Gjest Frk Åberg Skrevet 28. juli 2008 #1 Skrevet 28. juli 2008 Jeg har sittet mer enn normalt og studert folk i det siste. Jeg har lenge tenkt at det er en del par som ligner hverandre i utseendet, enten det er i ansiktet eller klesveien. Men jeg har nå virkelig registrert at par utrolig ofte er ca. like pene/attraktive. Jeg syns det hører til sjeldenhetene at jeg ser en pen mann med en dame som er mye mindre pen enn seg selv. Man kan jo ha mange teorier om dette. Mange framstår for eksempel som penere om de er slanke og om de er opptatt av klær, sammenlignet med om de ikke er det. Man kan jo tenke seg at man påvirker hverandre når det gjelder treningsvaner og hvordan man kler seg, eller at man tiltrekkes av en som har ca. samme livsstil som en selv. Det er jo ingen bombe om det er sånn - jeg har bare ikke tidligere studert fenomenet så nøye. Jeg har vel vært naiv som har tenkt at man til syvende og sist tiltrekkes av personligheter. Men det handler vel om hvor man velger seg denne personligheten, avhengig av hva man føler er realistisk å forvente seg. Om man selv vet at man ikke er noen modell, peiler man seg kanskje ut de det er sannsynlig at kan synes en selv er attraktiv, nettopp av samme grunn. Hva med dere? Anser dere dere som ca. like attraktive som partneren? Selv har jeg tenkt at min mann ligger litt over meg på skalaen (vet ikke om det skyldes typisk kvinnelig beskjedenhet eller fakta), men ettersom disse tankene har ligget i bakhodet noen dager, merker jeg at jeg føler meg vakrere for hver dag som går.
mysan Skrevet 28. juli 2008 #2 Skrevet 28. juli 2008 Det er et ordtak som heter noe sånt som: det kommer ikke sammen før det er likt... Ofte tiltrekkes man av ansikter som ligner ens eget. Ellers har jeg veldig mye oftere sett pene jenter med mindre pene gutter. Ikke fullt så ofte går det andre veien.
Gjest Nishiki Skrevet 28. juli 2008 #3 Skrevet 28. juli 2008 Jeg synes min mann ser bedre ut en meg, heldige han. Eller skal jeg kanskje si heldig meg Synes ofte jeg ser pene jenter med gutter jeg synes er direkte stygge.
Gjest Ansjoni Skrevet 28. juli 2008 #4 Skrevet 28. juli 2008 Ellers har jeg veldig mye oftere sett pene jenter med mindre pene gutter. Ikke fullt så ofte går det andre veien. Det har jeg tenkt over også, frekvensen av pene jenter\mindre pene gutter er høyere enn andre veien. Men, jeg har forsåvidt oftere sett slanke menn sammen med lubne kvinner, enn omvendt.
aline Skrevet 28. juli 2008 #5 Skrevet 28. juli 2008 Jeg synes jeg stadig ser flotte jenter (utseendemessig), med helt normale (utseendemessig) gutter, og tror det er mye mer en utseendet som gjør at man finner hverandre. At man så kan bli litt preget av hverandre tror jeg på, og at mange påvirker hverandre i forhold til trening og det å pynte seg for hverandre eller være casual avslappet sammen, slik at man kanskje får en litt lignende stil. Men dette er altså noe jeg tror kommer etter at man har blitt ett par.
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2008 #6 Skrevet 28. juli 2008 Dette har vært studert ved at man fikk mange studenter til å rangere hvor attraktive noen mennesker var. Deretter gikk disse på "blinddates" og skulle gi beskjed om hvem de kunne tenke seg å gå ut med igjen av de de hadde truffet. Det var da sammenheng både for gutter og jenter innen at de valgtre de andre av motsatt kjønn som var i nærheten av samme tiltrekkningsgrad som de selv var blitt rangert som.
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2008 #7 Skrevet 28. juli 2008 Ellers har jeg veldig mye oftere sett pene jenter med mindre pene gutter. Ikke fullt så ofte går det andre veien. Det er vel fordi utseendet ofte er viktigere for menn i valg av partner.
Gjest Frk Åberg Skrevet 28. juli 2008 #8 Skrevet 28. juli 2008 Jeg ser jo også par hvor den ene er åpenbart penere, men jeg syns de i påfallende mange tilfeller er på ca. samme sted på skalaen, om jeg kan si det sånn. Men det er sant som flere sier, at jeg oftere ser pene damer med mindre pene menn enn omvendt.
Lille Lea Skrevet 28. juli 2008 #9 Skrevet 28. juli 2008 Dette har jeg faktisk ikke tenkt over før..men når jeg tenker over kjærestepar jeg vet om, er jenta 'penere' en gutten! Hvorfor det??? Har selv bare vært med 'mindre-penere-enn-meg-gutter... hmm, kanskje jeg gjør dette med vilje ubevvist? Har hatt sjans på gutter som er kjekkere enn meg, men skyr dem tror jeg.. Hater gutter som vet de er deilige! Ekkelt! Merkelig det der Dårlig erfaring kanskje..
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2008 #10 Skrevet 28. juli 2008 når det gjelder litt lubne jenter med normalt slanke menn så skyldes det ofte at når paret sammen kommer i kosefasen, så er ofte kvinnene de eneste som legger på seg.... i tillegg så er det jo vanlig for mange å ta ekstra vare på kroppen(les: harde kurer:P ) mens man er ung og singel pga tid og lyst, mens når man blir litt mer komfortabel bruker man mer tid hjemme på sofaen med kjæresten:) så, etter noen år og et par mer eller mindre vellykkede slankekurer kommer babysnakk,og vips - farvel kropp! selv måtte jeg befale kjæresten min til å slutte å kjøpe med hjem sjokolade hele tiden, og jeg måtte virkelig omvende ham i matveien. men kiloene er fortsatt ikke borte:/
Gjest Bellatrix Skrevet 28. juli 2008 #11 Skrevet 28. juli 2008 Det sies at vi tiltrekkes av folk som er like oss selv, ikke bare i frohold til interesser og personlighet. Det tror jeg det kan være mye sant i, samtidig finnes det unntak for enhver regel. Jeg kjenner til par hvor han er veldig pen, men hun ikke er det og omvendt.
Gjest kenneth Skrevet 28. juli 2008 #12 Skrevet 28. juli 2008 Mitt eget lille forskningsprosjekt konkluderer med at det er flere par hvor mannen er kjekkest. Som TS selv skriver: Det er mange naturlige forklaringer på likhet. For min egen del vil jeg nok hevde at jeg har vært den stygge andungen i mine forhold, men det kommer sikkert an på øyet som ser. Jeg har blitt veldig "karakterfokusert" med årene. I tillegg til "å kreve et visst utseende", setter jeg nå store krav til personlighet og ryggrad. Her lukter det evig singel lang vei, hihi.
Adriana88 Skrevet 28. juli 2008 #13 Skrevet 28. juli 2008 De fleste anser meg penere enn min kjæreste mens jeg mener at vi er på samme nivå. Dessuten så har jeg lagt merke til at mange pene damer har veldig stygge kjærester, og det er et fenomen jeg ser veldig ofte, ikke bare jeg, men mine venninner også. Jeg mener at mange pene jenter ikke kan være med en gutt som VET at han er pen, og som vet at alle jentene har lyst på ham, det ville aldri gått an, siden hun selv vet at mange gutter har lyst på henne. Pene jenter er også mer sjalu, og de vil også gjerne få oppmerksomhet noe de får når de blir sett med en "mindre attraktiv" gutt.
*melis* Skrevet 28. juli 2008 #14 Skrevet 28. juli 2008 Ikke et helt ukjent fenomen dette nei. Det er vel så enkelt som at penhet blir betraktet som noe positivt og at dess penere man er, dess mer positivt er det? De som da er veldig pene og har tjangs på de fleste, velger da den peneste blant dem. Jeg tror nok personlighet spiller en rolle for de aller fleste, men blant alle de med en bra personlighet velger vel mange den peneste.. Og grunnen til at man oftere ser pene jenter med mindre pene gutter tror jeg skyldes i hovedsak to ting: - Det finnes flere pene jenter enn gutter (det synes i alle fall jeg, jenter kan jo tross alt sminke seg..) - Gutter er mer visuelle, og mens faktorer som makt, sosial kompetanse, humor og sjarm har stor stjerne hos jenter, er gutter mer opptatt av utseendet. (Pluss at det har i alle tider vært en kulturell formening at jenter skal være pene, mens gutter skal være tøffe)
Adriana88 Skrevet 28. juli 2008 #16 Skrevet 28. juli 2008 Jeg vil ikke skryte, men jeg har i alle år blitt betraktet som veldig pen, og har blitt lei av det at jeg kan få hvem jeg vil, derfor har jeg alltid gått etter det indre, fordi utseendet for meg har blitt så overfladisk at jeg blir kvalm av det. Så det er min egen erfaring da på hvorfor noen pene jenter velger etter det indre og ikke det ytre. Selvsagt synes jeg at my man er på mitt nivå fordi jeg elsker ham, og jeg ser han ikke med andres øyne.
Gjest Bolledeig Skrevet 28. juli 2008 #17 Skrevet 28. juli 2008 Noen teorier jeg har rundt dette, når jeg ser folk som åpenbart er milevis unna hverandre i utseende - Enkelte mennesker ser fort forbi utseende. Nei, kanskje ikke når man sjekker på byen, men mange kjærester møter man jo ikke på den måten, og av og til kan jo følelser utvikle seg selv om man ikke hadde den umiddelbare tiltrekningen fra dag 1 (hovedteori) - Selv om man har en del universelle skjønnhetstrekk (symmetri og andre tegn som gjør at folk ser friske ut) så er jo skjønnhet et rimelig subjektivt begrep. Noen liker kanskje menn som ser ut som fitnessmodeller, andre litt tynne og hengslete, andre igjen gjerne litt "bamsete" typer. Dette gjelder også menn. Noen er mer glad i former enn andre, for eksempel. - Det er jo dem som er "pen og vet det" men så har man jo de (ulykkelig) uvitende om sitt eget utseende. Jeg har møtt personer med så dårlig selvbilde som ikke nesten tror de kan få noe som helst, og de er kanskje mer tilbøyelige til å velge noen som kanskje ikke er like pene som seg selv (Sidekickteori)
Gjest Larsemann Skrevet 29. juli 2008 #18 Skrevet 29. juli 2008 Jeg har blitt veldig "karakterfokusert" med årene. I tillegg til "å kreve et visst utseende", setter jeg nå store krav til personlighet og ryggrad. Her lukter det evig singel lang vei, hihi. Eller evig lykkelig, når du først finner henne! - Selv om man har en del universelle skjønnhetstrekk (symmetri og andre tegn som gjør at folk ser friske ut) så er jo skjønnhet et rimelig subjektivt begrep. Noen liker kanskje menn som ser ut som fitnessmodeller, andre litt tynne og hengslete, andre igjen gjerne litt "bamsete" typer. Dette gjelder også menn. Noen er mer glad i former enn andre, for eksempel. Jeg tror det hele kommer an på like trekk, både når det angår personlighet og utseende. Jeg er også veldig skeptisk til å kalle noe objektivt pent og mindre pent. Selv har jeg for eksempel aldri skjønt hvorfor Claudia Schiffer blir ansett som en hottie. Jeg tror det har noe å gjøre med at ansiktstrekkene er veldig ulike fra mine egne (og kvinnene i min familie...). Tilsvarende har min samboer liten forståelse for at Brad Pitt blir ansett som superkjekkas. Og når jeg tenker meg om, har jo Schiffer og Pitt noen ansiktstrekk som er ganske like, mens min kjæreste og jeg deler mange trekk. Jeg ville aldri valgt partner ut fra utseende, men tror det er ganske utslagsgivende for hvem som gifter seg eller lever sammen at de er like. Jeg ble klar over dette da min svigerinne påpekte hvor lik jeg var min svigerfar som ung. Både i ansiktstrekk og væremåte. Og etter at jeg begynte å se etter, så jeg at nesten samtlige kjærestepar har noen sentrale ansiktstrekk felles. Men dette er da logisk, rent biologisk. Vi ønsker å videreføre våre egne gener, enter det dreier seg om rødt hår, kraftig hakeparti eller tettsittende øyne.
Gjest Sossen Skrevet 29. juli 2008 #19 Skrevet 29. juli 2008 Jeg har forsåvidt oftere sett slanke menn sammen med lubne kvinner, enn omvendt. Ja, er det ikke merkelig? I går så jeg (nok en gang) en kjekk og slank ung "mann" på omkring 27, som var kjæreste med ei ordentlig rund og lubben jente med guttekort hår attpåtil...hun var trill rund mens han var "Baywatch"-kin-a-guy. Hvorfor valgte han ikke en slank og pen en framfor en potetgullspisende jente som hadde mage full av bilringer som et annet fettlass? Jeg synes det var merkelig.
Gjest Gjest_Ping_* Skrevet 29. juli 2008 #20 Skrevet 29. juli 2008 Ja, er det ikke merkelig? I går så jeg (nok en gang) en kjekk og slank ung "mann" på omkring 27, som var kjæreste med ei ordentlig rund og lubben jente med guttekort hår attpåtil...hun var trill rund mens han var "Baywatch"-kin-a-guy. Hvorfor valgte han ikke en slank og pen en framfor en potetgullspisende jente som hadde mage full av bilringer som et annet fettlass? Jeg synes det var merkelig. Kanskje fordi det finnes mennesker som ikke er så overfladiske og kun går etter utseende? Kanskje den runde, fine hadde noen egenskaper han så etter som han aldri har funnet hos noen andre?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå