Gjest Tanita Skrevet 28. juli 2008 #1 Skrevet 28. juli 2008 Jeg har kjøpt malm kommode med seks skuffer fra Ikea, og den er flatpakket og så lurer jeg på om det er mulig for en person og sette sammen dette, eller må man være to? Og er det vanskelig? Jeg har ingen spesiell erfaring i å sette sammen møbler fra før av og har for tiden ingen til å hjelpe meg med det og er ivrig etter å få satt den sammen. Er redd for å åpne flatpakkene for så å la det ligge i ett eneste rot over flere dager i tilfelle jeg ikke får det til. Er det noen her som har satt sammen en slik en og kan si at det er trygt å begynne på det helt selv?
Gjest Gaby Skrevet 28. juli 2008 #2 Skrevet 28. juli 2008 Jeg har satt sammen den som har 6 skuffer med 3 på hver side, den er lengre men veier omtrent det samme. Det gikk helt fint! Bare pass på å ikke sett i skuffene før du har fått kommoden dit den skal stå, og ha godt med papp under hjørnene når du "tipper" den opp fra gulvet. Den er forøvrig en ganske enkel sak å sette sammen, flatpakkemessig sett.
Gjest Tanita Skrevet 28. juli 2008 #3 Skrevet 28. juli 2008 Ja, den var kjempestor! Vurderte den med det første men fant ut at jeg ikke fikk plass til den. Tror jeg tar sjansen på å sette den sammen i morgen da. Blir spennende... Takk for gode tips!
Gjest Tanita Skrevet 28. juli 2008 #4 Skrevet 28. juli 2008 Hvor lang tid tok det å sette den sammen? Sånn ca?
Morea Skrevet 28. juli 2008 #5 Skrevet 28. juli 2008 For meg tok det et par uker! Startet og alt gikk fint med skuffene og de sporene de skulle inn på. Men har parkett i leiligheten og selv om jeg hadde et teppe under sleit jeg noe veldig da sidene sklei/datt fra hverandre når jeg skulle ha på plass stengene som skulle mellom skuffene. Førte nesten til at hele greia gikk ut vinduet. Jeg er vant til å klare å fikse det meste. Så jeg venta til kjæresten kom på besøk (avstandsforhold) og da var det gjort på et blunk.
Gjest Tanita Skrevet 28. juli 2008 #6 Skrevet 28. juli 2008 Et par uker?!?!?! Hehehe! Ja, lurer på hvor vanskelig det egentlig er. Og om jeg trenger en mann til å hjelpe eller ikke...
Gjest StoreSky Skrevet 28. juli 2008 #7 Skrevet 28. juli 2008 Bare følg instruksjonene punkt for punkt så klarer du det nok. Bare ta det med ro underveis, sjekk plater at de er riktig vei før du skur sammen. Vanligste feilen er at 1 plater blir bakvent.... I allefall hos meg.
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2008 #8 Skrevet 28. juli 2008 Vi flyttet inn i ny stor leilighet for et halvt år siden, og måtte kjøpe masse nye møbler. Nå føler jeg meg klar for å melde meg på olympiaden i å bygge flatpakkede møbler. Hadde det ikke vært for at jeg får mageknip, blir kvalm og får utslett av å se ei flatpakkeeske... Har skrudd opp skjenk, spisestuestoler, vitrineskap, tv-benk og ørten kommoder. Blant annet en som ligner på den du har kjøpt. Felles for alle er at det rent teknisk er helt greit å skru dem opp alene, men det kan på enkelte større ting være greit å ha et par ekstra hender som kan være med på å holde. Den kommoden du har kjøpt ser helt grei ut, jeg fikset den som lignet enkelt alene. 1: Vær uthvilt og i godt humør når du starter! 2: Følg bruksanvisningen slavisk! Følger du disse to rådene er du ferdig på en times tid. PS: Gode råd fra StoreSky her også!
Gjest Tanita Skrevet 28. juli 2008 #9 Skrevet 28. juli 2008 Så det er kanskje ikke en god ide å sette den sammen i kveld etter jobb mens jeg tar et glass rødvin... Jeg tør rett og slett ikke begynne på det. Blir vel så den står midt i stua i flatpakkene til det kommer støv på de! Har også tenkt tanken på at det kan være greit å ha to ekstra hender som holder. Men ser for meg at jeg setter sammen skjevt eller noe slikt. Sånn at det blir en kommode som vingler der den står f eks. Tør liksom ikke ta sjansen...
Gjest Gaby Skrevet 28. juli 2008 #10 Skrevet 28. juli 2008 Hehehe, jeg gjorde det på en kveld. Så lenge du følger bruksanvisningen nøye så går det bare fint vettu Selve skroget går fort å sette sammen, skuffene tar litt tid fordi det er litt pirk, og så er det jo så mange av dem! Såklart er det greiere å være to enn en, men jeg gadd da aldeles ikke vente på at sambo skulle komme hjem, når jeg er minst like handy som ham
Gjest StoreSky Skrevet 29. juli 2008 #11 Skrevet 29. juli 2008 Angående det at du er redd for at kommoden skal bli skjev: Det skjer ikke! IKEA har laget hullene ferdig, skruene er tilpasset til hvert enkelt hull. Så bare skru i vei du! Ikke som på sløyden da man måtte selv borre hull..
Yummy_Mummy Skrevet 29. juli 2008 #12 Skrevet 29. juli 2008 Og dersom du ikke er sterk nok i hendene til å få slått ting inntil, så vil det som regel rette seg når du strammer skruene. Anbefaler en liten drill, i alle fall dersom du skal sette sammen flere ting senere, da går skruinga som en lek.
Concertina Skrevet 29. juli 2008 #13 Skrevet 29. juli 2008 Jeg monterte den kommoden der selv for noen uker siden, gikk helt greit det, men nå har jeg montert både kjøkkeninnredning og haugevis med andre IKEA-møbler før, så jeg har vel litt teken Brukte vel 2-3 timer tenker jeg, eneste jeg måtte ha hjelp til var å flytte den på plass, det klarte jeg ikke alene (fra stua og inn i gangen). Det er såogsi umulig å montere et IKEA-møbel skjevt, strammer man alt man skal så blir det rett uansett (vær litt forsiktig med drill på de lange tynne skruene som skal ned i hullene på toppen/bunnen (ved siden av trepluggene) - de er ganske tynne og kjører man drillen litt hardt så kan man risikere å knekke av hodet... snakker av erfaring Men strengt tatt så trenger man ikke drill, det får helt fint med bare vanlig skrujern).
Gjest Tanita Skrevet 29. juli 2008 #14 Skrevet 29. juli 2008 Tror jeg skal ta sjansen på å sette den opp ikveld etter jobb, nå orker jeg ikke vente lengre! Wish me good luck, tror jeg trenger det!
Zzyzx Skrevet 30. juli 2008 #15 Skrevet 30. juli 2008 En sånn er din beste venn: http://www.blackanddecker.no/powertools/pr.../catno/KC360LN/ Tror det følger med bits. Den koster lite på Clas Ohlson, og den forhindrer vondt i hendene pga manuell skruing. Jeg har montert en malm-kommode (seks skuffer) uten elektrisk skrutrekker og en med. Jeg kommer aldri noensinne til å montere noe som helst igjen uten den. Tid uten elektriske hjelpemidler: mange timer pluss vondt i hendene Tid med elektriske hjelpemidler: knapt nok en time
Gjest StoreSky Skrevet 30. juli 2008 #16 Skrevet 30. juli 2008 Har du satt sammen kommoden nå da? Husk: øvelse gjør mester!
Gjest Tanita Skrevet 30. juli 2008 #17 Skrevet 30. juli 2008 Hehe, jeg har ikke starta. Men har fått tak i hjelp til det da. Skal nok gjøres iløpet av kvelden. Er litt utålmodig nå men tør bare ikke starte på det selv. Ser for meg at jeg velter hele greia i gulvet eller noe sånt.
feuerstein Skrevet 30. juli 2008 #18 Skrevet 30. juli 2008 Det som kan være skummelt med drill er om man ikke presser hardt nok på drillen når man skrur. Hvis biten hopper/roterer i skruehodet, stopp umiddelbart! Press hardere og prøv igjen med lav fart. Hvis biten får rotere i skruehodet ender du bare med å ødelegge bit og runde av skruehodet, slik at skruen blir umulig å få ut om du noen gang må demontere møbelet, f.eks. når det skal ut igjen for å kastes eller flyttes til ny bolig.
Wildy Skrevet 30. juli 2008 #19 Skrevet 30. juli 2008 En ting er iallefall sikkert med flatpakkene fra IKEA, de er dritenkle å sette sammen! Alt av montering av slike her i gården er det jeg som står for, jeg er nemlig adskillig raskere enn min kjære ( som også får høyt blodtrykk og eksem bare han ser en flatpakke...) hehe....
Gjest Tanita Skrevet 30. juli 2008 #20 Skrevet 30. juli 2008 Herregud... Han som skulle hjelpe meg, hadde åpna de to kolliene og lagt delene utover i system slik at det bare var å begynne når jeg kome hjem ikveld. Men så viser det seg at det er helt feil farve! Det lå på hylleplassen og stedet for mellombrun men fikk eikefiner istedet. Så da var det bare å pakke delene ned i eskene igjen og å dra i morgen og frakte hele greia tilbake og returnere. Som om ikke det var nok, klarte jeg å få en blåveis da vi skulle putte delene oppi eskene fordi jeg satt med ansiktet rett over ene eska for å flytte på noen deler mens han var så uheldig å akkurat i momentet dro opp en stor plate så hjørnet traff meg rett i øyet. Dette hadde ikke skjedd om de ikke lå på feil plass. :blaaveis: Begynner å mislike flatpakker meget sterkt nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå