Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Rhina
Skrevet

Nå i sommer har jeg hatt litt besøk fra familie (ja vi bor i ulike byer). Jeg blir veldig sliten av å ha dem på besøk...jeg bor alene, har et ryddig liv og en jobb jeg liker. Så har jeg kjæreste®/elsker, bekjente/noen venner og i det hele tatt et allsidig og velordnet liv.

Så kommer nær familie på besøk, og ting rotes opp...den følelsen jeg får når de er der er fryktelig negativ, og jeg kjenner meg like dårlig og tappet for energi som da jeg vokste opp med dem.

Vi har et greit nok og overfladisk forhold i dag, men når de er her blir jeg stresset og får mye negativ energi. Jeg liker det ikke. Det skjer hver gang (vi ser hverandre sjelden men likevel). Jeg forsøker å ta meg sammen, men når de reiser føler jeg meg helt ferdig, og jeg må bruke en del dager på å "komme meg" etter at de har reist. Er dette normalt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorvidt det er normalt eller ei kommer vel mye an på hvordan du er som person og hvordan forholdet til familien er. Men hvis du bor alene til daglig, så tror jeg nok ikke det er uvanlig å føle seg litt overbelastet etter lengre familiebesøk. Av en eller annen grunn føles gjerne familie litt mer stressende enn venner. Muligens fordi man føler seg mer forpliktet til å synes at alt er greit når det er snakk om familie.

Gjest Rhina
Skrevet

Jeg liker å planlegge, se på kartet, vite hva vi har blitt enige om, osv. De som kommer på besøk liker ikke det. De suser rundt og har ingen plan. Ofte handler de ikke som de sier. Jeg liker struktur og orden, de er mer rotete.

Min bror kaller meg kjedelig og lite spontan...fordi han plutselig foreslår ting 5 minutter før noe skal skje, og da er ikke jeg klar: jeg liker å bli forberedt god tid i forveien.

Gjest Tanita
Skrevet

Jeg tror det kommer naturlig, den negaative energien og alt, hvis du fra før av ikke hadde det så greit med de og så skal de plutselig være der konstant tett innpå over litt lengre tid enn et par timer. Jeg føler det samme med en gang en person i min familie som var fæl mot meg i barndommen, kommer på besøk selv om vi har et greitt overfladisk forhold ellers.

Gjest Gjest
Skrevet

Ja, for selv om vi alle "har gått videre", som det heter, kommer gamle negative følelser opp med en gang i deres nærvær. Det er som om en autoknapp blir trykket på. Ikke trivelig!

Skrevet

Du sier det jo selv - dere er forskjellige. Din bror liker å være impulsiv og ta ting på sparket mens du liker å legge planer og tenke gjennom ting i forkant...

Kjenner meg forøvrig litt igjen i det du skriver. Selv om jeg er veldig glad i familien så gruer jeg alltid litt til de kommer på besøk fordi jeg syns det er slitsomt. Jeg er en person som trives med å ha det rolig rundt meg og med å ikke trenge å forholde meg til folk konstant. Selv om jeg har familie trenger jeg små pustehull for meg selv. Når vi har familiebesøk forsvinner disse pustehullene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...