Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min definisjon er at en som før et sun / føler tranger etter narkotiske stoffer ( uansett hvor milde de er ) er en narkoman.

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg er tilbøyelig til å være enig med scarlet her.

Jeg har ikke lest forskningsrapporter eller politirapporter, men min erfaring er at folk som har et "uskyldig" dopforbruk, som mange kaller det, blir skikkelig sløve. De sitter i sofaen og stirrer i veggen dagen lang, og livet er kult for de er høye. De gjør ikke lekser eller skaffer seg jobb eller enser noen tanker om fremtiden, alt er helt topp sålenge de kan sitte der dopa. De får problemer med å klare seg i samfunnet, for de ramler ut av systemet med å skaffe seg dagligdags viten, det man får ved å delta.  

Som eksempel, så var det en kamerat av en ex som var på besøk der vi var, og han hadde brukt mye tid på å sitte i sofaen og røyke de senere år. Da han skulle på toget, så visste han ikke hvordan slikt gjøres. Jeg måtte forklare ham, som til en femåring, hvordan man går på toget, finner seg et sete, kjøper billett av konduktøren osv. Jeg ble helt sjokkert dengang, jeg visste ikke at voksne mennesker kunne være så tafatte og hjelpeløse. Så ja, om avhengigheten er til å leve med når det gjelder hasj, så synes jeg fordummingen ikke er det.

jepp. jeg, for eksempel har røykt stort sett hver dag i seks-sju år.

og du skulle se hvordan jeg sliter med å kjøre buss for eksempel.

skjønner ikke bæret når sjåføren spør om penger og hvor jeg skal. klarer ikke å finne sete heller, så jeg ender opp med å slenge meg ned i midtgangen. og jeg fatter ikke hvorfor folk blir sure når de snubler i meg!

som alle ser, forstår jeg heller ikke forskjellen på små og store bokstaver.

jeg må jo ha helt usedvanlige egenskaper i utgangspunktet siden jeg til tross for tungt hasjmisbruk over lang tid har klart å være i jobb og utdanning hele veien, besittet en sjefsstilling en del av tiden og fått eksamensresultater over 2 ved opptil flere anledninger. at jeg studerer 200% for tida og faktisk beveger meg utenfor husets fire vegger hver dag er jo helt ubegripelig.

grrr!

ikke kom her og kall meg grønnsak! :fy:

Skrevet

Benekter du at veldig mange som røyker hasj er sløvinger?

Skrevet

nope. kjenner mange av dem, men de fleste klarer å ta toget. tror du må ha vært borti et litt ekstremt eksemplar.

Skrevet

:cry:

Jeg kjente har ... Og jeg vet historien bak det sånn ca ... :cry:

Skrevet

Uansett, hasj er et narkotisk stoff ... Hasj er egentlig en kortform av ordet hasjisj. Hasj er harpiks (altså saften en får når en presser en planten) fra hampeplanten cannabis sativa eller noe. Denne harpiksen inneholder et stoff som kalles tetra-hydro-cannabinol. Det er dette stoffet som gir rusvirkning. Hasj inneholder også mindre mengder av noen titalls andre virkestoffer. ;)

Hasj er altså et cannabisstoff (et stoff fra cannabisplanten), og hører medisinsk hjemme i gruppen hallusinogener. :) Dette er stoffer som gir opphav til falske eller endrede sanseinntrykk. I vanlig bruk er likevel den "hallusinogene" virkningen av hasj beskjeden. Det er faktisk mye tyder på at forventningene til stoffet, slik en lærer det fra andre hasjbrukere, er den faktoren som er viktigst for hvordan folk opplever rusen av hasj.

Hasj er den mest utbredte illegale rusgiften i Norge.

Skrevet

det er noe jeg har tenkt på i helgas dype hasjrus.

det argumentet om at hasjen er hundre ganger sterkere nå enn på sekstitallet må jo primært være beregnet på dem som røykte på sekstitallet men ikke har rørt the evil weed siden den tid?

men jeg fikk altså en slags åpenbaring. plutselig skjønte jeg nesten den scenen i himmel og helvete der lillebjørn slepper en femmer rett i pipa og fyrer opp.

men så begynte det å gå litt rundt for meg da jeg tenkte på hvor stabil gateprisen på et gram ligger. det må jo bety at vi får stadig bedre valuta for pengene selv om vi ser helt bort fra den generelle prisstigningen.

ok. gikk tilbake og sjekket. det sto femten ganger sterkere på tjue år.

lurer på hvor mye sterkere den har blitt de siste ti årene. kan ikke si jeg har registrert noen radikal endring.

å hjelp. nå begynte jeg å tenke på jointer med femten ganger så mye hasj i som de jeg normalt mekker. det burde jo være fysisk umulig! noen som husker 'the camberwell carrot' fra whitnail and i?

suddenly it all makes sense.

Gjest Anonymous
Skrevet

Han var en god sjåfør, men en dag kom fristelsen til stor fart.

Hvem har vel ikke prøvd det i et tankeløst øyeblikk.

Han var en god ektemann, men en dag slo han etter provosering.

Hun var en god mor, men en dag ble hun anmeldt for barnemishandling.

Han var verdens kjekkeste sønn, men en dag ble det kjent at han gikk på stoff. For mor var han like kjekk, men de fikk et problem.

Han hadde kjørt buss i 25 år. En dag skle bussen i grøften. Barn ble skadet. Han var en flink sjåfør. Foreldrene var vettskremte og barna sjokkerte.

Slik kan vi dra det ut i det uendelige....

Skrevet
En narkoman er en person som er avhengig av narkotiske stoffer. Hasj er et "lett" stoff som man utmerket godt kan røyke daglig over en lengre periode uten å bli fysisk avhengig.

(uten at det dermed er å anbefale!)

Om du røyker hasj (ruser deg) daglig over en lenger periode ER du avhengig! Eller hva? Om du drikker alkohol daglig i en lenger periode, er du ikke da alkoholiker? Ikke lure deg selv!

Skrevet

Jeg mener at en narkoman er en som har mistet kontrollen over sitt narkotikabruk. Som lager seg unnskyldninger for å ta litt mer, føler at de har noe å skjule for omverdenen osv. Det er ikke bare de utrolig slitne folkene man ser på "plata" som er narkomane.

Hasj står også på listen over narkotika, og er for narkotika å regne etter min mening. Spiller ingen rolle hvor svakt og "ufarlig" det er.

Er en alkoholiker bare alkoholiker hvis han drikker sprit? Nei, han kan også ruse seg på øl og vin selv om det er svakere. Ser ingen forskjell der.

Skrevet

Er det ikke litt naivt at de som fint kombinerer bruk av hasj med skole og jobb - er så opptatt av å underminere problemene bruk av hasj ofte drar med seg? Jeg forventet at dere hadde gode kunnskaper om stoffet dere forsvarer. Men dere er kanskje kun opptatt av den positive siden? Se på meg, jeg er ikke sløv, derfor er det bare tull at man blir sløv og utafor av å røyke hasj... Det finnes sikkert mange som klarer seg fint med å være daglige brukere av amfetamin, kokain og heroin også, som vi ikke hører noe om. Det betyr ikke at det er ensidig greit å bruke det.

Skrevet

Røykerer avhenig av røyken sin (kroppen har et behov for mer)

Alkoholikere er avhengige av alhohol

narkomane har et fysisk/psykisk behov for mer narkotiske stoffer

Det ene er vel like ille som det andre spør du meg, selv om det er et paradoks at to av disse er lovlig å bruke....

Videre: De fleste som blir avhengige av tunge narkotiske stoffer har begynt på øl..... Så hvorfor noen sier at hasj er inngangporten ser jeg ikke like klart...

Skrevet

Er det ikke litt naivt at de som fint kombinerer bruk av hasj med skole og jobb - er så opptatt av å underminere problemene bruk av hasj ofte drar med seg?

hmm. kanskje vi er lei av å stigmatiseres som hjelpeløse vrak som ikke er i stand til å ta oss frem ved hjelp av offentlig transport?

hva mener du med 'underminere' i denne sammenhengen? jeg synes det var et litt merkelig ordvalg. 'underslå' hadde kanskje vært mer treffende?

at det kan interessere oss å påpeke at din beskrivelse av en 'typisk' hasjrøyker treffer litt utpå jordet tror jeg bare du må akseptere.

Jeg forventet at dere hadde gode kunnskaper om stoffet dere forsvarer. Men dere er kanskje kun opptatt av den positive siden? Se på meg, jeg er ikke sløv, derfor er det bare tull at man blir sløv og utafor av å røyke hasj...

tja. til forskjell fra deg, har jeg observert hasjrøykere på nært hold i et tiår og kan forsikre deg om at vi er en heterogen gruppe, ikke en haug zombies ute av stand til å takle hverdagen.

men jeg skal ikke nekte for at hasjrøyking gjør deg treigere i hodet. det er en midlertidig bivirkning som ikke er merkbar etter en måneds avholdenhet (forskningsresultater fra stanford. du kan sikkert finne en link hvis du er veldig interessert. jeg gidder ikke.)

jeg er ganske sløv. lei for at det plager deg at jeg velger å leve på denne måten, men jeg liker det og det går ikke ut over andre enn meg selv. dermed er valget opp til meg. jeg er i utgangspunktet hyperaktiv, og det er en form for selvmedisinering som roer meg ned. vanskelig å forklare hvordan det er å ha adhd, men noen ganger blir man sliten av å være så propell i hodet og kroppen.

Det finnes sikkert mange som klarer seg fint med å være daglige brukere av amfetamin, kokain og heroin også, som vi ikke hører noe om. Det betyr ikke at det er ensidig greit å bruke det.

for det første: det er ikke mange om klarer seg fint som daglige brukere av amfetamin, kokain og heroin (bortsett fra muligens nick cave) da disse har temmelig alvorlige fysiske (for ikke å snakke om psykiske) bivirkninger. på samme måte som det er få som klarer seg fint med å drikke seg fulle på alkohol hver dag. vi snakker om GIFT her, noe som reflekteres av risikoen for å ta kverken på seg selv med en overdose av både alkohol, kokain, amfetamin og heroin. til sammenligning er det beregnet at du ville måtte tygge i deg 7 KILO hasj på en gang for å klare å ta en dødelig overdose. (du kan definitivt gjøre rare og uheldige ting med hodet ditt ved å røyke mye mindre kvanta, men dette handler altså om toksisitet)

JA, hasjrøyking har fysiske bivirkninger, spesielt skader det lungene.

i tillegg blir ikke kroppen fysisk avhengig av hasj. det betyr at en hasjrøyker som bestemmer seg for å slutte eller ta en pause, ikke vil oppleve fysiske abstinenser, som er det elementet i avhengigheten som gjør avvenning fra tyngre stoffer uendelig mye vanskeligere.

jeg har ikke på noe tidspunkt påstått at man ikke kan bli avhengig av hasj, jeg har faktisk lenger opp i tråden understreket at det er en myte.

Skrevet

hmm. kanskje vi er lei av å stigmatiseres som hjelpeløse vrak som ikke er i stand til å ta oss frem ved hjelp av offentlig transport?

hva mener du med 'underminere' i denne sammenhengen? jeg synes det var et litt merkelig ordvalg. 'underslå' hadde kanskje vært mer treffende?

Underslå går på i gjemme vekk. Underminere går på å redusere viktigheten av noe. Ivertfall i min referanseramme.

at det kan interessere oss å påpeke at din beskrivelse av en 'typisk' hasjrøyker treffer litt utpå jordet tror jeg bare du må akseptere.

Min beskrivelse var ikke ment å generaliseres til et "typisk eksempel". Det var et opplevd individuelt eksempel. Det tror jeg du skjønte, selv om du velger å latterligjøre. Fin taktikk.

tja. til forskjell fra deg, har jeg observert hasjrøykere på nært hold i et tiår og kan forsikre deg om at vi er en heterogen gruppe, ikke en haug zombies ute av stand til å takle hverdagen.

Hvis du er lei av å diskutere emnet, så kan du da bare la være å engasjere deg i tråden? Litt nedlatende her, og tar ut dine frustrasjoner på mitt innlegg.

men jeg skal ikke nekte for at hasjrøyking gjør deg treigere i hodet. det er en midlertidig bivirkning som ikke er merkbar etter en måneds avholdenhet.

i tillegg blir ikke kroppen fysisk avhengig av hasj. det betyr at en hasjrøyker som bestemmer seg for å slutte eller ta en pause, ikke vil oppleve fysiske abstinenser, som er det elementet i avhengigheten som gjør avvenning fra tyngre stoffer uendelig mye vanskeligere.

I stavanger har de visstnok et prosjekt for å hjelpe ungdom ut av avhengighet til hasj. De klarer ikke den måneden selv. Du kan sikkert finne en link på nettet, jeg gidder ikke.

jeg er ganske sløv. lei for at det plager deg at jeg velger å leve på denne måten, men jeg liker det og det går ikke ut over andre enn meg selv. dermed er valget opp til meg. jeg er i utgangspunktet hyperaktiv, og det er en form for selvmedisinering som roer meg ned. vanskelig å forklare hvordan det er å ha adhd, men noen ganger blir man sliten av å være så propell i hodet og kroppen.

Du trenger ikke å ta på deg noen martyrrolle. Kanskje dine grunner for å bruke hasj er legitime, det er opp til deg. Men i det store og hele er jeg skeptisk til utbredt bruk.

Skrevet
Husker det var noe lignende med metanol-saken. En datter gikk ut i media for å understreke at hennes far som døde, ikke var alkoholiker. Greit nok, men det er da ikke helt vanlig å drikke en 5-liters kanne med sprit på tre dager?

Jo takk.. Han hadde ikke noe normalt forhold til alkohol. Det vet jeg.

Greit å sette fokus på at de som selger farlig sprit, narkotika ødelegger livene til uskyldige mennesker. Det var vel det hun ville frem til. For alt man kunne vite var dette bare en vanlig mann som var glad i en dram på lørdagskveldene.

Men å si at han ikke var alkoholiker når han hadde det forbruke han hadde- DET er tull.

Nå skal det sies at jeg vet meget godt hvem denne datteren er og motivet hennes for å stå frem i media er vel noe diffust. Hun er nemlig meeeget PR kåt.

Ble forbanna når jeg leste det. Tror ikke resten av familien satte særlig pris på det.

Men, når det gjelder hva en narkoman må jeg si at den betegnelsen forbinder jeg med tungt belastede rusmisbrukere, folk som føler en psykisk eller fysisk avhengihet.

Men folk som benytter stoffer ved enkelte anledninger eller sjeldent, vil jeg heller bruke betegnelsen stoffmissbrukere. Har ikke noe annet grunnlag for å si det enn at det er sånn jeg føler det.

Alkohol blir noe annet. Det er et lovlig rusmiddel som nytes i forskjellige mengder. Du missbruker det ikke før du er fysisk eller psykisk avhengig av det.. Mener nå jeg da.. Det er jo ikke bra å drikke for mye selv om man ikke kan si man er avhengig heller.. Men.. ja..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...