Gå til innhold

Er det ingen her inne som har små hunder?


Leo

Anbefalte innlegg

Jeg ser jo at veldig mange her inne har og er opptatt av hund, men jeg har inntrykk av at de fleste har og er opptatt av relativt store hunder. Så vidt jeg vet er f.eks. strihåret dachs, som er en liten hund, en av Norges mest utbredte hunderaser. Møter også massevis av andre dachser når jeg er ute på tur med min.

Siden jeg har en langhåret dachs selv, hadde det vært gøy å høre fra andre som har dachs (eller andre små hunder).

Kanskje ikke så "macho" med liten hund, men det er da like mye hund for det!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Embla s

Har ingen liten hund, men skulle gjerne hatt en liten å, hva heter de da, sånne små med skjegg, sånne litt tøffe raggete... (tror du de egner seg godt til å tigge pedigree pal med også :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvergschnauseren er kjempetøff!

Det er faktisk den hunden jeg ville valgt OM jeg skulle skaffe meg en liten hund. Skikkelig røff og artig liten voffs.

Men jeg har bare en liten Rottweiler jeg da. Kan sitte på fanget og greier.

Tidligere har jeg hatt både Cairn Terrier (også røff og tøff) og Westie.

Små hunder er kos det også. Skulle gjerne hatt 14 hunder jeg, men da måtte de nok innførst kontantstøtteordning for hundeeiere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sååå lyst til å kjøpe en til jeg og har brukt et år på å overtale Hr. Leo, men desverre får man hverken kontantstøtte eller permisjon. Kan ikke ha den med på jobb og kan jo ikke la dem være alene de første ukene.

Valgjerd, hvor er du når jeg trenger deg???

Kan nok ikke ha rottweiler jeg, Lea! Ville ha endt opp med en som ville sitte på fanget hele tiden, og det kan jo bli litt tungt :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Jaha!! en slik hund er det jeg mener!! De er så utrolig fine! En jeg var sammen med for 14 lysår siden (omtrent..) hadde en slik en. Morsom, kjapp og tøff...

Også egner den seg bra til å tigge med også, mener dere (he he) .... Det får ikke blitt bedre, vel?! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men ikke la den tigge Pedigree Pal. Det hundeforet er ikkeno' særlig etter min oppfatning. Jeg vurderer imidlertid å lære min eventuelle nr. to å tigge Guccivesker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen hund nå, men passer en liten sak på tre kilo (pomeranian) ganske ofte, og i uker i slengen.

Har kjøpt småbruk og var i kontakt med en forening for omplassering av hund, skal ha hund etterhvert, ganske snart. Men det må være en hund som går fint i sammen med Lilleulv, for jeg blir å passe han mye framover.

Så i dag foreksempel må jeg gå tur med min imaginære hund. :cry: Og det er ikke noe gøy, for den er så treg, og ikke så klok. Ikke maser den ut på tur en gang, og det er nesten det verste. :roll:

Noen gode råd om å oppdra en hund av rasen imaginær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med denne rasen er ekstremt tilpasningdyktig og veldig lett å få renslig og lydig. Ulempen er jo at den lett blir sløv og kjedelig. Mitt råd er at du rett og slett kvitter deg med den og skaffer deg en hund av en mer livlig rase 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med denne rasen er ekstremt tilpasningdyktig og veldig lett å få renslig og lydig. Ulempen er jo at den lett blir sløv og kjedelig. Mitt råd er at du rett og slett kvitter deg med den og skaffer deg en hund av en mer livlig rase 8)

Jeg vet det. Men den klarte nettopp å mase meg med på tur, så den er bedre enn ingen hund. Dessuten, når jeg snakker om den imaginære hunden min, så kanskje sambo fatter poenget... :cry:

(Tenkte tilbake til da jeg hadde brukket benet under turen, og hvor utakknemlig jeg er som klager fordi jeg ikke har så lyst å gå kveldstur alene...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Å, jeg ser for meg Vega går tur med sin imaginære hund.....Også ser jeg for meg naboene som titter ut mellom gardinene :"Hei Olaaaaf, kom og se, nå gjør hun sånn igjen"

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk båndtvangen da, Vega! Du går vel ikke rundt med den løs??? Hvis du snakker mye med den, har den i bånd når du går tur og setter frem mat og vann hver morgen, tar nok samboeren din hintet snart :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg trenger ikke si så mye til den hunden. Den skjønner jo alt fra før. Men sier til samboer at jeg skal på tur med Imaginær.

:sjarmor:

Naboene ja, jeg la merke til om jeg vrikker på rumpa, og - ja, det gjør jeg faktisk, umulig å la være... (j.fr. en annen tråd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Heisann!

Jeg har Langår standard Dachs. Hun er verdens skjønneste og en hund med STOR personlighet:-) Hun har en stor feil og det er at hun er et stort matvrak. Er det mat i nærheten så klarer hun ikke å styre seg. Hun er nettopp fylt seks år og hun har hatt tre valpekull. Kunne aldri tenkt meg en annen rase enn Dachs. Dette er min tredje Dachs Og jeg er utrolig glad i henne:-)

Smilla1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig med en annen dachseier! Min er også en standard og han er selvfølgelig også verdens skjønneste :blunke:. Er hun brun eller svart? Lurer nemlig så veldig på om nr. 2 skal være brun/rød eller svart at jeg har tenkt å overlate det naturen. (Og naturen sier jo som regel brun/rød p.g.a. genetikken).

Min erfaring er at tispene er mer ivrige i matfatet enn "gutta", men det varierer sikkert også fra hund til hund. Han jeg har blir faktisk for tynn hvis jeg ikke passer på. Mat intresserer ham svært lite og slik har det vært siden han var liten. Antar det er fordi han var den største hannen i kullet og derfor alltid har vært vant til at det er mat nok og at han får.

Det jeg liker best med min er at han stort sett alltid er i strålende humør og at det synes på hele ham. Han er også utrolig snill og sosial både mot mennesker og andre hunder.

Han store feil er at han "markerer" innendørs fra tid til annen. Han var 100% renslig frem til han var kjønnsmoden, men så begynnte det... Har forsøkt absolutt alt for å få ham til å slutte, men han er jo ikke så dum at han gjør det mens jeg ser det eller er i samme rom. De få gangene jeg har "fersket" ham har jeg tatt ham knallhardt, men det ser ut til å prelle av som vann på gåsa. Nå har jeg imidlertid gitt opp og i det siste har det blitt mye bedre, så jeg vet ikke helt hva jeg skal tro. (Alle gode råd mottas med takk, selv om jeg tror jeg har forsøkt det meste *sukk*)

Har din begynnt "å snakke", Smilla? Min er 7 år nå og de siste par årene har han begynnt "å snakke" mer og mer. (Har sett det samme hos de jeg har hatt før) Han har et stort spekter av strupelyder med hver sin betydning som f.eks. "Dette er kjedelig", "Kos med meg", "Vil ikke", "Jo, nå!!!", "Æsj".

Så lenge jeg bor i tettbygde strøk (og det har jeg tenkt å fortsette med) kommer ikke jeg heller til å ha noe annet enn dachs. Det er masse hund i en liten kropp og vi dachsfantaster mener jo selvfølgelig at de har den største personligheten av alle hunderaser :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde

Hei Leo

Jeg jeg har en Cavalier og det er verdens deiligste hund. Her ser du et bilde av rasen: http://home.online.no/~haakla2/puppies.htm Min er en Blenheim, dvs. at den perlehvit med rødbrune tegninger (som nr. 2 på bildet) . Sa en gang før her at min var av fargen, Tricolor - det var før jeg fikk den og visste hva fargen het. Beklager :wink:

Der står beskrevet om Cavalieren at det er mye hund i lite format - og det stemmer på en prikk. De er veldig sporty samtidig som det er en ypperlig familiehund. Jeg er fortapt i min skjønne valp og har allerede begynt planleggingen av en ny neste år.

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Leo!

Ja det er altid kjekt å treffe andre som har samme rase, det er liksom et eget bånd mellom mennesker som har samme hunderase. Hun er Brun/rød. Når det gjelder valg av farge på din neste hund, vil jeg anbefale deg rød. Dette fordi de sorte har veldig ofte en dårlig pelskvalitet. Det er en svakhet som oppdretterne av rasen ikke har klart å gjøre noe med. Det blir etter min mening et tjangsespill. En sort Dachs med bra pels, er utrolig flott, men det er så langt mellom dem desverre.

Det og" ta en " Dachs er vel noe de fleste lærer etter en stund at ikke nytter. Veldig ofte så er det beste råd og bare overse det som er gjort. Det kan virke som den straffer deg om den blir straffet for noe, da bare fortsetter den å gjøre det selv om den vet at den ikke har lov. Jeg har en samboer som er kjempefrustrert til tider over holdningen til Dachsen vår.

Kan vel nesten si det slik at hun driter i hva han måtte mene. Og så har hun den evnen at hun viser det så tydelig til han.

Om hun snakker? Ja gitt om hun gjør :hoho: Du kan le deg i hel når hun starter. Og om det er noe som er litt urettferdig ( vi har en Border Collie også) Ja hun må bare høres det går nesten ikke ann å forklare. Jeg har IKKE problemer med å forstå hva hun mener, det er helt sikkert :D

Bruker du hunden din f.eks til spor Leo?

Smilla1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...