VesleBråka Skrevet 30. mai 2003 #1 Skrevet 30. mai 2003 Jeg lurer på hvordan definisjonen på en narkoman er; ettersom det her står: visst røykte han hasj hver dag, men han var langt fra noen narkoman. Hvis ikke folk som bruker narkotika hver dag er narkomane, hvem er det da som er det?? http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/05/30/369951.html Husker det var noe lignende med metanol-saken. En datter gikk ut i media for å understreke at hennes far som døde, ikke var alkoholiker. Greit nok, men det er da ikke helt vanlig å drikke en 5-liters kanne med sprit på tre dager? Og en til; foreldre til gutt som kjørte seg ihjel med bil går ut og korrigerer en avis artikkel som kanskje var litt for kritisk for dem - han var en dyktig sjåfør, sier de. DA tenker jeg at jeg har ikke samme definisjonen på en dyktig sjåfør som dem, ettersom gutten kjørte nesten 200 km/t på ikke særlig god vei.. Dyktig sjåfør er også dyktig til å avpasse fart til forhold..
Gjest salma Skrevet 30. mai 2003 #2 Skrevet 30. mai 2003 En narkoman er en person som er avhengig av narkotiske stoffer. Hasj er et "lett" stoff som man utmerket godt kan røyke daglig over en lengre periode uten å bli fysisk avhengig. (uten at det dermed er å anbefale!)
Gjest Lea Skrevet 30. mai 2003 #3 Skrevet 30. mai 2003 Hmmm... Man vil vel beskytte sine nærmeste da. Min definisjon er at en narkoman er en person som er avhengig av narkotiske stoffer. Røyker man hasj en gang i blant (f.eks annenhver helg), så vi jeg ikke kalle personen narkoman. Men hvis denne personen føler en trang til å røyke hasj flere ganger i uken, så vil jeg kalle personen en narkoman. En person som drikker alkohol hver helg vil jeg ikke kalle alkoholiker. Jeg ville heller ikke kalle en person som drikker vin eller øl til maten hver dag alkoholiker. Det er først når man ikke kan holde seg unna flaska og føler en trang til å drikke seg beruset at alkoholiker-tittelen utleveres. Mye som er i grenseland... Og det er sikkert mange forskjellige definisjoner på dette.
VesleBråka Skrevet 30. mai 2003 Forfatter #4 Skrevet 30. mai 2003 Ordlyden i artikkelen var "han er ikke narkoman, selv om han røyker hasj hver dag for å komme seg igjennom hverdagen" hvis han ikke kommer seg gjennom dagene uten narkotika, så er vel han ganske i grenseland for narkoman?
Gjest Lea Skrevet 30. mai 2003 #5 Skrevet 30. mai 2003 Svaret mitt kom feil ut her, så jeg har valgt å fjerne uttalelsen.
Ursula Skrevet 30. mai 2003 #6 Skrevet 30. mai 2003 Min definisjon på en narkoman er en som er avhengig av narkotiske midler. Og følgelig får abstinenser om han ikke får narkotikaen sin på en stund.
Gjest Gjesta Skrevet 30. mai 2003 #8 Skrevet 30. mai 2003 En narkoman må være en som ikke kan la være å bruke narkotiske stoffer...Det samme med en alkoholiker - kan du ikke la være å drikke, så har du et alkoholproblem.
VesleBråka Skrevet 30. mai 2003 Forfatter #10 Skrevet 30. mai 2003 Innlegget var ikke ment som hets til familie og pårørende i den ene saken jeg refererte til, men mer som en diskusjon på generelt grunnlag som springer ut av det jeg leste. Jeg synes også denne tråden diskuterte de tre eksemplene på generelt grunnlag (jeg rakk ikke å lese de slettede innleggene) og det er vel det aktuelle saker gjerne diskuterer. Jeg trodde i min naivitet at narkoman er folk som bruker narkotika. Det blir jo litt feil, når man sammenligner med alkohol. Jeg vil ikke kalle meg selv alkoholiker, selv om jeg drikker innimellom. Trang og behov er vel nøkkelord.
Gjest salma Skrevet 30. mai 2003 #11 Skrevet 30. mai 2003 Mener fremdeles at en narkoman er en person som er avhengig av narkotiske stoffer. Om man har prøvd hasj, blir man ikke automatisk narkoman av den grunn
VesleBråka Skrevet 30. mai 2003 Forfatter #12 Skrevet 30. mai 2003 Man kan bruke en sak som referanse til å skape en diskusjon på generelt grunnlag. Jeg begynte å lure på hva en narkoman var etter å ha lest den. Samtidig har jeg lest flere saker hvor pårørende går ut for å dementere, mens det de oppnår er å sette fokus på noe mange ikke egentlig hadde lagt merke til eller syntes var særlig relevant. Jeg lurer også på om ikke flere har lagt merke til denne tendensen. Dette ga jeg tre eksempler på. Da vil jeg påstå at jeg ikke var ute etter å hetse den ene saken spesielt, men å diskutere på generelt grunnlag.
Gjest Jelly Skrevet 30. mai 2003 #13 Skrevet 30. mai 2003 Mennesker da! Hasj er ikke et narkotisk stoff. Ikke dermed sagt at det er sunt Ordet narkoman assosierer jeg med Plata-befolkningen, med limsniffere og de som tar amfetamin for å greie seg gjennom skoledagen. Å sniffe kokain på fest burde ikke kalles narkomani, med mindre hver dag er en fest. Hmm. På engelsk heter det jo "drug addict", altså en person som er avhengig av et stoff. Slo opp i et leksikon på addicted: "to become physiologically or psychologically dependent on a habit-forming substance". Ja?
Gjest salma Skrevet 30. mai 2003 #14 Skrevet 30. mai 2003 Enig med Jelly, både hva hasj angår og det om definisjonen av narkomane
Gjest Vega Skrevet 30. mai 2003 #15 Skrevet 30. mai 2003 Røyker hasj for å komme gjennom hverdagen. Det er utrolig hvor dumt ting vi sier, kan virke på trykk. En som røyker hasj er ikke narkoman. Uansett om han gjør det daglig. Men han har et rusproblem. Som ikke er så veldig alvorlig, ikke så veldig fordelaktig, og ikke så veldig vanskelig å fjerne seg fra. Er mye verre å være alkoholiker f.eks. Eller pillenarkoman. Narkomane er avhengig av enten heroin, morfin eller amfetamin kokain, og blander gjerne. En alkoholiker kan gjerne være en som flyr på byen to ganger i måneden, og som ikke kan tenke seg noe annet (ikke klarer å la være). Eller en som tar par glass hver dag og i tillegg går ut i ny og ne. Det er mange gråsoner, og ofte er det vanskelig å vite hvor grensa går fra å være en som bare nyter alkohol til å være en som holder på å utvikle avhengighet. Han som tømte fire liter sprit på tre dager, hadde kanskje gjester akkurat da? Tror neppe han satt alene med herligheten. Men man skal passe seg for hva man sier til media.
Gjest Poirot Skrevet 30. mai 2003 #16 Skrevet 30. mai 2003 Fra bokmålsordboken: narkomani ~mani´ -en (se -mani) avhengighet av narkotiske stoffer . Røyker man hasj hver dag fordi man MÅ (som med røyk), er man per def. avhengig. Def av avhnegig: avhengig avhengig a2 bundet, ufri, som ikke kan greie seg selv være økonomisk a- av andre / være a- av trenge, måtte ha være a- av bil / være a- av alkohol / bli a- av noe(n) / språkv: a- spørresetning spørresetning som er innføyd i en annen setning .
VesleBråka Skrevet 30. mai 2003 Forfatter #17 Skrevet 30. mai 2003 Er ikke hasj et narkotisk stoff? Da er vel heller ikke marihuana det. Det visste jeg virkelig ikke. Kanskje det er fordi alle grupperes under ulovlige nytelsesmiddler /illegal substances jeg antok det? Er forskjellen hvorvidt det er et kjemisk fremstilt stoff eller naturlig? For heroin vet jeg er basert på plantestoff. Ecstasy er narkotika?.. Hvis en person bruker kokain på fest et par ganger i måneden, så kaller jeg ham "drugie" selv om han kanskje ikke har all verden av avhengighet. Men det må da være et ord for en narkotika-bruker også på norsk, og ikke bare for narkoman? Jeg innrømmer at på dette feltet er jeg ganske ignorant..
Samsara Skrevet 30. mai 2003 #18 Skrevet 30. mai 2003 Hasj og marihuana er milde narkotiske stoffer. Skulle noe vært forbudt og noe legalt, burde alkohol vært forbudt før hasj. Å røyke hasj for å komme gjennom hverdagen, virker ikke dummere på trykk. Det kalles selvmedisinering, og i den forbindelse kan man jo nevne at det ikke er mange tiår siden hamp (hasjplanten) ble solgt som sovemedisin på norske apotek. (Og man vurderer igjen å selge det over disk til MS-pasienter, om man skal tro VG. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=61594) Som andre medisiner har det bivirkninger - om de er verre eller bedre enn bivirkningene på andre antidepressiva kan jo mildt sagt diskuteres.
Gjest Poirot Skrevet 30. mai 2003 #19 Skrevet 30. mai 2003 Hasj er et narkotisk stoff i hht dagens lovverk. Misbrukere er vel da narkomane i samme grad som en alkoholmisbruker er alkoholiker. Men: stoffet er mildt, har andre strafferammer enn eks heroin, diskuterbare skadevirkninger osv. Like fullt et narkotisk stoff. Forskrift om narkotika: http://www.lovdata.no/for/sf/hd/td-1978063...0-0008-0.html#2 Den oppdaterte listen over hva som er narkotika i Norge: http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?d...emne=narkotika& Hasj er oppført som cannabis og Tetrahydrocanna- binolum
Gjest Lott@ Skrevet 2. juni 2003 #20 Skrevet 2. juni 2003 Man er etter min mening narkoman selv om man røyker hasj kun i helgene - så lenge man MÅ ha det......bare MÅ ha det. Med andre ord...... når kroppen har tatt styringen :evil:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå