Lourdes Skrevet 26. juli 2008 #1 Skrevet 26. juli 2008 Hunden vår er skikkelig grinete i blant og vil da gjerne "herse" med fremmede som er på besøk. Han knurrer og har bitt flere. Jeg fatter ikke hvorfor han gjør det. Det skjer stort sett når sambo eller jeg ikke er i nærheten. Jeg har tatt han på fersken og da får han kjeft og må legge seg på plassen sin og skamme seg. Dette problemet har oppstått etter at han ble voksen. Jeg tror det kan komme av at mange av kompisene til sambo har hatt det veldig gøy med å tulle med han (ta lekene hans og lekesloss med han). Min teori er derfor at ha ikke helt er sikker på når det er lek eller ikke. I tillegg så er han usikker på barn og andre som er litt voldsomme. Han er bitteliten og redd for blant annet å bli tråkket på. Uansett årsak så er dette et stort problem. Kan man gjøre noe med dette eller må hunden holdes unna gjester? Han elsker jo å sitte på fange og kose. Han er også veldig glad i de aller fleste mennesker. Når vi får besøk så finner han en leke fra kurven og dytter bort på de som er på besøk. Han vil kose og leke, men noen ganger går det galt. Heldigvis biter han ikke hardt. Bare glefser, så ingen har blitt skadet og han er som sagt bitteliten, så han skremmer ingen heller. MEN det er ikke noe mindre problem av den grunn.
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2008 #2 Skrevet 26. juli 2008 Kontakt en dyktig hundetrener som kan hjelpe dere. Kommer dere ingen vei så hadde jeg avlivet, ingen hunder skal bite. Alle hunder kan skade barn.
mysan Skrevet 26. juli 2008 #3 Skrevet 26. juli 2008 Kan jo hende han ser på det som lek da, og at han leker selv når han knurrer, glefser og biter. Det er sånn man lekesloss her i huset også. Men fjern ham konsekvent fra 'åstedet' når han starter, be gjestene demonstrativt snu ryggen til ham når han setter igang og ta ham vekk. Kanskje det hjelper på sikt?
Bobeline Skrevet 28. juli 2008 #4 Skrevet 28. juli 2008 (endret) Husk på at dersom en leker voldsomt med en hund, vil en utvilke en utrygg og ikke-harmonisk hund. Ønsker man en hund som er trygg i leken, så leker en forsiktig uten lekeslossing. Et annet moment er at stressnivået til en hund er på topp omtrent 15 minutter etter at stresset ble påført, og utskillelse av stresshormoner tar lang tid. Dermed blir ikke hunden kvitt stresset som har bygget seg opp i form av stresshormoner på kort tid. Mitt råd er derfor å gjøre seg kjent med hundens dempende signaler, som hundetrener og forfatter Turid Rugaas har fosket mye på. Dersom dere kjenner deres hunds signaler på når stresset bygges opp, kan dere unngå slik form for lek eller andre stress situasjoner. Krev også at deres gjester respekterer disse signalene, og ikke stresser den lille hunden deres. En måte å avvenne lekebitingen samtidig som en fjerner stressfaktorene, kan være ved å ignorere hunden, slik et annet innlegg har foreslått. Da snur man seg vekk fra hunden og avslutter leken. La hunden få roe seg ned før lek fortsetter. Gode hundetrenere har sikkert flere ess i ermet når det gjelder dette. Kjefting og straff som reaksjon på redsel eller stress har ingen hensikt, og vil bare gjøre vondt verre. Hunden deres kan komme til å forbinde dere med stresset, og dermed har en skapt en vond sirkel som er vanskelig å bryte. da er det ikke bare bitingen som skal avvennes, men dere må også vinne hundens tillit først. Slik du takler situasjonen er dessverre ikke til din hunds beste, og det bør du forandre på dersom du ønsker en trygg, tillitsfull og harmonisk hund. Det har seg slik at hunder kun biter dersom de har en grunn. Slik grunner er oftest menneskeskapt, og skyldes i få tilfeller smerte og sykdom. Hunder som ikke har grunn til å bite, biter ikke. Derfor må vi som hundeeiere gå i oss selv og se på situasjonen, og ta fatt i denne. Det er vår oppgave å hjelpe hunden ut av en slik lei og stressfylt situasjon. Helt til slutt link til Turid Rugaas bok "På talefot med hunden", den anbefales på det varmeste http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=112 Andre bøker er "Stressade hundar" av Martina Nagel, som redegjør for virking av stress, stress symptomer og har forslag til hvordan en forebygger og håndterer stress. http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=518 Og "Bjeffing - Språket som høres" av Turid Rugaas, omhandler ulike typer bjeffing, som redsel, aggresjon, stress og så videre. http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=BOK163 Endret 8. september 2008 av Bobeline
BAMBI<3 Skrevet 1. august 2008 #5 Skrevet 1. august 2008 Vi har gått på ganske mange hundekurs og har en topp trent hund, møtte på mange hunder igjennom kursene som er slik du beskriver, de fikk avent hundden med en teknikk hundetreneren lærte oss. Med en gang hunden glefser eller biter så skal du trykke tommelen (mens du holder rundt munnen med resten av handa) ned mot tunga eller hardt opp i ganen, til han ynker seg. Det høres sikkert grusomt ut, det syntes jeg det så ut som første gangen hun viste det på kurset, men det hadde en veldig god effekt samtidig som hun sa at hunder er verdens beste skuspillere og at det ikke gjør så vondt i det hele tatt. men kommer sikkert ann på hvor sterk hunden din er psykisk sett spør du meg...
Bobeline Skrevet 8. september 2008 #6 Skrevet 8. september 2008 Vi har gått på ganske mange hundekurs og har en topp trent hund, møtte på mange hunder igjennom kursene som er slik du beskriver, de fikk avent hundden med en teknikk hundetreneren lærte oss. Med en gang hunden glefser eller biter så skal du trykke tommelen (mens du holder rundt munnen med resten av handa) ned mot tunga eller hardt opp i ganen, til han ynker seg. Det høres sikkert grusomt ut, det syntes jeg det så ut som første gangen hun viste det på kurset, men det hadde en veldig god effekt samtidig som hun sa at hunder er verdens beste skuspillere og at det ikke gjør så vondt i det hele tatt. men kommer sikkert ann på hvor sterk hunden din er psykisk sett spør du meg... Det er et paradoks at de som måler smerten ikke er de som blir påført smerte. Jeg kommer til å se dette daglig i mitt yrke, og ser det når jeg er i praksis som radiograf nå. Løser en et problem ved å påføre smerte og dermed bidra til å øke nivået av stresshormoner? Nei, jeg tror ikke det. Der i mot tror jeg at en må angripe de underliggende årsakene. Og disse er gjerne menneskeskapt i forhold til økning av stresshormoner. Hunder oppfører seg ikke slik uten at de har en grunn til det. Derfor vil jeg anbefale å ta kontakt med en hundetrener som ikke bruker påføring av smerte som metode for trening. Ta kontakt med hundetrenere som har bedre kunnskaper enn det. Ikke lek voldsomt hunden, da får dere bare en utrygg og uharmonisk hund, og det er vel ikke en utrygg hund dere ønsker? Pass på at besøket deres også leker pent, og ikke voldsomt, med hunden deres. Når hunden deres har blitt en trygg hund kan dere begynne å utforske mer voldsom lek, men følge med på hundens dempende signaler. Disse vil fortelle dere når dere er i ferd å trå over grensen lenge før hunden glefser.
la Flaca Skrevet 9. september 2008 #7 Skrevet 9. september 2008 Hunden vår er skikkelig grinete i blant og vil da gjerne "herse" med fremmede som er på besøk. Han knurrer og har bitt flere. Jeg fatter ikke hvorfor han gjør det. Det skjer stort sett når sambo eller jeg ikke er i nærheten. Jeg har tatt han på fersken og da får han kjeft og må legge seg på plassen sin og skamme seg. Dette problemet har oppstått etter at han ble voksen. Jeg tror det kan komme av at mange av kompisene til sambo har hatt det veldig gøy med å tulle med han (ta lekene hans og lekesloss med han). Min teori er derfor at ha ikke helt er sikker på når det er lek eller ikke. I tillegg så er han usikker på barn og andre som er litt voldsomme. Han er bitteliten og redd for blant annet å bli tråkket på. Uansett årsak så er dette et stort problem. Kan man gjøre noe med dette eller må hunden holdes unna gjester? Han elsker jo å sitte på fange og kose. Han er også veldig glad i de aller fleste mennesker. Når vi får besøk så finner han en leke fra kurven og dytter bort på de som er på besøk. Han vil kose og leke, men noen ganger går det galt. Heldigvis biter han ikke hardt. Bare glefser, så ingen har blitt skadet og han er som sagt bitteliten, så han skremmer ingen heller. MEN det er ikke noe mindre problem av den grunn. Kompisene til samboern din har tydelig gjort en god jobb ja. Å ta fra en hund lekene skal man ikke gjøre, det er å be om ressursforsvar og en usikker hund. Vilter lek er heller ikke gunstig for hunden. Hunder er konflinktskye vesner og har et intrikat språk seg i mellom for å oppnå ro og harmoni. Det er ikke før de er helt trygge på hverandre de evt. begynner å leke. En (liten) hund blir fort utrygg rundt besøkende, og det har de forsterket ved å tråkke over hundens grenser gang på gang. Nå føler han at han må ty til sterkere skyts for å bli hørt. Dessuten har dere begått en stor synd selv. Når dere vet at hunden ikke er 100% trygg på de som kommer på besøk skal han ikke være nødt til å forholde seg til dem alene! Dere skal være i umiddelbar nærhet hele tiden og se til at alt foregår som det skal. Han skal søke til dere for å lese hva som er ok eller ikke, og dere skal være tydelige og trygge "ledere". Blir han alene et øyeblikk kan han bli nødt til å ta situasjonen i egne hender og det er ikke riktig overfor hunden. Mottar han i tillegg kjeft og smell fra dere fordi han i deres øyne ikke håndterte situasjonen riktig vil frustrasjonen og stresset øke enda mer. Vær til stede, oppfatt signalene han viser dere og ta konsekvensene. Er han ukomfortabel så fjern han fra situasjonen. Liker han ikke å bli klappet i en spesiell setting så sørg for at slipper. Han skal se at dere tar ansvar og at han ikke trenger å tenke selv. Jeg ville holdt han unna besøkende. La han slippe å hilse dersom han ikke ønsker det, eller kun hilse kort. Deretter la han oppholde seg utenfor rekkevidde. Det er bedre å la han omgås folk dere vet han er trygg på, som kan oppføre seg på en sånn måte at han ikke får problemer med dem. Tror også det kan være lurt å unngå at han sitter i fanget på andre før han blir tryggere. Selv om han i utgangspunktet liker det kan han plutselig få hetta og synes det er for intenst. I det hele tatt trenger han å lære at når dere får besøk skal ikka han være i fokus, men i bakgrunnen. Da slipper han å føle de besøkende som en trussel. Ellers så høres han ut som en god liten hund. Dette retter seg nok med tid og trening.
rangi Skrevet 9. september 2008 #8 Skrevet 9. september 2008 Hunder som biter er en uting! Dere bør kontakte en hundetrener som har gode kunnskaper om adferdstrening og få hjelp før hunden skader noen. Også har dere forhåpentligvis lært av deres egne feil om hvordan man ikke skal oppdra hunder:) Det å legge press på tunga til hunden ynker seg er foressten et godt tips, og det gjør ikke vondt! Prøv det på deg selv, det er litt ubehagelig, men slett ikke vondt.
la Flaca Skrevet 9. september 2008 #9 Skrevet 9. september 2008 Også har dere forhåpentligvis lært av deres egne feil om hvordan man ikke skal oppdra hunder:) Det å legge press på tunga til hunden ynker seg er foressten et godt tips, og det gjør ikke vondt! Prøv det på deg selv, det er litt ubehagelig, men slett ikke vondt. Så å håndtere fryktaggressjon med fysisk straff er riktig måte å oppdra hunder på?
rangi Skrevet 9. september 2008 #10 Skrevet 9. september 2008 Så å håndtere fryktaggressjon med fysisk straff er riktig måte å oppdra hunder på? Det denne hunden viser er ikke fryktaggresjon, det er dominans. Det er ingen fysisk straff å legge et press på hundens tunge, det er et tegn på dominans. Akkurat som man kan ta dem hard i nakkeskinnet, knurre og stirre dem i øynene. Når jeg skal jage min hund fra bordet stirrer jeg henne rett inn i øynene, går hun ikke da letter jeg på overleppa og vis det ikke virker knurre jeg. Da skal jeg si hun fjerner seg! Har du sett hvordan hunder i flokk omgås? Fysisk avstraffelse i mine øyne er slag osv som overhodet ikke har noe med hundetrening å gjøre. Har man en hund som ikke er lederen sin underdaning nytter det ikke med positiv forsterkning, da må man vise at man er dominant. Det kan man f eks gjøre med å legge et trykk på tunga til hunden, det er overhode ikke skadelig eller smertefullt for den.
Bobeline Skrevet 28. september 2008 #11 Skrevet 28. september 2008 Det denne hunden viser er ikke fryktaggresjon, det er dominans. Det er ingen fysisk straff å legge et press på hundens tunge, det er et tegn på dominans. Akkurat som man kan ta dem hard i nakkeskinnet, knurre og stirre dem i øynene. Når jeg skal jage min hund fra bordet stirrer jeg henne rett inn i øynene, går hun ikke da letter jeg på overleppa og vis det ikke virker knurre jeg. Da skal jeg si hun fjerner seg! Har du sett hvordan hunder i flokk omgås? Fysisk avstraffelse i mine øyne er slag osv som overhodet ikke har noe med hundetrening å gjøre. Har man en hund som ikke er lederen sin underdaning nytter det ikke med positiv forsterkning, da må man vise at man er dominant. Det kan man f eks gjøre med å legge et trykk på tunga til hunden, det er overhode ikke skadelig eller smertefullt for den. Nok en gang så er det noen andre enn den som opplever smerten som uttaler seg om hvorvidt noe er smertefullt eller ikke. Det er et paradoks hver gang, og jeg blir like oppgitt over den totale mangel på forståelse som mange mennesker har. Dersom en ser på en hundeflokk, eller en ulveflokk, vil en legge merke til at ulver ikke oppdrar hverandre med vold. Hunder er svært tolerante når de oppdrar siden valper, og konfliktløsning ligger til grunn. En leder vinner ingenting på å skade medlemmer av flokken, og lederen vinner ingenting på å utsette et flokkmedlem for fysisk straff eller med trusler. Det å ta en valp eller hund hardt i nakkeskinnet er et argument som ignorante mennesker bruker, og skylder på et misforstått argument om at dette er noe som dyr gjør med sitt avkom. Det er mennesker som tyr lett til vold i oppdragelse og for å oppnå sine hensikter, ikke dyrene. Dyrene er langt flinkere til å lese sitt språk, enn det mennesker er. Kort sagt så vil hunder som oppdrar hunder lykkes, mens mennesker får problemer og skaper trøbbel. Rådene dine hører hjemme i en uopplyst tid. Med dagens empiri er dette vannvidd. Hvordan du kan foreslå noe slikt, er for meg utenkelig, og det viser din store mangel på kunnskap. Du kommer langt lenger med dempete signaler, som også brukes av andre hunder, fremfor trusler og fysisk straff. Hundeeiere som deg gir andre hundeeiere et dårlig rykte, og ved å undertrykke de dempete signalene skaper du også en hund som ikke kommer til å bruke disse i sin samhandling med andre hunder og mennesker. Vold og trusler har ingenting med dominans å gjøre. Det er konfliktløsningen og dempete signaler. Gjør oss alle tjeneste, les den nye forskningen og løft kunnskapsnivået ditt. Det skylder du hunden din, og alle oss andre. Helt til slutt, dempete signaler er ikke det samme som positiv forsterkning. Men det er en ikke-fysisk straffende metode å kommunisere med hunden på.
Ecolia Skrevet 28. september 2008 #12 Skrevet 28. september 2008 Det er ingen fysisk straff å legge et press på hundens tunge, det er et tegn på dominans. *klippe* Har du sett hvordan hunder i flokk omgås? Ja, du som er så opptatt av flokk, dominans og lederskap. Har du ofte sett hunder som presser ned tunga på hverandre??
pantera Skrevet 28. september 2008 #13 Skrevet 28. september 2008 Det er ikke alltid lett å vite hva som er årsaken når man ikke kjenner hunden selv, eller har sett den i situasjoner som blir beskrevet, og ellers i hverdagen. Vil råde deg til å finne en som er erfaren med slike problemer. Er hvertfall viktig å sette en stopper for det så fort som mulig, men bare ikke ved å kjefte, være fysisk o.l. Det kan som sagt gjøre vondt værre. Kjøp deg den ene boken som bobeline anbefaler, for den anbefaler jeg også. "På talefot med hunden" viser både bilder og ha forklaringer på hvordan hundespråket fungerer. Er godt mulig at hunden din er usikker, og derfor har funnet ut at å bite er det eneste som funker, siden det ikke har hjulpet å bruke dempende signaler (som ikke ligger naturlig for oss mennesker å kjenne til). Hunden min var veldig usikker og nervøs i forhold til barn, siden de gjerne var litt voldsom, og selvom jeg er veldig obs. på å alltid være tilstede når hunden min omgås med barn, måtte jeg jo tenke på hva som kunne skje hvis jeg av en eller annen grunn ikke hadde vært der. Derfor ga jeg henne massevis av godbiter hun likte når barn løp skrikende rundt og ellers klappet henne osv. Nå er hun rolig i slike situasjoner, og tok det rolig selv da en venninnes unge snublet og datt over henne når hun lå. Men som sagt vil jeg råde deg til å ta kontakt med noen som har erfaring med dette. Hadde min hund bitt/begynt å bite hadde jeg nok gjort det også, for å få en annen til å se ting kanskje jeg ikke så selv.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2008 #14 Skrevet 3. oktober 2008 Sånn går det når du skaffer deg en liten fillebikkje. De verste hundene er de minste (typisk papillon, chihuahua o.l.). De har ofte mindreverdighetskomplekser og skal kompensere for størrelsen ved å tøffe seg (bite og bjeffe). Dessuten behandles de ofte med silkehansker av eierne fordi de er så små og søte. Skikkelig slitsomt, og lite sjarmerende. Dere må holde hunden deres unna de som er på besøk, det er jo helt tydelig at den blir helt stresset av at det er mange mennesker der. Evt. får dere slippe ham fri når alle har satt seg og stemningen er rolig, så han får undersøke i ro og mak, si fra at ingen skal herje med ham.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå