Gå til innhold

Tåler jenter mer

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Tåler damer mer smerte enn menn? De føder jo, mange sier at en mann ville dødd av de smertene. Men da jeg gikk på barneskolen, det var oftere at ei jente begynte å gråte om hun slo seg enn om guttene slo seg. Er det ikke før de kommer i puberteten de begynner å tåle mer?

Menn er vel vanligvis sterkere enn jenter fysisk, men kan det hende at jenter er sterkere enn menn psykisk?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Mamut75_*
Skrevet

Tror nok ikke en mann heller ville ha dødd av smertene som kan oppstå under en fødsel , men han ville nok , slik mange kvinner også gjør , ønske å ha endel smertestillende innabords når han opplevde det ;) .

Tror ikke jenter heller har lavere smerteterskel , selvom de riktignok gråter lettere - dette tror jeg har med , tildels kulturelt betingede kjønnsrollemønstre for hvordan det er akseptabelt å kommuniserer smerte .

Fysisk styrke kan måles , men hvordan måler man egentlig psykisk styrke.

Skrevet (endret)

Toleransegrensen kan jo trenes opp.

I alle fall, jeg googlet litt, og denne artikelen sier at menn tåler mer smerte, fordi kvinner oppfatter smerte på en annen måte enn menn.

http://www.onlinemagasinet.no/artikkel.php...&ArtID=2421

http://www.abcnyheter.no/node/37468

Men jeg googlet ikke så nøye, så forunder meg ikke om det finnes forskning som sier det motsatte også.

Endret av Lady Fantasy
Gjest Sonic
Skrevet
hvordan måler man egentlig psykisk styrke.

At man ikke lar seg affisere.

Her tror jeg jenter scorer ganske dårlig, de er mer emosjonelle enn gutter.

Gjest Gjest
Skrevet

Nok en 70-tallsmyte om hvor sterke kvinner skal være viser seg å være feil.

Gjest Gjest
Skrevet
At man ikke lar seg affisere.

Her tror jeg jenter scorer ganske dårlig, de er mer emosjonelle enn gutter.

Tja, er mer emosjonelle eller tillater seg å være mer emosjonelle. Det heller vel helst mot å tillate seg selv å vise følelser/kjenne på følelser. Det betyr ikke at jenter ER mer emosjonelle. Det er styrke å vise følelser og kjenne på følelser. Ekte styrke. Ellers er man ikke menneske, men en primitiv..sak.

Skrevet

Smerte er en høyst individuell opplevelse, og det er vanskelig, om ikke umulig å måle.

Min veldig generaliserte erfaring er at menn og kvinner tåler forskjellig smerte. Kvinner er mere pinglete på akutt smerte og menn er dårlige på diffus smerte.

Jeg kan sutre og klage mye over småskader som egentlig ikke betyr så mye, Og min kjære er døden nær av leddsmerter om han har feber. Hvem av oss som har mest vondt eller hvem som takler smerten best?

Skrevet

Jeg har født en haug ganger uten smertestillende og synes det var herlige fødsler, men om jeg hadde opplevd så mye smerter som mannen min gjorde seint i tenårene pga store kreftoperasjoner(beinkreft) med ødelagte muskler og nerver i låret og neuralgi osv som resultat så hadde jeg definitivt dødd. Han fikk så mye morfin at legene var redde for at han kunne dø av det og likevel hadde han så mye smerter at han overhode ikke greide sove i den perioden.

Skrevet

Hva er denne kampen mellom menn og kvinner hele tiden?

Vi er to forskjellige kjønn, med tildels forskjellige egenskaper, og slik er det av en grunn. Godta det og la det ligge.

Noen har høyere smerteterskel enn andre, noen er mer emosjonelle enn andre, so what?

Må man måle hvem som er sterkest hele tiden? Vi utfyller hverandre og har fra naturens side forskjellige oppgaver og er utstyrt i forhold til det.

Gjest Gjest
Skrevet
:ler: har vi forskjellige oppgaver? Bare fordi kvinner kan føde barn er det ikke dermed sagt at dette er en oppgave. Kvinner og menn kan faktisk ha akkurat de samme oppgaver i livet bortsett fra dette med å bære frem barn. Det står kvinner i en særstilling. Med utenom dette er det totalt opp til individet hva det vil gjøre i livet.
Skrevet (endret)

Fra naturens side. Vi er primater. Genene våre er ikke endret fordi om livsstilen er det. :ler::roll:

Endret av mysan
Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg kan ikke tro at det er noen spesiell kjønnsforskjell her. Altså, den faktiske smerten tror jeg blir vanskelig å måle, bl.a. fordi folk (og kanskje også kjønn) kan ha ulik måte å uttrykke smerte på. Mens noen biter tennene sammen mens de har store smerter, skriker andre opp av lite. Om to personer har like mye smerter, kan den ene oppleve det lettere å holde kjeft, mens den andre syns det er fint å kunne felle noen tårer. Jeg tror det handler en del om hva som er akseptert innen kjønnet man tilhører, kulturen man er en del av eller hvordan man er oppdratt f.eks.

Skrevet

Og det er forskjell på smerteterskelen til folk. Personlig er jeg en pyse på både varmt og kaldt vann, jeg brenner meg lett på varme ting, jeg synes det gjør vondt når min klumsete valp tråkker meg på tærne osv, mens min sønn Yme ler av mine smerteutbrudd. Men sånn er jeg jo bare - det gjør vondt ;)

Gjest Gjest Blondie65
Skrevet
Og det er forskjell på smerteterskelen til folk. Personlig er jeg en pyse på både varmt og kaldt vann, jeg brenner meg lett på varme ting, jeg synes det gjør vondt når min klumsete valp tråkker meg på tærne osv, mens min sønn Yme ler av mine smerteutbrudd. Men sånn er jeg jo bare - det gjør vondt ;)

Dette er jeg veldig enig i. Grunnen til at jeg har tannlegeskrekk i dag er en idiot av en tannlege som sammenlignet meg med andre barn som boret som bare det uten bedøvelse. Så da var jeg pysen som måtte ha det. Jeg er ingen pyse, men jeg har en annen smerteterskel for enkelte typer smerte enn andre. Hvordan kan andre si at jeg har mer eller mindre vondt enn dem? De kan ikke - de er ikke meg.

Jeg er også fra tid til annen plaget med migrene. Det er vondt og ubehagelig, men fordi jeg vet hva det er og hva som skal til for å bli bedre, så blir smerten "mindre" eller helst "anderledes". Min eks fikk et - 1 - eneste migreneanfall i den tiden vi var sammen, han trodde han skulle dø. Hadde han mer vondt enn jeg kan ha i de verste anfallene? Det vet jeg ikke. Men det er ingen tvil om at han hadde vondt og siden jeg er plaget med det selv hadde jeg full forståelse for smerten og remediene som skulle til. HAN derimot kunne ikke forstå hvordan jeg kunne leve med regelmessige anfall av denne sorten og mente at mine anfall måtte være svært mye mildere. Go figure ...!

Skrevet
HAN derimot kunne ikke forstå hvordan jeg kunne leve med regelmessige anfall av denne sorten og mente at mine anfall måtte være svært mye mildere. Go figure ...!

:hoho:

Gjest Roberta
Skrevet
Menn er vel vanligvis sterkere enn jenter fysisk, men kan det hende at jenter er sterkere enn menn psykisk?

Ja, det tror jeg du har rett i.

Samtidig er det jo en del menn som også kan sies å være sterke psykiske - på jobb og i arbeidslivet spesielt. Og disse spesialutdanningene i forsvaret kan også vise til sterk psyke for sine menn. Ikke sterk som i psykopat da...enkelte forsvarsidioter kan jo lett vippe over i ekstreme posisjoner psykisk sett. Men nok om det...

Jeg tror at kvinner har psykisk overtak i privatlivet/samlivet...der kan de manipulere og trykke på de rette knappene på mannen uten at han engang merker det...og det er trist. Det er også trist at menn ikek er så flinke til å takl konfrontasjoner i samlivet /privatlivet og at mannen er såpass svak når det kommer til barn, oppgjør og skilsmisser (menn tør jo ikke å ta ut skilsmisser når det går dårlig, de er stayers uansett hvor ille de har det).

Så der har menn noe å jobbe med videre.

Kvinner er svake fysisk og de tåler ikke mye smerte.

Gjest Tigress
Skrevet

Med fare for å vere plageånd - er dette eigentleg så interessant? Det må då vere utruleg mange faktorar som spelar inn på kordan folk oppfattar smerte?

MÅ vi setje menn og kvinner opp mot kvarandre i alt heile tida, kan vi ikkje berre vere individ?

Skrevet

Det er en evig kamp mellom kjønnene vet du, Tigress, og den handler om hvem av oss som egentlig er det beste kjønnet ;)

Det har blitt sånn at siden menn er fysisk sterkere, så må jo vi kvinner være psykisk sterkere og/eller tåle smerte bedre, ellers blir jo balansen helt skjev. Og sånn kan vi ikke ha det. :fnise:

Skrevet
Hva er denne kampen mellom menn og kvinner hele tiden?

Du må jo forstå det, Mysan... Livet er ikke verdt å leve hvis man ikke kan hevde seg og tråkke på andre.

Skrevet

Ja, jeg forstår jo det, det bare glapp meg et øyeblikk.

Jeg gjør det jo egentlig selv også når jeg tenker meg om, bare ikke akkurat på dette feltet :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...