Gjest Øko Skrevet 27. juli 2008 #1 Skrevet 27. juli 2008 Mann har vært i jobb lenge og kjøpt bosted (er ikke et alternativ å selge eller leie det ut og kjøpte det før de to ble sammen) som han har lån på. Betaler 13 000 - 17 000 i mnd på 500 000 i inntekt, pluss strøm, forsikring og diverse borelaterte utgifter. Kvinne er student med studielån altså inntekt på 6000 pr. mnd. Kan ta eventuell deltidsjobb, men da kan hun ikke ha lån og vil ligge på utbetalt ca. 9000 (med stipendordning) i mnd. Har tidligere leid leilighet til 3600 i mnd sentralt. Hvordan ville dere løst dette sånn økonomisk hvis de skulle bestemme seg for å flytte sammen? Betale leiesatsen for området bostedet er i (utenfor det vanlige leiemarkedet)? Bruk av bilen hans? Dekke mat? Ikke betale for å bo? Dele strøm? Noen på KG som har erfaring med så ulik økonomi?
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2008 #2 Skrevet 27. juli 2008 foreløpig deltar ikke du i verdistigningen på noen av hans eiendeler, og det er derfor ikke rimelig at du skal dele. ei heller har du økonomi til dette nå. min mening er at han bør leie ut til deg til en rimelig penge. når du er ferdig med å studere kan du heller kjøpe deg inn i boligen med den pris du har mulighet til. strømregninger osv bør så langt det er mulig være felles. når det gjelder bil, så mener jeg at om du skal betale for faste utgifter/service osv, så skal ogå du eie halve bilen. og det hverken kan eller vil du kanskje nå, så dermed ville jeg betalt for den eventuelle bensinen jeg hadde brukt. når jeg sier felles her så synes jeg det er viktig at man kan se fleksibelt på hverandres økonomi. utdannelsen din er en investering i deres felles fremtid, denne vil sikre deg en høyere inntekt, lengre arbeidsliv og mulige lønnsforhøyelser gjennom hele livet. slik sett synes jeg ikke det blir urettferdig at parten med høyeste inntekt i denne perioden tar en større andel av utgifter. det handler også om trivsel: er det rettferdig at den ene parten ikke skal ha noenting til overs etter utgifter mens den andre bader i penger? konklusjon: jeg mener han bør ta hovedbyrden av sine egne eiendeler siden du ikke deltar i verdistiging, i tillegg til at du bør ta en jobb ved siden av studiene for å bringe inn litt ekstra til husholdningen(i tillegg til at man viser at man er høyst villig til å bidra det man kan...)
Gjest men Skrevet 27. juli 2008 #3 Skrevet 27. juli 2008 (endret) Mann har vært i Betale leiesatsen for området bostedet er i (utenfor det vanlige leiemarkedet)? Bruk av bilen hans? Dekke mat? Ikke betale for å bo? Dele strøm? Noen på KG som har erfaring med så ulik økonomi? Har ikke erfaring, men ville tenkt sånn ca i disse baner: Hun betaler en leie som er realistisk i fht å være student, om hun hadde vært enslig. Hun betaler sin del av mat og strøm, og bruksutgifter på bilen (men ikke avgifter osv). Få dagens takst på leiligheten. Dersom de forblir et par og det blir aktuelt å kjøpe seg inn/kjøpe noe nytt sammen, ville jeg regne det som rimelig at store deler av det hun har betalt i leie, regnes som tilskudd til nedbetaling, slik at hun får eierandeler og del i verdistigning ut fra det, minus deler av hans utgifter på leiligheten i "leietiden" og andre tap han har hatt ved å være eier. Dersom det blir brudd før hun har kjøpt seg inn, er leien hennes bare leie. Jeg regner ikke en samboer for en vanlig leietaker, og ikke som en vanlig kjøper som man skal cashe ut verdistigning på. Endret 27. juli 2008 av men
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2008 #4 Skrevet 27. juli 2008 når det gjelder bil, så mener jeg at om du skal betale for faste utgifter/service osv, så skal ogå du eie halve bilen. og det hverken kan eller vil du kanskje nå, så dermed ville jeg betalt for den eventuelle bensinen jeg hadde brukt. Bensinen utgjør bare rundt regnet en tredjedel av de faktiske kostnadene ved bilkjøring. Bruker hun bilen hans, bør hun betale ca. 3 kroner per km, eller fylle opp tanken to ganger for hver tank hun bruker. Bil er dyrt.
poia Skrevet 27. juli 2008 #5 Skrevet 27. juli 2008 Jeg har ingen lur plan til dere, men kan dele med meg om hvordan vi gjør det her. Samboer/Kjæreste tjener ca 20 000 i måneden, mens jeg har stipend fra skolen på 3600 i måneden. Vi har bodd sammen de to siste årene og iløpet av de årene har han gått fra å være lærling/svenn til å bli fagarbeider. Selv går jeg på høyskolen for å bli sykepleier. Han betaler husleie, telefonregning for oss begge, strøm, mesteparten av maten, og sin egen bil. Jeg betaler nettregning, noe mat og min bil. Det som blir til overs deler vi, sparer litt og finner på ting sammen. Jeg har fullt studielån og stipend, men pga at kjæresten og faren min har rotta seg litt sammen setter vi alt studielånet inn på sparekonto, for å få rentene av dette før lånet blir tilbakebetalt. Nå skal det sies at vi, pga min meget snille far har en leilighet til 4000 i måneden, og at jeg fikk bil da jeg ble 18. Han betaler også årsavgift, og har bilforsikringen på seg for både kjæresten og jeg blir 23. Vi er nå 19 og 20. Det er kanskje vanskeligere med penger når man er "voksne" med sine ting og andres ting, i forhold til oss som har bygd/fått det til sammen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå