Gå til innhold

Høres konfirmasjonsmenyen vår ok ut?

Anbefalte innlegg

Gjest milana
Skrevet

Vi skal ha konfirmasjon i september. Har invitert 60 gjester,- regner med å bli mellom 40 og femti. Ikke mange barn. Vi skal ha koldtbord, men jeg har byttet ut litt og lagt til, for å få det litt mer spennende.

Innput,- noen????

Kjøtt & fisk.

Marinert kyllingfilet i biter

Spanske kjøttboller

Røkelaks

Helstekt okse indrefilet

Spekemat

Laksepate

Vårruller

Salater

Pastasalat m sterk dressing

Potetsalat m appelsin, med eddik

Waldorfsalat

Grønn salat

Tomatsalat

Squashruller

Ris

Eggerøre

Frittata m spinat (En slags eggeomelett)

Tilbehør

Foccacia

Lyse rundstykker

Grove rundstykker

Flatbrød

Smør

Rømme

Sweet chilisaus

Sennepssaus

Pesto, to typer.

Lurer litt på hvordan jeg skal servere indrefileten;- kan den være kald?

Og så var det kakene. (Ja, jeg vet at det er litt mye, men elsker kaker, og syns det skal bugne. Har også tenkt litt farger, forskjellige typer kaker, o.l.):

Festkake. (Marengsbunn i langpanne, m krem, frukter i biter og gele oppå)

Rund sjokoladekake

Hvit dame m makronbunn

Kransekake

Ostekake m rød gele og bringebær

Muffins

Suksesskake

Kringle

Minnies mocca-espressokake. (Gleder meg til å prøve oppskriften!!!!)

Ooops,- når jeg skrev det ned så så det litt lite ut...... :sjenert:

Noe som mangler? Noen tips? Kanskje Oreo-kake,- den har jeg ikke prøvd?

Tenkte å sette kransekaken og et fat med oppskåret frukt på koldbordet, slik at det kan være "det søte" frem til kakebordet halvannen time senere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vi skal ha konfirmasjon i september. Har invitert 60 gjester,- regner med å bli mellom 40 og femti. Ikke mange barn. Vi skal ha koldtbord, men jeg har byttet ut litt og lagt til, for å få det litt mer spennende.

Innput,- noen????

Kjøtt & fisk.

Marinert kyllingfilet i biter

Spanske kjøttboller

Røkelaks

Helstekt okse indrefilet

Spekemat

Laksepate

Vårruller

Salater

Pastasalat m sterk dressing

Potetsalat m appelsin, med eddik

Waldorfsalat

Grønn salat

Tomatsalat

Squashruller

Ris

Eggerøre

Frittata m spinat (En slags eggeomelett)

Tilbehør

Foccacia

Lyse rundstykker

Grove rundstykker

Flatbrød

Smør

Rømme

Sweet chilisaus

Sennepssaus

Pesto, to typer.

Lurer litt på hvordan jeg skal servere indrefileten;- kan den være kald?

Og så var det kakene. (Ja, jeg vet at det er litt mye, men elsker kaker, og syns det skal bugne. Har også tenkt litt farger, forskjellige typer kaker, o.l.):

Festkake. (Marengsbunn i langpanne, m krem, frukter i biter og gele oppå)

Rund sjokoladekake

Hvit dame m makronbunn

Kransekake

Ostekake m rød gele og bringebær

Muffins

Suksesskake

Kringle

Minnies mocca-espressokake. (Gleder meg til å prøve oppskriften!!!!)

Ooops,- når jeg skrev det ned så så det litt lite ut...... :sjenert:

Noe som mangler? Noen tips? Kanskje Oreo-kake,- den har jeg ikke prøvd?

Tenkte å sette kransekaken og et fat med oppskåret frukt på koldbordet, slik at det kan være "det søte" frem til kakebordet halvannen time senere.

Ser ut til å være kaker i massevis. Går aldri mye av kaker, aller er jo fortsatt mette etter middagen :)

Men hvor er karbonadene med stekt løk??? :)

Skrevet

Så kjempegodt ut, noe for enhver smak der. Nok kaker :)

Men indrefileten burde være varm? Vet ikke, har aldri smakt kald, men synes ikke det hørtes noe godt ut.

Gjest milana
Skrevet

Hehe, karbonadene har vi nok "glemt"..... Regner med at dagens unger er sofistikerte nok til å spise spanske kjøttboller!

Og indrefileten,- ja jeg har en følelse av at den bør være varm. På den annen side så er jo roastbiff og stek kald på koldtbord?

Skrevet

Sånn fra sidelinjen: De spanske kjøttbollene skal vel også være varme? Har ihvertfall aldri fått det servert kaldt... hm.

Og jeg hadde gått for roastbeef istedet for vanlig stek, men mulig jeg er inhabil ;) Roastbeef med remulade og sylteagurk er noe av det beste jeg vet :)

Gjest *Mim*
Skrevet
Ser ut til å være kaker i massevis. Går aldri mye av kaker, aller er jo fortsatt mette etter middagen :)

Er det bare her folk spiser masse kaker? Uansett skal det være mye igjen, bugnende kakebord er digg. :)

Koldtbordet så bra ut, synes jeg. Si fra hvis du får avbud! ;)

Hadde heller gått for roastbeaf enn helstekt oksefilet (er vel strengt tatt det samme, i kald og varm versjon?). Og varme, gode karbiser, gjerne elgkarbonader.

Gjest milana
Skrevet

Kjøttbollene, kyllingen og vårrullene skal være varme. Den indrefileten var mest fordi jeg har et par liggende, men får den ikke helt til å passe inn. Skal ikke ha roastbiff, da det er mange som ikke er glad i "rått" kjøtt.

De vårrullene er kjempegode,- en nabo fra Thailand som lager dem....

Gjest Elfrida
Skrevet

Hva er squashruller?

Ellers syns jeg det så veldig bra ut. Roastbiff er for øvrig ikke et spesielt stykke oksekjøtt, det kan man fint lage av indrefilet. Har du tenkt til å gjennomsteke indrefileten? Hva med å servere den rosastekt, kald og i tynne skiver? Med roastbeef-tilbehør.

Skrevet

Problemet med gjennomstekt, kaldt kjøtt er at det gjerne blir tørt, kjedelig og smakløst. Roastbiff er godt fordi det ikke er stekt eller kokt helt igjennom, og fordi kjøttkvaliteten er god. Man kan lage roastbiff av det meste, min favoritt er for tiden av hval. Jeg synes remulade er kjedelig og bare smaker fett, mens jeg er veldig glad i aïoli - også i lettvint-utgaven, der man ikke lager majonesen fra grunnen av, men bare har sitron, hvitløk og salt og pepper i ferdig lettmajones. Passer både til spanske kjøttboller, indrefilet, roastbiff og røkelaks.

Hvis fokuset er på at koldtbordet skal være mer spennende, så er min personlige mening at karbonader er relativt uaktuelt. Jeg vet ikke om det finnes noe mer trist og uspennende enn karbonader med løk...

Det er vel ikke noe problem med mange kaker hvis dere får omstening på dem etterpå, eller kan fryse dem ned? Det er jo typisk slikt arbeid man kan delegere bort til tanter og sånt, også. Imidlertid kan det kanskje være greit å passe på allergikerne; det var mye med nøtter eller mandler her.

Skrevet

Jeg er enig i at aïoli hører med til kjøttbollene, men den bør være hjemmelaget til et sånt selskap.

Det er ikke mye mer arbeid å lage den fra bunnen enn å blande i majones - lettmajones hører ikke hjemme til fest (!) - slanke seg kan man gjøre alle hverdagene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...