Gå til innhold

Melding om navneendring

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Ok sånn gjorde vi det.. Jeg ville ha rett navn på vielsesattesten ellers måtte vi etter navneendringen fått ny vielseattest. Så jeg ringte til Folkeregisteret. De sa at jeg skulle sende inn endringen og notere: gifter meg 3. mai 2003 med XX. Da ble navneendringen godtatt uten noe mer dikedarier og vi fikk rett navn på vielsesattestene. Vet jo ikke om det fungerer likt rundt om i landet, men det bør det jo.

Lin: det er jo ikke noe problem å endre navn etter vielsen. Problemet er bare det at du da må få ny vielsesattest i etterkant. Det skaper bare litt ekstra papirarbeid til deg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle offentlige kontorer (inkl skoler) og postkontor (tror jeg, det var i alle fall sånn för). Du kan jo bare sende inn den du fikk fra folkeregisteret, da, neste gang du trenger en får du en ny, skal du bytte navn når du gifter deg har du jo ikke lenger behov for ett personbevis med det gamle navnet ditt på!

Postkontor kan ikke lenger stemple Rett Kopi!!!

Er usikker på om skoler stempler andre dokumenter enn eksamensbesvarelser og vitnemål (som jeg er rimelig sikker på at de har lov til å Rett Kopi-stemple).

Men jeg er usikker på hvem som da skal kunne stemple slikt. Folkeregisteret er mitt heteste tips foreløpig. Tror jeg ville ringt på forhånd, slik at man slipper å kaste bort masse tid. Likningskontoret kan også være et tips, eventuelt Trygdekontoret.

Vet også at politiet har myndighet til å utstede Rett Kopi, men vet ikke i hvilken grad de gjør det. Hvis noen av de andre ovennevnte etater gjør det, tror jeg det er greiest å ta det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok sånn gjorde vi det.. Jeg ville ha rett navn på vielsesattesten ellers måtte vi etter navneendringen fått ny vielseattest. Så jeg ringte til Folkeregisteret. De sa at jeg skulle sende inn endringen og notere: gifter meg 3. mai 2003 med XX. Da ble navneendringen godtatt uten noe mer dikedarier og vi fikk rett navn på vielsesattestene. Vet jo ikke om det fungerer likt rundt om i landet, men det bør det jo.

meta, hadde dere vært samboere i minst to år da? For såvidt jeg har skjønt må man det for å endre etternavn i forkant av vigselen.

Eller har jeg misforstått helt her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politistasjoner og lensmannskontorer har iallefall lov til å stemple. Postkontorene har IKKE lov til å stemple leger, for det har jeg prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meta, hadde dere vært samboere i minst to år da? For såvidt jeg har skjønt må man det for å endre etternavn i forkant av vigselen.

Eller har jeg misforstått helt her?

Også må man som Pus sier, ha vært samboere i minimum to år for å kunne endre etternavn før vigsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også må man som Pus sier, ha vært samboere i minimum to år for å kunne endre etternavn før vigsel.

Og for å pirke enda litt mer; man må ha vært registrert på samme adresse (i Folkeregisteret) i minst to år for å oppfylle kravene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

.....det vil altså si offentlig registrerte samboere med felles adresse.

i minimum to år. Registrert i folkeregisteret.

Før vigsel.

:ler: NÅ bør alle ha fått det med seg!! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har litt med å gjøre hvor mange som har samme etternavn. Hvis det er veldig få som heter det man skal endre til, er navnet beskyttet og da er det visst andre regler som gjelder. (sjekk på www.ssb.no hvis det er tvil)

Jeg om min samboer hadde vært samboere i over to år, men vi hadde ikke vært registrert med samme adresse hos Folkeregisteret da vi var studenter en del av tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinn

Så lenge samboeren skriver under på at dere har värt samboere i 2 år, er det ingen som sjekker.

Aspektet med hvor vanlig navnet er er også viktig. Jeg kunne foreksempel ikke skiftet navn för vi giftet oss uten å spörre alle med det samme navnet om det var ok!

Men er det bare jeg som er teit, eller; hva er vitsen med å ha en vielsesattest med endrede navn på? Trenger man den til noe, liksom? Det står jo uansett personnr på den og sammen med registreringen av navneendring må det da holde en lang vei.

Skoler kan stemple hva som helst. Om de vil er en annen sak. Men kjenner du noen på en skole er det i alle fall en grei sak å få en attestert kopi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har undersøkt dette med å få stemplet RETT KOPI på ulike dokumenter. Svaret jeg fikk fra politiet var; Nei, det gjorde de ikke lengre... :-?

Fra posten som flere har skrevet; De har ikke lov lenger, det samme gjelder bank. :cry:

MEN AETAT stempler rett kopi. Så det er der de vil at vi skal gå tydeligvis... :D

Håper dette var til noen hjelp... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativt kan man sende originale fødselsatteser til kirken og be om å få dem i retur. Det gjorde vi (kirkekontoret sa faktisk at vi kunne gjøre det) og det var ikke noe problem. Da ser jo de på kirkekontoret at kopien er rett.

Min mann skrev ikke under på noe når jeg skulle endre navn. Det holdt at jeg skrev at vi skulle gifte oss og signerte papirene.

Solskinn: Klart man ikke egentlig bruker vielsesattesten til noe, men noe av sjarmen når vi først skulle endre navn, var for meg å ha det rette navnet på vielsesattesten. Det var jo først da navneendringen tråtte ikraft for min del. Altså det var først etter vielsen jeg begynte å bruke to etternavn. Lovlig sett hadde jeg jo min manns navn som etternavn også en stund før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativt kan man sende originale fødselsatteser til kirken og be om å få dem i retur. Det gjorde vi (kirkekontoret sa faktisk at vi kunne gjøre det) og det var ikke noe problem. Da ser jo de på kirkekontoret at kopien er rett.

Min mann skrev ikke under på noe når jeg skulle endre navn. Det holdt at jeg skrev at vi skulle gifte oss og signerte papirene.

Solskinn: Klart man ikke egentlig bruker vielsesattesten til noe, men noe av sjarmen når vi først skulle endre navn, var for meg å ha det rette navnet på vielsesattesten. Det var jo først da navneendringen tråtte ikraft for min del. Altså det var først etter vielsen jeg begynte å bruke to etternavn. Lovlig sett hadde jeg jo min manns navn som etternavn også en stund før.

men var dere da samboere?

Jeg trodde det var ok å bytte etternavn før vielse selv om man ikke hadde bodd sammen, slik at det det nye navnet var i orden til den store dagen. men slik har jeg forstått at det ikke funker...?

Jeg beklager at jeg er litt treig i oppfattelsen, vet ennå ikke om jeg har forstått rett, blir bare mer og mer forvirret egentlig...(synes å ha hørt rundt nyttår at den nye navneloven forenklet alt -men det synes jeg nå ikka akkurat... suk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var samboere, men ikke offisielt. Altså det var ikke registrert hos Folkeregisteret. Vi skrev heller ingen plass at vi bodde sammen og min mann skrev ikke under på noe vedrørende min navneendring.

Det eneste jeg gjorde var å skrive at jeg skulle gifte meg med min mann 3. mai 2003 og da var alt ok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har din mann et beskyttet navn? Om din mann ikke har det, kan du uansett grunn, bytte navn - før eller etter vielse.

Min mann har et beskyttet etternavn og påstår han må signere på at jeg får ta hans etternavn. Loven sier derimot: "Uavhengig av begrensningene i § 3 kan følgende navn tas som etternavn: navn som er eller har vært ektefellens etternavn ...". Min konklusjon blir at han ikke må signere på min navneendring.

Loven sier at man skal allerede være gift for å kunne ta sin ektefelles etternavn. Vielsesattestene (ikke de om prøving av ekteskapet) må derfor være i orden - og det blir de under vielsen, verken før eller etter (formelt sett).

Dersom man ønsker å ha sin ektefelles etternavn umiddelbart etter ekteskapsinngåelsen, må man søke om navneendring på annet grunnlag enn ekteskapsinngåelse - før ekteskapsinngåelsen.

Et ubeskyttet etternavn kan hvem som helst ta når som helst av ingen grunn (ikke formelt sett, men i praksis). Et beskyttet etternavn er det litt vanskeligere: "Navn som 200 eller færre personer her i riket har som etternavn, kan bare tas som etternavn dersom alle som allerede har det som etternavn, samtykker".

Loven er her: http://www.lovdata.no/all/hl-20020607-019.html og ganske så grei å tyde - om du ser bort fra alt som ikke er aktuelt for akkurat deg i din situasjon.

Eksempel i mitt tilfelle:

Min kjære har beskyttet etternavn.

Vi har vært samboere i mer enn 2 år.

Jeg må ha hans etternavn før bryllupsreise 3 dager etter vielsen.

Folkereg. bruker en uke på å behandle en navneendringssøknad.

"Navn som 200 eller færre personer her i riket har som etternavn, kan bare tas som etternavn dersom alle som allerede har det som etternavn, samtykker. For barn under 18 år gis samtykke av den eller dem som har foreldreansvaret."

Mao: jeg må ha min kjæres godkjennelse for bytte av navn.

"Uavhengig av begrensningene ... kan følgende navn tas som etternavn: navn som er eller har vært ektefellens etternavn eller mellomnavn, og som ikke er ervervet ved et tidligere ekteskap eller samboerskap."

Mao: jeg trenger allikevel ikke min kjæres godkjennelse for bytte av navn - om vi allerede er ektefeller.

"Samboere som har bodd sammen i minst to åreller som har felles barn, kan velge navn ... på samme måte som ektefeller dersom samboeren samtykker."

Mao: Jeg kan få min kjæres etternavn, uansett beskyttelse eller ikke, før ekteskapsinngåelsen. Men: jeg må søke på bakgrunn av samboerskap i mer enn 2 år og må få hans godkjennelse for bytte av navn.

Konklusjon: Jeg nekter å søke om bytte av etternavn på bakgrunn av 2 års samboerskap. Bare på papiret, men dog. Jeg bytter navn fordi vi gifter oss og ikke fordi vi har bodd sammen! Jeg må ha nytt etternavn i passet når vi reiser på bryllupsreise! Resultatet blir at min kjære tilfeldigvis kjenner dama på Folkereg. her og jeg leverer navneendringssøknaden på fredag før bryllupet. Hun godkjenner den og får se vielsesattesten på mandag. Jeg sitter om nødvendig oppå henne i timesvis for å få dette gjort. Så kan Politiet stemple passet mitt om navneendring og jeg kan reise :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk at flybilletter o.l. MÅ stemme overens med navnet i passet ditt!

Altså; får du endret etternavn i passet, må dette navnet også stå på flybillettene dine. Ellers kan du få trøbbel.

Selv venter jeg til jeg kommer tilbake fra bryllupsreise med å styre med navneendring. Er ikke SÅ krise for meg. Skal tross alt ha det nye etternavnet resten av livet, og det viktigste er jo at vi blir gift, ikke at pass og flybilletter nødvendigvis blir oppdatert med en eneste gang.

Regner med at jeg kommer til å måtte bruke litt tid på å få endret etternavn rundt omkring uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...