Polly Ester Skrevet 27. juli 2008 #1 Skrevet 27. juli 2008 Jeg er veldig, veldig fersk på Ubuntu - og jeg vil så gjerne bruke det. Men, nå har jeg prøvd og prøvd og prøvd å installere Flash Player - og jeg får ikke til. Jeg har lett rundt på nettet etter hjelp, men finner ikke noe som kan hjelpe meg. Når jeg kommer til en side som krever Flash Player så popper det opp en boks som det står om jeg vil installere eller ikke. Hvis jeg trykker ja da så kommer jeg til en boks jeg kan velge tre forskjellige versjoner. To av de funker ikke i det hele tatt, så jeg må velge den som heter ...tar.gz Og når jeg har lastet det ned og det ligger på desktop - da vet jeg ikke hva jeg gjør mer. Jeg skjønner ikke hva jeg gjør videre. Jeg fant en oppskrift på noe her: http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=5464844#post5464844 Men, da jeg gikk i terminalvindu og kopierte over den linja som det står jeg skal bruke og kommer til at jeg må skrive inn passordet mitt, så vil ikke tastaturet virke. Jeg får trykket enter, men jeg får ikke tastet noen tall eller bokstaver for passordet. Noen som kan hjelpe meg bedre her? Jeg er som sagt helt grønn og må ha t-skjeer for å få til noe...
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2008 #2 Skrevet 27. juli 2008 1. Ikke bruk terminalen her. Gå til Programmer - Legg til/ fjern. Søk etter flashplayer (pass på at du søker på alle pakker). Så installerer du. Alternativt kan du søke etter Ubuntu Restricted Extras. Da får du med Flash, Java, Codecs, Microsoft Fonter og mye annet. 2. For å svare på spørsmålet: Du skriver nok inn passordet, men den viser det ikke i terminalen. Det er for at andre ikke skal kunne se hvor langt passordet du skriver er. Altså av sikkerhetsmessige årsaker. Det kan være at du må avinstallere det du evt. måtte ha installert av alternative spiller for Flash for at den skal fungere, men det kan vi evt. ta etterpå. Pass på at du restarter Firefox etter at du har installert Flash.
Gjest En annen mann Skrevet 27. juli 2008 #3 Skrevet 27. juli 2008 Om man er helt ny på Ubuntu/Linux vil jeg anbefale å benytte "software repositories" for å innstallere nye programmer. Jeg vil tro også Flash ligger her. Dette dreier seg om programvare som er lagret i såkalte innstallasjonspakker som er tilpasset Ubuntu, og dette er derfor stort sett en grei fremgangsmåte. Les mer om dette på den offisielle dokumentasjonen: https://help.ubuntu.com/8.04/add-applications/C/index.html Iblant hender det jo likevel at man ikke finner programvare som pakker, og dermed må laste ned selv. tar.gz filene du snakker om er rett og slett en "samlefil" (en fil som består av mange andre filer, vanlig å gjøre fordi det er lettere å distribuere en fil enn mange enkeltfiler) som i tillegg er pakket i gz formatet. Avhengig av hva de ender på, sier dette noe om hvordan filene er behandlet: filnavn.tar - filen er bare samlet til en, men ikke komprimert filnavn.tar.gz - filen er samlet til en og komprimert for å spare plass vha. gz pakking filnavn.tar.bz2 - samme som over, men komprimert med bz2 istedet. Både gz og bz2 er ganske vanlige, som regel i forbindelse med tar. Litt mer informasjon om dette her: http://www-static.cc.gatech.edu/classes/AY...s/compress.html Så kommer det jo litt an på hva som er i filene du laster ned. Om du ikke vet helt hva du skal laste ned anbefaler jeg å finne noe ala "binary files", "excecutables" e.l. Kort sagt filer som kan kjøres.
Polly Ester Skrevet 27. juli 2008 Forfatter #4 Skrevet 27. juli 2008 Takk for svar begge to. Jeg fikk til å legge inn flash player nå... men, hvordan får jeg det til å virke i Opera? Den funket i FF, men ikke i Opera
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2008 #5 Skrevet 27. juli 2008 Opera skal finne plugins fra Firefox, men Ubuntu har gjort det litt klønete for Opera i siste versjon. I Opera, gå til: "Tools - "Preferences" - fanen "Advanced" - Trykk på "Content" på siden - Trykk på "Plug-in Options..." - Trykk Add og legg til /usr/lib/firefox-3.0.1/plugins. Det er mulig du må endre dette når Firefox oppdateres til versjon 3.0.2, osv.
Polly Ester Skrevet 27. juli 2008 Forfatter #6 Skrevet 27. juli 2008 (endret) Takk for svar igjen. Men, jeg fant ikke noen add på plug-in options - jeg har norsk versjon, så jeg gjettet meg fram til at jeg da måtte gå på innhold og programtillegg... men, jeg fikk ikke noen mulighet til å legge til noe der, hvis det da ikke var meningen å erstatte noe? edit: Jeg fant banen, men da jeg la det til så funket det ikke. Jeg får fortsatt opp at jeg mangler flash i Opera. (testet på Skandiabanken.no) edit2: Jeg fikk det til da jeg la til denne: usr/lib/mozilla/plugins/ Endret 27. juli 2008 av Polly Ester
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå