Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal leie ut en hybel i sokkeletasjen og har blitt kontaktet av en som har kommunal garanti. Jeg hadde egentlig skrevet i annonsen at dette ikke var aktuelt, men han ringte nå likevel og forklarte det ene og det andre rundt dette. Han var ufør og jobbet nå kun frivillig hos en ideell organisasjon. NAV/Sosialtjenesten betaler husleien for han. Han visste at mange utleiere var skeptiske til dette. Han kunne derfor tilby meg mer leie enn det jeg egentlig forlanger. Jeg får da pengene direkte fra NAV/Sosialtjenesten. Han virket ok. Litt rart, men ok likevel.

Noe jeg bør tenke på? Jeg er litt skeptisk.. Har som sagt ikke leid ut til noen uten jobb og med kommunal garanti før..

Videoannonse
Annonse
Gjest Forbruker
Skrevet

Kan du ikke gjøre en avtale med han om en prøveperiode for å se hvordan det går?

Det var liksom dette med å gi folk en sjanse. Vær helt klar på hva slags krav du stiller mht renhold, presis betaling og spør han om hvordan det har vært tidligere der han har leiet. Kanskje han kan gi noen referanser?

De som gis kommunal garanti er alle typer vanskeligstilte. Selv ville jeg aldri tatt inn en narkoman eller alkoholiker, mens en ufør som var i stand til å holde det rent og helt rundt seg ikke ville vært noe problem. Heller det en rocka ungdommer som holder fest 5 dager i uken med fullt volum og masse folk som kommer og går.

Skrevet

Be om referanser fra tidligere leieforhold. For øvrig betaler ikke sosialen/NAV husleia direkte med unntak av når klienten ikke er i stad til å styre økonomien sin i det hele tatt.

• Liker 1
Gjest Utleier
Skrevet
Be om referanser fra tidligere leieforhold. For øvrig betaler ikke sosialen/NAV husleia direkte med unntak av når klienten ikke er i stad til å styre økonomien sin i det hele tatt.

Det er ikke riktig. Det avhenger av sosialkontoret/NAV og hva man forhandler seg frem til. At kommunen betaler, er veldig bra. Da er man nærmest garantert at leien kommer når den skal.

På den annen side, om leier oppfører seg dårlig, må man både forholde seg til leier og til trygdekontoret. Trygdekontoret kan være utrolig kjipe, og de forsøker seg gjerne på de simpleste triks med skremmebrev fra kommunens jurister hvis man skal ha erstattet skadede gjenstander eller andre lignende forhold. Da må man sette hardt mot hardt og true med rettslige skritt.

Så for min del er det det lokale trygdekontoret som har skylden for at jeg ikke lenger leier ut til folk med sosialgaranti.

Skrevet

Det som også er viktig å vite er at kommunal garanti kun er en husleiegaranti for x antall måneder, ofte 3. Den dekker ikke hærverk og andre skader på leiligheten, og må ikke sammenlignes med depositum!

• Liker 1
Gjest Utleier
Skrevet
Kan du ikke gjøre en avtale med han om en prøveperiode for å se hvordan det går?

Det er ikke lovlig. En leiekontrakt er på minimum 3 år dersom det ikke er spesielle grunner til at den kan være kortere (f. eks. at utleier skal bruke boligen selv etter ett år).

Kontraktsmessig er det viktigste å bruke en kontrakt som tar vare på utleiers rettigheter, f. eks. Huseiernes Landsforbunds standardkontrakt. Dertil må man skrive en detaljert inventar- og tilstandsliste ved innflytting og den må leier skrive under på.

Om det oppstår problemer, bør man SNAREST kontakte kompetente jurister, typisk kjøpe medlemsskap i Huseiernes Landsforbund (ca. 1000 spenn, mener jeg) og ringe deres jusstelefon.

Gjest Utleier
Skrevet
Det som også er viktig å vite er at kommunal garanti kun er en husleiegaranti for x antall måneder, ofte 3. Den dekker ikke hærverk og andre skader på leiligheten, og må ikke sammenlignes med depositum!

Tull og tøys. I så tilfelle har du blitt grundig lurt av kommunen.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville prøvd å finne ut mest mulig om den aktuelle leietageren... Om han er "normal" ville jeg syntes det var greit, men jeg har ei venninne som har leid ut til flere gjennom sosialkontor/NAV, og det har vært utrolig slitsomt - mye bråk/fyll og en som hadde så store psykiske problemer at h*n manglet boevne i perioder. Mye å følge med på, med andre ord, og ikke trivelig å bo i samme hus som bestandig. Da min venninne henvendte seg til NAV om problemene, var svaret først og fremst et vagt "vedkommende har rett til bolig til vi finner nytt bosted" uten tidsperspektiv.

Vi har også en nabo som NAV betaler for, og h*n vet vi har forsøkt tent på tidligere bosted, og h*n trakasserer andre beboere - til og med barn - i huset. Sorry, jeg er fordomsfull på området - men som nevnt, finn ut mer om vedkommende, jeg har flere bekjente som er uføre som fungerer fullstendig utmerket i en bolig, og man bør jo gi folk en sjanse.

Gjest Forbruker
Skrevet
Det er ikke lovlig. En leiekontrakt er på minimum 3 år dersom det ikke er spesielle grunner til at den kan være kortere (f. eks. at utleier skal bruke boligen selv etter ett år).

§ 9-1. Tidsbestemte og tidsubestemte leieavtaler

En husleieavtale kan inngås for bestemt eller ubestemt tid. Er ikke opphørstidspunktet fastsatt i leieavtalen, er den tidsubestemt.

§ 9-2. Tidsbestemte leieavtaler

En leieavtale som er inngått for bestemt tid, opphører uten oppsigelse ved utløpet av den avtalte leietid.

Det kan avtales at en tidsbestemt leieavtale skal kunne sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i §§ 9-4 til 9-8.

Fortsetter leieforholdet i mer enn tre måneder etter utløpet av den avtalte leietid uten at utleieren skriftlig har oppfordret leieren til å flytte, er leieavtalen gått over til å være tidsubestemt.

§ 9-3. Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig

Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. Bestemmelsene i første og annet punktum gjelder ikke dersom:

a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, eller

b) utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen.

Utleieren kan bare påberope seg unntakene i første ledd bokstav a og b dersom leieren senest ved inngåelsen av avtalen skriftlig ble gjort kjent med grunnen for tidsavgrensningen, og husrommet ved utløpet av den avtalte leietid skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen. Utsettes tidspunktet for når husrommet skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen, kan leieavtalen forlenges fram til dette tidspunktet dersom utsettelsen skyldes en uforutsett omstendighet som har inntrådt etter at avtalen ble inngått.

Er tidsbestemt leieavtale for bolig inngått i strid med bestemmelsene i denne paragrafen, skal avtalen anses som tidsubestemt.

Det var dette jeg mente med prøvetid. Lag en kontrakt der man fastsetter at forholdet skal evalueres etter en bestemt tid. Det er saklig grunn at man er usikker på leieboer vel?

Skrevet
Tull og tøys. I så tilfelle har du blitt grundig lurt av kommunen.

Tror ikke det nei, jeg har jobbet med dette i kommunen. ;)

Gjest Utleier
Skrevet
Det var dette jeg mente med prøvetid. Lag en kontrakt der man fastsetter at forholdet skal evalueres etter en bestemt tid. Det er saklig grunn at man er usikker på leieboer vel?

Nei, det er det ikke.

På den annen side har du fullstendig rett i at ts kan sette leietiden til ett år ettersom leiligheten er i sokkeletasjen i samme bolig som hun selv bor i. My bad. (Slikt har aldri vært aktuelt for meg.)

Gjest Utleier
Skrevet
Tror ikke det nei, jeg har jobbet med dette i kommunen. ;)

Ja, da har du grundig lurt utleierne. Kommunen kan gi den garantien de vil. Men ingen oppegående utleier vil akseptere noe slikt. Og jeg har hatt garantier fra minst 4 kommuner og minst like mange sosialkontorer i Oslo hvor ingen av dem har tatt slike forbehold.

Skrevet
Ja, da har du grundig lurt utleierne. Kommunen kan gi den garantien de vil. Men ingen oppegående utleier vil akseptere noe slikt. Og jeg har hatt garantier fra minst 4 kommuner og minst like mange sosialkontorer i Oslo hvor ingen av dem har tatt slike forbehold.

Eller så har du, i likhet med veldig mange andre, ikke forstått begrensningen som kan ligge i en kommunal garanti.

• Liker 1
Gjest Utleier
Skrevet (endret)
Eller så har du, i likhet med veldig mange andre, ikke forstått begrensningen som kan ligge i en kommunal garanti.

Jeg siterer fra garanti fra Alna bydel i Oslo:

"II. Hva garantien omfatter:

1. Garantien gjelder som sikkerhet for skader på eiendommen leieren er ansvarlig for og for krav etter leieavtalen.

2. Garantien dekker ikke forringelse som følge av elde, alminnelig slitasje eller mangler det påhviler utleier å utbedre, jf. husleieloven § 10-2. Garantien dekker ikke evt. udekkede telefon- eller strømregninger, eller skader på kunst, antikviteter eller annet innbo/gjenstander av spesiell verdi."

Og for dem som skulle tro at dette er noe spesielt for Oslo, så siterer jeg også fra garanti fra Fjaler kommune:

"Garantien er meint å vere ei sikkerheit for skade på eigedom som leigetakar er ansvarleg for, og krav etter leigeavtalen jfr. Husleigelova §3-6."

Hold deg til det private, er mitt råd.

Endret av Pasha
Skrevet (endret)

Min erfaring med sosialklienter til leietagere:

De er kjempe bra. Sossialen går god for dem uansett! :)

Og jo! Depositum dekker så visst hærverk.

Sosialtjenesten og NAV kan ofte ikke sine egne regler. I såfall så følger de dem ikke selv ;)

Endret av BrunetteBarbie
Skrevet
Min erfaring med sosialklienter til leietagere:

De er kjempe bra. Sossialen går god for dem uansett! :)

Og jo! Depositum dekker så visst hærverk.

Sosialtjenesten og NAV kan ofte ikke sine egne regler. I såfall så følger de dem ikke selv ;)

Ja, depositum dekker hærverk. Derom hersker det ingen tvil. ;)

At husleiegaranti kan begrenses til å bare dekke manglende husleie hersker det heller ingen tvil om.

Det den hissige gjesten over her tydeligvis ikke vet, er at det er opp til den enkelte kommune å bestemme en del når det gjelder sosialhjelp, garantier osv. Man kan jo ikke vente at alle vet alt, derfor unnskylder jeg det ufine utbruddet.

Min erfaring med sosialklienter som leietagere er at det kan gå kjempefint å leie ut til dem, men det kan også gå rett til helvete, akkurat som det kan med folk i arbeid som i teorien skal betale husleie selv. Noen betaler og følger reglene, andre gjør ikke. Derfor er det viktig med referanser når man er uteleier!

Gjest Utleier
Skrevet (endret)
Ja, depositum dekker hærverk. Derom hersker det ingen tvil. ;)

At husleiegaranti kan begrenses til å bare dekke manglende husleie hersker det heller ingen tvil om.

Det den hissige gjesten over her tydeligvis ikke vet, er at det er opp til den enkelte kommune å bestemme en del når det gjelder sosialhjelp, garantier osv. Man kan jo ikke vente at alle vet alt, derfor unnskylder jeg det ufine utbruddet.

Min erfaring med sosialklienter som leietagere er at det kan gå kjempefint å leie ut til dem, men det kan også gå rett til helvete, akkurat som det kan med folk i arbeid som i teorien skal betale husleie selv. Noen betaler og følger reglene, andre gjør ikke. Derfor er det viktig med referanser når man er uteleier!

Dette skrev jeg: "Det avhenger av sosialkontoret/NAV og hva man forhandler seg frem til."

og "Kommunen kan gi den garantien de vil. Men ingen oppegående utleier vil akseptere noe slikt."

Du, derimot, skrev:

"Det som også er viktig å vite er at kommunal garanti kun er en husleiegaranti for x antall måneder, ofte 3. Den dekker ikke hærverk og andre skader på leiligheten, og må ikke sammenlignes med depositum!!"

TS: Igjen, du ser nå hva jeg mener. Hold deg langt unna slike mennesker.

Innlegg endret. Reglene

Endret av Pasha
Gjest Gjest
Skrevet

Bare lurer på hvor mye sosialtjenesten/NAV gir ang satser. Vi leide ut leilighet og den var stor og dyr. Vi krevde mange tusen... Vi fikk to stykker som kom og hadde garanti med seg og de hadde utrolig høy sum også. De kunne gi oss mere enn vi krevde og det sjokkerte meg. Trodde ikke satsene lå på 15 000 og oppover for å si det sånn.

Men uansett så var ikke pengene som var det viktigste her. For meg var det viktigst å snakke med alle som søkte og jeg endte med å leie ut til den som min magefølelse sa var den riktige. Og til den prisen jeg annonserte.

Og for meg så var dette et kjempebra leieforhold.

Nå har jeg på nytt leid ut og er også denne gangen kjempefornøyd. Har leid ut i 5 år nå og har faktisk aldri opplevd at husleien har vært forsinket noensinne. Så magefølelsen er viktig å følge!

Lykke til med å leie ut. Om mannen virker grei og redelig så er det ingen grunn til å ikke leie ut til han.

Men gjør som jeg gjorde... Be om referanser - det er viktig.

Gjest Gjest
Skrevet

De som leier hos meg får dekket halve husleia av kommunen. De er greie og rolige, men greier aldri å betale sin del av husleia. Samtidig har det denne mnd ikke kommet inn penger fra kommunen heller. Jeg har sendt leietaker en ml, og fikk bare til svar at det har blitt en misforståelse. Nå har jeg purret på dem, men får ingen svar. Frustrerende. Det er i allefall min erfaring

Skrevet (endret)

Det hørtes jo ut som en ordentlig person som bestemoren min sier... Hva om du inviterer han for å ta en kikk på leiligheten og se hvordan han er?

Endret av Lady Fantasy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...