Gå til innhold

Er det noen av dere der ute som bor i utlandet???

Scorpiogirl

Anbefalte innlegg

Jeg bor for tiden pa Kypros med mannen min og vare 2 barn.. Er det flere av dere der ute som bor eller har bodd i utlandet og vil fortelle litt om erfaringer ol?...12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Hei.

Fortell litt selv da vel, jeg er kjempeinteressert. Kunne godt tenke meg et år selv. Går barna på skole? Hva jobber dere med. Hvordan bor dere, er det dyrt å bo etc. Fortell fortell.

Klem fra ikke innlogget SiBa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg bor i USA, med min mann og datter. Trives veldig godt. Hverdagen er stort sett den samme her som den var i Norge. Men været er mye bedre, her har vi sommer 8 mnd. i året. Det varme været er nok noe av det jeg kommer til å savne mest etter at vi har returnert til Norge igjen.

Det jeg savner mest er familie, venner, Freia melkesjokolade, brunost og fiskeboller.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Har bodd både i Danmark og England.Og trivdes kjempegodt.Men så var d ett land i nord som kalte på meg m sin mørke stemme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var koselig og se at det er flere der ute som har tatt steget til og bo i utlandet.. Jeg for min del er gift med en engelsk-kypriotisk mann, og istedefor og bosette oss i England sa valgte vi Kypros.. Veldig mye pga av vaeret men ogsa pga av at vi ikke behovde og bo under svigemors tak..Ikke missforsta meg jeg liker min manns familie kjempegodt, men jeg tror nok det alikevel ville blitt masse gnissninger hvis vi skulle bodd der alle samman. Soesteren og broren til mannen min bor ogsa fremdeles hjemme, sa det ville ha blitt trange kar...

Jeg trives veldig godt her, men det er klart jeg savner venner og familie. Melkesjokolade,medisterkaker,brunost ol...mmm mmm ( savner spesielt melkesjokoladen icon_biggrin.gif ).

Andreas gutten min er 2 ar og Mia jenta mi er 1 ar, sa foreloebig gar de hjemme med meg.. Men skal jeg vare aerlig sa er det ikke spesielt billigere og bo her nede i forhold til Norge, med tanke pa loenningene de har her... icon_eek.gif .

Hvor lenge har du bodd i Spania anonym?? Trives veldig godt da skjoenner jeg siden du ikke vil flytte hjem igjen... Hvor i spania bor du? Fortell gjerne om hvorfor du trives og om du har familie ol...

Og hva med deg Fru.com, har du vaert lenge i USA?? Mannen din er ogsa norsk da siden dere skal flytte hjem igjen... Det er vel jobbsituasjon siden dere er der nede...Kunne godt tenke meg a reist en tur til USA selv..Tatt ungene med til Disney World nar de blir stoerre... Hvordan trives du der, og hvor i USA bor dere???

Vi bor i hovedstaden i Kypros, Nicosia..Akkurat na er det kjempe fin tid her nede.Veldig fruktbart og groent.. Likner litt pa norge na pa denne tiden, men helt det samme er det selvfoelgelig ikke.

Det og bo her nede er relativt rimelig hvis du leier, men det ma det jo ogsa vaere for loenningene er darlige..Men alt av hvitevarer, moebler og klaer er like dyrt om ikke kanskje litt dyrere enn i Norge..Maten er relativt billig. Og hvis ungene skal i barnehage sa er det ogsa billigere enn hjemme i norge...

Det hadde vaert koselig og hoere mer fra dere, anonym og Fru.com og alle dere som bor i utlandet... Koselig og hoere hva slags erfaringer andre har med det og bo andre steder enn i gamle norge...12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Vi valgte Spania og bor i nærheten av Alfaz Del Pi,La Nucia er kommunen.Har bodd "bare" et år,men stortrivdes fra første stund.Mannen har firma både her og i Norge.Vi har sønnen vår i den norske skole,men flytter over til spansk til høsten.Det og p.g.a. språket.Vi har tatt spanskkurs,men må nok ha flere.Grunnen til at vi flyttet er at vi var lei av "systemet" i Norge.SÅ tongrodd og urettferdig.Både for eldre,syke og når en selv plutselig måtte inn i tungrodd system.Vi har møtt en åpenhet her nede som vi setter stor pris på,kulturen til Spanjolene er behagelig og de er mere vennlige i sin mottagelse av oss "innvandrere".Vi har aldri hatt et så sosialt og godt liv som siste året,meste går på Engelsk blant naboer og venner,men her er jo mange nordmenn og mestparten av dem er koslige folk.Vel vi har dem som skiller seg ut og mener de har retten på sin side uansett.Dem dropper vi fort.Billigere å leve,mat/klær, lege osv.Endel prøver seg på mnd'es basis og så reiser de "hjem" til Norge.Noen er her 1 år og går lei.Tror du merker slikt når du har prøvd ei stund og da er det greit med rettrett til norden.Jeg synes klimaet er perfek,tross at de sier det har vært den værste jul og Påske noen sinne,vel noen sier 5 år andre 25 år når det gjelder været.Vi har ikke klaget,å fått det fra begynnelsen,så veldig mye verre kan det vel ikke bli.Har eget hus og stor hage,elsker og plante å SE DET GRO.Planter jeg aldri fikk til i stua i Norge,gror opp som bare det her,å så står det ute året rundt.Utsikt til fjell og havet har vi,sol,gode naboer,venner,ja i det heletatt.Jeg koser meg her i mitt Spania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i England og USA -et år på hvert sted. Blandede følelser for begge oppholdene egentlig, men var utrolig gode erfaringer å ha med seg. Det er relativt lenge siden nå (ca. 10 år), men jeg kunne gjerne tenke meg å flytte utenlands igjen. Jeg var utvekslingsstudent i USA, og Au-Pair i England -om jeg skal bo utenlands igjen skal det være mer på mine premisser. Liker også tanken på å bo i utlandet med barn -tenk, de får jo et språk helt gratis! Barn lærer jo så fort, og det er vel ingen tvil om at det er lærerikt også på andre områder for barn å få med seg litt erfaring fra det å bo i et annet land.

Klem til alle utenlandsboere!

Nelle icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei!

Var en tur i Eidsvoll i fjor sommer!

Flott det. Masse trær og sånt.

Men savna hasjen! Noe skikkelig, altså.

OK! Ha det!

Mvh

Bønna fra Bøler, Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Na vet ikke jeg helt hva du snakker om Boenna fra Boeler icon_eek.gif , men jeg vil ikke si at a ta en tur til Eidsvoll nar du bor i Oslo er hva dette handler om icon_rolleyes.gif ...Ikke har dette noe med hasj og gjoere heller icon_mad.gif ......

Nelle, jeg har ogsa vaert utvekslingsstudent i USA for over 10 ar siden...Hvor var du nar du var i Statene... Jeg fikk mitt opphold i Idaho, mange kilometer til naermeste nabo... Jeg kan jo si at det ble ett kjedelig ar. Gjorde ikke sa mye annet enn det jeg gjorde hjemme icon_frown.gif . Det er klart at det er bedre a reise a bo i ett annet land nar det gar pa dine premisser icon_smile.gif ...

Mannen min kommer fra England sa vi tilbringer en del tid der ogsa nar vi kan... Sa ungene vil kunne (forhapentligvis) snakke 3 sprak icon_smile.gif ...

Ellers trives jeg godt her pa Kypros, men det er klart jeg savner og snakke mitt eget morsmal av og til. Det er ikke alltid man klarer og finne de riktige ordene og da blir det som regel litt missforstaelser ute og gar... Det greske spraket har jeg ikke helt klart og plukke opp enna, men hvis det er her vi blir boende sa skal jeg na proeve sa godt jeg kan og laere det... Det er jo som du kanskje vet ett helt nytt alfabet og forskjellige ord ettersom du snakker til en mann eller kvinne.. Vanskelig icon_wink.gif .12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Anonym som bor i Spania,Alfaz Del Pi,La Nucia er kommunen.

Kan tenke meg å flytte ut av Norge og har hørt bra om det området du bor i. Har du noen tips på kjøp av bolig der?

Håper på gode råd.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i USA i to år. Blir nok et par,tre,fire..år til. Vi bor i en av sørstatene. Vi flyttet hit pga. jobben til mannen min, noe vi ikke angrer på.

Alle i familen er norske, dvs. kanskje ikke nå lengre. Datteren vår på 4 går på skolen så hun har nok blitt en liten amerikaner. Hun snakker selvfølgelig språket flytende, det er ikke vanskelig å høre at hun er oppvokst i en sørstat. Vi har også begynt å merke at norsken hennes har begynt å få litt amerikans tonefall. Men det er jo ikke så rart, hun har bodd her like lenge som i Norge. Vi har nesten ikke omgang med andre Nordmenn her nede, så hun prater jo bare norsk med min mann og meg.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottemor

Bor fortiden i svergie,har vært hær i tre månder no...

Vet ikke hvor lenge jeg blir det er vel opptil hvor godt meg og min sammboer trives ær nede...12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Bodde i England i 6 mnd. rett etter videregående. Bodde da hos min familie som er bosatt der. Hadde ikke hatt noe imot å flytte til utlandet igjen, men det måtte nesten blitt et engelsk talende land.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

HEI,fra La Nucia

Vi bor i et område som er veldig internasjonalt.De beste naboer er skotter/nedelendere,spanjoler,tjekkisk.Vi har og HATT et norskt par i vennekretsen,men for engangs skyldble det kræsj etter ei tid.Da velger jeg de bort og har hatt det kjempefint siden.Stille og rolig og ingen sladder.Hvorfor må vi nordmenn henge oss opp i hva andre gjør og ikke gjør,helst det siste.Jo her er veldig populært og vi har bare gode erfaringer med området.Alle små plasser er jo samlet,som Altea 7 min unna,Alfaz det samme Albir 11 min,Benidorm 15 min,flyplassen ca 1/2 t.Men her er dyre boliger i forhold til Torrevieja,og prisene er bare på vei opp.Det er mange aktiviteter for voksne og barn om en vil følge med der,vi har fornøyelsesparken Terra Mittica 10 min unna,badeland,osv.Mye kultur om en vil,fiestas til stadighet og anbefales opplevd.Vi har tilgode å oppleve noe negativt,som kriminalitet,innbrudd etc.Men det finnes jo her som andre steder.Jeg har vært positivt innstilt fra 1'ste stund og fått bare positivt igjen,blitt ett nytt menneske,også forde jeg plages av reumatisme til tider.Vi har Reuma sol,med oppvarmet basseng,sykepleiere,fysioterapauter,aromaterapauter osv.Vi har fjell og dype daler,flott turterreng om du trenger det.Fjellvann med badeplasser,og 4t kjøring om du lengter til snø og nedoverski.Sierra nevada er populær plass også Pyrineene,Andorra.Men jeg må jo pressisere at det er folk som har fått nedtur og ikke trives i det hele tatt.Noen foretrekker Torrevieja,men jeg syntes det ble for "tørt" der sommers tid,lite grønt etc.Her blomstrer alt hele året.Det er grønt og fint.I dag skal vi på fotballkamp med barna i mot de spanske barna.Gleder oss stort til det.Barna har trenet og gjort det fint,så det blir spannende.Vår har rideskole,speider,fotballen,spanskkurs i tillegg til spansk i skolen.Og han skulle gjerne vært med på mere.ANBEFALES

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

LA NUCIA IGJEN.

Vi kjøpte enebolig,m/tomt ca 800kvm.å bet 65 mill pesetas.Etter et år er prisen 89 mill p.Men det er jo klart at opparbeidelse av tomta har gjort sitt.Men allikavel,det var seriøs megler som for en mnd'e siden som satte prisen.Ellers er det mulig å få leiligheter i annen prisklasse,men må da og være obs på støy og naboer.Det bygges jo i mur/murstein og ikke alt er like godt isolert.Da kan du fort bli lei av naboen flytter på møbler el.l.Skal ikke mye til.Så det er jo en ting å tenke på å ta hensyn til.Ellers er det endel å kikke på på hjemmesiden til CBS under soler immob.som står i margen.Der ser du boliger leil.etc som er tilsalgs i området.Vet det finnes leiligheter/terasse i Altea som har to evt tre sov,med 2 til 3 bad til ca 900.000 norske.Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei LA NUCIA!

Tusen takk for info. Høres herlig ut:-) Har du merket noe forskjell på revmatismen? Har det vært positivt for deg helsemessig å flytte fra Norge?

Ha en fortsatt fin dag i sol og varme icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg bor for tiden i Chicago og har bodd her i nesten 3 ar. For det bodde jeg i Saint Louis (gikk pa skole og var ogsa nanny) i 5 ar. Sa jeg har bodd i USA i nesten 8 ar. Wow, det er lenge.... Men til hosten skal jeg og mine kjaere amerikaner flytte til Norge og bo der i 2 ar. Det gleder jeg meg falt til! Har savnet familien og Norge en del de 2-3 siste arene, sa na er det pa tide a reise hjem en tur.

Ellers sa var jeg utvekslings student i Kansas i ett ar da jeg var 16. Hadde det kjempe fint! Bodde i et pytte liten by pa 2000 innbyggere, eller noe sant....

Noen andre som bor i Chicago???

Kat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Jeg har veldig, veldig lyst til å flytte til Spania, men man må ha penger når man kommer dit. Det er vel høy arbeidsledighet der nede slik at det er vanskelig å få jobb?

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...