Gå til innhold

Par som er like pene

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Føler det blir litt feil å vurdere, men..

Jeg er vel litt over skalaen til kjæresten min. Jeg er høy og slank, et pent ansikt, fin hårfrisyre og har en helt fin klesstil. Kjæresten min er høy, har et nyyydelig ansikt (i alle fall i mine øyne), men han har en liten ølvom, hehe. :) Dette er ikke noe som plager meg, men det har vel plaget han litt, at han har denne magen.

I starten av forhold pleide han å si at han fatter ikke hva jeg gjør med han, for jeg er jo mye penere enn han. Men..Han er min kjæreste og jeg synes egentlig ikke så mye om å vurdere hvem som er penest osv.

Eksen min så helt anderledes ut enn kjæresten min gjør, så hittil ser jeg ikke noe spesielt tiltrekningsmønster når det gjelder utseende fra min side. Jeg blir som regel i sjarmert av kemien og personligheten, men utseende har jo noe å si den og! Kommer nok ikke til å bry meg særlig om kemien hvis en kar er helt forferdelig stygg.

Men når du først nevner det...Det er i grunn veldig mange som er sammen med en på samme nivå, eller..Jeg ser veldig ofte jenter som er penere enn guttene hvis jeg tenker på ansiktet osv, og hvis ingen av dem er overvektig. Derimot ser jeg mange menn som er sammen med veldig lubne/litt tykke jenter.

Blir litt vanskelig å vurdere hvem som er penest da...

Hvis mannen er veltrent og helt ok ellers i utseende, mens jenta er ganske lubben, nærmere småtykk, men har et nyyydelig ansikt og en nydelig utstråling? Hvem er penest da, egentlig?

Dette ble et fryktelig rotete innlegg, for jeg er rett og slett ikke sikker i mitt svar, for når jeg tenkte på den ene siden av mange tilfeller jeg har observert, så kommer jeg på at jeg ser jo mange av de andre også..

Endret av Teriyaki
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ja, er det ikke merkelig? I går så jeg (nok en gang) en kjekk og slank ung "mann" på omkring 27, som var kjæreste med ei ordentlig rund og lubben jente med guttekort hår attpåtil...hun var trill rund mens han var "Baywatch"-kin-a-guy. Hvorfor valgte han ikke en slank og pen en framfor en potetgullspisende jente som hadde mage full av bilringer som et annet fettlass? Jeg synes det var merkelig.

Det kan jo være at hun var det da de ble sammen, da. :)

Jeg har sett mange tilfeller hvor jenta legger på seg etter hvert i forholdet, fordi den aktive livstilen man hadde som singel blir byttet ut med kos og godt sammen med kjæresten på sofaen. Jenter legger ofte på seg lettere, i tillegg kan det jo være at han rett og slett er flinkere til å holde seg i form.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er vel fordi utseendet ofte er viktigere for menn i valg av partner.

Nei. Det er fordi kvinner oftest undervurderer sitt eget utseende. Både menn og kvinner går etter noen som er likeverdige en selv i utseendet. Kvinner tror de er på samme nivå utseendemessig som sin partner, selv om kvinnen ofte er penere. Hun innser dette ikke selv. Den gjennomsnittlige mannen som får oppmerksomhet fra kvinnen som ser bedre ut enn ham selv, tar selvsagt imot oppmerksomheten. Og så blir de et par.

Gjest Gjest_maiken_*
Skrevet
Eller evig lykkelig, når du først finner henne! :)

Jeg tror det hele kommer an på like trekk, både når det angår personlighet og utseende. Jeg er også veldig skeptisk til å kalle noe objektivt pent og mindre pent. Selv har jeg for eksempel aldri skjønt hvorfor Claudia Schiffer blir ansett som en hottie. Jeg tror det har noe å gjøre med at ansiktstrekkene er veldig ulike fra mine egne (og kvinnene i min familie...). Tilsvarende har min samboer liten forståelse for at Brad Pitt blir ansett som superkjekkas. Og når jeg tenker meg om, har jo Schiffer og Pitt noen ansiktstrekk som er ganske like, mens min kjæreste og jeg deler mange trekk.

Jeg ville aldri valgt partner ut fra utseende, men tror det er ganske utslagsgivende for hvem som gifter seg eller lever sammen at de er like. Jeg ble klar over dette da min svigerinne påpekte hvor lik jeg var min svigerfar som ung. Både i ansiktstrekk og væremåte. Og etter at jeg begynte å se etter, så jeg at nesten samtlige kjærestepar har noen sentrale ansiktstrekk felles. Men dette er da logisk, rent biologisk. Vi ønsker å videreføre våre egne gener, enter det dreier seg om rødt hår, kraftig hakeparti eller tettsittende øyne.

Dette her er nok en misforståelse. Vi er biologisk programmert til å ikke tiltrekkes seksuelt av mennesker som ligner f.eks. våre foreldre. Dette henger sammen med risikoen for å få barn med misdannelser dersom vi får barn med nære slektninger. Vi kan selvfølgelig like mennesker som har trekk som er typisk for vår egen familie, men da går det ikke på seksuell tiltrekning knyttet til et ønske om å videreføre genene mht. utseendet. Forøvrig er det ikke sikkert det finnes noe faktisk ønske om å videreføre genene våre rent biologisk. Om reproduksjonstrangen er biologisk eller eller er sosialt konstruert strides de lærde, da langt ifra alle har denne trangen og mye tyder på at folk får barn av sosiale hensyn ala de ønsker ikke en ensom alderdom, når mennesker får større sosiale nettverk generelt, opplever personlig vekst på andre måter enn å få barn samt får bedret økonomi, får de typisk færre barn enn mennesker som mangler alt dette.

Skrevet

Det vanligste er vel at partene i et par ligger likt på utseendeskalaen, ja. De vanligste avvikene er slank gutt/lubben jente eller par der jenta er penere enn gutten. Noe som ofte utlignes når de blir eldre - kvinnen forfaller ofte raskere enn mannen, som kan være en kjekk kar også i høy alder.

Vel - selv er jeg nok en god del hakk penere enn kjæresten min. Påfallende mange hakk, for andre, sikkert. Det gir jo jeg blaffen i. Han har nok ymtet om at han synes det er rart at han har fått meg, men han stoler jo på at jeg mener alvor, så det er ikke noe tema oss imellom. Jeg henger meg på Bolledeigs teorier;

ja, jeg faller for indre verdier, jeg har aldri brydd meg lom "kjekke gutter", ikke i ungdomsskoletida engang, snur jeg meg etter noen på gata, er det pene jenter, fordi jeg synes de er mer estetisk interessante

Ja, det er nok individuelt hva vi synes er pent, det er mannfolk her i verden jeg synes er skikkelig fæle og stygge, og de ser helt annerledes ut enn min kjæreste, selv om jeg tror mange ville kalt ham "stygg" også.

Ja, jeg som er kvinne har nok lettere for å undervurdere mitt utseende enn en mann, men jeg er stort sett fornøyd med det, og har flere komplekser for personligheten min enn kossen æ ser ut. Tror nok likevel det hadde vært vanskelig for meg å være i et forhold med en type som var mange hakk over meg på utseendeskalaen, det hadde gjort meg usikker på om jeg var bra nok, og fått meg til å undre på hvorfor han ikke tok en fin dame, som han sikkert kunne velge og vrake i.

Skrevet

Ja, jeg tror man velger partner på omtrent samme sted i skalaen som en selv. Unntak finnes selvfølgelig.

Men jeg tror man ofte velger venner på samme sted òg. Alle venninnene mine er ca like pene, og det er sjeldent jeg ser vennegjenger hvor èn er veldig mye penere, eller styggere, enn resten.

Skrevet

jeg så en gang et bilde av meg å sambo kinn mot kinn, tatt helt tilfeldig, og vi er nesten symetriske! Yeiks! SÅ det forøverig ikke før min lillesøster påpekte det, og synes det var merkverdig.

Ja, vi er veldig like , det var noe av det som fikk meg til å falle så kraftig, vi er like, men uavhengi og uanstrengt. Vi prøver ikke , eller avtaler, det bare blei slik. Når man er på bølgelengde vil jeg tro det faller på plass.

Skrevet

Tror vi er ganske like pene i grunn. Når jeg tenker over det ;)

Gjest Larsemann
Skrevet
Dette her er nok en misforståelse. Vi er biologisk programmert til å ikke tiltrekkes seksuelt av mennesker som ligner f.eks. våre foreldre.

Har du en link som forklarer dette nærmere? Jeg har søkt en stund, men alt jeg kommer over styrker i grunnen motsatt teori, som i og for seg ikke er så veldig kontroversiell og omdiskutert.

mye tyder på at folk får barn av sosiale hensyn ala de ønsker ikke en ensom alderdom, når mennesker får større sosiale nettverk generelt, opplever personlig vekst på andre måter enn å få barn samt får bedret økonomi, får de typisk færre barn enn mennesker som mangler alt dette.

Nå er du inne på valget om å få barn eller ikke, og hva som eventuelt kan forklare dette. Det vi her diskuterer er hva som forklarer tiltrekning mellom to mennesker, og da ble det foreslått at en del av denne forklaringen kan være biologisk. At to mennesker som er tiltrukket av hverandre ikke får barn, er en helt annen diskusjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...