Tjorven Skrevet 30. mai 2003 #1 Skrevet 30. mai 2003 Her om dagen skulle jeg handle meg litt salat i en liten salatbar på et senter. Summen ble 55,50 og jeg hadde bare 100 kr å betale med. Tilbake fikk jeg 44 kroner, fordi hun ikke hadde 50-øringer... Bør det ikke egentlig være butikkens ansvar at de ikke har nok småpenger til å gi igjen sine kunder, eller bør det være kunden som taper penger på at butikken ikke har nok vekslepenger. Noen som har opplevd det samme? Dette er virkelig en bagatell, men allikevel så er det artig å høre hva andre synes.
*M* Skrevet 30. mai 2003 #2 Skrevet 30. mai 2003 Jeg har jobbet kiosk og når vi ikke hadde flere femitiøringer rundet vi opp til hele kroner. Slik at du ville fått 45 kroner igjen. Jeg synes det er mest riktig. Dessuten er det alltid noen som ber deg beholde 50øringen slik at kasse vil gå opp!
Mette Skrevet 30. mai 2003 #3 Skrevet 30. mai 2003 Det riktige he hadde vært å gi deg tilbake 45,- kr, det er ikke du som kunde som skal tape på at de ikke har nok vekslepenger.En annen ting som er irriterende er når de ikke kan gi deg igjen på en større lapp, og de forventer at du skal gå en plass og veksle den selv.Det gidder som regel ikke jeg, så da legger jeg tingene tilbake og går, om det er mat, klær el. skor.
Tjorven Skrevet 30. mai 2003 Forfatter #4 Skrevet 30. mai 2003 Veldig enig i det også Remyline. Synes det er butikkens ansvar å ha nok veksel, og isåfall ordne med dette selv. Kunden skal ikke måtte gjøre en masse ekstra fordi butikken ikke har ”gjort jobben sin”. Jammen meg godt å høre at det ikke bare er jeg som reagerte litt på dette. 50-øringene er liksom ikke så viktige, men det er prinsippet…
Gjest Zalomine Skrevet 30. mai 2003 #5 Skrevet 30. mai 2003 Prinsippet, ja, det er butikken som har ansvaret! Dersom det er snakk om at du kommer mandag morgen klokka to minutter etter åpningstid og vil kjøpe en tyggis med en tusenlapp, så er det noe annet. Da bør man kunne akseptere at butikken kanskje ikke har vekslepenger. Jeg jobbet engang på besninstasjon. Vi ga selvsagt hel krone om vi ikke hadde 50-øring (og var flinke til å spørre kunder om de hadde kroner og 50-øringer så vi ikke ga tilbake 4,50, men heller en femkrone) Vi hadde totalt 1865 i veksel når skiftet begynte, det inkluderer alt fra papirpenger til 50-øringene (som vi somregel hadde manger av). Det sier seg gjerne selv at å skulle gi igjen 990 av dette ville være vanskelig (særlig da det i de aller felste tilfeller ville bety at vi måtte gi kunden masser av mynt) og skape problemer resten av dagen. Dessuten skulle vi jo legge igjen 1865 i veksel til neste skift også, så dersom det var f.eks nattskiftet ville vi jo kommet i trøbbel da..... Men ja, butikken skulle gitt deg 45 kroner, det prinsittet står jeg fast på! Det har jeg gjort noen ganger selv også, når det var tomt for 50-øring (etter å selvsagt ha spurt om kunden hadde 50 øre, så h*n kunne få en krone av meg da) De fleste kunder har nemlig en 5-6 kroner i 50-øringer i lommeboka, så det å bare si "dessverre har jeg ikke 50-æringer, har du en, så kan du få en krone", medfører gjerne at de villig veksler til deg noen kroner i 50-øringer også Probelemer e til for å løses. I tilfeller hvor man rett og slett ikke HAR 50 øre, så skal kunden ha ei krone. Det sier seg selv!
Mette Skrevet 30. mai 2003 #6 Skrevet 30. mai 2003 Dersom det er snakk om at du kommer mandag morgen klokka to minutter etter åpningstid og vil kjøpe en tyggis med en tusenlapp, så er det noe annet. Da bør man kunne akseptere at butikken kanskje ikke har vekslepenger. Det er jeg enig i Fredagsbarn, jeg tenkte på kjøp av større ting og litt utover formiddagen.
Jinx Skrevet 30. mai 2003 #7 Skrevet 30. mai 2003 Jepp.... Jeg gir også igjen i + til kunden om vi er tom for vekslepenger.. Det skulle da bare mangle
Ursula Skrevet 30. mai 2003 #8 Skrevet 30. mai 2003 Det er butikken som har ansvar for å ha nok vekslepenger ja, det bør ikke gå utover kunden.
Tusenfryd Skrevet 30. mai 2003 #9 Skrevet 30. mai 2003 Penger er penger. Hvor mange kunder har en dagligvareforretning hver dag? 50 øre per kunde...? Du skulle helt klart hatt 45,-.
*nora* Skrevet 30. mai 2003 #10 Skrevet 30. mai 2003 Enig med resten her. Du skal selvfølgelig ikke tape på at butikken ikke har skaffet nok vekslepenger! Jeg bruker alltid å gi kunden i + om jeg ikke har vekslepenger...
ringblomst Skrevet 31. mai 2003 #12 Skrevet 31. mai 2003 Det er da det rareste jeg har hørt, selvfølgelig skal du da få tilbake 45 kr. Ganske frekt det der, synes nå jeg.
Gjest Tex Skrevet 1. juni 2003 #13 Skrevet 1. juni 2003 Klart du skal ha igjen 45. Noe annet er uhyre frekt! For alt vi vet går disse femtiøringene i damas egen lomme...
Cupcake Skrevet 6. juni 2003 #14 Skrevet 6. juni 2003 Hadde også helt klart gitt igjen 45,-. Har måttet gjøre det et par ganger selv på jobben, og kunden blir ihvertfall fornøyd! :D
NonStop Skrevet 6. juni 2003 #15 Skrevet 6. juni 2003 Hadde gitt 45 kr, hadde ikke stusset på det en gang! Som oftest så har vi nok vekslepenger, men det hender jo en sjelden gang at det tilfeldigvis er tomt.. Men kunden blir jo overmåte glad for å få 50 øre for mye tilbake da!! Skal ikke så mye til å glede noen.... Da er det verre å få folk til å betale for posene! (noe som eg syns burde være helt unødvendig å betale for!!)
Gjest Vega Skrevet 6. juni 2003 #16 Skrevet 6. juni 2003 Kunden har alltid rett. Men kanskje damen i kassa var redd for å være fri hele dagen, og i de fleste butikker må den ansatte dekke opp manko selv. Jeg ville gitt 45 tilbake, uansett - fått noen til å veksle/stengt butikken mens jeg vekslet eller ringt sjefen og spurt - hva gjør jeg nå?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå