Gå til innhold

Vi har bestil hund, men nå skal en person ødelegge alt, kan hun det?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Noen folk skal bare ødelegge!

Nå var neste alt klart med hunden.

Vi har funnet oppdretter, fått pris, funnet ut når og hvor vi skal hente han osv.

Men tror du ikke at en dame i oppgangen begynte å tvile om hun ville at vi skal ha hund?

Jo, hennes begrunnelse var "En av mine familie medlemer er allergiske"

Denne familie medlemen bor forøvrig ikke i denne oppgangen.

Skal dette være grund nok til at vi ikke kan få oss hund?

Er ikke det det samme at jeg skal nekte hun som bor under oss å ikke røyke pga jeg har en familie medlem som er allergisk?

Blir forbannet bare med å tenke på det!

Kan hun gjøre dette?

Dette er forøvrig en Chihuahua altså en liten hund.

Endret av trine19
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer vel an på hva borettslagets eller sameiets regler sier om kjæledyr?

Skrevet

Han sier hvis aller sier det er greit, men var ikke begrunnelsen hennes litt svak?

Skrevet

Så lenge alle må samtykke og det er felles inngngsparti/oppgang, trenger hun faktisk ingen begrunnelse i det hele tatt, hun er i sin fulle rett å si nei.

Skrevet

Det er jo folk som har katt her i oppgangen, uten at vi har fått noen spørsmål om det er greit, min samboer er livredd katter.

Men når man bor i en slik leilighets blokk må det jo gå ann å tøye seg litt for hverandre sånn at alle får det god å bo her.

Uansett er det en Chihuahua, altså en liten hund

Gjest Lacuna
Skrevet (endret)

Jeg ville vært reddere en chihuahua enn for en større hund, for å si det sånn.

Endret av Lacuna
Skrevet

Hunden er jo i vår leilighet, er den ute er den i bånd.

De andre i oppgangen kommer ikke å ha noe med den å gjøre.

Skrevet

En innekatt kan ingen si noe på. men man kan ikke holde en hund som innehund. Ergo vil hunden måtte bruke oppgangen for å komme seg inn og ut. Og da vil naboene kunne sette foten ned.

Men ER fleksibel når man bor i blokk. Men man må også kunne sette ned foten når ens egen grense er nådd. Er det så viktig med hund, så får dere flytte til blokk hvor hundehold er tillatt eller i hus med egen inngang.

Skrevet

Denne katten er ingen ikke katt, den ligger i oppgangen hele tiden.

Hunden vil komme seg ut på turer et par ganger pr dag ellers vill ikke de andre se han. Ser ikke problemet!

Skrevet

Dersom katten ikke er inne-katt og din samboer er redd den, kan dere lett få den fjernet (eller eier må gjøre den til inne-katt) ved at dere varsler borettslagslederen.

Dere kan jo bare skaffe dere hunden uten naboens samtykke, men da kan (og meget sannsynlig vil) naboen gå til borettslagsstyret og forlange at hunden må bort igjen. Og da må dere enten kvitte dere med den eller flytte.

For øvrig kan hunder være et mareritt å ha som nabo i blokk - hunder, og da spesielt små hunder, har en tendens til å skjaltre og bjeffe noe aldeles forferdelig når de kjeder seg, det vil si når de er hjemme alene. Det skjer så og si aldri med katter.

Skrevet

For øvrig ser jeg ikke helt problemet: Dere visste vel om reglene for dyrehold da dere flyttet inn.

Skrevet

Chihuahua er jo også en av de mest aggressive og bråkete hundene som finnes, så lydmessig sett jeg hadde ikke likt det hvis mine naboer skulle ha en..

Det må også sies at jeg ønsker meg en selv, fordi de er nydeligst i hele verden, og jeg ikke liker store hunder, og jeg hadde blitt misunnelig på naboen :rødme:

Skrevet

Reglene i boretslaget er faktisk ugyldige om de sier man ikke får ha dyr, siden norsk lov sier at ingen kan nekte noen å ha dyr med mindre det er en utrolig god grunn.. eller dyret er til stor sjenanse for naboene.. ;)

så, nei, hun kan ikke ødelegge for dere.. skaff hunden deres, og kos dere! :)

Gjest Gjest
Skrevet

Det står ingening i norsk lov om at alle som vil kan skaffe seg kjæledyr. Det står at dersom en person har vesentlige fordeler, eller har legeerklæring på at vedkommende får bedre helse ved å ha et dyr, så kan ingen nekte vedkommende å ha dyr i borrettslaget.

Damen er i sin fulle rett til å nekte dere å ha hund, hvis blokkeieren sier at reglene er slik at alle skal samtykke.

Gjest Gjest
Skrevet
Reglene i boretslaget er faktisk ugyldige om de sier man ikke får ha dyr, siden norsk lov sier at ingen kan nekte noen å ha dyr med mindre det er en utrolig god grunn.. eller dyret er til stor sjenanse for naboene.. ;)

så, nei, hun kan ikke ødelegge for dere.. skaff hunden deres, og kos dere! :)

Dette er noe stort TULL! Hundesport har hatt mange artikler om dette. Man skal forholde seg til regelverket i borrettslaget, de står fritt til å ha sine regler. Har man derimot fått skriftelig JA til å ha dyr så må de som evt vil nekte/kaste ut dyret ha en god grunn. Allergi/redsel osv er derimot godkjent grunn.

Tullete å skaffe seg dyr når reglene i borettslaget sier NEI.

Skrevet

De kan ikke nekte deg nei.

link

Siterer:

Ved den såkalte "Hundedommen"

inntatt i Rt 1977 s. 97

fastslo Høyesterett at det var

adgang for et borettslag til å fastsette

totalforbud mot hunder i

sine vedtekter i medhold av den

tidligere Husleielovs §22 til "sikring

av god husorden...". (Lov av

16.06.1939)

I "Emmelinedommen" i Rt

1993 s. 1260 kom Høyesterett

til det motsatte resultat for en

innekatt.

Som følge av Emmelinedommen

med et nytt syn på forholdet

mellom mennesker og dyr,

kom lovendringen i den nye

Husleielovens §5-2 annet ledds

annet punktum (Lov av 26.03.

1999): "Selv om utleieren har

fastsatt forbud mot dyrehold -

kan leieren holde dyr dersom

gode grunner taler for det, og

dyreholdet ikke er til ulempe for

utleieren eller de øvrige brukere

av eiendommen."

Tilsvarende endring er foretatt

i Borettslagloven §34 annet

ledd (Lov av 04.02.1960) og i

Eierseksjonsloven §19 siste ledd

gjeldende for sameier (Lov av

23.05.1997). Lovendringen og

premissene i Emmelinedommen

innebærer at Hundedommen er satt

til side. Det er nå blitt adgang til å

holde dyr i leilighet på visse betingelser.

Lovendringens tekst må forstås

på bakgrunn av det som ble

fastslått i Emmelinedommen.

Skrevet

Til sistnevnte: Nei, det er ikke lov med totalforbud, og det er det vel heller ikke i denne saken. Men dersom man leser Emmeline-dommen og lignende dommer, ser man at det her er tungtveiende grunner til å kunne ha dyr (angst, redsel), og at det er lagt vekt på at dyreeier har egen inngang. Har man ikke egen inngang, kan naboene man deler inngang med si nei, med mindre dyret er nødvengid for en god livskvalitet, f.eks. førerhund, eier lider av angst, tjenestehund.

http://www.advokat-hoie.no/publikasjoner/f...-leilighet.html

Her finner man for øvrig Emmelige-dommen i sin helhet.

Skrevet

Jeg må si sånne saker som dette irriterer meg litt. Jeg syntes det i disse tilfellene skal tas hensyn til personene som bor der fast og ikke folk som kommer på besøk.

Kunne aldri falt meg inn å nekte naboen min hund selv om en venn av meg ikke tåler det. Eller å nekte de som bor under meg å røyke fordi jeg har et familiemedlem som ikke tåler røyk.

Skrevet

Nei det jeg mener når man bor i et boretslag må man kunne være litt "bøyelig" og hjelpe hverandre med å få det fint og øke trivsel. Og ikke bare tenke på sitt egent.

Tenkt den gangen hun vil ha feks, en hund eller katt...

Gjest Gjest
Skrevet
Nei det jeg mener når man bor i et boretslag må man kunne være litt "bøyelig" og hjelpe hverandre med å få det fint og øke trivsel. Og ikke bare tenke på sitt egent.

Tenkt den gangen hun vil ha feks, en hund eller katt...

Eeehhh

Det er vel du som tenker mest på deg selv og ditt eget. Det finnes mange grunner for at folk ikke ønsker hunder/katter i borrettslag og dette må man akseptere. Om man vil ha husdyr så får man finne seg et sted hvor alle synes det er OK, eller finne seg noe eget.

Har selv hund, men ville aldri flyttet inni et borettslag med den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...