Gjest Gjest_Linda_* Skrevet 24. juli 2008 #1 Skrevet 24. juli 2008 Jeg kjørte på en hund idag. Er såå ufattelig lei meg. Har hund selv, og kan tenke jeg hvordan jeg ville følt. Hunden kom løpende rett over veien, og jeg hadde ikke sjans til å unngå, samme hvor mye jeg bråbremset. Uff.. Tenker på stakkars hunden.. Stygt å tenke på det.. men fikk ødelagt frontfanger (og har ikke akkurat økonomi til å ordne dette slik uten videre, og har bare del kasko). Har hundeeier noen plikt ovenfor dette? hunden var løs under båndtvang. Skrev skademelding da.
Gjest Gjest_GJESTEN_* Skrevet 24. juli 2008 #2 Skrevet 24. juli 2008 OJ STAKAR DEG:) du får jo vanvittig sjokk når det kommer byksende noe pluttselig(har aldri kjørt på noe jeg har ikke lappen) her på landet er det fult av fugler som setter seg ved veg kanten og skvetter når det komer bil å flyr rett opp. prøv å tenk det var ingenting du kunne gjort. ikke tenk jo jeg kunne reist hjemme fra 2 min senere/før. det var like mye hundens feil som din. lykke til
FangeLiv Skrevet 24. juli 2008 #3 Skrevet 24. juli 2008 Huff så grusomt for hunden og for deg. Vet ikke noe om det rettslige du spør om, men skjønner at du tenker på det.
Lady La-Laa Skrevet 25. juli 2008 #4 Skrevet 25. juli 2008 Så forferdelig Hvis du overholdt fartsgrensen og tok hensyn til eventuelle forhold på stedet, så må du ikke klandre deg selv iallefall, men det var nok en oppskakende opplevelse, det kan jeg forstå! *klem til deg* Uff, og stakkars hunden, var vel glad og fornøyd, ute på luftetur med seg selv, du får tenke at han nok var lykkelig og følte seg fri idet han bykset ut i veien! Det løp en hund foran min bil idag også, men jeg rakk og bremse. Det var en liten chihuahua med halsbånd, og jeg forsøkte å lokke den til meg for å få den bort fra veien, men den bjeffet og løp fra meg. Var vel ikke den hunden du traff vel?
Gjest Gjest_Linda_* Skrevet 25. juli 2008 #5 Skrevet 25. juli 2008 Jeg vet så fryktelig godt at det ikke var min skyld, men man kan jo umulig la være å tenke slik som reist litt før og senere, anna fart o.l. Var 80 sone, og jeg hadde ca. 85-90 minus kanskje ca. 7 km i slingringsmonn på bilen.. Tenkt på det med farten. Men tror ikke det hadde vært noe fra eller til egentlig. Klarer bare ikke slutte å tenke på den stakkars hunden. Var nok ingen chihuahua nei. En stor fuglehund. Værste var at naboens hund var blitt påkjørt der forrige uke, men overlevde. Ble jo helt sjokka da det skjedde. eierne + en nabo var å så det (+ min samboer i bil bak). Mannlige eieren tok helt av og kjeftet meg ned. Så fryktelig mye stygge ting. Men han var jo i sjokk stakar. Huff. Syns synd på eierne. Kan jo tenke meg om det var min hund. Meen, stygt å tenke det, men er jo fakta, det var jo ikke min skyld. Noen som vet ang det rettslige? Skal ringe forsikringsselskap å undersøke senere. Klarer ikke glemme smellet i det jeg treffer hunden
la Flaca Skrevet 25. juli 2008 #6 Skrevet 25. juli 2008 Stakkars deg, og lille vofsen. Båndtvang eller ikke, man kan jo ikke la en hund springe løs i nærheten av trafikkert vei med 80 sone! Og en fuglehundeier burde vel visst tatt høyde for at hunden hans hadde rimelig stor radius... Når det gjelder erstatning så ville jeg virkelig unngått å prøve å få noe dekt av hundeeier. Heller forbrukslån da gitt. Hvor mye er det snakk om da?
Gjest Gjest_Linda_* Skrevet 25. juli 2008 #7 Skrevet 25. juli 2008 Har ringt forsikringsselskap idag, og der er sånn 50/50 om jeg må dekke skadene eller om skadene dekkes av hunde eierens innbo forsikring (ansvar inngår i innbo). Syns det er tungt å tenke på at de som har mistet kjæledyret sitt er ansvarlig for mine skader, med kjenner likevel jeg blir litt sint for at de ikke hadde hunden sin forsvarlig i bånd, bundet eller hundegården. Mine svigerforeldre fikk blomst av de som kjørte på deres hund, og jeg vil gjøre noe av det samme. Hva skriver jeg på kortet? Har ikke bestemt meg om jeg vil dra dit med blomsten selv, eller sende. Dette pga hvordan mannen i huset regaerte da det skjedde. Skjønner han var i sjokk, men forstår nå at han var utrolig urimelig mot meg og rett å slett slem. Syns så synd på eierne.. Men føler likevel litt at de er skyld i mine skader på bilem.. huff.. vondt å tenke slik..
Gjest Gjest_lene_* Skrevet 25. juli 2008 #8 Skrevet 25. juli 2008 Har ringt forsikringsselskap idag, og der er sånn 50/50 om jeg må dekke skadene eller om skadene dekkes av hunde eierens innbo forsikring (ansvar inngår i innbo). Syns det er tungt å tenke på at de som har mistet kjæledyret sitt er ansvarlig for mine skader, med kjenner likevel jeg blir litt sint for at de ikke hadde hunden sin forsvarlig i bånd, bundet eller hundegården. Mine svigerforeldre fikk blomst av de som kjørte på deres hund, og jeg vil gjøre noe av det samme. Hva skriver jeg på kortet? Har ikke bestemt meg om jeg vil dra dit med blomsten selv, eller sende. Dette pga hvordan mannen i huset regaerte da det skjedde. Skjønner han var i sjokk, men forstår nå at han var utrolig urimelig mot meg og rett å slett slem. Syns så synd på eierne.. Men føler likevel litt at de er skyld i mine skader på bilem.. huff.. vondt å tenke slik.. Aldri i livet om jeg ville ha krevd eierene for noe som helst. Hvem skulle du kreve om du hadde kjørt på en rev? Ditt problem om du ikke har forsikring som dekker. Å trekke frem blomster når du vil stille eierene økonomisk ansvarlig synes jeg er patetisk.
Gjest Gjest_Linda_* Skrevet 25. juli 2008 #9 Skrevet 25. juli 2008 Jeg, personlig kommer aldri til å stille eierne økonomisk ansvarlig, men vi er pliktet til å levere inn den skadmeldingen vi skrev på stedet, og etter at forsikringsselskapet mottar den vil de ta kontakt med hundeeierens forsikringsselskap for å eventuelt få noe på deres innbo forsikring. Hunde eierene er forsikret med ansvar gjennom innbo forsikring, så "hundeeierne" vil aldri måtte ut med penger uansett. Meen, slik saken er, så er det visst meget liten sannsynlighet for at forsikringen betaler. Hadde jeg hatt kasko, hadde dette dekket og eierens forsikring ikke blitt innblandet, men da jeg ikke har kasko blir automatisk forsikringsselskapet til hunde eier innblandet. Jeg kommer aldri til å sende et økonomisk krav til eierne. Men sier forsikringen at deres innbo forsikring dekker mine skader på bilen, så betaler ikke jeg f. eks. 10.000 kr av egen lomme. En rev/elg/rådyr o.l. har ingen eiere, det har derimot hunden. Hunden er det noen som skal PASSE på, og ta seg av, men ikke ved dyr i skogen. Min svigermor satte utrolig stor pris på å få blomst, for å vite at de brydde seg.
cypress Skrevet 25. juli 2008 #10 Skrevet 25. juli 2008 Jeg syns det er veldig hyggelig av deg å tenke på å sende en blomst jeg! Trist å måtte oppleve noe sånt, både for dem og deg.
Gjest Skrevet 25. juli 2008 #11 Skrevet 25. juli 2008 Det er vel som nevnte ikke selve hundeier som må betale for skaden men forsikringsselskapet. Og ja, uansett hvor synd det er på hundeier så er det ikke forsvarlig å ha en hund løs ved siden av en vei med 80 sone.
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2008 #12 Skrevet 25. juli 2008 Aldri i livet om jeg ville ha krevd eierene for noe som helst. Hvem skulle du kreve om du hadde kjørt på en rev? Ditt problem om du ikke har forsikring som dekker. Å trekke frem blomster når du vil stille eierene økonomisk ansvarlig synes jeg er patetisk. Når hundeeieren ikke har hunden under kontroll, og det skjer en slik ulykke, er det bare rett og rimelig at eieren dekker TS utgifter. Det er ikke riktig at hun skal ha økonomiske utgifter i tilegg til sjokket ved å ha kjørt på et kjæledyr. Jeg har to hunder selv, og vet at hadde jeg slurvet med båndtvangen, og min hund hadde blitt påkjørt, hadde jeg brukt forsikringen min for å dekke opp bileierens utgifter. Det er ikke rimelig at bileiere skal betale dyre forsikringer, for dekke opp for hundeeieres manglende tilsyn.
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2008 #13 Skrevet 25. juli 2008 Øh, hvordan kan du tenke på det økonomiske? Og blande hundeeieren inn i det? Du har knertet hunden hans for guds skyld! En hund i dag koster mangfoldige tusen kroner, og har han ikke forsikring er de pengene long gone. Hadde jeg vært han hadde jeg krevd erstatning fra deg jeg! Synes ikke du skal glemme det smellet med det første, men det var bare et uhell. Ikke klandre deg selv for mye, men synes absolutt du skal ta dette for egen regning. Sukk. Uansett, lei situasjon, og stakkers hunden... Heldigvis døde den momentant.
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2008 #14 Skrevet 25. juli 2008 Har ringt forsikringsselskap idag, og der er sånn 50/50 om jeg må dekke skadene eller om skadene dekkes av hunde eierens innbo forsikring (ansvar inngår i innbo). Syns det er tungt å tenke på at de som har mistet kjæledyret sitt er ansvarlig for mine skader, med kjenner likevel jeg blir litt sint for at de ikke hadde hunden sin forsvarlig i bånd, bundet eller hundegården. Mine svigerforeldre fikk blomst av de som kjørte på deres hund, og jeg vil gjøre noe av det samme. Hva skriver jeg på kortet? Har ikke bestemt meg om jeg vil dra dit med blomsten selv, eller sende. Dette pga hvordan mannen i huset regaerte da det skjedde. Skjønner han var i sjokk, men forstår nå at han var utrolig urimelig mot meg og rett å slett slem. Syns så synd på eierne.. Men føler likevel litt at de er skyld i mine skader på bilem.. huff.. vondt å tenke slik.. Unnskyld, leser du egentlig hva du skriver? Kjører jeg på hunden din så du blir sikkert du og "slem" og "urimelig"! Herregud, nå må du ta deg sammen. Du har drept et dyr. Sånn er det bare. Du bør også ta ansvar for det. Du får iallefall tåle at fronten på bilen din er litt ødelagt. Trenger ikke kjøre rundt i en plettfri sak heller. Sånn du tenker nå, har du bare godt av å ha vondt av! Også rart å lese at KGere som er så påpasselige med å ikke drepe bier og maur, plutselig forsvarer en som drepte en hund:S
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2008 #15 Skrevet 25. juli 2008 Han skjelte ut deg så du har ingen grunn til å ha dårlig samvittighet for å kreve refusjon for skadene dersom du har rett til det. Ikke vær sentimental.
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2008 #16 Skrevet 25. juli 2008 Når hundeeieren ikke har hunden under kontroll, og det skjer en slik ulykke, er det bare rett og rimelig at eieren dekker TS utgifter. Regner med at det samme gjelder barn også.... Søkt at hundeeier skal stilles til ansvar. Eiere av husdyr er ikke ansvarlig ved påkjørsel og båndtvang er ikke for å beskytte biler.
Gjest Gjest_Linda_* Skrevet 25. juli 2008 #17 Skrevet 25. juli 2008 Takk for gode tilbakemeldinger. Jeg har hund selv, og hele dagen idag hvor jeg ser på henne tenker jeg på den hunden jeg kjørte på. Tenk om det hadde vært min... Helt forferdelig. Desverre føler jeg det er et MEN, fordi, Jeg drepte hunden ved å kjøre på den, men hunden drepte seg selv ved å bykse ut i veien. Når man kommer i 80 km/ t og du ikke en gang ser noen hund, men plutselig smeller den i bilen din. Umulig å unngå desverre. Til dere folk som tenker at "jeg er skyld i å ha drept den hunden", hva hadde dere kart å gjort for å forhindre ulykken? Uten at eier hadde hatt hunden sin forsvarlig bundet. Jeg har hatt mange runder med meg selv siden igår, og jeg føler skyld, men fornuften min sier at jeg er uskyldig. Så lenge eventuell erstatning fra hundeier vil bli fra forsikringsselskapet, så syns jeg det er greit. Skulle de personlig ha betalt, er det værre. Men uansett, de opptrådte uaktsomt ved å ha en hund løs tett inntill godt traffikert vei med 80 sone. De sa jo selv etterpå at hunden var ulydig og ikke hørte når de snakket til den, enda var den løs, desvere ... Jeg har ofte min egen hund løs. Og tenker litt ekstra på det nå. Har henne uansett aldri løs ved traffikert vei. (men man kan ALDRI stole på at en hund ikke stikker av UANSETT hvor lydig den er, I KNOW). Blir slitt i alle mulige retninger psykisk, for føler skyld, føler ikke skyld, er sint for at de hadde hunden løs, ønsker erstatning for skadene på bilen, men syns det er trist å skulle kreve erstatning fra noen som mistet kjæledyret sitt o.l. Bilen trenger ikke se perfekt ut, NEI, men bilen har jeg hatt i en mnd, og har spart i ett år for å kjøpe bilen, og har ikke RÅD til å fikse den nå, pga brukte jo alle pengene jeg hadde på å kjøpe bilen. Det at mannen ble urimelig sint, jeg skjønner reaksjonen, men, ting han sa er ikke verdt å gjentas for å si det mildt. RIP hunden
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2008 #18 Skrevet 25. juli 2008 Jeg tenker på denne måten: du har IKKE kjørt på en hund, hunden har derimot løpt rett inn i bilen som du uheldigvis kjørte. Konsekvensen ble at hunden døde, dette er ikke din feil. Muligens en kynisk tankemåte, men likevel helt i tråd med trafikkreglene. Du plikter å kunne stoppe foran en påregnelig hindring (dette vil altså si en hindring som du må forvente kan komme ut i vegen). En løs hund er ikke en påregnelig hindring (med mindre du kjører gjennom ett gårdstun e.l), defor er det helt naturlig at du tenker på din egen bil. Selvsagt er det trist at hunden døde, men tenk heller på at det skjer verre ting i verden. Ang forsikring er jeg litt usikker. Regner med at dette kanskje går under "objektivt ansvar" - altså ansvar uten å ta hensyn til skyld. Dette dekkes i tilfelle av trafikkforsikringen din (man trenger med andre ord ikke kasko). Du får ingen skyld, men forsikringen dekker likevel skadene. Alternativ to blir nok at hundeeiers forsikring dekker skadene på bilen.
Gjest Gjest_Uni_* Skrevet 25. juli 2008 #19 Skrevet 25. juli 2008 Jeg er helt enig med TS. Man kan ikke påstå at eierne er totalt uten skyld i hendelsen når de bevisst lar hunden gå uten bånd, på tross av at den 1) løper ut i veien på måfå 2) ikke adlyder og 3) det er 80-sone rett utenfor hagen dems. Enten er det dumskap å la den gå uten bånd, eller så var det en forferdelig glipp av dem som de selv må ta på seg skyld for. TS kunne ikke gjort noen som helst forskjell, men eierne kunne hindret hele hendelsen ved å sette bånd på hunden. Jeg synes også det er en fin idè å gi blomster, for å understreke at man ikke synes det var noen hyggelig hendelse og føler med dem. Jeg tror jeg ville levert blomstene uten å vise meg, i tilfelle eierne fortsatt er i dårlig humør og ikke orker å se den "skyldige".
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2008 #20 Skrevet 25. juli 2008 Regner med at det samme gjelder barn også.... Søkt at hundeeier skal stilles til ansvar. Eiere av husdyr er ikke ansvarlig ved påkjørsel og båndtvang er ikke for å beskytte biler. Enig! "Hey du, jentungen din ligger under hjulet mitt og har ødelagt støtfangeren, dette kommer til å koste deg dyrt!". Latterlig... Desverre føler jeg det er et MEN, fordi, Jeg drepte hunden ved å kjøre på den, men hunden drepte seg selv ved å bykse ut i veien. Til dere folk som tenker at "jeg er skyld i å ha drept den hunden", hva hadde dere kart å gjort for å forhindre ulykken? Først av alt; les det første du skrev i det innlegget: "Hunden drepte seg selv.." WTF?! Så du påstår hunden var selvmordskandidat? Skriv det på kortet til eieren du! For det andre; Dette er ikke snakk om hvordan en kunne forhindret ulykken, for som du sier, det var helt umulig for deg å stoppe! Problemet "mitt" er at du krever erstatning fra eierne til hunden som du faktisk tok livet av! (ja, jeg tviler på at hundens intensjoner med å løpe ut i veien var å bli drept av akkurat deg). Hvordan har du hjertet til å kreve noe av en mann som tydeligvis sørger?! Er du klar over hvor mange mennesker der ute som opplever hunden sin som en bestevenn, og som kan være borte fra jobb i flere dager etter at hunden deres dør? Hadde du likt at dersom en kjørte på hunden din, siden du og har din løs, kom og krevde erstatning fra deg?! Du må sette deg inn i deres SITUASJON ikke bare synes synd på dem! Tenk deg om; de kunne gjerne hatt hunden i bånd, men du kunne faktisk kjørt saktere. Du trenger ikke ligge i 80 bare fordi det står på et skilt! Sånn du skriver det, kunne det like godt vært en unge du kjørte på! Du hadde jo ingen oversikt tydeligvis. Unger kan også finne på å løpe rett ut i veien! Nei, synes du får lese godt gjennom all kritikken du har fått, og se om du finner litt medmenneskelighet igjen i deg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå