Gå til innhold

Hoggormfare?

Fremhevede innlegg

Gjest Nordlending
Skrevet

Jeg er nordlending og har aldri møtt en eneste hoggorm i hele mitt liv. Er derfor litt spent på det jeg regner med/håper blir første møte nå i august. Vi skal på bilferie på Sørlandet og Vestlandet, og skal bo en del i telt. Jeg er ikke redd for slanger/ormer, men vil jo helst prøve å unngå å bli bitt likevel. Gleder meg faktisk til å treffe på sånne små vesener og studere dem litt, men helst på et par meters avstand minst.

Siden jeg ikke er vant til hoggorm så vet jeg heller ikke hvordan de ter seg i forhold til mennesker. Hvor stor er sjansen for at de skal komme inn i teltet? Soveavdelingen i teltet er jo godt lukket med glidelås og fluenetting, men kan vi våkne opp med en huggorm på besøk i ytterteltet? Gjemmer de seg inni ting (sekker, klær osv) sånn at vi må riste ting, eller holder de seg helst unna der de lukter mennesker? Hva med når man skal ut på do om natta? Stor fare for å tråkke på huggorm sånn at den hugger i selvforsvar?

Er det noen spesielle ting vi bør tenke på? Passe på?

Er fascinert av alle slags slanger og ormer, men haaaaaaater veps og klegg og slikt. Har hørt det ikke er så mye klegg på kysten i sør som i nord. Er det sant, eller er det sånt som folk sier bare for å trøste meg? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet

Sjansen for å få hoggorm inn i teltet, opp i sakene, er lik null. Det meste du kan håpe på er kanskje å se en. De pleier som regel å stikke av først når man er ganske nærme, et par meter eller så.

Men det er ikke sååå mange av dem at du tråkker på dem så fort du ikke ser deg for akkurat...

Hvis du mot formodning skulle bli bitt er det for de fleste mennesker omtrent som et kraftig vepsestikk, eller kanskje litt verre. Det er i hvert fall ikke dødelig, men det er nok lurt å kontakte en lege.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=23...:1:5570:7:::0:0

Langs den biten av kysten av sør-Norge jeg kjenner best (Oslofjorden ned til Sverige) er ikke klegg veldig utbredt.

Gjest Nordlending
Skrevet

Takk, Elfrida!

Har tatt utskrift av linken din, mye fin informasjon der.

Kjenner en som bor på nordvestlandet, og han sier at hjemme hos dem "kryr" det av hoggorm. I perider møter han på flere av dem hver dag, både i gresset og inni garasjen. Men han bor kanskje i et særlig "utsatt" område.

Håper jeg får se noen på turen! Og håper hver eneste klegg og veps har fått en hardtslående influensa som får dem til å holde seg i ro i hele august.

Finnes det en pille man kan ta for å slippe å være redd for sånne små monstre? ;)

Gjest Lamia Lenis
Skrevet

Jeg har ikke sett en eneste hoggorm på flere år, selv om det skal være en del her jeg bor. De holder seg unna mennesker. Synd :tristbla:

Gjest Gjest
Skrevet

Og jeg tråkket nesten på en på gangveien i går. Det va en liten tass, de er uerfarne ormen og pøser på med masse gift og regnes som de farligste. Jeg hadde ikke gått tur i skogen uten støvler. Hoggorm er og svært varierende og lokale så sjekk med kjentfolk der du er hvor mye orm der i år akkurat der.

Gjest Elfrida
Skrevet
Det va en liten tass, de er uerfarne ormen og pøser på med masse gift og regnes som de farligste.
Dette er en myte. De små ormene er mindre av vekst og har mindre gift. Og du ble jo ikke bitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...