Gå til innhold

den berømte lånekassen

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

:lol:

heisann!

ifølge lånekassen er det lov å tjene 104 000 brutto i året, dersom en tjener mer blir 60av stipendet ditt omgjort til lån. Jeg hadde stipend i forrige semester, men er det mulig å bare søke om lån? Any good ideas?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja da, "Ågerkassen" gir også kun lån. Sjekk www.lanekassen.no. Der finner du det meste om de "glimrende" tilbudene deres :P

Med to studielån med forfall i mai kommer "Ågerkassen" høyt på hatlisten i øyeblikket :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tror eller vet du kommer til å tjene for mye spiller det vel ingen rolle om du søker bare lån? Med den nye ordningen får du ingen straff i egentlig forstand, de bare omjusterer stipendbeløpet i forhold til hvor mye du har tjent. Tror ikke du vil tjene på å søke om bare lån, du kan like greit ta med deg de stipendpengene du kan få. Bare i overgangsperioden drev de med etterkontrollering og straffetiltak, noe jeg personlig fikk erfare og svi kraftig for....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo, men hvis jeg tjener f.eks 135 000 i året, så blir ca alt av begge stipendene mine i 2003 til lån....altså vil jeg få 20 000 mer i lån.. skjønner dere? Jeg får i utgangspunktet mer penger, men også mer lån og det vil jeg helst unngå. Jeg tror jeg bare skal jobbe mindre i sommer og heller søke om både lån og stipend....skjønner dere problemet?

:-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
jo, men hvis jeg tjener f.eks 135 000 i året, så blir ca alt av begge stipendene mine i 2003 til lån....altså vil jeg få 20 000 mer i lån.. skjønner dere? Jeg får i utgangspunktet mer penger, men også mer lån og det vil jeg helst unngå. Jeg tror jeg bare skal jobbe mindre i sommer og heller søke om både lån og stipend....skjønner dere problemet?

:-?

Det gjør jo egentlig ikke noe om du får mere lån dersom du klarer å sette det av, altså ikke bruke det. Lånet er jo rentefritt mens du studerer, så det du får ekstra i lån kan du jo sette inn på konto så du får rentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, dersom du klarer å spare pengene er det lurest å ta med deg alt. Alle blir jo kontrollert i forhold til inntekt og eksamensresultater etter den nye ordningen. Men du slipper å tilbakebetale med en gang, slik som det var før (når man ble tatt i kontroller). Nå blir stipendet gjort om til lån, og følger normal betalingsplan.

Men ønsker du ikke mer lån, så kan du jo søke om bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scarlet

Man får vel velge det på forhånd?? Om man vil har litt mindre i stipend, eller få deler av det som lån for å få like mye som det man hadde fått hvis man hadde tjent under 104 000 ?

Med det samme vi er inne på Lånekassen så vil jeg bare ha sagt at jeg synes de er utrolig dårlige til å informere og rådgive. Når jeg ringer dit er det støtt og stadig et surt menneske i den andre enden, som snakker til deg som om du skulle være dum fordi du ikke visste f.eks. når søknadene blir lagt ut (Kanskje et litt dårlig eks., men dog).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo an å søke om bare lån. Men dersom du gjør dette fordi du vil tjene så mye at du mister stipendet ditt og det tilføyes lånet ville jeg jammen revurdert hele lånet jeg. Det tar åresvis å betale ned, jeg vet det for jeg har hatt det. Så om du tjener så mye ville jeg ikke lånet i det hele tatt. Med mindre du skal bruke det til å betale ned et huslån eller liknende med syns jeg det er en dårlig ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...