Gå til innhold

Låse døra til soverommet

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har ikke barn, enda, men jeg "fikk lov" til å låse døra fra jeg var 10-11, vi flyttet til et nytt hus da og jeg fikk nøkkel til rommet mitt.

Mor og far var alltid flinke til å gi meg privatliv, jeg har aldri i mitt liv opplevd at de kom inn på rommet mitt uten å banke først og vente på svar, så jeg hadde ikke noe direkte behov for det, men det var på den tiden jeg begynte å... øhm... "eksperimentere" med meg selv, og da føltes det litt ekstra trygt å kunne låse. Til slutt ble det en vane at jeg låste døren bak meg når jeg gikk inn på rommet. Det var veldig behagelig. Jeg hadde venner som snakket om hvor overvåket de følte seg, og at de ikke fikk lov til å ha nøkkel til soveromsdørene sine, og jeg var glad jeg ikke var en av de.

Så vidt jeg vet har de aldri vært på rommet mitt mens jeg har vært ute, og har de det så har de gjort det uten å etterlate spor i så fall.

Jeg kommer til å gjøre det samme får jeg barn. Ikke for enhver pris, selvsagt, men så lenge jeg ikke har noen god grunn til å misstro barna, så skal rommene deres være private.

Barn er mennesker de også og har like stor rett på privatliv som voksne.

Gjest Gjest

Jeg fant ut hvordan jeg kunne låse med en saks en eller annen gang, og etter det var det ikke noe tema. Døren låste jeg som jeg ville, og det var mitt privatliv (til tider meget rotete sådan :sjenert: ) Var kanskje 5-6 år når jeg fant ut hvordan jeg kunne låse.

Ungen min ville fått lov, men tror aldri h*n har sett behovet.

Vi har en regel at det bankes på lukket dør, og at den ikke åpnes før svar er gitt, kanskje derfor låsing aldri har vært noe tema?

Er vokst opp på samme måten, var døren lukket, så ble det banken på, åpen dør betyr velkommen inn...

Gjest Purple Haze

Enig med Brunhilde. Jeg har alltid banket på døren til barnas rom før jeg åpnet den. Det handler om respekt for at barn også har privatliv, og for å lære dem vanlig høflighet.

Mine barn har aldri låst døra til sitt rom. Tror ikke de har hatt behov for det.

Annonse

Jeg låste vel fra jeg kanskje var 10, men det var kun en gang i blant, hvis jeg var sint eller noe. Vi hadde en regel om at vi ikke fikk lov til å ha døren låst om natta, tilfelle det skulle bli brann eller noe. Ellers har foreldrene mine alltid vært flinke til å banke på. Dette er nok noe jeg vil overføre til egne barn også.

Jeg har ikke barn selv, så tar utganspunkt i reglene mine foreldre opererte med da jeg var barn.

Jeg fikk lov til å låse rommet fra jeg begynte på skolen. Jeg kunne stort sett låse når jeg ville. Derimot fikk jeg ikke lov til å låse om natten. De ville (naturligvis) være helt sikker på at de fikk vekket meg hvis det skulle begynne å brenne om natten.

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Gjest Gjest

I utgangspunktet var regelen i huset vårt at man banket på en lukket dør, men ofte ble foreldrene mine litt ivrige og åpnet døren før de hadde fått svar. Derfor begynte jeg å låse døren etter hvert som onani ble mer og mer spennende. Og det aksepterte de selvsagt.

Jeg kommer til å la barna mine få gjøre det samme så snart de er gamle nok til å klare å åpne og lukke uten problemer. Det er veldig viktig for meg at de har et sted de kan trekke seg tilbake til, som er deres eget.

Følte aldri noe behov for å låse før rundt 13års alderen. Det var da det begynte å irritere meg at min far aldri husket å banke på døren, så derfor låste jeg den alltid bak meg helt automatisk. Husker i starten det var flere ganger jeg bare hørte et stort smell, da hadde pappa gått på døren.. :fnise:

Hadde den også låst om natten etter jeg oppdaget hvor behagelig det var å sove naken. Husker aldri at det var noe tema.

Gjest Gjest

Jeg hadde krok, og den var på fra jeg var stor nok til å rekke opp :fnise:

Krok er lurt, den holder stengt, samtidig som man ganske lett kan dytte den opp med papir hvis et nødstilfelle skulle oppstå.

De som ikke lar barna låse på soverommet, får de ikke lov å låse på badet heller? Hadde ikke blitt mye bading da for min del, voktet privatlivet nøye alt som liten :)

Annonse

Jeg fikk lov til å låse døra på rommet mitt fra jeg var 16 år. Da flyttet vi til et nytt hus hvor vi fikk nøkler til alle dørene, ikke bare badet. Jeg hadde kjæreste, så det var veldig betryggende å kunne låse døra når vi ville. Mamma visste nok godt hva som skjedde inne på rommet mitt likevel, men hun brydde seg ikke om det. Det eneste var at hun ikke likte at jeg og broren min låste døra om natta, for hun var redd for at dersom det skulle begynne å brenne så skulle det være vanskeligere å komme seg ut, vi kunne få panikk og glemme at vi hadde låst døra osv. Det skjønner jeg jo. Jeg låste uansett bare når kjæresten min var på besøk.

De som ikke lar barna låse på soverommet, får de ikke lov å låse på badet heller? Hadde ikke blitt mye bading da for min del, voktet privatlivet nøye alt som liten :)

Jeg kommer vel inn i denne kategorien, selv om det ikke er slik at jeg "ikke lar barnet få lov til å låse". Saken er at vi har ingen nøkler til noen av innedørene i huset, så det er like mye meg selv som ikke "får lov til å låse". Vi er ikke veldig blyge, men banker som sagt alltid på hvis en dør er lukket.

Inspirert av denne tråden tror jeg at jeg skal ordne låser til bad/wc og barnerom. Slike dørlåser kan jo dirkes opp med skaftet på en gaffel, så er ikke så redd for at noen skal låse seg inne.

Det var samme nøkkel til alle dørene inne i huset som vi flyttet inn i vinteren før jeg begynte på skolen. Kan ikke huske helt når jeg hadde nøkkel fast i døra på mitt rom, men det var uansett nøkkel i baderomsdøra som var døra ved siden av min, så ville jeg låse hadde jeg muligheten.

Men også i mitt barndomshjem banket man på lukkede dører, og det reduserte vel sånnsett behovet for å låse, men jeg husker vi låste når vi skulle pakke inn julegavene og sånn, bare i tilfelle... :ler:

Annonse
Gjest Gjest

Som liten overnattet jeg hos noen som ikke hadde lås i badedøra en gang. Syntes det var kjempeekkelt, selv om døra var så nær at man kunne sitte på toalettet og holde hånda på dørhåndtaket om noen skulle prøve å åpne. Ville ikke ha dusjet der. Da er det jo ikke sikkert man hører om noen banker på engang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...