Gjest Gjest_lillemy_* Skrevet 25. juli 2008 #1 Skrevet 25. juli 2008 Vi vurderer å kjøpe ny bolig. Dette vil øke gjelden år betydelig. Vi regner på det at vi etter at lånet er betalt, og alle andre regninger, så har vi 10 000 igjen til mat bensin, og fornøyelser, og klær ol pr mnd. Vi er 2 voksene og en 3 åring..... Er det å ha ti tusen pr mnd til mat og klær betraktet som Trangt økonomisk "?
Rosalie Skrevet 25. juli 2008 #2 Skrevet 25. juli 2008 I følge SIFOs standardbudsjett er det lite, ja. Kalkulatoren finner du her
Wildy Skrevet 25. juli 2008 #3 Skrevet 25. juli 2008 Oj... å drifte vår familie skal visst koste nærmere tjue tusen hver måned ifølge den kalkulatoren! vårt forbruk varierer veldig gjennom året, så gjennomsnittlig kommer vi kanskje på noe slikt. Men allikevel... det er mye penger....
Gjest Gjest_lillemy_* Skrevet 25. juli 2008 #4 Skrevet 25. juli 2008 18570 kr skulle det koste å drifte min familie.................. Synes det var mye jeg.......... Så da er 10 000 alt for lite da sikert.............
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2008 #5 Skrevet 26. juli 2008 Ta den kalkulatoren med en stor klype salt. Jeg fikk et forbruk på 6890, over det dobbelte av hva jeg bruker. Og jeg regner meg ikke som en som har det trangt økonomisk. Sett heller opp en liste over hva du selv mener dere trenger. Det er absolutt fullt mulig for tre personer å klare seg på 10 000, det kommer an på hva slags vaner dere har.
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2008 #6 Skrevet 26. juli 2008 Vi har nok omtrent 10000 igjen å leve for etter at alt er betalt, og vi er en familie med to barn under tre år. Det er tøft i perioder, men vi har nå klart oss til nå hvertfall.
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2008 #7 Skrevet 26. juli 2008 Jeg skulle tro det går greit (men hva med barnehageutgifter og sånt?) så lenge barnet er såpass lite; da går det fortsatt bra å kjøpe klær brukt, arve sykler og ikke delta på organiserte aktiviteter på kveldstid. Man MÅ jo heller ikke dra på syden- og hotellferie, selv bruker vi helst familiehytta, byen og naturen rundt der vi bor (har riktignok ikke barn, men vi ville antagelig reist enda mindre om vi hadde), og kino o.l kan man vel ta seg råd til en og annen gang. Samtidig er det jo en forholdsvis liten buffer da, om renta skulle stige mer enn dere har regnet med, eller dere får andre uforutsette utgifter. Vet ikke hva dere har å rutte med i utgangspunktet, men jeg er personlig tilhenger av å ikke bo seg i hjel så framt en får bolig som dekker de viktigste behovene til en lavere pris.
Alison Skrevet 26. juli 2008 #8 Skrevet 26. juli 2008 Det skal være fullt mulig å leve for 10000,- i mnd., men det gir ikke rom for store sprell. Hva med ferie, oppussing, ny bil ol? For ikke å snakke om hvis renten går ytterligere opp? Husk at dere skal leve også, ikke bare bo. Dere må også ta i betraktningen at barn blir dyrere i drift jo eldre de blir. Bankene går ut fra Sifo sitt standardbudsjett. De kan gå litt under det, men da må det gode argumenter til for at de skal godta det. Har dere gode utsikter til høyere lønn i løpet av få år så kan det f.eks. forsvare at dere har det trangt i begynnelsen.
Gjest Raptuza Skrevet 26. juli 2008 #9 Skrevet 26. juli 2008 Det er god investering når ein kjøper eigen bolig, sjølv om det blir trongare økonomisk.
Alison Skrevet 26. juli 2008 #10 Skrevet 26. juli 2008 Det er god investering når ein kjøper eigen bolig, sjølv om det blir trongare økonomisk. Det er nå en gang slik at ikke alle har råd til å kjøpe hus. Du kan finne mange eksempler på folk som har lånt over evne og som har fått store problemer.
janne84 Skrevet 26. juli 2008 #11 Skrevet 26. juli 2008 støtter Alison her. Man skal ikke bo seg i hel, og man må ta utsikt for at renten kan øke. Evt. ta nedbetaling på 15-20 år og heller øke nedbetalingstiden om renten øker.. Jeg vil gjerne kjøpe selv, men ser ikke mulighet før prisene har gått mer ned. Vil ikke bo meg i hel, og vil kunne reise og gjør ting selv om man etablerer seg..
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2008 #12 Skrevet 27. juli 2008 forbruk varierer jo fra person til person, jeg plusser på et par tusenlapper på sifos regnestykke fordi jeg går på treningsstudio og har endel helseutgifter. dere må ta høyde for renteøkning, for det kommer så og si garantert til å skje gjennom den tiden dere betjener lånet. slik som forbruket er idag vil nok ikke renten bli satt ned med det første. aller først ville jeg sett på hva dere krever av boligen, og så se hva dere kan "kutte" ned på. kan man eks ha ett soverom til begge barna i noen år, osv. det er helt ok å ta høyde for en litt stram økonomi i noen år, men hvis dere ikke ser for dere lønnsforhøyelser eller liknende så er det ikke så heldig å ta seg lån over hodet. det er penger å spare på å velge litt billigere strøk, litt mindre kvadrat e.l.
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2008 #13 Skrevet 27. juli 2008 Ta den kalkulatoren med en stor klype salt. Jeg fikk et forbruk på 6890, over det dobbelte av hva jeg bruker. Og jeg regner meg ikke som en som har det trangt økonomisk. Sett heller opp en liste over hva du selv mener dere trenger. Det er absolutt fullt mulig for tre personer å klare seg på 10 000, det kommer an på hva slags vaner dere har. Hvis du i gjennomsnitt bruker under 4000 pr. mnd. så har du enten lite helseutgifte, transport utgifter, og andre utgifter, eller så får du mye av andre, eller så tar du ikke med alle utgifter. Dersom man ikke har kjøkkenhage og fiskestang i daglig bruk, og bor på et gjennomsnitts norsk sted, så koster mat for en person ca 2500 pr mnd. buss: minst 600, (bil minst 3000), klær: vanskelig å få under 6000 i året selv om man handler på fretex (vi snakker om over flere år), så trenger man vaskemidler, lyspærer, kontaktlinser, tannkrem etc; minst 500. Tannlege må man til av og til, for ikke å snakke om at man av og til må til lege. Blir over 4000, hvis man ikke er meget heldig med mange faktorer. når man skal legge opp et budsjett for å kjøpe hus, må man tenke hva man trenger over en 2-3 årsperiode.
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2008 #14 Skrevet 27. juli 2008 Ts skriver at ETTER alle regninger/lån osv er betalt, så sitter familien på 3 igjen med ca 10 000 kr å leve for. Kan ikke fatte og begripe hvordan det skulle være noe problem? Greit, dere kan ikke handle nye klær hver uke, eller gjøre alt som faller dere inn, men hvem gjør det uansett? Klart det kan dukke opp en uventet regning her og der, men det skjer heller ikke hver mnd. Dere burde ha en buffer i bakhånd, men jeg vil absolutt ikke si at dere sliter. Da har dere ialle fall dyre vaner. Vi klarer oss utmerket på mindre etter alle regninger er betalt, så det går fint an. Dere som sier at det er å leve trangt økonomisk, håner alle de som FAKTISK lever langt trangere, og som klarer seg på det de har.
Alison Skrevet 27. juli 2008 #15 Skrevet 27. juli 2008 Ts skriver at ETTER alle regninger/lån osv er betalt, så sitter familien på 3 igjen med ca 10 000 kr å leve for. Kan ikke fatte og begripe hvordan det skulle være noe problem? Greit, dere kan ikke handle nye klær hver uke, eller gjøre alt som faller dere inn, men hvem gjør det uansett? Klart det kan dukke opp en uventet regning her og der, men det skjer heller ikke hver mnd. Dere burde ha en buffer i bakhånd, men jeg vil absolutt ikke si at dere sliter. Da har dere ialle fall dyre vaner. Vi klarer oss utmerket på mindre etter alle regninger er betalt, så det går fint an. Dere som sier at det er å leve trangt økonomisk, håner alle de som FAKTISK lever langt trangere, og som klarer seg på det de har. Det er fullt mulig å klare seg på 10000,- i mnd. Vi er en familie på 5 som klarte oss på det i flere år, men vi visste at økonomien ville bedre seg betraktelig når jeg også begynte i jobb. Vi hadde heller ikke avdragsfrihet eller maks løpetid på lånet. Det ga oss trygghet etter hvert som boligprisene steg. Siden bankene går ut fra Sifo-budsjettet vil ts få problemer med å få det lånet de ønsker. Bankene kaster ikke penger etter folk. De vil sikre seg best mulig og ønsker ikke å låne ut til det som kan komme til å bli et tapsprosjekt for banken. Det er nesten skremmende å lese i tråd etter tråd om folk som skal strekke strikken så langt det overhodet går i forhold til lån. Jeg kan skjønne at en kan få veldig lyst på en flott leilighet/hus, men det er nå en gang slik at ikke alle kan få egen bolig. Mange bør senke kravene og satse på en mindre og billigere førstehjemsbolig. Etter hvert som lånet blir nedbetalt og boligen stiger i verdi, kan en heller selge denne og kjøpe seg noe større. Jeg må si at mange i dag virker kravstore og skal ha alt med en gang.
Gjest Gjest_lillemy_* Skrevet 27. juli 2008 #16 Skrevet 27. juli 2008 Vi sitter igjen med 10 ooo dersom renta øker til 9 % da. jeg tror vi greier det, me det blir litt trangt.
Alison Skrevet 28. juli 2008 #17 Skrevet 28. juli 2008 Vi sitter igjen med 10 ooo dersom renta øker til 9 % da. jeg tror vi greier det, me det blir litt trangt. Har dere fått tilbud om lån fra banken? Jeg ville vært skeptisk til å låne så mye at dere kun sitter igjen med 10000,- i mnd. Er dere økonomiske av dere, vil dere klare dere greit, men det kan bli slitsomt å ha trang økonomi over lang tid. Det blir lite rom for noe ekstra som oppussing, ferie, nye møbler, ny bil osv. I lengden kan det tære både på hømøret og ikke minst forholdet. Jeg mener at dere heller skulle satse på noe litt billigere i første omgang. Dere kan heller kjøpe noe større og dyrere etter hvert som dere opparbeider dere egenkapital. Eventuelt så kan dere spare opp mer egenkapital før dere går inn på boligmarkedet, slik at dere trenger mindre lån. Hva dere gjør må dere, og banken, bestemme selv, men tenk nøye igjennom beslutningen. Tenk langsiktig. Det er kanskje ikke så vanskelig å stå over ferien et år, men er det like greit å måtte stå over feriereiser i kanskje flere år fremover? Hva skjer om en av dere blir arbeidsledig eller syk? Skal dere ha flere barn? Hva med vedlikehold? Det å kjøpe bolig er en stor avgjørelse som må tenkes nøye igjennom på forhånd.
Gjest Gjest_metteflette_* Skrevet 28. juli 2008 #18 Skrevet 28. juli 2008 Halllo............10 000 kronet til mat og klær?? 2 voksene og 1 barn, dere spiser da ikke for mer enn 4 tusen pr mnd, og da har dere minst 6000 å handle klær og div for...... Og dette senarioet er ved 9% rente, ikke sant, hvor sannsynlig er det da?
Alison Skrevet 28. juli 2008 #19 Skrevet 28. juli 2008 Halllo............10 000 kronet til mat og klær?? 2 voksene og 1 barn, dere spiser da ikke for mer enn 4 tusen pr mnd, og da har dere minst 6000 å handle klær og div for...... Og dette senarioet er ved 9% rente, ikke sant, hvor sannsynlig er det da? Det er vel mer enn mat og klær de pengene skal dekke. Slik som ferie, fritidsaktiviteter, møbler, oppussing, bensin, aviser, tannlege, lege, kollektiv osv. 10000,- blir da ikke så mye for en familie på 3.
Leo Skrevet 28. juli 2008 #20 Skrevet 28. juli 2008 Det er vel mer enn mat og klær de pengene skal dekke. Slik som ferie, fritidsaktiviteter, møbler, oppussing, bensin, aviser, tannlege, lege, kollektiv osv. 10000,- blir da ikke så mye for en familie på 3. SIFOs tall er ikke tatt ut av løse luften og selv om de fleste av oss kan si at vi klarer oss med mindre enn dette over en kortere periode, så er de nok ganske realistiske hvis man baserer seg på en lengre periode som f.eks. et par år. Det er nok at det kommer en større tannlegeregning, bilreparasjon eller f.eks. en uforutsett utgift på hus/leilighet før det blir problemer og blir en inntekt sterkt redusert som følge av arbeidsledighet eller sykdom, raser hele korthuset. Og dette senarioet er ved 9% rente, ikke sant, hvor sannsynlig er det da? Tja, det har vel snarere vært regelen enn unntaket de siste 20 årene. Låner man mer enn 60% av boligens verdi er ikke 9% rente noe helt fjernt tall i dag heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå