Gjest eminel Skrevet 28. mai 2003 #1 Skrevet 28. mai 2003 En venn av meg er nå gravid, og ca. 7 uker på vei. Hun var til legen i dag for å bestille time til abort. Da måtte hun foreta en gynekologisk undersøkelse, da legen skulle kjenne på livmoren, samt ta klamydiatest på henne... Da lurer jeg, er dette vanlig å gjøre??! Og hvorfor?!
Silfen Skrevet 28. mai 2003 #2 Skrevet 28. mai 2003 Det er vanlig å sjekke for alle seksuelt overførbare sykdommer, samt HIV og Hepatitt.
mari Skrevet 28. mai 2003 #3 Skrevet 28. mai 2003 de har ikke lov å ta hiv test uten ditt samtykke..... Klamydia osv. bør man uansett teste seg for hvergang man bytter sex partner!!!
Gjest Anonymous Skrevet 28. mai 2003 #4 Skrevet 28. mai 2003 Ikke lov å ta HIV test? :o Jeg ville nå like at det ble tatt jeg da. God service spør du meg.
Gjest eminel Skrevet 28. mai 2003 #5 Skrevet 28. mai 2003 Klamydia var den eneste sykdommen min venninne ble testet for i dag. Jeg vil tro det hadde med at hun skal ta abort å gjøre. Hvis en går for lenge med Klamydia, så kan en bli steril, har jeg hørt. Og derfor tenkte jeg de testa henne for dette, siden hun ikke vil ha barnet. Har nemlig aldri hørt om at de tar sånne tester når en er gravid før!!
Miew Skrevet 28. mai 2003 #6 Skrevet 28. mai 2003 Det er helt vanlig å ta klamydiatest når man søker om abort. Det er uansett vanlig å ta klamydiatest når man er hos legen til gynekologiske undersøkelser. Har ingenting med venninnen din å gjøre, det er helt normal legepraksis.
asterix Skrevet 28. mai 2003 #7 Skrevet 28. mai 2003 Så vidt jeg kan erindre har det blitt tatt klamydiatest hver eneste gang jeg har hatt GU, i hvertfall har det blitt gjort når jeg har vært gravid. Dette altså til tross for at jeg har hatt fast partner i massevis av år og aldri har tatt abort. Dette har vært standard der jeg har gått til kontroll i mine sv.skap(flere ulike steder i landet).
Ursula Skrevet 28. mai 2003 #8 Skrevet 28. mai 2003 De tar aldri HIV test uten at du spør spesielt om det, heller ikke om de ber de "sjekke alt som er" tar de hivtest, de må ha det inn med teskje.
Gjest Tex Skrevet 29. mai 2003 #9 Skrevet 29. mai 2003 Alle gravide blir testet for chlamydia. Dette bl a fordi barnet kan få chlamydia-infeksjon i øynene dersom det blir født av en smittet mor.
asterix Skrevet 29. mai 2003 #10 Skrevet 29. mai 2003 De tar aldri HIV test uten at du spør spesielt om det, heller ikke om de ber de "sjekke alt som er" tar de hivtest, de må ha det inn med teskje. Det har alltid blitt tatt HIV-test når jeg har vært på første sv.skapskontroll(jeg har sett resultatet på testpapirene i etterkant), og selv om de egentlig skal ha tillatelse til å ta denne testen er jeg faktisk kun blitt spurt en gang. Helt greit for min del siden jeg vet at jeg ikke har HIV uansett(og hadde jeg vært i tvil ville jeg nå i allefall ønsket å få testen gjort).
Gjest tussi79, ikke innl. Skrevet 29. mai 2003 #12 Skrevet 29. mai 2003 Det blir (stort sett) tatt chl.-test ved første gu. dersom man er gravid, min lege spurte meg om jeg ville ta HIV-test, noe jeg sa ok til. Da sa han at dersom jeg hadde sagt nei, så ville HIV-test blitt tatt uansett, dette var vanlig rutine (mulig dette varierer fra lege til lege). Dersom man velger å ta abort blir det ALLTID tatt chl.-prøve, vertfall på Haukeland i Bergen. Hilsen tussi79 (termn 10.10.03)
mari Skrevet 2. juni 2003 #13 Skrevet 2. juni 2003 Tussi 79; de har faktisk ikke lov til å ta HIV test uten ditt samtykke, dette syns jeg er litt viktig, selvom jeg syns det var greit å ta den begge ganger selv, men da med mitt samtykke!!!! Det som skjer hvis du ikke tar HIV test er at de behandler deg som om du har HIV når du føder. Dette gjelder også hvis du glemmer å ta med papirere som viser at du ikke har det. Dette er selvfølgelig for helsepersonalets skyld!!
Gjest Tex Skrevet 2. juni 2003 #14 Skrevet 2. juni 2003 Det er faktisk sånn at de fleste tar HIV-test uansett hva du sier, du får bare ikke vite resultatet.
Gjest Mayamor Skrevet 2. juni 2003 #15 Skrevet 2. juni 2003 Jeg ble tatt både klamydiatest og hiv test denne gang og forrige gang. Synes bare det er et flott service tilbud... Greit å få tatt litt ekstra prøver nå som vi er gravide. Men klart det hadde blitt ståhei i heimen dersom noe ble positivt. Mayamor
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå