Gjest Gjest_Tilla_* Skrevet 25. juli 2008 #1 Skrevet 25. juli 2008 Situasjonen er følgende: Jeg og kjæresten skal flytte sammen. Vi har to omtrent like store leiligheter i Oslo, min er nedbetalt, men hans er belånt cirka 80 %. Vi har bestemt at han skal flytte inn til meg, mens han leier ut sin (det er ikke aktuelt å selge akkurat nå). Han vil gå cirka 1000 kroner i minus hver måned på å leie ut, når man regner renter og avdrag (inkludert skattefordeler og -ulemper) mot leiesummen. Min leilighet er som sagt gjeldfri; felleskostnader, forsikringer og strøm utgjør cirka 2500 i måneden. Dette deler vi selvsagt på, men hvordan gjør vi det økonomiske ellers? Hva er rettferdig? Er det riktig at han skal få sin leilighet nedbetalt "gratis" gjennom uteleie, og bor ekstremt billig hos meg fordi jeg tilfeldigvis har en nedbetalt leilighet? Dersom også min leilighet hadde vært belånt; hadde det gjort noen forskjell? Det koster jo ikke meg noe ekstra at han bor hos meg, tvert imot, og i tillegg vil vi jo gjerne bo sammen også, så det er ikke noe offer sånn sett. Jeg er veldig usikker på hva som er rettferdig her. Vil ikke tjene penger på ham, men vil samtidig ikke bli sittende igjen som taperen dersom det blir slutt heller. Han får jo nå langt mer å rutte med enn han hadde hatt dersom han ble boende i sin egen leilighet, uten at dette kommer meg direkte til gode. Hmm, ikke lett dette. Synspunkter mottas med takk!
Gjest Elfrida Skrevet 25. juli 2008 #2 Skrevet 25. juli 2008 Jeg ser ikke helt hvordan du blir sittende som taperen hvis det blir slutt? Hvordan kommer du fram til det? Du vil jo fremdeles ha en nedbetalt leilighet. Hvis du ikke syns det er riktig at han skal få nedbetalt leiligheten sin gjennom utleie, hvorfor ikke? Hvis du ikke vil tjene penger på ham, hvordan tenker du at det skal ordnes?
Gjest Gjest_Tilla_* Skrevet 25. juli 2008 #3 Skrevet 25. juli 2008 Jeg ser ikke helt hvordan du blir sittende som taperen hvis det blir slutt? Hvordan kommer du fram til det? Du vil jo fremdeles ha en nedbetalt leilighet. Hvis du ikke syns det er riktig at han skal få nedbetalt leiligheten sin gjennom utleie, hvorfor ikke? Hvis du ikke vil tjene penger på ham, hvordan tenker du at det skal ordnes? Jeg er ikke helt sikker selv, skjønner du, derfor jeg spør om råd her. Kanskje er det mest rettferdig at han får alle inntektene på sin leilighet, og vi deler de små utgiftene på min. Jeg vet jeg ikke blir taper sånn sett, ettersom jeg uansett fremdeles har leiligheten min som du jo sier, men spørsmålet er om jeg i tillegg burde hatt noe leie fra ham. Om man snur situasjonen da: Jeg flyttet inn til ham, og leide ut min egen. Vi deler på hans utgifter (i alle fall rentene, eller også avdrag?), og jeg får hele inntekten fra min, kanskje 10 000 i måneden, rett i lomma. Ville det stilt seg annerledes da? Egentlig spiller ikke noe av dette noen rolle, det viktigste er jo at det funker mellom oss og at vi nå skal flytte sammen... :rødme: Men sitter nå her og funderer litt likevel da;)
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2008 #4 Skrevet 25. juli 2008 Så du synes det er greit at du har mye å rutte med, men ikke han? For du har vel en del å rutte med du også, hvis du betaler så lite for å bo. Ville syntes at det var veldig positivt om både jeg og kjæresten fikk mye å rutte med jeg. God råd til å kjøpe dere masse god mat, reise litt, spare litt Tenk positivt Du blir jo ingen "taper " om det blir slutt, som forrige tråd sier, du har jo fortsatt en nedbetalt leilighet. Føler du at han "snylter" litt på deg da, eller?
Gjest Gjest Miia Skrevet 25. juli 2008 #5 Skrevet 25. juli 2008 Hans leilighet holder han selv. Han betaler på "minuset" fra utleien og står for all vedlikehold og evnt oppussing som måtte komme etter utleie selv. Han flytter inn i din leilighet og dere deler bokostnadene som strøm, forsikringer, mat osv. Det kan ikke være mer rettferdig enn det. Han skal vel ikke betale mer enn han "bruker" hos deg? Du vil jo aldri bli sittende som en taper..? Dere bor i en valgt bolig og deler alle utgifter inkludert slitasje-utgifter. Må vel være riktig det?
Gjest Elfrida Skrevet 25. juli 2008 #6 Skrevet 25. juli 2008 Han tjener jo helt klart på å flytte inn hos deg. Hvis du føler deg ukomfortabel med det, så ta det opp med ham. det kan jo hende at han foreslår å betale en husleie til deg feks. Dere bør uansett ha en skikkelig samtale om økonomi når dere skal flytte sammen. Prøv å holde dere rolige og saklige, og ta en ting om gangen. Det med økonomi og penger kan fort føre til misforståelse og krangel, det vet jeg godt selv... Det viktige er at dere kommer fram til en ordning dere er enige om.
Klematis Skrevet 25. juli 2008 #7 Skrevet 25. juli 2008 Situasjonen var omtrent den samme for oss når vi flyttet sammen. Jeg leide ut min leilighet som hadde rundt 60% belåning og flyttet inn i hans leilighet som hadde veldig lite lån (mindre enn 10 %). Dette ordnet vi på følgende måte: - Vi delte leieinntekten - Jeg betalte ned mitt lån og husleia på min leilighet (det var borettslagsleilighet) - Han betalte ned sitt lån og sin husleie - Vi delte felleskostnader som strøm, mat osv. På denne måten reduserte vi begges boutgifter med omtrent samme beløpet: en halv leieinntekt + det vi sparte på en større husholdning og å ikke betale strøm i to leiligheter. Det synes hvertfall vi var det mest rettferdige, da tjente vi like mye på å flytte sammen. Men den som hadde størtst boutgifter i utgangspunktet (meg altså) hadde fremdeles det etterpå. Jeg synes ikke han skulle "straffes" for at han var lur og kjøpte leilighet 7 år før meg mens jeg bare leide.
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2008 #8 Skrevet 25. juli 2008 Jeg forstår godt hva du tenker på ts. Må først si at dere er veldig heldige begge to, og at dette er et luksusproblem:) Å ha to leiligheter er jo flott, og når den ene er nedbetalt er det jo enda bedre for dere:) Mitt råd er at du ser på hans leilighet som en "investering" i framtiden. Dette du ville ha "krevd" fra ham fra hans leieinntekter, vil du gjerne få igjen iform av at han kanskje etterhvert kan kjøpe seg inn i din leilighet:) Jeg lurer også på om dere har tenkt å dele økonomien ellers? Altså, strømregning/kommunale utgifter osv? Slik det fungerer for min og min smboer er at vår økonomi er delt, allikevel sparer jeg for min del og han sparer for hans del. Når vi ser på lønningene våre samlet har vi råd til så utrolig mye mer enn at det er delt i hans og mine penger. Vi stortrives på denne måten. Og i det lange løp så jevner disse seg ut:)
Kosemose Skrevet 25. juli 2008 #9 Skrevet 25. juli 2008 Jeg syns TS er smart som tenker over dette nå jeg. Det er så lett å blåse av slike ting når alt er fryd og gammen, men jeg syns det er viktig å inngå avtaler som man kan se tilbake på og tenke at var greie, også etter et eventuelt brudd. (og ærlig talt - det er vel ingen som ikke tar høyde for mulig brudd, uansett hvor forelska og rosenrødt alt er). Hvis du vil at det skal være rettferdig, syns jeg det eneste riktige er at dere deler leieinntektene fra hans leilighet og at dere ellers betjener hver deres leilighet men at dere deler på strøm i leiligheten din. Jeg syns ikke det er rettferdig at han skal bo gratis hos deg samtidig som han leier ut sin egen leilighet. Da kan dere jo helle snu på det; du kan bo gratis hos ham også kan du leie ut din leilighet og ta pengene selv... Og jeg syns ikke det er smålig av deg å tenke over disse tingene.
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2008 #10 Skrevet 25. juli 2008 På denne måten reduserte vi begges boutgifter med omtrent samme beløpet: en halv leieinntekt + det vi sparte på en større husholdning og å ikke betale strøm i to leiligheter. Ja dette er det rette. Begge to skal tjene/spare like mye på at man flytter sammen. Man regner først ut hvor mye hver ville betalt hvis man bodde separat, deretter hvor mye man sparer til sammen ved å bo sammen. I regnestykket må både utgifter til utleien være trukket fra og skatt på leieinntekten. Summen deler man på to og da får man hvor mye den som leier ut skal betale til partneren for å bo sammen med henne/ham. Til slutt kan man eventuelt justere litt for jobb med utleie, høyere slitasje på utleieleiligheten, fordel av å bo i leilighet, osv. Men når man trekker inn slike ting, kommer det lett mange andre faktorer inn i bildet, slik som husarbeid, mm. Om leilighetene er nedbetalt eller ikke, har ingengting å si, heller ikke fellesutgifter for leiligheten der begge bor. Dette er hver persons private investeringer.
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2008 #11 Skrevet 25. juli 2008 Da jeg bodde sammen med eksen betalte han 3500 for husleie, strøm og mat. Min bolig er nedbetalt og han eide ikke leilighet.
lulle Skrevet 25. juli 2008 #12 Skrevet 25. juli 2008 Jeg ser ikke helt hvordan du blir sittende som taperen hvis det blir slutt? Hvordan kommer du fram til det? Du vil jo fremdeles ha en nedbetalt leilighet. Hvis du ikke syns det er riktig at han skal få nedbetalt leiligheten sin gjennom utleie, hvorfor ikke? Hvis du ikke vil tjene penger på ham, hvordan tenker du at det skal ordnes? Ja men hun har også bidratt til at han har fått betalt ned gjelden sin .... Jeg synes dere skal dele hans leieinntekter i to. En del til hver av dere. Han vil jo også tjene på dette.
Klematis Skrevet 25. juli 2008 #13 Skrevet 25. juli 2008 Ja dette er det rette. Begge to skal tjene/spare like mye på at man flytter sammen. Man regner først ut hvor mye hver ville betalt hvis man bodde separat, deretter hvor mye man sparer til sammen ved å bo sammen. I regnestykket må både utgifter til utleien være trukket fra og skatt på leieinntekten. Summen deler man på to og da får man hvor mye den som leier ut skal betale til partneren for å bo sammen med henne/ham. Fint å se at det er noen som er enig med meg. Synes det var litt utrolig at alle som hadde kommentert før meg mente at han skulle få beholde alle leieinntektene selv. Godt poeng det med skatten Det var ikke aktuelt for min del siden jeg leide ut fra sommer til sommer slik at det ble mindre enn 6 mnd i hvert kalenderår. Reglene den gang var slik at da var inntekten skattefri. Men jeg lurer på om det ikke ble endret fra i år :klø: Men verdt å sjekke dersom planen er å starte utleie nå.
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2008 #14 Skrevet 25. juli 2008 Hmm, kinkig det der. Du taper jo ikke økonomisk på at han bor der, tvert imot blir nok hele husholdningen billigere av det. Men han tjener på det i massevis, ettersom han kan få leid ut leiligheten din og samtidig bo nesten gratis hos deg. Men romantikken blir selvsagt forstyrret av denne ditt/mitt-tankegangen, men man må jo likevel tenke på det og prate om det.
Gjest Elfrida Skrevet 25. juli 2008 #15 Skrevet 25. juli 2008 Men romantikken blir selvsagt forstyrret av denne ditt/mitt-tankegangen, men man må jo likevel tenke på det og prate om det.Nettopp! Veldig lurt å gjøre det mens alt er fint. Det blir mye vanskeligere hvis man først tar den praten når forholdet er i en bølgedal, eller det er i ferd med å bli slutt. Og det er ikke alle som velger å dele krone for krone. Det viktigste er at dere finner en ordning dere begge er fornøyd med.
Humleblomst Skrevet 25. juli 2008 #16 Skrevet 25. juli 2008 Slik jeg ser det har dere to alternativer som er rettferdig. Enten velger dere felles økonomi, leieinntektene betaler ned hans leilighet og dere setter opp en samboerkontrakt der han eier de 10%som er nedbetalt og du er medeier i resten hvis dere går fra hverandre. Du eier din leilighet 100% siden den er nedbetalt allerede. Det vil si at dere eier det dere tar med inn i forholdet, mens det dere tjener i forholdet blir delt likt hvis dere går fra hverandre (forutsett at dere tjener ca like mye). Det blir rett og slett å sette opp en kontrakt som fungerer som om dere var gift, og ved et eventuelt brudd blir det splittet deretter. Da må han kjøpe deg ut av sin leilighet hvis det blir brudd. Det andre alternativet er å se på leieinntekten som en felles inntekt og splitte i to, og så betale hver deres utgifter. Men da må selvfølgelig du betale for din leilighet selv, og han for sin. Strøm og mat har dere felles og blir selvfølgelig da en fellesutgift som dere deler på. Og da må dere også sørge for å betale ting hver for dere (hver deres halvdel av ferien, du kjøper tven, han kjøper sofaen osv.).
Lissi Skrevet 25. juli 2008 #18 Skrevet 25. juli 2008 Jeg syns han skal betale de felleskostnadene du har pr mnd. 2500,- er ingenting for å bo gratis hos deg!! Dette er et absolutt minimun men siden leiligheten din er nedbetalt vil du kanskje være litt generøs?
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2008 #19 Skrevet 25. juli 2008 Skal gjerne være flue på veggen den dagen situasjonen er motsatt og du er den som trenger drahjelp eller støtte av "kjæresten". Jammen det er ikke noe du eller jeg, vi er et par! Du forstår jo at du må betale slik at jeg blir lykkelig? Også venter vi på "tøffere en toget" bøtteballetten som har fasit svar til alle utenom seg selv. Små piker! Likestilling innebærer at kvinner forstår at menn kan være de svakstilte i perioder.
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2008 #20 Skrevet 25. juli 2008 Fint å se at det er noen som er enig med meg. Synes det var litt utrolig at alle som hadde kommentert før meg mente at han skulle få beholde alle leieinntektene selv. Godt poeng det med skatten Det var ikke aktuelt for min del siden jeg leide ut fra sommer til sommer slik at det ble mindre enn 6 mnd i hvert kalenderår. Reglene den gang var slik at da var inntekten skattefri. Men jeg lurer på om det ikke ble endret fra i år :klø: Men verdt å sjekke dersom planen er å starte utleie nå. Joda, reglene er endret. Hvis jeg husker rett, så er det nå slik at hvis man tjener under 20 000 på utleie ett år, så er det skattefritt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå