Gjest Oxford Skrevet 26. juli 2008 #1 Skrevet 26. juli 2008 (endret) vsf Endret 27. juli 2008 av Oxford
Thorn Skrevet 26. juli 2008 #2 Skrevet 26. juli 2008 (endret) Går fint an Vi hadde fullstendig angst en gang vi fant naboens katt inne hos våre kaninunger, og jagde den raskt avgårde. Men han kom igjen hver dag, og etterhvert innså vi jo at kaninene overhodet ikke var redd, og ikke manglet det noensinne kaninunger heller. Han hadde rett og slett adoptert kaninungene! Han vasket dem, koste med dem og sov med dem inni kaninhuset, oppi en haug med spon og kaninhår... Vår egen katt var helt likegyldig til kaninene. Han satt og så på dem med jevne mellomrom, men prøvde seg aldri. Men noen katter vil alltid se på kaniner som byttedyr, dessverre. Selv om ikke naboens katt tok kaninungene våre, var det flere andre katter som elsket å jakte på de små nøstene. Så noen garanti er det ikke. Ville nok ha prøvd veldig forsiktig i begynnelsen. Er det inne eller utekaniner du har? Hvor stort bur, og hvordan er mulighetene til å gjemme seg? Min erfaring er at kaniner er tøffe dyr, og voksne kaniner kan uten problem sette en liten kattunge på plass. Har flere ganger sett katter flykte i panikk etter å ha blitt jagd rundt i hagen av kaninene våre Verre er det om dere har små innekaniner, og fått en voksen katt... Endret 26. juli 2008 av hikari
Gjest Oxford Skrevet 26. juli 2008 #3 Skrevet 26. juli 2008 (endret) fbfds Endret 27. juli 2008 av Oxford
Thorn Skrevet 26. juli 2008 #4 Skrevet 26. juli 2008 For meg høres det ut som en helt riktig og kjempefin start! Hvis ikke kaninene reagerer noe særlig verken på lukten til katten eller katten selv, har dere kommet langt allerede. Det aller beste er nok om de får være i nærheten av hverandre så mye som mulig, selvfølgelig under oppsyn, men det høres jo ut som det var planen din Tror nok kaninene overlever det meste dersom de har mulighet til å gjemme seg bort slik at de ikke ser katten, særlig dersom de er vant til lukten av den. Og om dere får kaninunger, er det nesten best om de kommer snart, slik at katten blir vant til dem fra den er ung. Tror det ville vært mye vanskeligere å lære en gammel jeger at kaninungene ikke er snacks... Men en så ung katt vil nok ikke få tak i en kaninunge uansett, det er litt av en fart på dem, og de stikker så fort de får mulighet! Ingen av mine katter har klart å fange noe som helst bytte før de har blitt minst ett år, ihvertfall. Bare fortsett slik du har gjort til nå, du, så går nok det bra!
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2008 #5 Skrevet 27. juli 2008 Hei! Jeg tror helt sikkert disse kommer til å bli venner! Selv overtok jeg for noen år siden en hvit mus etter venninda mi, og jeg var livredd for at gamlepusen min (ivrig jeger!), skulle få fatt iden! Lang historie kort: Det endte med at de ble verdens beste venner! Besøkende trodde ikke sine egne øyne, da de så den store svarte hannkatten med den hvite musa kravlende over seg! Han passet tilogmed på at hun ikke skulle rømme! Dultet forsiktig til henne hvis hun var på vei ut verandadøra! De var så søte at! :love: Men nå skal det sies at det var en veldig omsorgsfull katt jeg hadde. Den var stadig borte hos naboens kattunger og "passet på de", vasket de o.s.v Jeg tror grunnen til at den hvite musa ikke var noe "bytte" for han, var at hun ikke viste redsel. Katter har det jo med å starte jakten først når byttet begynner å løpe fra dem. I tillegg hadde hun nok feil "lukt og feil farge". Lykke til med katt og kaniner! Aurora
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå