Curry Skrevet 28. juli 2008 #1 Skrevet 28. juli 2008 Har ny Kenwoodmaskin ja! Lurer bare på om dere lar maskinen elte uten stans, eller om dere stopper den litt underveis og trykker ned deig/mel fra kantene? Satte brøddeig av 2 pk. Grovbakst fra Regal og 12 dl væske, virket som om den taklet det greit. Hvor stor mengde bruker dere? Tror i allefall jeg blir glad i denne maskinen, lett å gjøre ren er den og!
Hotlips Skrevet 28. juli 2008 #2 Skrevet 28. juli 2008 Jeg har Kenwood Major og får ikke helt dreisen på den.. Skulle sette en gjærdeig, men finner ikke instruksjonsboka... Kan du fortelle meg hvilken dings jeg skal bruke til elting av fin deig? Gikk ikke så bra med K-spaden eller eltekroken, måtte ta alt ut og elte for hånd til slutt!
Curry Skrevet 28. juli 2008 Forfatter #3 Skrevet 28. juli 2008 Jeg har Kenwood Major og får ikke helt dreisen på den.. Skulle sette en gjærdeig, men finner ikke instruksjonsboka... Kan du fortelle meg hvilken dings jeg skal bruke til elting av fin deig? Gikk ikke så bra med K-spaden eller eltekroken, måtte ta alt ut og elte for hånd til slutt! Nå har ikke jeg finlest instruksjonsboka ennå, annet enn til dette brødet, men til "tung" gjærdeig skal man i allefall bruke eltekroken. Jeg tror man bruker K-spaden til lettere deiger/rører? Vi får satse på at mer erfarne Kenwood-KG-brukere kan gi oss svar!
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2008 #4 Skrevet 28. juli 2008 Jeg har måttet prøve meg frem en del før jeg klarte å få til en like god deig som for hånd. Jeg er jo vandt til å kjenne meg frem til konsistensen, men nå må jeg kunne se meg frem til den i stedet. Jeg stopper opp unerveis for å ha oppi mer mel/væske fordi det blir fro trangt å få den oppi uten føler jeg. Etter hvert er det lett å se når deigen trenger mer mel/væske fordi man lærer å se hvordan eltingen skal være når deigen er perfekt. Eltedingsen virker ikke dersom deigen er for løs eller for fast. Nå er baking mye kjappere og ryddigere når jeg slipper den eltinga på benken. Jeg er desverre på ferie og kan ikke gi den skikkelige beskrivelsen av hvilken spade som fungerer til hva.
Oliven Skrevet 28. juli 2008 #5 Skrevet 28. juli 2008 k-spaden brukes til lettere deiger og rører. Ballongvispen til ting som skal ha mye luft i seg. Marengs, eggedosis osv. Eltekroken til gjørdeiger. Pleier ikke å stoppe min maskin for å dytte ned mel osv. Kjører bare på høyere hastighet slik at det elter seg inn av seg selv. Evnt heller på litt vann om det trengs. Baker sjelden brød så jeg har aldri prøvd å yte max kapasitet på den. Også veldig glad i maskina mi. Har to boller og det er deilig for da kan gjærbakst heve i bollen,mens jeg bruker bolle nr to til annen deig/røre når jeg baker til bursdag osv.
Oliven Skrevet 28. juli 2008 #6 Skrevet 28. juli 2008 www.martinvinje.com der ligger bruksanvisninger til de forskjellige maskinene.
Curry Skrevet 28. juli 2008 Forfatter #7 Skrevet 28. juli 2008 k-spaden brukes til lettere deiger og rører. Ballongvispen til ting som skal ha mye luft i seg. Marengs, eggedosis osv. Eltekroken til gjørdeiger. Pleier ikke å stoppe min maskin for å dytte ned mel osv. Kjører bare på høyere hastighet slik at det elter seg inn av seg selv. Evnt heller på litt vann om det trengs. Baker sjelden brød så jeg har aldri prøvd å yte max kapasitet på den. Også veldig glad i maskina mi. Har to boller og det er deilig for da kan gjærbakst heve i bollen,mens jeg bruker bolle nr to til annen deig/røre når jeg baker til bursdag osv. Takk for godt svar Oliven! Jeg har også to boller og det er jo veldig praktisk! Like før jeg blir både praktisk og huslig her! Takk for link, den skal sjekkes!
Gjest milana Skrevet 28. juli 2008 #8 Skrevet 28. juli 2008 Kenwood.....KENWOOD!!!!!!!!!!!! :gråte: Dette høres kanskje overspent ut, men den f...ing maskinen har gjort bakingen min til et mareritt!! Bakgrunn: Om meg: erfaren "husmor", hobbykokk, beryktet for mine eminente kaker, m.m. Alltid brukt den store kjøkkenmaskinen til Bosch, og vært knallfornøyd. Så, for et par år siden: 40-års dagen kommer opp, og mannen min vil gi meg noe spesielt. Som den kjøkken-nerden jeg er, så insisterer jeg på at det er tid for å prøve Kenwood, klasssikeren alle snakker om. Sånn bare for å prøve noe nytt. Mannen kjøper lydig maskinen, et vidunder i børstet stål, nummerert limited edition med alt tenkelig tillegg,- til kr. 12.000,-!!!!!! Jommen sa jeg smør. Den maskinen er det mest oppskrytte jeg har sett. Ved vanlige kakerører må man hele tiden stoppe maskinen og føre røren langs siden ned i resten. Klarer ikke å røre smør og sukker skikkelig hvitt, deigen henger langs sidene, altfor plundrete å etterfylle ingredisenser mens maskinen går, så da må den også stoppes. Og jeg er så erfaren at jeg vet alt om tider, temperatur, konsistens, innstilling av visper o.l. Så enden på visen er at jeg bruker min gamle Bosch, mens mannen min insisterer på Kenwoods fortreffelighet, og bruker den de sjeldne gangene det er aktuelt. Så dere kan jo tenke dere hvor mye plass de hersens maskinene opptar av vårt kjøkken........ Sorry, kunne ikke dy meg da jeg så temaet her........
Curry Skrevet 28. juli 2008 Forfatter #9 Skrevet 28. juli 2008 [ Sorry, kunne ikke dy meg da jeg så temaet her........
Gjest Phoenix Skrevet 28. juli 2008 #10 Skrevet 28. juli 2008 Gjør det samme som Oliven. Stort sett bare litt høyere hastighet, eller så dytter jeg ned med en slikkepott en gang, så holder det. Bruker alltid eltekroken
:-) anna Skrevet 29. juli 2008 #11 Skrevet 29. juli 2008 Jeg lager brøddeiger i min Kenwood. Bruker eltekroken, og lager brøddeig i begge bollene samtidig. Er kjempeglad i den!! Det er sant at man må dytte litt ned fra sida, men jeg tror bare man må det om man har i det tørre først. (Som jeg alltid gjør) Man skal visst begynne med det våte.
Hotlips Skrevet 3. august 2008 #12 Skrevet 3. august 2008 Nå har jeg prøvd meg igjen! Samme deg, men tok væsken oppi først. Det funka bedre! Fremdeles ikke helt fornøyd, men det kan jo være jeg blir det etterhvert! Ser lys i tunellen nå, ja!
Curry Skrevet 3. august 2008 Forfatter #13 Skrevet 3. august 2008 Nå har jeg bakt 2 sett med brøddeig, og det gikk veldig fint. Men jeg må stoppe maskinen og dytte ned mel/deig et par ganger underveis, men det går bra. Har ikke prøvd å ta væske først, men det skal jeg gjøre neste gang. Hva er maksmengden mel og væske dere tar i bollen ved brødbaking?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå