få avslutte med det han og kompisene holder på med.

Måtte være inne før 21 hvis ikke spesielt avtalt no med mamma eller pappa.

Skrevet
Måtte være inne før 21 hvis ikke spesielt avtalt no med mamma eller pappa.

Det var da voldsomt strengt til å være sommer og ferietid.

Skrevet

Jeg er snart nitten. Da jeg var femten, måtte jeg være inne til 21.00 uansett ferie og hverdag. Stemor var veldig streng, og jeg hatet å være den første som må forlate av vennene mine. Om jeg var ti minutter sen - ble det en-to timers kjefting. Så rømte jeg til mora mi - og det ble helt andre rutiner. Jeg fikk være ute så lenge jeg ville. Det er faktisk da jeg lærte å ta hånd om meg selv - jeg skjerpet meg og la meg tidligere enn før. Merkelig nok.

Det har nok noe med at når man har regler så prøver man alltid å utnytte det - og tøye det så langt som mulig. Når det er opp til seg selv, prøver man faktisk å ta ansvar.

• 1 måned senere...
Gjest Far til 14 åring.
Skrevet

Vi har en 14-årig jente som vi har hatt 22.00 på hverdager og 23.00 - 23.30 hvis det er noe spesielt. Da henter jeg henne hvis det er etter 22.00. Vi bor på vest siden av oslo og det er lite kriminalitet, men skolen, nærpolitiet og utegruppen har bedt foreldre å hente barna etter kl. 22. Det virker som vi er de eneste foreldrene som praktiserer dette, har snakket med andre og noen har en "åpen avtale" at de tar følge med andre hjem.

Føler at vi kanskje er litt strenge men blir det 23.30 i år blir det lett 24. neste år og det er for sent.

Gjest Medisinmannen
Skrevet

En 14 åring har ingenting ute å gjøre i helgene etter klokken 22.

Skrevet

En eller annen gang må han begynne å ta ansvar for seg selv. Best om det skjer i god tid før han flytter hjemmefra.

Katastrofer skjer med overbekyttede barn, som plutslig får sin frihet.

Synes en fast tid for å være inne er tåpelig, siden det krever at foreldrene må sitte der som et gissel å passe på at poden kommer inn.

Like tåpelig som å være sent ute hver dag. Det går jo ikke, og det skjønner også ungdom. Det de ikke skjønenr er hvorfor foreldrene skal bestemme hvilke dager det passer å være ute og inne. Poenget er jo å få nok søvn og mat og leksene gjort.

jeg innførte gjennomsnittstid for min datter da hun var ca 13. Tror hun skulle være inne gjennomsnittlig kl 21.

Dvs. hvis hun var inne kl 20, seks dager i uka, kunne hun gjerne være ute til 03 den sjuende dagen.

Det funket utmerket.

Skrevet

Må bare si at jeg ikke skjønner argumenter om at dersom man har regler for 15-åringer så lærer de ikke å ta vare på seg selv når de blir 18 og plutselig får muligheten til å bestemme selv...

Ser virkelig ikke at det kan stemme. En 15-åring bør ha fast innetid, med mindre det er noe spesielt på gang og foreldrene vurderer det som greit å utvide tida litt.

Er man normalt oppegående foreldre så lærer man barnet å gradvis å ta vare på seg selv, selv om de må være inne før midnatt. Innen barnet fyller 18 vil vanligvis modning og erfaring gjøre at de har lært å ta vare på seg selv. Frivillig innetid er ingen forutsetning for at barn skal modnes og bli voksne.

Skrevet

Jeg hadde innetid klokken 9 i ukedagene og halv 11 i helger og ferier og jeg trasset veldig. Syntes dette var kjempeurimlig!

Så fant vi ut sammen at jeg kunne få være ute til 10 i hverdagene så lenge jeg klarte å komme meg hjem selv. Hvis jeg skulle være ute lenger (foreksempel hvis jeg kunne på kino som sluttet sent, eller på fest hos ei venninne) så avtalte vi tid og sted der jeg skulle bli henta så hentet mamma meg.

Og hvis jeg ikke var inne til 10 (eller senere hvis det var avtalt) så fikk jeg ikke gå neste gang.

Det fungerte veldig bra.

Skrevet

Har ikke noe spesiell innetid for min 15 åring. Men han er i nabolaget hos en kompis hvis han er ute, eller de er her i kjelleren. De får ikke dra til byen på kveldstid, hvis de ikke skal på kino eller noe, da blir de hentet i byen hvis det blir sent. Ikke tror jeg de er så opptatt av å dra til byen heller, sønnen min ble slått ned og ranet på vei hjem fra kino ifjor, så de holder seg i nabolaget.

Skrevet

Jeg husket jeg måtte være inne klokken halv 12 da jeg var 15. Året etter flyttet jeg for meg selv for å gå på skole, og da kunne jeg være så lenge jeg ville ute! Så mye det lille året hadde å si!

Gjest Gjest_Kaisa_*
Skrevet
Jeg er en jente på 15 år. Jeg bor i en liten by med ca 10 000 innbyggere, men er likevel kjent for å være en av Norges farligste byer.

Selv har jeg ikke en fast innetid, men en avtale med min mor om å ringe henne 00.30 hver dag for å si hvor jeg er og dermed får jeg også vite når jeg må komme hjem. Dette synes jeg er en god ordning på grunn av det samme som er blitt nevnt tidligere. Er jeg midt i byen og 'råner' rundt eller er på en fest, så vil innetiden naturligvis være tidligere enn hvis jeg er hos en venninne 100 meter unna.

Så kanskje er 00.00 tidlig å komme hjem for sønnen din hvis han er på besøk hos en kompis, mens andre ganger kan det kanskje være for sent hvis han er på en fest el. Kan sikkert være lurt å snakke med han om hva han syns er ok.

Jeg synes det er ganske utrolig at foreldre aksepterer at en 15-åring ringer først kl. 00.30 for så å få vite hvor lenge hun får være ute. Og at dette er vanlig praksis kveld etter kveld.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...