MarianneE Skrevet 29. mai 2003 #1 Skrevet 29. mai 2003 ....masse penger! Alle har jo hatt den drømmen og tenkt på det! La oss si 5 millioner, hva ville du brukt de pengene på? Jeg ville betalt gjelda vår, gitt foreldrene mine en pen sum hver gitt det samme til søskena mine gitt noe til mormor tatt med Mannen på ferie utenlands. USA, australia eller noe sånt. spandert lang-weekend i Paris på venninnene mine kjøpt et passe stort koselig hus investert restene...... og sikkert mye mer! Men, hva ville dere gjort med så mye penger?
Redhead Skrevet 29. mai 2003 #2 Skrevet 29. mai 2003 Dersom jeg vant 5 mill. ville jeg; *betale gjeld *gi penger til foreldre og søsken *sikre barnas framtid *reise med familien *reise med venninner *gi til veldedig formål *kjøpt ny bil *pussa opp hjemme *bytta ut en del inventar *tenkt på pensjonsparing i en eller annen form *investert ...og mye annet som jeg ikke kommer på. Men når jeg vinner i Lotto f.eks, er det svimlende summer som kr. 50,- som pryder utbetalingskortet :blunke: ! En ting jeg ikke ville gjort er å stå fram i avisa og andre medier.
Skusla Skrevet 29. mai 2003 #3 Skrevet 29. mai 2003 Oh.. dette har jeg drømt om mange ganger ... :D Om jeg vant fem mill ville jeg: - lagt meg inn på ett privatsykehus i utlandet - betalt studielånet mitt - gitt 500.000 til (store)broren min - gitt litt til pappa og mamma + lillebror - satt av en god sum i ett sikkert, smart fond - gitt til en veldedighetsorganisasjon - kjøpt drømmehuset vårt - kjøpt meg en snerten bil - reist dit jeg ville på ferie - kjøpt litt ting til venner - kjøpt en bil til sambo - latt han få DET han ville av ting og tang DET er det jeg ville gjort... Ville kanskje vært tomt da... Men å investere er noe jeg definitivt hadde gjort av en del av pengene Ville heller ALDRI ha stått fram med navn og bilde i noen aviser eller blader..
Miew Skrevet 29. mai 2003 #4 Skrevet 29. mai 2003 Da hadde jeg trengt en uke på å innse at jeg hade vunnet pengene!!
Gjest Zalomine Skrevet 29. mai 2003 #5 Skrevet 29. mai 2003 Dette har vi hatt som tema her inne mange, mange ganger... Atter en gang reagerer jeg på tanken om at "jeg" vinner. Mange tenker på sine foreldre og søsken, og også sin samboer som folk de ville gitt noe til. JEG vinner aldri i lotto. VI har inne kupong hver eneste uke, men om vi vinner, så er det VI som vinner. JEG gir ikke noe til HAM, og HAN gir ikke noe til MEG, fordi vi vinner SAMMEN. (Hadde dere virkeig klart å sikre deres egne foreldres aldersom, men ikke gitt noe til hans foreldre? Vel, kansje jeg bare tenker slik fordi vi har totalt felles økonomi, så lotto-talla er VÅRE enda de er registrert på ham) Men, hva vi ville gjort med pengene. 5 mill sier du? Kjøpt et hus, uten å ha huslån. Da har man en romselig og fri økonomi videre, fordi man slipper å betale på dette lånet hver eneste måned i 25 år. Sagt opp jobben min (vil ha en jobb altså, men jeg ville sterkt vurdert å si opp denne vaskejobben likevel, heller vært hjemme til jeg fikk en jobb jeg ikke trengte grue meg til hver enste morgen) Kjøpt en hund. Altså, begynt å besemme oss sikkert for rase, og begynt å se etter opdretter, så vi kunne få en liten valp i det nye huset vårt. Kjøpt en bil. (Bil ville antakelig vært noe av det første vi kjøpte, hus og hund tar lengre tid enn bil) Sørget for at sambo tok lappen, jeg tok den når jeg var 18. Begynt å bearbeide sambo til å være enig i at vi droppa p-pillene. Sambo drømmer dessuten om å starte egen bedrift om vi vinner mange penger, men det forutsetter at vi har en trygghet for at vi klarer oss uten at han tjener penger på ei stund. Han har en sterk forsørgerfølelse, så han vlle ikke klart å gjøre det dersom vi da måtte leve av min inntekt trur jeg (særlig ikke så lenge jeg ikke tjener nok til å dekke regningene våre engang, før jeg får en ny jobb...) Ja, og så ville jeg tatt en lang ferie, reist bort et sted sammen, IKKE til våre foreldre (vi har aldri reist åp andre ferier sammen enn til hans eller min familie) Ville satt av penger til fremtidige barn, og nedbetalt studielånene våre. Om vi ville gitt så mye penger til våre foreldre, det tviler jeg litt på. Fordi de har en grei økonomi hvor de egentlig har råd til de de behøver. Mine foreldre har jo to voksne barn som har flyttet hjemmefra (vel, min bror flytter på mandag) og pappa tjener langt mer nå enn han gjorde når vi var små, de har aldri hatt det bedre økonomisk sett. Sambos foreldre har fortstt to hjemmeboende jenter, åp 11 og 13 år, men heller ikke de ville følt det rett at vi skulle gi dem penger, det er heller de som gir oss. Vi ville vel kansje gitt en sum til våre søsken heller. (til hans søstre ville vi satt det på en konto de ikke fikk tilgang til før de ble 18 eller noe slikt) Til våre foreldre ville jeg langt heller gitt en gave. Gitt dem en fantastsik ferie de bare kan drømme om (og kanskje vært barnevakt for sambos søstre så de to fikk reise alene!) Mamma har i alle år drømt om å reise til påskeøya, eller svalbard. Å kunne gi dem den reisen, det hadde vært bedre enn å nedbetale deres lån (huset er vel snart nedbetalt allerede, i alle fall såpass nedbetalt at de får formeskatt, og skattemessig formue avhuset er jo svææært lav i forhold til reell verdi, så lånet kan ikke være så stort lengre. De har jo hatt huset i over 17 år også, så det skulle vel bare mangle) Helt hva sambos forelder drømmer om, det vet jeg ikke, men vi skulle nok funnet på noe lurt til dem også. Det meste av dette er jo egentlig ting som for øyeblikket bare venter på at vi skal få bedre betalte jobber, og dermed råd til å oppfylle drømmene (bil, hund, baby og hus i alle fall) Å vinne i lotto hadde bare satt litt fortgang i planene, kan man si. Men, som asmbo sa det i går kveld, de trakk feil tall dene gangen også. Sist uke vant vi forresten 70 kroner da, på vikinglotto, for vi vant to av sistepremien (som var 35 kroner) Så det så! Men, blir ikke store huset av slike beløp. Men drømmen... ja, drømmen har vi, om den gangen de trekker alle de rette tallene, og vi kan juble Men nei, i avisa ville jeg slett ikke stått frem. Fortalt det til familien og de nærmeste vennene, men ikke til "gud og hvermann", for tiggerbrev ville jeg hatt problemer med... Det minner meg på en annen ting jeg skrev i en tilsvarende slik tråd, som jeg nesten glemte denne gangen. Jeg ville fjernadoprtert flere barn. Vi har ei fjernadoptert "datter" i Uganda nå, og jeg ville fjernadoprert flere. 5 stykker til, tenker jeg. Da hadde vi 6. Om vi da skrev brev til en av dem hver måned, så fikk hver av dem brev to ganger i året. (Jeg har nemlig akkurat erfart hvor vanskelig det er å skrive det første slike brevet, så jeg innser at mer enn 1-2 brev i månende hadde jeg ikke klart å skrive, så den opprinnelige tanken om 11 barn til, det ville medført at her av dem fikk altfor få brev, for lite oppmerksomhet. Dessverre. (Men, når disse ungene jeg jo har planer om å få vokser opp, da skal hver av dem etterhvert få "ansvaret" for et fadderbarn. Det mener jeg ungene (særlig unger av lottomilionærer vet du ) har godt av. Trur jeg skal gjøre det ja. Fjernadotere et barn i vårt barns navn når de når en alder der de kan skjønne dette (fra de er helt små skal de uansett få ta del i det fadderbarnet vi har da, og hennes liv) Selvsagt skal vi betale regninene, men brevene kan komme i vårt barns navn likevel, kan det ikke det da? Slik solidaritet har barn godt av å lære. Jeg ønsket å fjernadoptere et barn fra jeg var ca 14 år, men jeg hadde ikke økonomi til det, på den tiden levde jeg jo fortsatt av ukepenger. Jeg var 23 når jeg endelig gjorde det.) Jaja, drømmen om den gangen når de trekker alle de rette tallene... den lever fortsatt i meg ja
Rapitap Skrevet 29. mai 2003 #6 Skrevet 29. mai 2003 Oy....5 millioner!.. *smatter* Hva ville jeg gjort? ::betalt all gjeld..(hva resten er dam vil jeg ikke si....hehe) ::jeg ville invistert penger, slik at jeg kan bli gravid og være hjemme med barnet. Nå må jeg bare jobbe for at livet skal gå rundt. :: Jeg ville flyttet til New Zealand, nær havet, og levd ett godt liv. Hus er DYRT der nede, men mat er jo bare 14-15 % av hva vi betaler....så ville jeg jobbet som kursintruktør i tegning for eldre.... *then I would be happy*
Gjest Hilde K S Skrevet 29. mai 2003 #7 Skrevet 29. mai 2003 Jeg skulle leid en snekker til å gjøre ferdig loftet vårt og diverse småting som gjenstår i huset. Jeg skulle stukket innom en skikkelig dyr butikk, kjøpt det jeg hadde lyst på og ALDRI noensinne skjekket hva det kostet. Så skulle jeg gått ned i stillingsprosent. Betalt ut alle lånene, kjøpt nye biler, reist på ferie og delt litt ut. *drømme*
Rapitap Skrevet 29. mai 2003 #8 Skrevet 29. mai 2003 Jeg skulle stukket innom en skikkelig dyr butikk, kjøpt det jeg hadde lyst på og ALDRI noensinne skjekket hva det kostet. Betalt ut alle lånene, kjøpt nye biler, reist på ferie og delt litt ut. *drømme* Helt enig med deg Hilde!! 100% enig!
Ingeborg Skrevet 29. mai 2003 #9 Skrevet 29. mai 2003 Med 5 millioner blanke kroner? Da ville jeg... hm... * Betalt ned huslånet samt studielånet til både meg og sambo * Betalt ned gjelda til våre respektive foreldre (de har vel ikke så mye igjen, men...) * Kjøpt nytt instrument til søstera mi, som holder på å bli musiker (hun spiller noe STORT og DYRT, så hun trenger nok litt hjelp) * Kjøpt bil * Pusset opp badet * Reist * Hatt et kjempebryllup * Gitt penger til Redd Barna eller Røde Kors eller Kirkens Nødhjelp Og ellers hatt det ganske koselig en stund!
Gjest Diva Skrevet 29. mai 2003 #10 Skrevet 29. mai 2003 Oooh! Spennende spørsmål : D Jeg ville : ¤ Kjøpt meg en hvit fin jugendvilla ¤ Tatt førerkort ¤ Kjøpt meg en Rover eller MG cab ¤ Betalt gjelda til mine foreldre ¤ Gitt en god stor slump til sambo ¤ Gitt endel til mine tre brødre ¤ Investert i en bygård i sentrum, slike som har cafèer og restauranter i bygget, og tjent på det. ¤ Hatt en kjempefest i hagen ved jugendvillaen og invitert stort og smått av alle jeg kjenner og hatt masse god mat og drikke Weee *sukke, og vende seg tilbake til hverdagen*
Væren Skrevet 29. mai 2003 #11 Skrevet 29. mai 2003 Å, for en drøm... Jeg pleier av og til bare å sitte og fantasere om hva jeg ville ha brukt pengene til hvis jeg vant... Bare at min sum ofte er på 9 mill. og ikke 5!!! For 9 millioner ville jeg ha: Betalt ned gjelda på huset vårt Gjort huset helt ferdig; mangler å innrede noen rom + møblering Lagt en slump penger i hagen, belegningsstein mm. Satt inn en pen sum til alle tre barna Gitt litt til foreldrene våre Støttet et godt formål eller to Kjøpt en litt større Volvo Ny, flott båt - med rød sløyfe rundt for å overraske min kjære... Leilighet i syden En lengre ferie sammen med gode venner... Hvis det var noe igjen etter alt dette, hadde jeg kjøpt meg en svær softis! Det er lov å drømme, ikke sant? Herlig!!!
L@dy Skrevet 29. mai 2003 #12 Skrevet 29. mai 2003 He,he..ynglings temaet er kommet opp igjen...Sukk...drømme...Om jeg hadde vunnet 5 millioner. Forresten er forøvrig enig med Fredagsbarn at det hadde vært mine og samboers penger. Jeg hadde ikke gitt han noen "lommepenger" mens jeg lekte millionær. He,he..vi hadde lekt begge to. :D All gjeld hadde blitt betalt. Hadde nok gitt litt penger til min bror, foreldre, søsteren til sambo kanskje... Vi ville ha kjøpt oss hus eller leilighet. Kanskje ei hytte i Sverige. (Sambo er svensk) Bil, hadde vi kjøpt oss, og samboer hadde selfølgelig tatt sertfikat. Hmm....vi burde hatt to biler da.... :D Tviler på at det hadde blitt noen luksus biler, men helt ok biler som starter når de skal. Noen av pengene hadde vi satte av som vi kan bruke på "ting og tang". Kjøpt klær, hadde reist mye, nye møbler til nytt hus... Men jeg ville ha satte av en del penger til investering. Jeg ville vertfall ikke kommet opp i situasjon der en bruker opp alt. Har jo lest om skrekk historier om folk som ender opp med gjeld. 5 mill er mye penger, men det er ikke noe problem å bruke det opp på tull om en mister alt av av fornuft.
Gjest Tristessa Skrevet 29. mai 2003 #13 Skrevet 29. mai 2003 Jeg ville: - Satt av penger til min videre utdannelse, slik at jeg slipper å tenke på lån - Tatt sertifikatet - Reist de stedene jeg har drømt om å reise til og de stedene jeg vil tilbake til - Kjøpt en Mini Cooper til min kjære - Spart resten og kjøpt en stor leilighet eller et hus når jeg blir litt eldre - Og jeg ville nok brukt en del på meg selv også Kort og godt, opplevd mye for pengene og brukt de slik at jeg får minst mulig lån når jeg blir eldre.
Gjest Zalomine Skrevet 29. mai 2003 #14 Skrevet 29. mai 2003 Enig med deg der, det er fort gjort å bruke det opp om man ikke tenker seg om, og ende med "bunnløs gjeld". Jeg synes at det å kjøpe et hus (drømmehuset, jada, men ikke et overdrevent stort og dyrt hus altså, men ett der vi fint kunne bo to voksne, to-tre barn etterhvert, en hund og en katt og ha plass til oss alle, samt overnatningsgjster, da våre familier bor i andre deler av landet enn oss selv) Gjerne et hus med utleiemuligheter, det er en fornuftig investering.) er en fin investering. Vi vet jo alle at man ikke skal spekulere i boligkjøp for å tjene penger med mindre man vet godt hva man gjør, men generelt sett så er det jo ikke en dårlig investering (annet enn for dem som kjøprte helt på slutten av jappe-tida, og solgte for halve prisen noen år senere da....) Men mitt hovedpoeng med den investeringen er at vi altså slipper utgiftene til å betale ned lån med renter de neste 25 åra, noe som gir oss en langt friere økonomsik situajson. En plass å bo må man jo ha. Nå bor vi i leid leilighet, det er ko å "kaste pengene ut av vinduet", men vi har rett og slett ikke økonomi til å få lån, så da kan vi ikke kjøpe enda. Å kjøpe et hus gir meg dermed mye penger spart i fremtiden. Det er fornuftig. Med utleie-mulighet, så får vi litt inntekt også fra det Pengene avsatt til fremtidige ungers utdannelse ville jo vært i en form for langsiktig investering/sparing. Jo, det er fort gjort å bruke opp 5 mill om man ikke tenker seg om. Bare tenk: et hus til 3 mill, en bil eller to, pluss nedbetaling av de lån en selv måtte ha. Allerede har man brukt det meste. Gi til venner og familie... tomt. Så skal det dyre huset vedlikeholdes, og økonomien er ikke bregenet på slik høy standard... Man vil gjerne fortsette å kjøpe dyre ting... Det ER mye penger med 5 mill, men det ER fot gjort å bruke det opp også.. Men drømmen, drømmen er gratis (og leverer man inn en kupong så er den litt mer reell også, men da må man betale noe kroner....)
Piglet Skrevet 29. mai 2003 #15 Skrevet 29. mai 2003 Jeg ville holdt en kjempe stor fest for alle venner og familie, kanskje til og med et varmt sted og betalt reisen for dem, og selvfølgelig ville alt vært gratis. Så ville jeg gått amok i alle butikkene i Sloan Street her i London, og kjøpt masse sko, klær og sminke. Ville ikke kjøpt bil for det trenger jeg ikke, men ville nok kjøpt en større leilighet. Ville nok heller ikke gi noe til mine foreldre, men kanskje litt til mine søsken. Men de har det generelt veldig bra! Så ville jeg gitt noe til en veldedig orgnaisasjon, og spart det som var igjen, etter at jeg hadde nedbetalt studielånet mitt. Men jeg spiller ikke Lotto, så det skjer nok ikke! Piglet
*Lillian* Skrevet 29. mai 2003 #16 Skrevet 29. mai 2003 Jeg velger å svare uten å lese andres svar, jeg, fordi jeg har alltid hatt samme formening om hva jeg skulle brukt masse penger til... Samtidig kan jeg fort tenke at "åå, det vil jeg også" når jeg leser andres svar... Hvis jeg vant 5 mill. ville jeg: * betale ned all gjelda vår (som er på såvidt over 1mill) * betale ned all gjelda til mamma (som er i underkant av 300 000) * betale ned all gjelda til pappa (som er på ca. 500 000) * betale ned all gjelda til svigerforeldrene mine (som er på rundt 3-400 000) * betale ned all gjelda til søstrene mine (som er på ca. 1mill tilsammen) * pusset opp igjen huset vårt så det ble akkurat slik jeg vil ha det * Gått ned fra 100% til 80% stilling på jobben Det er det jeg har bestemt for flere år siden. Innen jeg vinner 5 mill så er vel omtrent alle ferdig med sin gjeld, så da blir det kanskje mer å bruke ellers likevel, da. Men det viktigste for meg er faktisk ikke å få lov å shoppe uten å se på prislapper osv, det viktigste for meg er å kunne hjulpet mine nærmeste med sin økonomi, slik at vi alle kunne nyte godt av pengene. De nærmeste betyr utrolig mye for meg, og jeg ville med glede gitt bort 4 av de 5 millionene til mine nærmeste hvis jeg var nødt. Har pratet om dette til bl.a. mamma, og etter det begynte hun å kalle meg "den barmhjertige samaritan" Lillian
MarianneE Skrevet 29. mai 2003 Forfatter #17 Skrevet 29. mai 2003 Viste ikke at dette temaet har vært oppe før! Leste igjennom de første avsnitta til fredagsbarn, og hun har rett. Det er mye egoisme i en slik tanke, mye JEG, JEG og atter JEG!! Men, egoisme eller ikke, det er heldigvis lov og ha drømmen....... Men, takk for en god tankevekker, Fredagsbarn!!
Redhead Skrevet 29. mai 2003 #18 Skrevet 29. mai 2003 Leste igjennom de første avsnitta til fredagsbarn, og hun har rett. Det er mye egoisme i en slik tanke, mye JEG, JEG og atter JEG!! Vil kanskje tro at det er flere her inne som egentlig mener vi selv om det blir skrevet jeg. Selv mener jeg at det ble våre penger, og gitt til begge familier. Skulle bare mangle! *Drømmer om en litt større premie til helga*
LaToya Skrevet 29. mai 2003 #19 Skrevet 29. mai 2003 Om jeg vant så mange penger så ville jeg : 1. Nedbetalt gjelda vår 2. Gikk litt penger til mamma, pappa og lillebror ( sikkert litt til svigers også) 3. Reiste på en velfortjent ferie 4. Kjøpt noen ting jeg har lyst på ( som en båt ) 5. Handlet klær og levt i luksus en stund. Kanskje vært så fornuft at man invisterte i noe ....som en leilighet i Oslo som man kunne leie ut.
MarianneE Skrevet 29. mai 2003 Forfatter #20 Skrevet 29. mai 2003 Hmmm....kanskje jeg skal hive inn en Lottokupong til lørdagen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå