Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2008 #21 Skrevet 26. juli 2008 Fra naturens side. Vi er primater. Genene våre er ikke endret fordi om livsstilen er det. Så bare fordi genene våre er på en bestemt måte så betyr det at vi har bestemte oppgaver her i livet, avhengig om vi er menn og kvinner?
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2008 #22 Skrevet 26. juli 2008 Menn er vel vanligvis sterkere enn jenter fysisk, men kan det hende at jenter er sterkere enn menn psykisk? Menn er sterkere enn kvinner på alt som kan måles. På alt som er umulig å måle, derimot, er kvinner sterkest. I hvert fall inntil det er mulig å måle det også.
Harlekin Skrevet 26. juli 2008 #23 Skrevet 26. juli 2008 Helt enig med Mysan og Tigress. Jeg er så lei alt maset og konkurranser om hvem som er best og sterkest og flinkest og smartest av kvinner og menn. Jeg synes såkalte undersøkelser og forskningsresultater som måler kvinner og menn opp mor hverandre er direkte uinteressante, og kan ikke skjønne hva poenget er. Skal vi bruke disse resultatene til noe viktig? Eller skal vi bare fôre befolkningen med generaliseringer og fordommer mot det andre kjønn?
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2008 #24 Skrevet 26. juli 2008 Skal vi bruke disse resultatene til noe viktig? Vi skal bruke resultatene til å slå hull på mytene om at kvinner arbeider mer enn menn, at kvinner er ofre, mens menn er mobbere og overgripere, at menn får stillinger de ikke fortjener, mens kvinner blir sperret av glasstak osv, osv. Men til tema: gi en kilevink til 10 gutter og 10 jenter og se hvem som griner mest. Det er ikke vanskeligere enn det. Ingen vits i å teoretisere om hvem som føler ditt og datt.
Gjest Gjest_majken_* Skrevet 26. juli 2008 #25 Skrevet 26. juli 2008 Hvem som tåler mest av gutter eller jenter? Jeg har ikke peiling, og kommer nok aldri til å få det heller. Jeg kjenner min egen smertegrense og hvilken smerte jeg tåler mest. Jeg må leve med kroniske ryggproblemer som i perioder gir sterke smerter, men siden dette er et problem jeg ikke kan bli frisk av så skyver jeg det bort. Ignorerer smerten og klager ikke, men får jeg vondt i hodet derimot - noe jeg får kanskje to ganger i året - da vet jeg å synes synd på meg selv. Vi mennesker har forskjellige smerteterskler uavhengig av kjønn, min venninne og jeg taklet fødselssmertene helt forskjellig men hvem av oss som hadde det vondest er umulig å måle.
Harlekin Skrevet 26. juli 2008 #26 Skrevet 26. juli 2008 Vi skal bruke resultatene til å slå hull på mytene om at kvinner arbeider mer enn menn, at kvinner er ofre, mens menn er mobbere og overgripere, at menn får stillinger de ikke fortjener, mens kvinner blir sperret av glasstak osv, osv. Jeg og de fleste oppegående mennesker skjønner at det som gjelder for én eller et fåtall personer, ikke nødvendigvis gjelder for alle av samme kjønn. Det skjønner vi uten at en såkalt undersøkelse av et visst antall personer "beviser" det motsatte.
Supraspinatus Skrevet 26. juli 2008 #27 Skrevet 26. juli 2008 Det er ikke noe problem å måle hvor mye smerte et individ oppfatter. Dette gjøres bl.a daglig på sykehus under narkose der pasienten ikke kan fortelle om det er nok smertestillende. Det måles ved å se på hjerneaktivitet. Selv om noen uttrykker smerte mer utad enn andre, så betyr det nødvendigvis ikke at de føler det mer. Jeg har ofte fått kommenterer fra kjæresten min at jeg har en voldsom mimikk når jeg tilsynelatende får vondt (sparker i en bordkant etc). Mens jeg andre ganger kan gjøre det samme for å ikke trekke en mine.
Gjest men Skrevet 26. juli 2008 #28 Skrevet 26. juli 2008 Tåler damer mer smerte enn menn? De føder jo, mange sier at en mann ville dødd av de smertene. Menn dør ikke av å ha smerter, mange eksemplarer av gruppen har blitt utsatt for lemlestelser, tortur, kirurgiske inngrep uten bedøvelse, nyresteiner og andre potensielt svært smerteprovoserende hendelser, uten at de har dødd av følelsen av smerte. Jeg er helt sikker på at det finnes mange menn som gjerne hadde tatt på seg hele eller halve fødselsjobben for sin partner om det hadde vært mulig å dele på ondet, men biologien tillater det som kjent ikke. Ingen grunn til å kalle menn pyser av den grunn.
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2008 #29 Skrevet 26. juli 2008 Jeg har ofte fått kommenterer fra kjæresten min at jeg har en voldsom mimikk når jeg tilsynelatende får vondt (sparker i en bordkant etc). Mens jeg andre ganger kan gjøre det samme for å ikke trekke en mine. Det er jo også veldig situasjonsbestemt hvordan vi reagerer. Hvor er vi, hvem er i nærheten osv. Husker en Tommy og Tigern-stripe som tok den på kornet...Tommy slår seg fordervet, begynner å hyle men slutter fordi ingen hører på. Spaserer rolig inn i huset til moren sin og begynner så å hyle igjen. Smerten er der hele tiden, hvordan smerten uttrykkes og hva som er målet med uttrykket kan variere. Mange av oss har jo også lett for å bli veeeldig mye sykere når vi er syke og det er noen i nærheten som kan være sykepleier
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2008 #30 Skrevet 26. juli 2008 Jeg og de fleste oppegående mennesker skjønner at det som gjelder for én eller et fåtall personer, ikke nødvendigvis gjelder for alle av samme kjønn. Det skjønner vi uten at en såkalt undersøkelse av et visst antall personer "beviser" det motsatte. Beklageligvis skjønner ikke alle det. Derfor har vi lover som baserer seg på at kvinner er bedre foreldre og at menn undertrykker kvinner slik at de skal ha fordeler pga. sitt kjønn.
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2008 #31 Skrevet 26. juli 2008 Mange av oss har jo også lett for å bli veeeldig mye sykere når vi er syke og det er noen i nærheten som kan være sykepleier Spesielt om hun er pen.
Gjest people Skrevet 28. juli 2008 #32 Skrevet 28. juli 2008 Beklageligvis skjønner ikke alle det. Derfor har vi lover som baserer seg på at kvinner er bedre foreldre og at menn undertrykker kvinner slik at de skal ha fordeler pga. sitt kjønn. ? eeh, hva har det med smerte å gjøre?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå