Gå til innhold

MEXICO!!!!!!!!!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

HEISANN!

JEG DRAR TIL MEXICO CITY 25 AUGUST OG SKAL REISE SØROVER I TO UKER FØR JEG DRAR TIL GUATEMALA. HVA BØR JEG FÅ MED MEG AV MEXICO PÅ TO UKER? VIL HA LITT STRAND, MEN IKKE FOR MYE. SNAKKER FLYTENDE SPANSK. KAN GODT TENKE MEG Å VÆRE PÅ TO, MAX TRE PLASSER I LØPET AV TO UKER. HVA ER MÅ JEG GJØRE 0OG HVA MÅ JEG IKKE GJØRE?

PÅ FORHÅND TUSEN TAKK FOR SVAR!!!!!!

:briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gurimalla

Jeg ville først brukt litt tid i Mexico City. Byen er finere enn man tror, gå litt i museer og galleri.

Videre til Taxco. Her er det mye sølv og derfor store shoppingmuligheter. Taxco er i tillegg en gammel koloniby med mye sjarm. Det tar bare et par timer med bussen fra Mexico City.

Fra Taxco til Acapulco (hvis du gidder - litt mye "syden" kanskje, men også litt moro). Eller dra til en av fiskelandsbyene ved Stillehavet, feks Puerto Angel. Her kan du bade og sløve.

På vegen sørover ville jeg garantert ha stoppet i San Cristobal, en skikkelig sjarmerende by midt i Maya-land. Fra San Cristobal er det kort veg til Guatemala.

Et alternativ er å dra fra Mexico City og til Oaxaca og videre til Sillehavskysten. Oaxaca er også en veldig fin by, her har du sjokoladehotell (husk kjøp med til varm sjokolade). Du kan også dra herfra til Monte Alban (gamle ruiner fra Zapotek indianerne).

Du kommer helt sikkert til å få en kjempefin tur. Bussene er kjempefine og de fleste veiene er behagelige. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen! skal dra aleine så jeg føler jeg må forberede meg litt ekstra. bare et spørsmål til: Jeg kommer til mexico city 18.30....er det da farlig å ta taxi til et hotell. evt tips til hoteller?

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom du skal reise alene, vil jeg anbefale deg å dra til Yucatan-halvøya. Denne delen av Mexico er kjent for å være tryggere enn andre deler av landet, og er i tillegg helt fantastisk! :)

Det finnes flere gamle tråder i forumet om Mexico, her er noen:

Playa del Carmen, Mexico

Nå har jeg vært der...

Playa del Carmen, Mexico

Mexico

Mexico... nok en gang...

Mexico - Riu Tequila

Playa del Carmen, Sunflowers flotte bryllupsreise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg skrev akkurat et langt svar til deg, men så kræsjet det selvfølgelig og hele teksten forsvant.

Får prøve å gjenta noe av det:

I Mexico City bør man ikke ta en hvilken som helst taxi som man stopper på gata. Noen steder - blant annet utenfor hovedinngangen til flyplassen - er det egne luker der man kan kjøpe taxibilletter. Da skal man være sikker på at man får en trygg drosje. I flyplasslukene kan de nok være litt sleipe. Sjekk prisen. Da vi var der, fikk vi oppgitt en mye høyere pris i den ene luka enn i den andre.

Vi hadde bestilt hotell på forhånd da vi var i Mexico City. Tror det het Hotel Regente. Det var et fint hotell, men kanskje litt dyrt.

Rundt Mexico City må du få med deg Teotihuacan. Ellers anbefaler jeg Xochimilco.

Skulle ellers ønske jeg fikk med meg Taxco da jeg var der.

Flotte strender finner du på Yucatan-halvøya. Men denne delen av Mexico er veldig turistifisert og ikke så veldig mexicansk. Styr ihvertfall unna Cancun som er et amerikanisert turist-helvete. Playa del Carmen er også en turistby, men mye koseligere. Tulum litt lenger sør har den fineste stranda jeg noen gang har sett. Her kan du bo i bungalow rett på stranda. Jeg gjorde ikke det, men det virket veldig koselig og man blir nok garantert kjent med andre backpackere.

I Guatemala må du få med deg Tikal - men det vet du kanskje allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte strender finner du på Yucatan-halvøya. Men denne delen av Mexico er veldig turistifisert og ikke så veldig mexicansk. Styr ihvertfall unna Cancun som er et amerikanisert turist-helvete. Playa del Carmen er også en turistby' date=' men mye koseligere. Tulum litt lenger sør har den fineste stranda jeg noen gang har sett.[/quote']

Jeg kan også skrive under på at du bør unngå Cancun! Jeg bodde i Playa del Carmen, og det er også et perfekt utgangspunkt for alle de flotte utfluktene man kan gjøre i dette området.

Du bør virkelig få med deg Tulum. Der finner du gamle mayaruiner på en liten høyde mot havet, og innimellom klippene og mayaruinene finner du en aldeles fantastisk sandstrand! Lengter tilbake dit... Her kan du se et bilde, men det yter absolutt ikke stedet rettferdighet. Det må rett og slett bare oppleves. :)

En annen ting som kan anbefales på Yucatan-halvøya er snorkling i en av de mange ferskvannsgrottene der. Et ubeskrivelig opplevelse å snorkle i krystallklart vann blant vakre dryppstensformasjoner. Noen astronauter som hadde vært der sammenliknet dette med følelsen av å sveve i verdensrommet!

Svømming med delfiner kan også anbefales, det finnes det flere muligheter til i dette området. Jeg svømte med delfiner i Cancun, men det så mer fristende ut i Xcaret (en kjent naturpark).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Masse gode tips her! Jeg var i Taxco for en del år siden, og bodde på et fantastisk hotell/overnattingssted (masse små leiligheter/rom, fantastisk grøntareale og et svømmebasseng) som ikke var spesielt dyrt den gangen. Skal sjekke opp navnet for deg hvis jeg klarer.

Ett sted som ikke har blitt nevnt, men som er sinnsykt sjarmerende er Guanajato (tror jeg har skrevet det litt feil...). Det er en liten by med fantastiske farger og rolig stemning. Vi bodde på et populært backpacker-sted som var utrolig fint - Casa Kloster het det. Det var et slags atriumshus med åpent tak i midten, og rundt på "verandaene" sto det masse planter og fuglebur! Det var et avslappende sted å være.

Vi fant begge disse stedene i Lonely Planet tror jeg, så de er sikkert ganske populære. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:briller:

takk for mange gode tips, begynner skikkelig å glede meg!

Men da skal det altså være trygt å kjøre med en taxi dersom en har kjøpt billetten i en av lukene? Jeg er litt nervøs for dette siden det blir mørkt i 6 - tiden og jeg ankommer 18.30, alternativet ville være å overnatte på et hotell på flyplassen, det gjorde jeg for et halvt år siden da jeg skulle videre med fly til Guatemala dagen etterpå og det var dyrt, tror jeg betalte 700 for en natt!!!!!

Jeg får lete etter noen hoteller i Mexico city og satse på at drosjesjåføren behandler meg fint! :lol:

tusen takk alle sammen!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da skal det altså være trygt å kjøre med en taxi dersom en har kjøpt billetten i en av lukene?

Jeg har bare vært på Yucatan-halvøya (landet da på flyplassen i Cancun), og har derfor ingen kjennskap til Mexico City. Men jeg tok taxi flere ganger der jeg var, og det føltes ikke utrygt. Vi var riktignok to personer, så det føles sikkert litt annerledes når du er alene. Vi fikk i hvert fall ingen frarådinger mot å ta taxi, det eneste vi ble fortalt var at man burde avtale prisen på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi ble ihvertfall rådet til å kjøpe taxibilletter fremfor å stoppe taxier på gata. Da vet man ihvertfall at man får en taxi som tilhører et selskap og ikke en luring av en piratsjåfør.

Vet ikke om det stemmer, men vi fikk høre at det hadde vært noen tilfeller der falske taxisjåfører kjørte passasjerer helt andre steder enn dit de skulle og ranet dem. Det er mulig at dette bare er skremselspropaganda, men jeg syntes det var best å ta forholdsregler.

Vi ble også rådet av en som hadde vært i Mexico City tidligere at man skulle sjekke om id-nummeret på taxien og sjåførens id-kort stemte overens. Vi prøvde å kikke etter så godt vi kunne, men det var ikke så lett å vite hva vi skulle se etter, så vi tok ikke dette så seriøst.

Men vi stanset en taxi en gang på gata, og det gikk jo helt fint.

Tror ikke du kan sammenligne Mexico City med Yucatanhalvøya når det gjelder dette. Husk at Mexico City er verdens største by, med mye kriminalitet, mens Yucatanhalvøya er et turiststed.

En annen ting du bør være obs på er å være litt oppmerksom hvis du tar T-banen. Lonely Planet fraråder turister å bruke stasjonen Hidalgo (tror den het det) fordi sjansen er stor for å bli ranet eller utsatt for lommetyverier der. Vi gikk heller til neste stasjon. Og de gangene vi tok banen holdt vi godt rundt sekken.

Men jeg skriver ikke dette for å skremme. Vi hadde et helt flott opphold i Mexico City i slutten av august i fjor. Det er en by jeg anbefaler å reise til, men i storbyer må man alltid passe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Et alternativ til Taxi er å bestille henting fra hotellet. Vi bodde på et ganske lite og billig hotel, de hadde knyttet til seg flere sjåfører. Da visste de hvem som skulle hente oss og vi visste at det var riktig person som hentet oss når de hadde skilt med navn nå. Det føles i alle fall litt tryggere, selv om det koster litt mer.

Jeg ville styrt unna Yucatan halvøya hvis jeg var deg, selv om Tulum er et fantastisk sted. Verken Playa del Carmen eller Cancun er steder hvor jeg ville tilbragt alene, ikke fordi det er skummelt, men fordi det er veldig "syden" og ikke så lett å komme i kontakt med folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Når jeg tenker meg om, så er jeg kanskje litt enig med deg Gurimalla. Jeg likte meg godt på Yucatan selv om det er et "sydensted" (ihvertfall Playa del Carmen. Jeg var i Merida, Uxmal og Celstun også. De stedene er ikke så turistifiserte).

Men i Playa del Carmen kryr det av nygifte på bryllupsreise og amerikanere på chartertur. Det er ikke sikkert det er så veldig festlig å være jente alene på tur der. I Tulum er det annerledes. Der tror jeg ikke det er noe problem.

Ønsker deg uansett en god tur. Selv skulle jeg gjerne dratt tilbake til Mexico og Guatemala.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...