Gå til innhold

Bruker du/din familie så mye?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Skrue McDuck_*
Skrevet

Inspirert av tråden om å ha det økonomisk trangt.

Ifølge SIFO's forbrukskalkulator skal min familie trenge i snitt over 17.000 kr. pr. mnd å leve for etter at husleie/lån er betalt. I virkeligheten bruker vi rundt 12.000. Enkelte måneder bruker vi selvsagt mer (jul og sommerferie), men dette sparer vi til hver måned, og det er inkludert i de 12.000 jeg har nevnt her.

Hva med dere andre? Kjenner dere dere igjen i SIFO's anslag over forbruk? Er det virkelig å leve trangt dersom man ikke har så mye å rutte med som de beregner?

Hvis det er denne kalkulatoren banker flest bruker som utgangspunkt for om lånesøkere har god nok økonomi til å få lån så må vel enslige mødre/fedre se langt etter lån?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal tydligvis bruke 6555 etter husleie, men lever for rundt halvparten regner jeg med.

Gjest Sativa
Skrevet

Jeg kjenner meg godt igjen, vi ligger nok på ca 17000 i forbruk.

Jeg oppfatter det sånn at vi har litt mindre å rutte med enn de fleste andre, men det kan jo hende det bare er vi som ikke har den helt store økonomiske sansen.

Skrevet

Nei, jeg bruker ikke så mye.

Skrevet

Nja.. Ligger vel såvidt litt under. Jeg tror nok at vi har et relativt nøktern forbruk på mange områder, men skeier mer ut på andre. Jevnt over, så lander vi ca. på SIFO tallene.

Skrevet

Jeg husker forresten da jeg søkte om lån og de fortalte meg om disse tallene. Jeg synes at det var helt hårreisende! Jeg hadde jo da vært student og jobbet ved siden av studiene. Den perioden hadde jeg under denne summen å leve for hver måned men det skulle også dekke husleie og strøm. Jeg var altså vant til at vi levde på halvparten av dette budsjettet. I tillegg var jeg flink til å spare og hadde dermed egenkapital til leiligheten. NÅ derimot så har jeg jo blitt vant til å ha en vesentlig høyere disponibel inntekt (mer enn det dobbelte av det jeg hadde i lønn og stipend) og forbruket har justert seg deretter.

Skrevet

Kalkulatoren hadde ikke plass nok til alle i min husstand...

Skrevet

nei, ligger nok noe under det de nevner, og bruker nok pengene litt annerledes en det er satt opp der. :) Men var ikke SÅ gæli langt unna.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg skal visst bruke rett oppunder 7000 i mnd, noe som er 1000 kr MER enn jeg får utbetalt(studielån). Da sier det seg selv at jeg må gå ned til under det halve etter at husleia og strømmen er betalt..

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg bruker ca halvparten av det sifo oppgir at jeg bør ha. Om sifobudsjettet står det at "Med et rimelig forbruksnivå menes et forbruk som kan godtas av folk flest." Og akkurat det vil jo farges litt av at svært mange lever svært godt her i landet. Vi måler oss alltid opp mot hvordan andre har det. Slik er det også med den såkalte fattigdomsgrensen, sånn at det faktisk er mange som lever under denne, uten at de selv ville funnet på å kalt seg fattige. Det står også at man skal kunne delta i fritidsaktiviteter på en fullverdig måte. Jeg ville synes det var trist å ikke kunne gå på kino og i teater, eller dra på reiser, men ville likevel ikke regnet meg som fattig om jeg ikke kunne. Det er likevel verdt å merke seg at jeg klarer dette på halvparten av hva sifo mener jeg bør ha, så det er tydeligvis noen andre dyre vaner jeg skulle hatt isteden :)

Gjest Cynthia
Skrevet
Jeg bruker ca halvparten av det sifo oppgir at jeg bør ha. Om sifobudsjettet står det at "Med et rimelig forbruksnivå menes et forbruk som kan godtas av folk flest." Og akkurat det vil jo farges litt av at svært mange lever svært godt her i landet. Vi måler oss alltid opp mot hvordan andre har det. Slik er det også med den såkalte fattigdomsgrensen, sånn at det faktisk er mange som lever under denne, uten at de selv ville funnet på å kalt seg fattige. Det står også at man skal kunne delta i fritidsaktiviteter på en fullverdig måte. Jeg ville synes det var trist å ikke kunne gå på kino og i teater, eller dra på reiser, men ville likevel ikke regnet meg som fattig om jeg ikke kunne. Det er likevel verdt å merke seg at jeg klarer dette på halvparten av hva sifo mener jeg bør ha, så det er tydeligvis noen andre dyre vaner jeg skulle hatt isteden :)

Min familie bruker mer enn tallene, med unntak av posten kollektiv transport, fordi alle kjører bil.

Jeg synes ikke det er hårreisende, men tror nok at jeg kommer til å justere forbruket som student.

Skrevet

Ifølge denne skal jeg bruke ca 13000, og det gjør jeg ikke. Ikke engang med forskringa og lånet kommer jeg og sambo i nærheten av dette..

Skrevet

Skal bruke i overkant av 20 000 etter huslån, tror det kan stemme med at vi da totalt vil ligge på ca 30000 i mnd i snitt. Noen mnd mindre, andre mer.

Gjest antigartner
Skrevet

Vi bruker definitivt ikke mindre enn dette, heller mer. Da tar jeg i betraktning at pengene også skal rekke til det som vi ikke kjøper/forbruker hver måned hele året, som utskiftning av møbler og utstyr, husholdningsapparater eller vedlikehold av biler og hus.

Det vi garantert bruker mindre penger på er kollektiv transport, da vi ytterst sjelden bruker dette (inkludert fly og ferger). Denne summen tar vi imidlertid igjen på de andre postene. Både posten for klær, "andre dagligvarer" og mat er lavere enn vårt forbruk.

Gjest Gjest
Skrevet

Som singel skal jeg visstnok bruke 8900 utenom husleie og strøm. Summen kan nok stemme sånn cirka, men jeg bruker dem anderledes og det inkluderer sparing.

Men er det slik å forstå med denne SIFO-kalkulatoren at det er bortkastet tid for meg å føre opp et overslag av hva jeg faktisk bruker når jeg skal i banken og spørre om huslån? Holder de seg til denne kalkulatoren uansett hva jeg måtte påstå at jeg bruker?

Skrevet
Som singel skal jeg visstnok bruke 8900 utenom husleie og strøm. Summen kan nok stemme sånn cirka, men jeg bruker dem anderledes og det inkluderer sparing.

Men er det slik å forstå med denne SIFO-kalkulatoren at det er bortkastet tid for meg å føre opp et overslag av hva jeg faktisk bruker når jeg skal i banken og spørre om huslån? Holder de seg til denne kalkulatoren uansett hva jeg måtte påstå at jeg bruker?

Bankene forholder seg til Sifo-modellen, ja. Du kan argumentere for at de skal redusere enkelte punkter, men det skal veldig gode argumenter til for at de skal bli godtatt. Er det f.eks. et par som skal kjøpe og den ene parten er student, kan det forsvare at det blir litt stram økonomi for en kort periode.

Jeg personlig er glad for at bankene er strenge med å gi lån. Alt for mange har gått i fella og tatt opp for stort lån.

Gjest Oxford
Skrevet

Vi bruker litt mindre enn det beløpet vi fikk oppgitt. :)

Gjest Gjest_gunnar_*
Skrevet

Vi bruker ca 7500kr pr mnd. Det inkluderer bil, forsikring, strøm osv osv. Men vi har lite å leve av. Kino, mat ute osv er det bare å glemme.

Ikke røyker vi, og ikke går vi på byen heller. Har ikke penger til helsestudio eller annen trening heller.

Gjest Gjest_Gunnar_*
Skrevet

Jeg personlig er glad for at bankene er strenge med å gi lån. Alt for mange har gått i fella og tatt opp for stort lån.

Gjest Gjest
Skrevet

Men bør ikke alle ha rett til å å ha noe eget? Når man klarer å betale leie i flere år, aldri har hatt noen betalingsanmerkninger.....Men her som i ellers i samfunnet går det vel på trynefaktor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...