Gå til innhold

Offentlig fastsettelse av barnebidrag...

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Emma_*
Skrevet

Min eksmann prøver så godt han kan å slippe å betale for barna sine, noe jeg synes er ganske lumpent gjort.

Han har dem 8 netter i måneden (annenhver helg, langhelg), og samværet fungerer greit. Men han elsker den nye playboytilværelsen sin, og vil heller bruke lønnen sin på nye klær og fester enn bidrag.

Hvordan går jeg frem for å få fastsatt bidrag gjennom det offentlige? Finnes det noe søknadsskjema på nett (har lett, men finner ikke).

Går trygdekontoret etter ligningen når de sjekker inntekten hans, eller spør de ham?

Han har også leaset seg dyr bil, noe som også gjør at han sier han ikke har råd til å betale det bidragsveilederen sier han skal. Tar utregningen hensyn til dette, slik at han kan beholde sin flotte bil og snasne ungkarsleilighet, mens jeg og barna kjører billig og gammel bil og bor trangt?

Jeg er ikke ute etter å flå ham, men synes det er trist at han prøver å lure seg unna pliktene sine som far.

Videoannonse
Annonse
Gjest nav ansatt
Skrevet

Nav har skjema som du kan fylle ut for å få fastsatt barnebidraget. Dette får du ved å kontakte nav/trygdekontoret. du må dokumentere din inntekt ved å legge ved dokumentasjon på hva du har inn pr mnd. De tar kontakt med motparten evnt kontakter arbeidsstedet for dok av den andres inntekt. Det påløper gebyr for dette, men hvis du har lav inntekt kan du krysse av der det står at man kan søke om fritak for gebyret.

Skrevet

Gebyret er på 860 kroner for hver part (ett rettsgebyr). Gebyr belastes begge foreldrene når en av foreldrene krever at det offentlige skal fastsette eller endre barnebidrag. Tjener du dårlig,under 139.000 kr i året kan du slippe å betale gebyret.

Du og din eks mann kan også inngå en privat avtale og så krever innkrevingssentralen dette inn for deg. Link til avtale om barnebidrag

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...