Samsara Skrevet 2. juni 2003 #21 Skrevet 2. juni 2003 Ja, helt klart. Og alkoholiker selv om om man kun drikker en gang i halvåret.
Crazee Skrevet 2. juni 2003 #22 Skrevet 2. juni 2003 Ein kan vera alkoholikar utan å røra ein dråpe. Tørrlagt. Så lenge kroppen tek kontrollen og krev alkoholen/stoffet/tobakken så er ein avhengig, uavhengig av mengda ein er avhengig av. Så heilt einig med Lott@. (Kva kallar me forresten ein som er avhengig av tobakk? Rettnok er det eit narkotisk stoff, men narkoman er jo litt feil - eller?)
Gjest Lott@ Skrevet 2. juni 2003 #23 Skrevet 2. juni 2003 Å le av andres innlegg Samsara (en elendig parfyme forresten) er respektløst. Poenget mitt er at en er narkoman/alkoholiker når kroppen tar styringen, det være seg om det er en gang i året, eller 15 ganger i uken.
Samsara Skrevet 2. juni 2003 #24 Skrevet 2. juni 2003 Poenget mitt er at man sikkert røyke hasj eller drikke alkohol uten at det er kroppen som har "tatt styringen". Leste innlegget ditt over enda en gang, og joda, så lenge en MÅ ha det, så kan man sikkert kvalifisere til både det ene og det andre. Men du er ikke mindre ufin selv.
Gjest Lott@ Skrevet 2. juni 2003 #25 Skrevet 2. juni 2003 [quote="SamsaraLeste innlegget ditt over enda en gang, og joda, så lenge en MÅ ha det, så kan man sikkert kvalifisere til både det ene og det andre. Men du er ikke mindre ufin selv.
Gjest Anonymous Skrevet 2. juni 2003 #26 Skrevet 2. juni 2003 Å le av andres innlegg Samsara (en elendig parfyme forresten) er respektløst. Poenget mitt er at en er narkoman/alkoholiker når kroppen tar styringen, det være seg om det er en gang i året, eller 15 ganger i uken. Lott@. Du er ikke bedre du.
Anglofil Skrevet 2. juni 2003 #27 Skrevet 2. juni 2003 Hmmm... Man vil vel beskytte sine nærmeste da. Min definisjon er at en narkoman er en person som er avhengig av narkotiske stoffer. Røyker man hasj en gang i blant (f.eks annenhver helg), så vi jeg ikke kalle personen narkoman. Men hvis denne personen føler en trang til å røyke hasj flere ganger i uken, så vil jeg kalle personen en narkoman. En person som drikker alkohol hver helg vil jeg ikke kalle alkoholiker. Jeg ville heller ikke kalle en person som drikker vin eller øl til maten hver dag alkoholiker. Det er først når man ikke kan holde seg unna flaska og føler en trang til å drikke seg beruset at alkoholiker-tittelen utleveres. Mye som er i grenseland... Og det er sikkert mange forskjellige definisjoner på dette. Helt enig! Klemz fra:
Gjest Lott@ Skrevet 2. juni 2003 #28 Skrevet 2. juni 2003 Kan gjest eller Samsara vennligst fortelle meg hva jeg har sagt galt eller ufint?????
Gjest Vega Skrevet 2. juni 2003 #29 Skrevet 2. juni 2003 (Kva kallar me forresten ein som er avhengig av tobakk? Rettnok er det eit narkotisk stoff, men narkoman er jo litt feil - eller?) Det må jo bli narkoman? Siden vi ikke drikker tobakk, men da kunne det like gjerne vært alkoholiker - selv om tobakk ikke inneholder alkohol. (Hasj inneholder heller ikke noe fra opiumsvalmuen osv.) Nikotin virker, det svinger i hodet når det er fjorten timer siden forrige røyk. Men varer bare par minutter, den gyngende følelelsen. Håper ingen røykere ble fornærmet nå, siden jeg definerer de som narkomane. Å godta seg selv som narkoman er sikkert verre for noen enn å være alkoholiker, så hvis det blir et stort problem, kan man blande tobakken i en halvliter cola, la det stå noen timer, og du har en drink og kan kalles alkoholiker i stedet. En som drikker hver helg, kan godt være alkoholiker. Hør hva dere sier - hver helg - med andre ord en alkoholiker som ennå har en viss kontroll pga sitt forhold til jobben.
VesleBråka Skrevet 2. juni 2003 Forfatter #30 Skrevet 2. juni 2003 Enig med Vega der, jeg tror legestanden har en annen definisjon på alkoholisme enn hva folk flest har. Er det mange enheter i uka de regner som faresonen? Det kalles et alkoholproblem FØR man har mistet jobben, familien, huset, bor på gata. Mange tilsynelatende normale mennesker som ikke klarer å styre helt. F.eks er det en del som ikke drikker så ofte, og ikke har trang før flasken åpnes.. men de klarer ikke å stoppe før flasken er tom. Det kaller jeg et alkoproblem = en type alkoholisme.
Samsara Skrevet 2. juni 2003 #31 Skrevet 2. juni 2003 Vega: Du har rett, det er i alle fall avhengighet av et mildt russtoff, og det skulle jo kvalifisere til narkomani. Hehe, skal man trekke det litt langt, så bygger også KG under det at røyking er kuult. Se på , han heter : kul : og røyker. Ergo, man er kul om man røyker. *ønsker meg kul smiley som er ikke-røyker*
ivanka Skrevet 2. juni 2003 #32 Skrevet 2. juni 2003 hmmm. definerer meg selv som , tja, seminarkoman. helge-narkis fant vi ut at vi skulle kalle de da vi så på grand prix og var så fjerne at vi syns det var gøy. bruker IKKE andre rusmidler enn hasj (og tobakk i jointer, men jeg røyker ikke sigg). ok, da, jeg tok en øl i jula. og jeg har veldig lav alkoholtoleranse så jeg ble nesten litt full. folk kan si hva de vil om at man ikke blir avhengig av hasj. greit nok. de fysiske abstinensene er til å leve med - typisk ganske heftig nattesvette i avvenningsperioden. men jeg har møtt sååååå mange hasjnarkomane, inkludert meg selv. vi bare må ha det. ikke at jeg er stolt av tilstanden, men jeg er i det minste ærlig...
Henna Skrevet 2. juni 2003 #33 Skrevet 2. juni 2003 Men hvis denne personen føler en trang til å røyke hasj flere ganger i uken, så vil jeg kalle personen en narkoman. Jeg ville heller ikke kalle en person som drikker vin eller øl til maten hver dag alkoholiker. Har ikke lest alle innleggene, men må bare kommentere denne... Hva gjør det at en er narkoman hvis en røyker flere ganger i uken, men ikke alkoholiker hvis man drikker vin/øl HVER dag....? Det er et faktum at alkohol er MER skadelig enn hasj, MER avhengighetsskapende og et større samfunnsproblem. Men så er er det igjen kanskje sånn at fordi det er mer "vanlig"/ utbredt er det lettere å tolerere*må riste på hodet* Det skal jammen ikke være logisk alt heller
Samsara Skrevet 2. juni 2003 #34 Skrevet 2. juni 2003 Oi, den så jeg ikke, Henna - er selvsagt helt enig med deg. :-?
Gjest Lott@ Skrevet 3. juni 2003 #35 Skrevet 3. juni 2003 Hva gjør det at en er narkoman hvis en røyker flere ganger i uken, men ikke alkoholiker hvis man drikker vin/øl HVER dag....? Det er et faktum at alkohol er MER skadelig enn hasj, MER avhengighetsskapende og et større samfunnsproblem. Man er narkoman/alkoholiker når KROPPEN tar styringen over forbruket - når man ikke klarer å la være - uavhengig av hvor mange ganger pr. uke bruken finner sted. Faktumet at alkohol er mer skadelig enn hasj, mer avhengighetsskapende og et større samfunnsproblem vil jeg svært gjerne se dokumentasjon på. I de studier jeg har lest, og lagt ut linker om tidligere i utallige debatter her inne, viser det motsatte. Hasj er ikke så ufarlig som folk nå til dags tror. Viste dere forresten at hasjen som selges idag er 15 ganger sterkere enn den som eksisterte for 20 år siden? Dette har sammenheng med at hasjen som produseres idag er 15 ganger "renere" enn den "gamle".
Gjest Vega Skrevet 3. juni 2003 #36 Skrevet 3. juni 2003 Ja Lott@, så slipper man kjøpe så mye hasj i forhold til for femten år siden. Jeg husker at det var vanskelig å få tak i gode saker. Dvs. at et gram blir nok til flere jointer. Man sparer penger. Selv røyker jeg ikke lenger hasj. Det kan sikkert skje i framtiden, men etter tjue år, har jeg lagt det på hylla. Mye fordi sambo ikke røyker. Men han er heller ingen fanatiker. Men. Alkohol er mye mer skadelig enn hasj. Det er et større samfunnsproblem. Dessuten, Lott@ - du sier at når kroppen sier fra, man har abstinenser osv. - da har man et misbruksproblem. Men hva med fyllesjuken? Man opplever fyllesjuke, men likevel går man ut på byen neste helg eller helga etter, og drikker. Man er altså villig til å påføre seg abstinenser og ubehag, for rusens skyld. Da har man et merkelig forhold til rus. Enten man vil eller ikke. Rusen har overtaket. (På noen og enhver av oss - så spørs det hvem som klarer å holde seg på rett side, hva som skjer i livet osv. Mye tilfeldigheter.) Refererer til blant annet Statens institutt for alkohol- og narkotikaforskning: Det man særlig konsentrerte seg om var medisinske skadevirkninger - både ved at medisinske forskere annekterte samfunnsvitenskapelige metoder, og ved at samfunnsvitenskapelige forskere beveget seg inn på medisinens område. Og man mente å kunne fastslå at svært mange sykelige tilstander - som ulike kreftformer, hjerte- og karlidelser og generell dødelighet - viste en statistisk samvariasjon med alkoholbruk. Det var altså ikke bare et meget høyt alkoholforbruk - over lengre tid eller i en bestemt drikkesituasjon - som førte til skadevirkninger for brukerne, men også det man betraktet som et mer eller mindre moderat alkoholbruk. Man kunne endog hevde at skadevirkningene av moderat alkoholbruk samlet sett var større enn skadevirkningene for storkonsumentene. Ikke fordi risikoen for den enkelte alkoholbruker for å pådra seg slike skader er så stor. Men fordi de moderate alkoholbrukere er så mange flere, vil skadevirkningene for gruppen som helhet kunne være større enn i den vesentlig mindre gruppen av storforbrukere. Fra et folkehelsesynspunkt var det derfor ikke de alkoholskader som kunne tilbakeføres til misbruk som primært var av interesse - men de skader som kunne ramme en hver alkoholbruker. Hentet fra siden til Blå Kors www.bks.no: Alkohol er i særklasse det rusmiddel som gir størst skader, mest vold og flest dødsfall både i Norge og i andre land. Alkohol gir akutte helseskader knyttet til øyeblikkets rus, sykdommer av langvarig drikking og atferdsproblemer knyttet til rusatferd. Blant de akutte helseskadene er ulykker av alle slag, selvmord og drap. Sykdommer av langvarig drikking kan forekomme i absolutt alle organer i kroppen. Vanligst er skader i nervesystemet og fordøyelsesapparatet, f.eks. skrumplever. Atferdsproblemer skyldes endret atferd under påvirkning. Selv om de fleste ikke opptrer hensynsløst under alkoholpåvirkning, er likevel de fleste brutale og groteske handlinger i samfunnet vårt knyttet til alkohol. Undersøkelser viser at de fleste ikke angrer på hva de selv gjør i fylla, men at mange har problemer med hva andre gjør i fylla. Fordi alkohol er et farlig stoff, er bruken og salg av alkohol regulert i nesten alle land. Virkningene av alkoholpolitiske tiltak er kartlagt ved omfattende forskning. Med dette sier jeg ikke at hasj kun er positivt. Men at alkohol er verre.
Gjest Lott@ Skrevet 3. juni 2003 #37 Skrevet 3. juni 2003 Vega, dette har du og jeg diskutert før..... :D Hva som er mest skadelig alkohol eller hasj er meg revnende likegyldig - jeg forsvarer ikke overdreven bruk av noen av disse. Uansett, når kroppen/lysten tar overhånd, da har man et problem enten man liker det eller ikke. Uavhengig om det er snakk om alkohol eller narkotika. Legger ved noen linker........ igjen....... som omhandler hvilke skadevirkninger hasj og cannabis har. Jeg står fremdeles på mitt m.h.t. at cannabis overhodet IKKE er så ufarlig som folk flest vil ha det til. Det var mitt siste ord i debatten http://www.fmr.no/hasj/johnhopkins-250402.html http://www.fmr.no/hasj/ekspertuttalelse/ http://www.fmr.no/mr/64/4.html
Gjest Vega Skrevet 3. juni 2003 #38 Skrevet 3. juni 2003 Har vi diskutert det før? Jeg var fersk da, og la ikke merke til nickene på samme måte som i dag. Men vi må huske det til neste gang, da kan vi bare hente fram denne tråden, i stedet for å begynne fra bunn. Vel, nå har vi gravet fram stoff (ikke misforstå) - og de andre kan bare sette seg tilbake og kose seg med linkene og lesestoffet vi har funnet fram til dem. :fy: (Dere har et rusproblem - nesten alle sammen - husk det! Avhengighet er snikende. Så det beste er å holde seg til o`boy og rødbrus. Like gøy er det også...)
Gjest Scarlet Skrevet 4. juni 2003 #39 Skrevet 4. juni 2003 En narkoman sett fra mine øyne er en som er avhengig av narkotika. Mange som sier at man ikke blir avhengig av hasj, men faren til en kamerat av meg er psykiater og han sier at om man ikke blir avhengig så blir man rett og slett "dum" av det, og det er faktisk mye farligere enn folk flest tror med tanke på at hasj er i de fleste tilfeller starten for de narkomane. Han jobber med de menneskene, og ser hva hasj har gjort med de. Det er ganske skremmende å høre når han forteller. Det han sier til kameraten min er: Det er greit at du drikker alkohol (ha et avslappet forhold til det altså), men hasj det rører du _aldri_. Grunnen er at han rett og slett har sett hva hasj gjør med mennesker, og han sier at det unner han ikke sin værste fiende..
VesleBråka Skrevet 4. juni 2003 Forfatter #40 Skrevet 4. juni 2003 Jeg er tilbøyelig til å være enig med scarlet her. Jeg har ikke lest forskningsrapporter eller politirapporter, men min erfaring er at folk som har et "uskyldig" dopforbruk, som mange kaller det, blir skikkelig sløve. De sitter i sofaen og stirrer i veggen dagen lang, og livet er kult for de er høye. De gjør ikke lekser eller skaffer seg jobb eller enser noen tanker om fremtiden, alt er helt topp sålenge de kan sitte der dopa. De får problemer med å klare seg i samfunnet, for de ramler ut av systemet med å skaffe seg dagligdags viten, det man får ved å delta. Som eksempel, så var det en kamerat av en ex som var på besøk der vi var, og han hadde brukt mye tid på å sitte i sofaen og røyke de senere år. Da han skulle på toget, så visste han ikke hvordan slikt gjøres. Jeg måtte forklare ham, som til en femåring, hvordan man går på toget, finner seg et sete, kjøper billett av konduktøren osv. Jeg ble helt sjokkert dengang, jeg visste ikke at voksne mennesker kunne være så tafatte og hjelpeløse. Så ja, om avhengigheten er til å leve med når det gjelder hasj, så synes jeg fordummingen ikke er det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå