Gå til innhold

Starte maur-sykehus

Anbefalte innlegg

Gjest Interessert
Skrevet

Hei. Jeg er veldig glad i maur og vil starte maur-sykehus for skadde maur. Finnes det utdannelse som angår maur - evt insekter - småkryp, og vil jeg kunne få statsstøtte hvis jeg starter opp sykehus for maur/småkryp?

Hilsen glad i de små.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Hei. Jeg er veldig glad i maur og vil starte maur-sykehus for skadde maur. Finnes det utdannelse som angår maur - evt insekter - småkryp, og vil jeg kunne få statsstøtte hvis jeg starter opp sykehus for maur/småkryp?

Hilsen glad i de små.

Om dette er mulig eller ikke skal jeg ikke svare helt sikkert på..men at jeg aldri har hørt okm det før..det må jeg si.

Hva med å søke jobb et sted hvor de jobber med maur? Finnes jo museer som har maurtuer o.l.. hør med dem..

Høres litt spesielt ut..men man vet aldri..

Skrevet
:hoho: Takk, det kom det noen ekstra smil i dag!
Gjest Gjest
Skrevet

Hvordan har du tenkt å bygge det opp??

Blodtrykk, vaksiner, fødestue, opperasjonssal??

Jeg er redd sjangsene er små for at de i det hele tatt overlever på dette "sykehuset"..

Og hvordan skal du klare å passe dem under behandling..de ligger ikke akuratt stille i sykesengen?

• 2 uker senere...
Gjest Interessert (HI)
Skrevet

Hovedinnlegger her.

For det første, maur trenger ikke en oppbygging av slik sykehusene med avdelingene er for oss mennesker. Synes det var litt useriøst svar, men jeg regnet med at det kom ;) Maur har en annen anatomi enn oss, har andre vansker, sykdommer, og skader. I stedet for store instrumenter til "operasjon", bruker man pinsetter, bomull, og sterilt vann. Ved å kunne ha lite oksygen i små rom vil maur kunne oppleve dette som en narkose. Kort oppsumert; maur har andre behov og en annen måte å bli møtt med med tanke på behandling og rehabilitering.

Som liten brukte jeg tomme isbokser til å ha skadde maur. De som hadde mistet et ben eller var blitt tråkket på hadde store bevelighetsvansker. Boksen med utskåret hull i isbokslokket ble satt under vekslende temperaturer først, på den måten kunne jeg observere og studere om de beveget seg mer eller mindre under de forskjellige temperaturene og lysvekslingen. Ved litt sterkt lys og varme ble de beroliget, men det er viktig at de får denne vekslingen etter en behandling, og også før, slik at de får mest mulig styrke til å komme seg igjennom skaden. Det er ikke mange maur som overlever store skader, men de minste skadene og at de får hvile og behandling så de ikke blir et lett utbytte for de større dyrene i næringskjeden gjør at maurene kan leve sitt liv og gjøre sin nytte ute i naturen etter en sykehusopphold.

Jeg ser for meg bygninger ala hus i mellomstore str, kanskje 80 - 100 kvm, hvor det er både lysrør med UVA UVB og varmepumpeinstallasjon til temperaturregulering. Hyller med sterile pinsetter, vann, og glassbokser (kvadratiske) som rommer en titalls maur pr.

Det blir viktig at beliggenheten er ute ved mark/skog.

Jeg synes dette er et viktig tema, og det hadde vært gøy å startet opp noe sånt som dette.

Skrevet

:fnise:

Jeg antar dette er tull. Hvis det mot formodning skulle være alvor; hvem skal betale for dette?

Gjest Interessert (HI)
Skrevet
:fnise:

Jeg antar dette er tull. Hvis det mot formodning skulle være alvor; hvem skal betale for dette?

Hei. Jeg mener at staten burde kunne gi et beskjeden støtte.

Skattebetalere og staten er med på å betale penger til opprettholdelse av høgskoler/universitet som bl.a går med til utdanne veterinærer. For oss som ikke er så glad i store dyr, finner jeg dette litt urettferdig. Hva med de minste krypa våre? Skal noen virkelig få avgjøre at jeg kan bli mindre glad i en maur enn jeg kunne blitt i en hest f.eks...? :)

Skrevet

Men seriøst. Du blir ikke til og få støtte av staten for og starte et maursykehus. :fnise:

Kan jo forstå at du intresserer deg for maur, og andre småkryp.

Men det må du nok holde på en hobbybasis. :)

Skrevet

blir ingen pasienter fra min kant iallefall.... da bør du heller starte begravelsesbyrå for maur, for jeg dreper alle jeg kommer over :) og de fleste andre småkryp for den del :fnise:

• 1 måned senere...
Skrevet

ehm... maursykehus du..

Å studere insekter heter entomologi. En som studerer osv er entomolog. Og jeg har studert en stund, og har ikke helt troen på dette sykehuset ditt. Beklager :)

Men maur-farm derimot, hadde nok vært spennende for de fleste. Å ha dem i et slags akvarium, og sett gangene og alt de foretar seg. Kanskje det er en bedre ide?

Skrevet
blir ingen pasienter fra min kant iallefall.... da bør du heller starte begravelsesbyrå for maur, for jeg dreper alle jeg kommer over :) og de fleste andre småkryp for den del :fnise:

Trenger du å egentlig si det, bare fordi du synes at dette er teit?

Og ikke at jeg føler at du misshandler småkryp, men du trenger egentlig ikke å si at du trør på dem og ha et "fnisetegn". Men spørs vel hvor gammel man er elleur? ;)

Skrevet
Trenger du å egentlig si det, bare fordi du synes at dette er teit?

Og ikke at jeg føler at du misshandler småkryp, men du trenger egentlig ikke å si at du trør på dem og ha et "fnisetegn". Men spørs vel hvor gammel man er elleur? ;)

ja da, og de gærne har det godt. jeg fniser av helen saken i seg selv, og det er like seriøst å starte begravelsesbyrå for maur, som å åpne ett sykehus.

seriøst, du gjest, har nok litt mangel på sans for humor og ikke kan ta ting for det det er, men må finne noe seriøst i det meste,

by the way, ikke skjønner jeg at min alder har noen betydning i dette? og hvor gammel tror du jeg er da? ser du allerede har gjort deg opp en mening om det så det hadde vært morsomt å hørt det ;-)

Skrevet

Veldig god ide! Pasientpotensialet er enormt, og det er jo fint å ha arbeidsplassen sin i skog og mark. :)

Jeg blir gjerne med - kan lese bøker på rekrasjonsavdelingen, og bistå med forefallende arbeid. :)

Skrevet

Man bør vel kanskje koble inn nav? Er ikke sikkert at disse maurene er istand til å sanke mat og beskytte tuen på en stund. Synes det er virker rimelig at de får krav på sykemelding og attføring. Og hva med pensjon?

Det er i det hele tatt en mye større prosess enn å bare opprette en boks med det varme lyset, eller kjøpe noen q-tips. Men jeg liker tankegangen.

Får maurene egne sexy-nurses, eller blir det problematisk å få maurene til å utdanne seg innen helsesektoren? De lever kanskje ikke mange årene, disse greiene?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...