Gjest Phoenix Skrevet 26. juli 2008 #1 Skrevet 26. juli 2008 Vi er fire jenter som tenker oss på bærtur. Vi lurer på følgende: Når plukker man bær? Hvor plukker man bær? (i Oslo og Akershus-området) Hva har man med seg? (Holder det med bøtte® og bærplukker (vår ene venninne har endelig skjønt at å kjøpe bærplukker på Ica ikke betyr at de har polakker til salgs)) Har dere mer informasjon også, mottas dette med takk
Gjest Phoenix Skrevet 26. juli 2008 #2 Skrevet 26. juli 2008 En ting til: nevnte polakk/Ica-venninne er redd for orm. Bør vi ha på høye gummistøvler?
Gjest Hallois Skrevet 26. juli 2008 #3 Skrevet 26. juli 2008 Når plukker man bær? Fortrinnsvis på dagtid. Hvor plukker man bær? (i Oslo og Akershus-området) Oslo: Youngstorget Akershus: Skogen Jeg bor ikke i Akershus, og plukket derfor bær på Rimi i dag. Hva har man med seg? (Holder det med bøtte® og bærplukker (vår ene venninne har endelig skjønt at å kjøpe bærplukker på Ica ikke betyr at de har polakker til salgs)) Ja, ta med bøtte - en skikkelig svææær en. Og bærplukker? Var det ikke dere som skulle plukke? Dere + plukke bær= bærplukkere. ** Dropp gummistøvler, man dør ikke av huggormbitt - så det er ingen fare.
Daria Skrevet 26. juli 2008 #4 Skrevet 26. juli 2008 Vi er fire jenter som tenker oss på bærtur. Vi lurer på følgende: Når plukker man bær? Hvor plukker man bær? (i Oslo og Akershus-området) Hva har man med seg? (Holder det med bøtte® og bærplukker (vår ene venninne har endelig skjønt at å kjøpe bærplukker på Ica ikke betyr at de har polakker til salgs)) Har dere mer informasjon også, mottas dette med takk Bær plukker man der de vokser -primært i marka/skogen -når de er modne... Bøtte/boks med lokk er en fordel, det er fort gjort å snuble. Er man veldig redd for orm, får man sikkert fred i sjela av å gå med støvler, men jeg ville holdt meg til sko.
Serenity88 Skrevet 26. juli 2008 #5 Skrevet 26. juli 2008 Du plukker i slutten av juli, begynnelsen av aug. Sjekk ut område rundt Sognsvann, er nok mange likesinnede der, men hvis dere orker gå litt inn i skogen utenfor stiene kan dere finne noen blueberry heavens Prøv å finn en dag der det blåser litt, myggen er helt j***** nå. Husk myggspray! Evt smør dere inn med sitron Tja, gummistøvler kan være greit, men nå er det jo så tørt... Kos dere med å plukke! PS: Plukke for hånd tar lang tid, men da slipper du å rense etterpå, med bærplukkere må dere rense ganske mye.
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2008 #6 Skrevet 26. juli 2008 Prøv å finn en dag der det blåser litt, myggen er helt j***** nå. Husk myggspray! Evt smør dere inn med sitron Mygg er ikke noe problem i skogen, der er det jo mye flaggermus og de spiser mygg. Flaggermus er ikke farlig for mennesker, men de kan være litt innpåslitne når de flyr lavt for å fange insekter. Jeg gjentar: flaggermus er ikke farlig for mennesker.
mysan Skrevet 27. juli 2008 #7 Skrevet 27. juli 2008 Ta en tur inn i Nordmarka eller Østmarka, og gå litt innover, vekk fra hovedveien. Blåbæra kommer vel om ikke så lenge...? Ta med småbøtter med lokk, og sekk å ha dem i. Store bøtter kan være trælete å gå og dra på, og mye lettere å bære på ryggen, ikke sant? Jeg har ikke plukket bær siden ungene var små, fordi moren min dro meg ut i skog og mark, men vurderer å ta en tur i år for å fylle fryseren med litt blåbær og kanskje noe bringebær. Vitaminer og antioksidanter.
Gjest Elfrida Skrevet 27. juli 2008 #8 Skrevet 27. juli 2008 Oslo: YoungstorgetHm...du vet at det er rundt 300 km2 skog i Oslo? Nok av bær der. Mygg er ikke noe problem i skogen, der er det jo mye flaggermus og de spiser mygg.Det er mygg i skogen nå. Definitivt. Rundt hogstfelt kan det være en del bringebærkjerr. De jeg har smakt på var veldig fine. Søte og ikke noe særlig mark. Jeg har også smakt litt på blåbæra, de var ganske små, men ellers bra. Men det kan variere mye fra område til område. Ikke altfor tett furuskog som har en del fuktighet er noe å gå etter når man vil finne blåbær. Blåbæra trives ikke så godt på hogstfelt eller der det er for tørt eller for tett skog.
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2008 #9 Skrevet 27. juli 2008 Det er bær i skogen, men helst i blandingsskog/furuskog, der det er tettplantet med gran er det lite som vokser på bakken. Blåbær går det sikkert an å se etter nå, her jeg bor i Midt-Norge er det i hvert fall endel tilnærmet modent nå. Tyttebær vokser gjerne i litt mer åpent landskap enn blåbærne, i kant med hogstfelt, myrer o.l. De er ikke modne før seinere på høsten. Jeg tror jeg hadde droppet gummistøvler, men gode sko med ullsokker i er lurt - ormen klarer nok ikke å bite gjennom sokken. Uansett ganske sjelden man møter orm akkurat i bærplukkinga (dvs - jeg har faktisk gjort det en gang), de ligger helst i sola på steiner og slikt.
Yummy_Mummy Skrevet 28. juli 2008 #10 Skrevet 28. juli 2008 Bringebærene er snart overmodne nå, så det kan godt plukkes med en gang. Var på tur i skogen sist uke (i Sørum), da begynte også blåbærene å bli modne (men kunne godt ha blitt enda søtere, selv tenkte jeg å drøye en uke eller to til). Jeg har plukket blåbær både med bærplukker og for hånd, dersom det er ganske spredt med bær er det like greit å gjøre det for hånd (også slipper man rensinga etterpå, den er ufattelig kjedelig). Ha selv fryktelig slangefobi, men det holder med joggesko i skogen med mindre det er veldig vått (da bruker jeg fjellstøvler). Men dersom hun har like stor fobi som meg, så kommer hun til å løpe i motsatt retning dersom hun ser en orm, så da spiller ikke fottøyet noen rolle (utover at det går raskere med lett fottøy da )
Gjest *Mim* Skrevet 28. juli 2008 #11 Skrevet 28. juli 2008 Her er det dårlig med blåbær, men det kan jo være annerledes rundt Oslo. Villbringebær er en delikatesse, og anbefales! Hoggorm er det faktisk en del av nå i varmen, men de klarer ikke å bite gjennom tjukke sokker. Lykke til på bærtur! :-D
Gjest Gjest Skrevet 29. juli 2008 #12 Skrevet 29. juli 2008 Vi er fire jenter som tenker oss på bærtur. Vi lurer på følgende: Når plukker man bær? Hvor plukker man bær? (i Oslo og Akershus-området) Hva har man med seg? (Holder det med bøtte® og bærplukker (vår ene venninne har endelig skjønt at å kjøpe bærplukker på Ica ikke betyr at de har polakker til salgs)) Har dere mer informasjon også, mottas dette med takk Vil anbefale å ta en kjøretur opp til Hamar-traktene, i skogene mellom Hamar og Elverum er det lassevis av bær! Når du plukker vil avhenge av hva slags bær du skal ha. Blåbær er tidligere enn f.eks. tyttebær, så august er bra for blåbær mens september er bra for å starte kikkingen etter tyttebær. Ta med god niste, kos er halvparten av turen. God tur!
Gjest Gjest Skrevet 29. juli 2008 #13 Skrevet 29. juli 2008 Ja, men vær på vakt ovenfor huggorm. Jeg ble bitt av huggorm på handa da jeg plukket multer i forfjor, og det er det mest smertefulle jeg har opplevd noen gang.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå