Gå til innhold

Hyperaktiv kattunge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en kattunge på 11 uker, bodd hos meg en uke nå. Skulle gjerne sett at hun fikk være hos moren sin noen uker til, men eieren skulle på ferie, så det var umulig dessverre. Hun er søt og tillitsfull, tøff og kosete, men hun holder det gående hele dagen lang. Mjauer, leker, klatrer i gardiner og nesten opp etter veggen, klorer på brettet, løper rundt som en gal. Søtt i begynnelsen, slitsomt i lengden. Høyt og lavt med andre ord. Jeg kjenner at jeg blir svett av henne, hun er virkelig slitsom, ikke noe som kattungene vi hadde da jeg var liten. Bestemoren min som har hatt katter i alle år synes mitt lille nurk er "den mest umulige katten hun har vært borti".

Jeg orker ikke ha henne i senga pga hår og sånt, så jeg lukker soveromsdøren om kvelden, da sitter hun utenfor og skriker, men når jeg står opp om morgenen ligger hun i kurven sin og sover. Hun spiser godt og går på kassa, så jeg tror hun har funnet seg ganske til rette. Jeg synes jeg leker og koser mye med henne jeg, men hun er jo umettelig, ihvertfall på herjing.

Er det noen som har noen råd om hvordan jeg skal få roet henne litt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun trenger en lekekamerat.

Pus var også sånn da han var liten, helt rabiat og jeg trodde vi hadde fått et mentalt tilfelle. De andre kattene vi har hatt har vi hatt to og to, og de har jo lekt med hverandre.

I dag er Pus verdens roligste, snilleste, vakreste, søteste pus noen sinne. Han går alle en høy gang, så det finnes nok håp for ditt lille nurk også :)

Skrevet

Om du har mulighet til å skaffe en til (helst fra samme kull) så ville det vært veldig bra. Mine to lekte med hverandre og jeg slapp mye av masinga.

Var hos noen i går med kattunger og når det ene da sovna så var den andre på oss hele tiden. Leke, kose, bite, klatre o.s.v.

Skrevet

Hm... synes på en måte det holder med én katt også...

Skrevet

Men det er minimalt med ekstraarbeid med en ekstra katt. Litt mer foring og kanskje tømme kassen litt oftere, børste litt mer og en markkur ekstra om gangen. Ellers er det bare positivt, da de aktiviserer hverandre, så egentlig får du mindre å gjøre. I tillegg har du en pus til som kommer for å kose litt med deg... ;)

Skrevet
Hm... synes på en måte det holder med én katt også...

Hvis man ser bort fra litt mer foring, litt mer tømming av do og litt mer kosing så er det mindre jobb med to enn med en du må leke med hele tiden :P Og bare vente til den blir 7-8 mnd da er den stor i tilleg til lekingen :fnise:

Skrevet

Det er mange katteeiere som mener to katter er beste løsning, og jeg er enig i at dette kan være positivt for pus og gi den mer selskap. Men velger selv å bare ha en katt av ulike grunner, og mener at to katter ikke er eneste fasiten.

Angående herjingen; dette er helt normalt. Kattunger er livlige, og vil roe seg etterhvert. Lek mye med dem, spesielt da de er helt turbo og raserer stua. Favorittene her var; et par ullsokker tullet sammen, papir som var krøllet sammen, alle leker med fjær, en pappeske å hoppe inn og ut av... bruk fantasien=) Så roer den seg etterhvert som månedene går.

Masing om natten; du må være helt konsekvent. Aldri slippe pus inn eller rope, eller straffe. Faste rutiner er også viktig. Her bruker vi gjesterommet, eller badet når vi har gjester. Hver kveld når vi skal legge oss lager jeg til et fat med sheba, roper på henne, lukker døra når hun kommer inn på rommet og slukker taklyset når jeg går. Samme rutine hver kveld. Jeg har aldri opplevd bråk på natta med noen katt. (Viktig at pus har mat, vann, do, myke soveplasser, litt leker og helst en vinduskarm på rommet).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...