Gjest Gjest_Happy_* Skrevet 28. juli 2008 #1 Skrevet 28. juli 2008 Hei! Jente på 19 her som lurer fælt på dette med å spare til leilighet og hva som er lurt når det skal gjøres o.l. Jeg har egentlig lyst å flytte ut så fort som mulig, men begynner jo ikke å studere før til neste år igjen. Jeg har nettopp opprettet BSU konto, som jeg skal sette inn 1000kr i mnd på. Hva burde jeg gjøre, slik at jeg fortest mulig kan få muligheten til å få min egen leilighet? Alle tips tas imot med stor takk!
The Kitten Skrevet 28. juli 2008 #2 Skrevet 28. juli 2008 Jeg ville satt inn 1 250 kr på BSU-konto. Det blir 15 000 i året og gir maks skattefradrag (3 000 kr per år). Har du jobb og dermed en fast inntekt? Spar så mye som mulig av denne hver måned. Sett opp et budsjett, og se hva du kan klare deg uten. Husk at selv om du sparer er det viktig å kose seg litt også; så sett gjerne av en post på budsjettet til kino, kafèbesøk, festivaler o.l. Spar i høyrentekonto eller i fond. Jeg kan dessverre ikke så mye om sparing i fond, men det er kanskje noen andre som kan utdype litt om det? Skaff deg et gebyrfritt Visa-kort. Selv har jeg Skandiabanken sitt. Det koster 250 kr per år, men til gjengjeld er det gebyrfritt både i innland og utland. Hvis man bruker kortet mye (som jeg gjør) sparer man fort noen hundre kroner i året. Når du blir student vil jeg anbefale å ta opp studielån enten du har behov for det eller ei. Sett pengene på høyrentekonto eller spar i fond. Lånet kan betales tilbake med en gang du er ferdig med et år av studiene, og du sitter igjen med noen tusen i renter. Bor du hjemmefra blir en del omgjort til stipend. 32 000 kr tror jeg at det er. Personlig liker jeg å betale inn for mye skatt. Da får jeg pengene igjen året etter, og jeg slipper å tenke så mye på at jeg skal spare dem. Ulempen er at dette er penger som kunne stått på høyrentekonto. Noe annet jeg gjør er å putte alle mynter og seddler som er i lommeboken på sparegrisen ved ukeslutt. Da er terskelen for å bruke dem på "tull" som sjokolade, tyggis, blader o.l. høyere. Jeg bruker dem ikke opp bare for å bruke dem opp. Personlig sparer jeg da mellom 2 500 kr årlig og 4 000 kr på den måten. Ha gjerne en brukskonto og en sparekonto. Terskelen for å ta av sparekontoen er som oftest ganske høy. Det var alt jeg kom på nå. Det er sikkert mye annet du kan gjøre, men det får noen andre tipse deg om. Hilsen The Kitten :banantroll:
Rawien Skrevet 28. juli 2008 #3 Skrevet 28. juli 2008 Vet at mange ikke har nettbank på sparekontoen sin for at det ikke skal friste å ta av den Ellers er det veldig fornuftig det du har begynt med, men betaler du mer enn 3 000 kr i i skatt per år, bør du spare 15 000. The Kitten har vel egentlig sagt det meste. Tror ikke det er lurt å spare i fond om sparingen er kortsiktig, men det må du eventuelt ta med en bank. Lykke til
Bobeline Skrevet 28. juli 2008 #4 Skrevet 28. juli 2008 Finansinstitusjoner har i dag mange ulike typer fond, med ulike egenskaper og betingelser. Disse får en gjerne mer informasjon om ved å kantakte en institusjon. Som sagt finnes det mange ulike typer fond, fra pengemarkedsfond til aksjefond, og kombinasjoner av disse to. Pengemarkedsfond har minst risiko, og bedre avkastning enn de fleste høyrentekonti, og fondet egner seg for kortsiktig sparing. Aksjefond invisterer i aksjer og har dermed høyere risiko med avkastnign som står i samsvar med denne. Aksjefond egner seg til mer langsiktig sparing, sparing i fem år og mer. Aksjefond kan tape seg, og i slike tilfeller er tape kun reelt ved oppsigelse av fondet, eller ved å selge andeler. Det sies at det er lurt å kjøpe fondsandeler når fondet er lavt i kurs, da en på denne måten kjøper sparing på salg. Når fondet står lavt i kurs vil en få være med stigningen og dermed får flere andeler til en lavere pris. Mange velger likevel å kjøpe fondsandeler etter at fondet har steget i kurs, dette av redsel for å miste penger. Når det gjelder gebyrfrie visakort er det i dag mange finansinstitusjoner som i dag tilbyr bedre betingelser til studenter enn hva rene nettbanker kan tilby. Et studentprogram er gjerne gebyrfritt, og har høyere rente enn andre kundeprogrammer. Dette fordi et studentprogram har som mål å deg til finansinstitusjonens totalkunde, som vil ha et godt kundeforhold til dem. Av rene nettbaserte tjenester er Yabank og Skandiabanken gode alternativer. Postbanken og DnB NOR har og gode studentprogrammer med høyere rente, flere brukermuligheter og brukersteder sammenlignet med disse. Ellers er det mange små lokale finansinstitusjoner som kan stille med bedre betingelser enn disse. 15.000 kroner i året er maksimal sparing med tanke på skattefradrag. Det er fullt mulig å spare mer, men alt over dette beløpet får en ikke skattefradrag for. En kan spare maksimalt 100.000 kroner i tillegg til renter på en BSU konto. Dermed vil det være fordelene og ulempene ved å binde sparebeløpet, renter og lignende som vil avgjøre om det er en god mulighet for deg å spare mer i BSU konto fremfor andre løsninger. Å spare studielån er også en god investering, dette på grunn av de gode betingelsene som Statens Lånekasse for Utdanning gir. Studielånet kan betales tilbake i sin hehet, eller i større summer enn terminbeløpet, dersom en ikke har bundet renten på studielånet. Ved binding av rente etter utdannelsens slutt vil disse mulighetene reduseres. Dette med forbehold om at Lånekassen ikke har endret sine betingelser siden jeg undersøkte dette for mitt studielån. Helt til slutt, lykke til med sparingen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå