Gå til innhold

Kibbutz

Molanya

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Ja, jeg har bodd på kibbutz! Hadde det SÅ gøy, en opplevelse for livet. Jeg bodde på en kibbutz i nord israel, og det er absolutt å foretrekke siden det er penere og grønnere enn i sør. Man jobber 6 dager i uken, og du får tildelt en jobb av kibbutz lederen. På lørdager er det fri, og da er det høy party faktor :D ! Man møter andre unge mennesker fra hele verden, jeg fikk så mange nye venner. Noen av de har jeg kontakt med fortsatt. Har blitt veldig glad i israel, et nydelig land som jeg har vært i flere ganger. veldig synd med alle urolighetene, men jeg ville ikke latt det stoppe meg. Kibbutz er rågøy!! Bare spør hvis det er noe mer du lurer på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :D

Hva slags språk går det på - engelsk, forhåpentligvis..?

Hva slags arbeidsoppgaver hadde du?

Hvordan bor man?

Hvor lenge/kort kan man være der?

Spør jeg ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg var der i 2 måneder, tror det egentlig skal være en minimums periode på 2 måneder, men de fleste dro når de ville... :)

Mitt arbeid besto i å melke kuer(200!), dette ble selvfølgelig gjort med maskiner. Ellers kunne man jobbe på kjøkkenet, plukke bananer eller dadler, jobbe ved svømmebassenget osv.

Arbeidsdagen startet vanligvis klokka 6 eller 7 om morgenen, ferdig sånn ca. kl 1. Resten av dagen slappet man av, dro inn til byen, gikk på pub osv. Tenker du seriøst på å dra? Du vil ikke angre, hadde det som sagt utrolig gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Glemt å si at alle snakker engelsk, ikke noe problem der...

Man bor som regel på rom med en annen, noen ganger er det dusj og do på rommet, ellers må man dele med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg blir tatt opp til det jeg ønsker til høsten, derfor begynner jeg å tenke litt alternativt.

Uansett er det aktuelt, om kanskje ikke akkurat nå med en gang.

Takk for svar, høres spennende ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg har også vært på kibbutz i nord, oppå Golanhøyden. Helt fantastisk!!!

Standarden der jeg bodde var absolutt ikke på topp, men jeg hadde både seng, toalett, dusj og kjøkken, og dessuten glemte jeg at det ikke så ut som et førsteklasses hotellrom i løpet av den første halvtimen! Jeg kom dit for å oppleve, og det gjorde jeg virkelig!! Det er en utrolig opplevelse som ikke finnes andre steder enn i Israel. Du lever tett innpå lokalbefolkningen, sammen med ungdommer fra hele verden og du får se et flott land med vidunderlig natur. Dessuten er maten fantastisk!! Men det som er viktig, er at du er bevisst på hva du går til. Du må være åpen og ha repekt for kulturen og det faktum at faktisk får bo der gratis mot å arbeide og ikke forvente deg en typisk sydenferie (selv om det er både fest og sol....) Synd med urolighetene, men ikke la deg skremme av det du ser på tv....jeg vil påstå at Israel er et veldig trygt sted for turister akkurat nå!!

Lykke til og god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...