Zanzibar3 Skrevet 31. januar 2017 #41 Del Skrevet 31. januar 2017 3 minutter siden, amativeReflection skrev: Første stipendet er på masse tusen. 104000 i året. Fordeles til litt over 10.000 i måneden. Det er det studenter får av Lånekassen. At de utbetalingene er fordelt slik at studentene får mer i august og januar betyr ingenting. 20000 i august. Trekk fra skolebøker. Trekk fra mat, husleie. De fleste sitter ikke igjen med 3 mnd depositum etter det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 31. januar 2017 #42 Del Skrevet 31. januar 2017 Akkurat nå, Zanzibar3 skrev: 104000 i året. Fordeles til litt over 10.000 i måneden. Det er det studenter får av Lånekassen. At de utbetalingene er fordelt slik at studentene får mer i august og januar betyr ingenting. 20000 i august. Trekk fra skolebøker. Trekk fra mat, husleie. De fleste sitter ikke igjen med 3 mnd depositum etter det. Hvordan kan en student som får 7000 i måneden bo for mer enn 21000? Mat og bøker skaffer man gratis. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zanzibar3 Skrevet 31. januar 2017 #43 Del Skrevet 31. januar 2017 31 minutter siden, amativeReflection skrev: Hvordan kan en student som får 7000 i måneden bo for mer enn 21000? Mat og bøker skaffer man gratis. Mat og bøker er ikke gratis. En student som lever på stipend og lån bor jo ikke i en leilighet med 7000 i husleie, altså trenger ikke 21000 i depositum. Men husleie på 3500-5500 er ikke uvanlig. Poenget er at studenter ikke alltid har penger spart til depositum, ikke fordi de er dårlig med økonomi, men for å spare må man ha penger til overs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 31. januar 2017 #44 Del Skrevet 31. januar 2017 57 minutter siden, Zanzibar3 skrev: Mat og bøker er ikke gratis. En student som lever på stipend og lån bor jo ikke i en leilighet med 7000 i husleie, altså trenger ikke 21000 i depositum. Men husleie på 3500-5500 er ikke uvanlig. Poenget er at studenter ikke alltid har penger spart til depositum, ikke fordi de er dårlig med økonomi, men for å spare må man ha penger til overs. Hørt om bibliotek? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest End Skrevet 31. januar 2017 #45 Del Skrevet 31. januar 2017 1 minutt siden, amativeReflection skrev: Hørt om bibliotek? Hva om ti personer ønsker bruke samme bok i samme periode? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RompeRusk Skrevet 31. januar 2017 #46 Del Skrevet 31. januar 2017 14 minutter siden, amativeReflection skrev: Hørt om bibliotek? Får man gratis mat på biblioteket? Skulle ønske jeg visste om det før! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prt90 Skrevet 31. januar 2017 #47 Del Skrevet 31. januar 2017 Har aldri hørt om noen som har hatt gode erfaringer med å leie ut til noen med kommunal garanti. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #48 Del Skrevet 31. januar 2017 På Friday, July 25, 2008 den 21.11, Lourdes skrev: Jeg skal leie ut en hybel i sokkeletasjen og har blitt kontaktet av en som har kommunal garanti. Jeg hadde egentlig skrevet i annonsen at dette ikke var aktuelt, men han ringte nå likevel og forklarte det ene og det andre rundt dette. Han var ufør og jobbet nå kun frivillig hos en ideell organisasjon. NAV/Sosialtjenesten betaler husleien for han. Han visste at mange utleiere var skeptiske til dette. Han kunne derfor tilby meg mer leie enn det jeg egentlig forlanger. Jeg får da pengene direkte fra NAV/Sosialtjenesten. Han virket ok. Litt rart, men ok likevel. Noe jeg bør tenke på? Jeg er litt skeptisk.. Har som sagt ikke leid ut til noen uten jobb og med kommunal garanti før.. Huseiernes Landsforbund har i en egen artikkel inngående gått inn og forklart alle fallgruver med å leie ut til folk me kommunal garanti. De fraråder ALLE å leie ut på denne måten, da garantien ikke er verdt papiret den er skrevet på. Ville meldt meg inn hos Huseierens og pratet med jurister hos dem. Anonymkode: 7dbcf...9e9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #49 Del Skrevet 31. januar 2017 2 timer siden, knippsen skrev: Denne tråden er gammel, men dersom noen fortsatt lurer på om det er lurt å leie ut til noen som kun kan stille kommunal garanti, så er det ihvertfall tryggere nå enn tidligere. Nå er det nemlig utarbeidet et felles standard garantidokument som NAV og kommunene skal bruke når de stiller garanti. Dette dokumentet er MYE bedre enn tidligere, og sikrer utleier på en bedre måte. Tidligere var problemet at kommunene opererte med hjemmesnekrede garantidokumenter, og noen av disse dokumentene var rett og slett ikke gode nok. Nå skal ihvertfall dette problemet være løst. Dere kan lese mer om den nye kommunale garantien her: http://www.juss.info/kommunal-garanti-ved-utleie/ 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Huseiernes Landsforbund har i en egen artikkel inngående gått inn og forklart alle fallgruver med å leie ut til folk me kommunal garanti. De fraråder ALLE å leie ut på denne måten, da garantien ikke er verdt papiret den er skrevet på. Ville meldt meg inn hos Huseierens og pratet med jurister hos dem. Anonymkode: 7dbcf...9e9 Anonymkode: e4738...f5c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #50 Del Skrevet 1. februar 2017 7 timer siden, Zanzibar3 skrev: Jeg synes det er lurt å sjekke rundt og det virker som du har tatt en informert beslutning. Det jeg reagerer på er din holdning ovenfor. Som student hadde jeg ingen sjans til å bla opp 15000 i depositum. Ingen hjelp hjemmefra. Student på et lite sted der det var meget trangt om jobbene. Studier som gir liten mulighet til jobb. Da klarer man seg så vidt. Det samme gjelder også mange i arbeid. For eksempel familier. At man ikke har spart en buffer er ikke synonymt med rot i økonomien. Det kan være på grunn av dårlig råd. Altså veldig liten margin hver måned. Disse menneskene kan fortsatt (og har ofte fordi de må) stål kontroll på økonomien sin og klarer fint å betale husleie Selv om de ikke har mulighet til å spare. Holdningen din er snobbete og du fremstår trangsynt. Hvis du studerer på et lite sted er ofte boutgiftene mye lavere. De fleste studenter må påregne deltidsjobb eller småjobber, og de er ikke alltid lette å få i storbyene heller. Jeg fikk kassajobb i butikk, men vet at det var 200-300 søkere. Har alltid spart stipendutbetalingene til tross for høye boutgifter i Oslo og helserelaterte utfordringer jeg ikke får dekket. Er fortsatt student, og har nylig kjøpt bolig i Oslo uten hjelp fra foreldre. Jeg ingen problemer med å ha sympati med de som har det vanskelig, spesielt ikke medstudentene mine. Men jeg opplever det som om mange har en litt defensiv holdning til økonomi. Det er også mulig at TS fremstår som trangsynt, men det kan ha endret seg siden 2008. Anonymkode: aca71...776 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Derpderp Skrevet 1. februar 2017 #51 Del Skrevet 1. februar 2017 Jeg har to venninner som tidligere har måtte bruke denne typen garanti, og jeg er veldig takknemlig for at noen har åpnet seg for muligheten til å ha dem som leietakere. De sliter begge to psykisk, men da på en måte som hindrer dem fra å delta i arbeidslivet - ikke i å holde et anstendig hjem. Dersom jeg hadde fått en god feel og gode referanser fra en utleier hadde jeg glatt tatt han eller henne inn som leieboer, pengene kommer i tide og man har sjanse til å utgjøre en forskjell. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zanzibar3 Skrevet 1. februar 2017 #52 Del Skrevet 1. februar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du studerer på et lite sted er ofte boutgiftene mye lavere. De fleste studenter må påregne deltidsjobb eller småjobber, og de er ikke alltid lette å få i storbyene heller. Jeg fikk kassajobb i butikk, men vet at det var 200-300 søkere. Har alltid spart stipendutbetalingene til tross for høye boutgifter i Oslo og helserelaterte utfordringer jeg ikke får dekket. Er fortsatt student, og har nylig kjøpt bolig i Oslo uten hjelp fra foreldre. Jeg ingen problemer med å ha sympati med de som har det vanskelig, spesielt ikke medstudentene mine. Men jeg opplever det som om mange har en litt defensiv holdning til økonomi. Det er også mulig at TS fremstår som trangsynt, men det kan ha endret seg siden 2008. Anonymkode: aca71...776 Boutgiftene avgjøres av etterspørsel. På et lite sted lån trykker fort bli høyere enn på et stor sted. Der jeg studerte fantes det ikke ekstra kapasitet i boligmarkedet (leie) prisene var der etter. Det er mange ting som spiller inn. Poenget er at det ikke automatisk er en aammenheng mellom å ikke ha kontroll over egen økonomi og mangel på depositum. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #53 Del Skrevet 1. februar 2017 Som student uten oppsparte midler til depositum, pleier det ikke å være noe problem å få depositumslån i egen bank, som betales ned i avtalt tempo. Anonymkode: 0cfa7...e78 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 1. februar 2017 #54 Del Skrevet 1. februar 2017 17 timer siden, Zanzibar3 skrev: Jeg synes det er lurt å sjekke rundt og det virker som du har tatt en informert beslutning. Du siterer og svarer på et innlegg fra 2008... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harmankaya Skrevet 1. februar 2017 #55 Del Skrevet 1. februar 2017 Respect å necroe en 9 (!) år gammel tråd, for så å diskutere videre som om det var nineteen ninetynine. 10/10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå