Gå til innhold

Hva er det med disse humlene??

Gjest Lea

Anbefalte innlegg

Jeg har stadig besøk av en humle :-? .

Den surrer rundt ved vinduet mitt i skrivende stund.

Måtte lukke vinduene etter at den hadde vært inne på kontoret mitt 5-6 ganger.

Hva er det som gjør at denne humlen har blitt helt vill etter å komme seg inn hos meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan nok være at den har sett seg ut et trivelig sted å bygge bolet sitt. Opplevde dette selv, da fløy humla fram og tilbake mellom ute og stolen hvor jeg hadde noen klær liggende som utgjorde fine huler til bol.

Så hvis du ikke har tenkt å la den holde på, må du kanskje stenge den ute noen timer. Ellers kan du risikere at den jobber til ingen nytte, og da kan du jo ende opp med å synes så synd i den at du må huse både den og bolet hele sommeren... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at det er noe bol her, men man vet jo aldri...

Det er bare EN humle og den er STOR! Og den er aldri oppe ved taker, der den skulle ha bygget bolet sitt, men summer rundt vinduet hele tiden.

Jeg synes ALDRI synd på humler, men jeg liker å få frisk luft. Kan jo ikke ha vinduene i luftestilling en gang, uten at den plutselig legger seg i gjestesenga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå klarte jammen humla å komme seg inn på mystisk vis. Har bare det ene vinduet såvidt åpent, bare en smaaal sprekk helt nederst.

Men da den prøvde å legge seg på gjeste senga satte jeg en papirkurv i plast over den. Så tenkte jeg at hullene i papirkurven kanskje var for store og satte en papirkurv over denne igjen.

Og jeg hadde rett, for humla spaserer nå mellom de to papirkurvene. Men ut kommer den ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slipp den ut. Humler er ikke farlige, bare søte, nesten som små fargerike fugler. Og dessuten. Om humlen bygger bol, så holder den veps unna!

Veps er mye farligere ... i sted måtte sambo fange en veps her inne på det lille kontoret mitt, han stakk den i en fystikkeske og slapp den fri. Ikke ble han bitt heller, skjønner ikke åssen det foregår.

Men det er tydelig at humla har funnet en krik eller krok der den har begynt på bolet sitt. Ny samboer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har fått en beundrer, jeg! Og det er vel bare koselig?

Det er vel trossalt bedre med en humle utenfor vinduet enn en hel svigerfar! :ler:

...unnskyld...klarte ikke dy meg... :oops:

Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg en humle i bur og en svigerfar som holder seg borte i noen timer.

Sambo er sååå syk og svigerfar tør ikke å mase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lea, helt ærlig. Kan du ikke ta ut humla da? Dytt en pappskive under papirkurven slik at det blir tett - så bærer du hele sulamitten ut? Hvor lenge skal du ha humla i bur, tenkte du? (Har hørt at den kan legge egg, og lage en hel sverm når den blir stengt inne, pga at den ikke har noe annet å ta seg til.)

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt gi deg noen gode tips hvis du vil ha humler som kjæledyr, Lea! :)

For det første må du lage humlebol (små "bur" til å ha humlene i). Disse kan du snekre selv av små plankestubber, og trenger ikke å være større enn ca. 20 x 20 cm. De må være åpne i toppen, og så legger du en glassplate oppå der igjen. Oppi dette humlebolet må du legge bolmasse (husker ikke helt hvilket materiale som er best egnet).

Noe som er meget viktig, er at det rommet du har dette humlebolet i har tilstrekkelig temperatur og luftfuktighet - og dette bør være konstant. Antakeligvis er det nødvendig med et "dampapparat" i rommet. Humlene skal også ha det temmelig varmt, så øvrige familiemedlemmer bør bare skygge banen fra dette rommet! :ler:

Humlene må også mates til regelmessige tidspunkter. En pipette fylt med pollen er utmerket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...