Gå til innhold

Rett til fødselspenger for selvstendig næringsdrivende? (lege)

Anbefalte innlegg

Gjest Førstegangsgravid nerd
Skrevet

Jeg er tidlig gravid, har en slitsom jobb med tung vaktbelastning på sykehus, men er fast ansatt og forsåvidt fornøyd med lønna, og vil selvfølgelig få fødselspenger tilsv. det jeg tjener når jeg går ut i permisjon (gitt at svangerskapet går bra da...)

Nå har det dukket opp en mulighet for meg til å skifte beite, er blitt tilbudt vikariat i almenpraksis/som fastlege. Vedkommende som trenger vikar er blitt sykemeldt på ubestemt tid. Det vil bety for meg at jeg blir selvst.næringsdrivende. Jeg lurer på om jeg da vil miste retten til fødselspenger? Dette tilbudet dukket nettopp opp, så jeg har jo ikke tenget noen forsikring. Jeg mener å ha hørt at selvstendig næringsdrivende må ha tegnet en spesiell forsikring minst 10 mnd før fødsel for å få rett til fødselspenger?

Jeg har veldig lyst til å ta dette vikariatet, ikke minst fordi jeg tror det vil gi meg en litt roligere hverdag (bor i distriktet), færre vakter + at jeg får mye mindre reiseavstand til jobb.

Er det noen som vet hvor jeg kan henvende meg for å få svar på hvilke rettigheter til fødselspenger jeg evt har?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hvordan kan man være lege og vurdere å jobbe som allmennlege dersom man enten ikke kjenner trygdereglene i Norge eller er i stand til å finne ut av dette ved hjelp av NAV/Lovdata?

Hvilket universitet gikk du på da?

Gjest Gjest
Skrevet

Må nok si meg enig med forrige innlegger at du som lege bør vite litt om grunnlag for sykepenger og foreldrepenger mv. Bestemmelsene er i folketrygdloven, og det er NAV som betaler ut og ev. kontaktes for spørsmål. Du får foreldrepenger om du bytter jobb, begrenset oppad til 6 G. Dvs. at grunnlaget ditt for foreldrepenger blir maksimalt kr 421 536,-

Gjest Gjest
Skrevet

Er ikke lovverket endret f.o.m i sommer, slik at man får 100% permisjonspenger (foreldrepenger :klø: ) som selvstendig næringsdrivende også uavhengig av tilleggsforsikring (trygdeavgiften for næringsdrivende har gått opp pga dette)? Men man må være obs på at grunnlaget normalt beregnes utfra siste 3 års inntekt (vet ikke om lønnsinntekt medregnes), ikke siste ti måneder eller hva det er for lønnstagere. Dessuten er jeg litt usikker på om de regner fra siste likning eller fra hva du har tjent fram til det tidspunktet du føder/går ut i permisjon - i såfall må man jo levere et uferdig regnskap...

Ville forhørt meg med NAV, det er i grunn et minefelt å være selvstendig, også i forhold til at man ikke får sykepenger om man er hjemme med syke barn (har en bekjent med kronisk syk datter som har tapt mye penger pga dette), men det har selvsagt sine fordeler også på andre områder.

Gjest Gjest
Skrevet
Dessuten er jeg litt usikker på om de regner fra siste likning eller fra hva du har tjent fram til det tidspunktet du føder/går ut i permisjon - i såfall må man jo levere et uferdig regnskap...

Eller forsåvidt et ferdig regnskap/selvangivelse (men skatteoppgjøret for selvstendige er ikke ferdig før i oktober) for f eks 2008, men vet ikke hvordan det blir med månedene før fødsel i 2009.

Gjest Gjest
Skrevet

Sakset følgende fra NAV sine sider:

"Fra 1.juli vil selvstendig næringsdrivende få fulle rettigheter til foreldrepenger. I dag har selvstendig næringsdrivende rett til 65 prosent dekning, og må tegne en egen forsikring for å oppnå 100 prosent dekning.

Regjeringen vil legge bedre til rette for at selvstendig næringsdrivende mødre og fedre skal kunne kombinere arbeid og omsorg for barn.

- Ønske om å få barn må ikke hindre kvinner i å bli entreprenører. Kvinner bidrar til viktig verdiskaping i arbeidslivet, sier barne- og likestillingsminister Anniken Huitfeldt.

Økt økonomisk sikkerhet i forbindelse med svangerskap og fødsel kan stimulere flere kvinner til å etablere egen virksomhet. Flere kvinnelige etablerere vil skape et mangfoldig næringsliv og mer nyskaping i hele landet. Å gi selvstendig næringsdrivende rett til 100 prosent dekning er ett av tiltakene i regjeringens handlingsplan for økt entreprenørskap blant kvinner.

Endringen har også stor betydning for fedre. Det er flere selvstendig næringsdrivende fedre enn mødre, og langt flere fedre enn mødre er i dag uten forsikring. Nå kan flere fedre få foreldrepenger.

Regjeringen legger i dag fram forslag til endringer i folketrygdlovens regler om svangerskapspenger og foreldrepenger ved fødsel og adopsjon. Endringen foreslås innført fra 1. juli 2008 og vil omfatte både løpende og nye saker. I tilfellene der barnet er født tidligere enn 1.juli, vil endringene gjelde for den delen av stønadsperioden som gjenstår."

Synes dette høres litt for godt ut til å være sant? Hvis du tjener f.eks 1 mill som selvstendig, da får du altså 1 mill fra NAV i fødselspenger??

Gjest Gjest
Skrevet
Hvordan kan man være lege og vurdere å jobbe som allmennlege dersom man enten ikke kjenner trygdereglene i Norge eller er i stand til å finne ut av dette ved hjelp av NAV/Lovdata?

Det er nok fint mulig, leger vil jo helst drive med medisinskfaglige ting og prioriterer nok ikke å sette seg inn i trygderegelverket, hverken i studietiden eller senere, med mindre de blir tvunget til det fordi de jobber i almenpraksis.

Gjest Gjest
Skrevet
Synes dette høres litt for godt ut til å være sant? Hvis du tjener f.eks 1 mill som selvstendig, da får du altså 1 mill fra NAV i fødselspenger??

Støtten er som for annen stønad og trygd begrenset oppad til 6G. Dessuten beregnes grunnlaget som nevnt over utfra siste tre års inntekt.

Gjest Gjest
Skrevet
Støtten er som for annen stønad og trygd begrenset oppad til 6G. Dessuten beregnes grunnlaget som nevnt over utfra siste tre års inntekt.

Det betyr jo da at en sykehusansatt lege kommer mye bedre ut ettersom arb.giver dekker differansen fra 6G og oppover (gitt at vedkommende tjener over 6G), mens en selvstendig næringsdrivende som tjener over 6G fortsatt vil tape økonomisk på å få barn.

Skrevet

Hehe :juhu: gjett hvem som skal fortsette med foretaket sitt a :juhu: haha :sjenert:

Skrevet
Hehe :juhu: gjett hvem som skal fortsette med foretaket sitt a :juhu: haha :sjenert:

Du vil ikke få millionvis fra NAV - støtten er begrenset oppad til 6G.

Skrevet (endret)
Du vil ikke få millionvis fra NAV - støtten er begrenset oppad til 6G.

Regnet med det, selvom 6G, det har jeg enda ikke forstått.

6G-hvaforno?

Leste forresten inne på lovdata ELLER Nav sine sider, om at man kan få 100% støtte for en stund siden, men jeg kan ha misforstått. Mulig det var snakk om hvis tilrettelegging var umulig.

Endret av BrunetteBarbie
Skrevet

100% opptil 6G. G = grunnbeløpet, per dags dato 70.265,-

For seøvstendig næringsdrivende regnes inntekten ut fra gjennomsnittsinntekt for de siste tre inntektsårene. Dvs: Får du barn i løpet av 2009 vil inntektsgrunnlaget ditt beregnes ut som gjennomsnittet av inntekt i 2006, 2007 og 2008.

http://www.nav.no/page?id=328

Gjest Gjest
Skrevet

Som du ser går det veldig fint å være hva som helst her i verden og ikke kjenne til trygderegler. Dessuten: tror du virkelig man lærer om det på et universitet?!

Som du kanskje også ser, er 80% av spørsmålene på KG spørsmål som man selv kunne ha googlet opp. Men: der er noen sosiale uskrevne regler som tilsier at det er mye mer hyggelig å få ulike innspill og meninger fra ulike folk med ulike kompetanse og bakgrunn her. Det kalle så sette pris på et sett av nyanserte meninger, som du forøvrig ikke får servert ved et universitet, hos NAV direkte eller på Lovdata.

Kjære deg, gjest: finn noe annet å kveraulere over. Verden er fullt av leger som ikke orker å sette seg inn i NAV's elendige sett av tørre regler. Og verden av full av folk som deg, som bruker energien sin på å irritere seg over hva folk burde kunne selv.

Skrevet

Bare hyggelig! :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Fordi trygdemedisin som fag var ufattelig kjedelig og man kunne bruke tiden til å lære seg litt ordentlig medisin istedet!!!!

Skrevet
Fordi trygdemedisin som fag var ufattelig kjedelig og man kunne bruke tiden til å lære seg litt ordentlig medisin istedet!!!!

Enig, trygdemedisin er for gørre tørrpinner!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...