Amber Skrevet 28. mai 2003 #1 Skrevet 28. mai 2003 Å herregud. Skulle bare mangle at politikerne skal bestemme hvorvidt vi kvinner skal få endre på vårt utseende eller ikke. Det hersker slik overformynderi her i landet at jeg blir kvalm. Samfundet er slik det er, på godt og vondt, og hva politikerne her i landet velger å gjøre, forandrer ikke verden av den grunn.
Jinx Skrevet 29. mai 2003 #2 Skrevet 29. mai 2003 Det var en politiker der da, og hennes forslag gikk ikke ut på å bestemme om kvinner skulle få endre sitt utseende eller ikke.. Det handlet om rollemodeller, og om barns syn på sin egen kropp, om kirurgene som selgere og (ikke) leger. (f.eks hvilke signaler sender en mor sine døtre om hun til stadighet klager over sitt utseende, og itillegg legger seg under kniven ??) Om økonomi og utnyttelse av unge jenter.. Penger penger penger penger ........ Gruer meg selv jeg til mine prinsesser kommer i tenårene.. Det er et stort press på små barn der ute.. Syns det begynner allerede i barnehagen jeg.. Hørte to jenter (5år) sa til en tredje (4år) : "Vi vil ikke leke med deg for du har så stygge klær".. Akkurat det forteller en god del om de barna og foreldrene (moren?) deres...
Miew Skrevet 29. mai 2003 #3 Skrevet 29. mai 2003 Barn har sitt vesen og sine meninger fra dem dem er mest med, i ung alder er det gjerne foreldre... Ja, det er sjokkerende at så mange foreldre ikke skjønner at det de gjør og sier har stor innvirkning på hvordan deres egne unger blir. En mor skal ikke, åpenlyst, klage over fedme, grå hår, rynker, feil ved seg selv. Et barn elsker sin mor og far for den de som person er, det er faktisk sårende for et barn å høre en man elsker og er avhengig av si at hun/ham ikke er fornøyd med seg selv. Om dere skjønner? "Hvis mamma ikke er fornøyd med seg selv, hvordan kan hun være fornøyd med meg?" Barnepsykologi.
MarianneE Skrevet 29. mai 2003 #4 Skrevet 29. mai 2003 Miew har helt rett i det hun sier! Jeg har lest en del barnepsykologi, og vet at foreldrene er barnas forbilder. De skal bli som mamma og bli som pappa. Om mor da velger og f.eks. forstørre puppene, så lærer faktisk barnet at dette er greit! Er du misfornøyd med noe, så er det bare og få kjøpt se noe nytt! Dette gir jo barnet helt feil signaler! Som forelder er du barnets ideal, og ansvarlig for og fortelle at ditt barn er perfekt fordi barnet er seg selv! Usj.....dette ble veldig klønete skrevet, men dere fatter poenget?
Miew Skrevet 29. mai 2003 #5 Skrevet 29. mai 2003 Ja, og derfor synes jeg det er ille at det virkelig er så viktig å forandre på seg selv, spesielt om man har fler enn seg selv å tenke på. Kjærlighet er ikke bare fysisk, det er mest psykisk. Det burde velvære også være. Såklart, det er dumt om det blir regler som sier at man ikke får gjøre hva man vil med kroppen sin, innenfor rimelighetens grenser selvsagt. Kanskje litt bedre opplysninger til foreldre som vurderer inngrep på sin egen kropp. Er det fysiske grunner som gjør det nødvendig er det såklart ingenting å tenke over, da må man nesten gjøre det, men er det kun for det estetiske....veeeel, å tenke seg om er lurt.
Helena Skrevet 29. mai 2003 #6 Skrevet 29. mai 2003 Holmgang er et helt håpløst program som jeg tror gjør folk dummere og mer korttenkt. Programlederen er forferdelig og fukuserer på helt irrelevante ting, og avbryter de få interessante resonnementene som kommer. Pleier ikke å se det, men gløttet innom i går. F.ex da det ble snakket om "gruppepress" spurte programlederen legene om kvinnene som kom gjorde det fordi de følte seg presset! Vi lever jo i et samfunn som påvirker oss hele tiden. Jeg føler meg ikke presset til å gå med sminke, men i et annet samfunn der det ikke hadde vært normen hadde jeg jo ikke gjort det. Sånn er det med alt , vi føler oss ikke aktivt presset, men handlingene våre påvirkes da likevel av det som skjer rundt oss.
Miew Skrevet 29. mai 2003 #7 Skrevet 29. mai 2003 Ja, men man behøver ikke gi etter for presset. Det er en grunn til at man gir etter for presset. Kanskje, om man skulle "forandre" på noei samfunnet, skulle gå litt lenger ned til roten....
Jinx Skrevet 29. mai 2003 #8 Skrevet 29. mai 2003 Holmgang er et helt håpløst program som jeg tror gjør folk dummere og mer korttenkt. Pleier ikke å se det, men gløttet innom i går.. Hm.. Ja akkurat
Helena Skrevet 29. mai 2003 #9 Skrevet 29. mai 2003 Hm.. Ja akkurat Hvis du prøvde å hinte om at jeg var dum nå så preller det rett av Men jeg håper folk som ser på er litt skeptisk til hva som blir sagt. Det viker som programlederen er svært høyrepopulistisk, og dessverre kan han, som andre programledere i andre programmer, styre det som skjer litt for mye.
Gjest Anonymous Skrevet 29. mai 2003 #10 Skrevet 29. mai 2003 Jeg synes man burde valgt bedre representanter for de som har utført plastisk kirurgi enn ei som skryter av å ha fått fjernet noen rynker i panna....Plastisk kirurgi handler faktisk ikke bare om silikon, rynkefjerning eller om å bli mest mulig perfekt. Programmet var alt for unyansert.... Jeg likte forøvrig hverken politikerrepresentanten eller kirurgene slik som de oppttråde i dette programmet....
Gjest Donna Skrevet 29. mai 2003 #11 Skrevet 29. mai 2003 Jeg er helt enig i at man som foreldre ikke skal snakke nedsettende om seg selv eller andres kropper - at man skal gi barna sunne holdninger og tanker til egen og andres kropp. Jeg synes også at det er trist at man skal være så fokuserte på utseende i dagens samfunn. At man må se perfekte ut , og at man skiller seg ut om man ikke er det. men jeg er så lykkelig for at man kan gjøre noe dersom man har behov for det !!! :D Jeg skal om tre uker legge inn silikon - og er overbevist om at jeg da vil få et bedre liv . Da vil jeg få bryster som står i forhold til kroppen min. Kunne kjøpe klær som sitter pent, bruke utringede topper og ha kløft. Det som før har gitt meg lav selvtillitt og lyst til å skjule meg og dekke meg til - vil da stolt kunne "vises frem" ....ikke det at jeg skal gå rundt og vifte med de - men å ha bryster er en del av det å være kvinne - og ønsket om å kunne kle seg i litt utringede topper og føle seg vel - er der jo. Jeg vil slippe å gråte forran speilet fordi de er små ....slippe å være flau .....og det vil igjen virke imm på psyken min - gjøre meg litt stoltere og gi meg litt bedre syn på meg selv ...... :D Jeg gleder meg Men når det gjelder å putte inn mer når man er passelig bare for å bli enda penere .....eller å fikse på noe som er vakkert fra naturens side - så føler jeg at det blir litt feil. Men som sagt - jeg skal jo under kniven selv - og da er det kanskje ikke riktig å tenke nedsettende om de som gjør dette Skulle uansett ønske at det var mer tålerert med ulikheter .......at det var lettere å bli akseptert som den man er ....
Jinx Skrevet 29. mai 2003 #12 Skrevet 29. mai 2003 Hvis du prøvde å hinte om at jeg var dum nå så preller det rett av Nope... Syns bare du hadde så klare meninger om et program du bare har gløttet innom 1 gang... Korttenkt ?
Leo Skrevet 29. mai 2003 #13 Skrevet 29. mai 2003 Jeg ser Holmgang av og til fordi jeg synes det er så dumt at det er morsomt. Problemstillingene er som regel temmelig latterlige med påfølgende latterlige meningsutvekslinger. Krisemaksimering er helt klart et ord jeg forbinder med dette programmet. Synes det er flott at kirurgien gjør det mulig å rette på fysiske skavanker som virkelig plager folk, og voksne mennesker må selv få lov til å bestemme hva de ønsker å gjøre med kroppen sin. Barn derimot må få slippe og jeg synes en 18 års grense er helt på sin plass. (Selvfølgelig med unntak av operasjoner som gjøres for å rette på det som kan karakteriseres som misdannelser). En del inngrep forstår jeg at folk vil ha utført, mens andre igjen virker helt på jordet. Å lamme ansiktsmusklene for å unngå rynker tilhører sistnevnte kategori...
Melian Skrevet 29. mai 2003 #14 Skrevet 29. mai 2003 F.ex da det ble snakket om "gruppepress" spurte programlederen legene om kvinnene som kom gjorde det fordi de følte seg presset! Vi lever jo i et samfunn som påvirker oss hele tiden. Jeg føler meg ikke presset til å gå med sminke, men i et annet samfunn der det ikke hadde vært normen hadde jeg jo ikke gjort det. Sånn er det med alt , vi føler oss ikke aktivt presset, men handlingene våre påvirkes da likevel av det som skjer rundt oss. Ja, det har jeg også prøvd å få frem flere ganger, at påvirkning og press går ofte i overglidende baner. Selv om noen ikke har våpen rettet mot hodet, kan en person gjøre ting en absolutt ikke ville ha gjort, om samfunnet var annereldes. Nå vet jeg jo hva SV er ute etter i denne saken: lov mot reklame og at de under 18 år ikke skal få benytte plastisk kirurgi (unntak selvfølgelig ved medisinke årsaker) Jeg kan ikke finne noen gode grunner mot dette forslaget, og kan i hvert fall ikke forstå at det er overformynderi. Men selvfølgelig finnes det folk som mener alle lover er overformynderi. Jeg blir irritert når folk sier at politikere har ingenting med saken å gjøre. De har vel meninger, holdninger og moral som alle andre? Er det slik at bare folk som utfører plastisk kirurgi og de som tar det får lov til å uttale og ha en mening om plastisk kirurgi? Jeg fikk med meg at 50% av norges kvinner ønsker kirurgisk inngrep og det synes jeg er horribelt. Jeg synes faktisk at det er svært ille at samfunnet har blitt slik at mennesker vurderes etter utseende. Jeg tror ikke mennesker som danner selvbilde sitt på sitt utseende kan ha det noe særlig godt, og jeg tror det er usunt. Det skal så lite til før selvbilde og selvtillit blir ødelagt. Jeg liker absolutt ikke at det blir mer og mer akseptabelt med plastisk kirurgi. Selv om det nå er mange som ønsker det, mener jeg ikke det skal være ensbetydende at det er "rett". For å sammenligne det med det jeg ser på som en annen samfunnsholdningsproblem: Det er veldig mange som begår utroskap. Men jeg synes fortsatt det er like umoralsk, og jeg vil svært gjerne at holdningene til utroskap skal snu. Mange sier også i disse debattene at hvis du ikke har vært utro, så kan en ikke si noenting, fordi man ikke vet og forstår hordan det er. Jeg mener at jeg likevel kan ha en mening om det. Ja, jeg forstår at det kan være eller er svært fristende for mange, men synes at det vil være feil likevel.
Leo Skrevet 29. mai 2003 #15 Skrevet 29. mai 2003 Jeg fikk med meg at 50% av norges kvinner ønsker kirurgisk inngrep og det synes jeg er horribelt. Jeg synes faktisk at det er svært ille at samfunnet har blitt slik at mennesker vurderes etter utseende. Jeg tror ikke mennesker som danner selvbilde sitt på sitt utseende kan ha det noe særlig godt, og jeg tror det er usunt. Det skal så lite til før selvbilde og selvtillit blir ødelagt Veldig enig, men m.h.t. de 50% så tror jeg at dette kan være at man får de svarene man vil ha ut fra hvordan man stiller spørsmålet. Hvis jeg f.eks. hadde fått spørsmål om det er ting ved meg selv jeg kunne ha tenkt meg å rette på kirurgisk kunne jeg godt ha svart ja, men jeg ville aldri i verden ha gjennomført det i praksis.
Melian Skrevet 29. mai 2003 #16 Skrevet 29. mai 2003 Ja, jeg glemte åsi at jeg ikke vet hvor seriøs og god denne undersøkelsen var. Det kan være mange ting som må tas under betrakning: f.eks. som du sa Leo: hvordan spørsmålene og hvilke type spørsmål. Andre ting som er viktig å ta med i betraktning er jo hvor mange var med i spørreundersøkelsen (100 stk), og hvem ble med (de mellom 18 og 24?), var det tilfeldig utvalg? osv
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå