_Nida_Michelle Skrevet 28. mai 2003 #1 Skrevet 28. mai 2003 Har kjempe lyst til å reise til Vietnam,men hvordan har erfaringene til dere som har vært der vært? 1.Er det mye å se/oppleve? 2.Hvordan var været/klimaet? 3.Hvordan var shoppingen ? Takk på forhånd!
maiaa Skrevet 28. mai 2003 #2 Skrevet 28. mai 2003 HEi! Var i Vietnam i fjor sommer med kjæresten og et vennepar. Vi reiste fra via Singapore til Ho Chi Minh- Kambodsja (Siem Reap og Phnom Penh)- Da Lat- Nha Trang- Hanoi (+ Halong Bay)- Singapore og så hjem. 1) Det er MYE å se/oppleve, synes jeg i allefall. Vi fikk med oss både storby og de mest bortgjemte stedene, gamle tempelruiner og nye shoppingsentre, gamle tradisjoner og de hippeste barene, fjelllandskap og båttur på havet, autentisk vietnamesisk mat og McDonalds.... Ja, alt man kan tenke seg, nesten! 2) Vi dro i juli, og det var VARMT og FUKTIG! Det var jo monsuntid, så det regnet jo, men stort sett bare i halvtimesøkter. Var glad det var overskyet, ellers hadde det vært uutholdelig! (Og jeg ELSKER varme!) 3) Vi ventet med å shoppe til Hanoi, ettersom vi skulle reise såpass mye. Det er usannsynlig billig dersom du kan prute! (Egentlig billig selv om man er dårlig på pruting! :D ) Klærne er små... Venninna mi som er en 34/36 måtte kjøpe klær i large..... men det var på markeder. I butikkene har de nok større størrelser beregnet på turister. Konklusjon på shoppingen er vel.... la meg si det sånn: vi hadde en del overvekt på flyet! :oops: Lurer du på noe mer er det bare å spørre! Vi hadde det i allefall KJEMPEFINT, og jeg anbefaler på det sterkeste å dra dit!
_Nida_Michelle Skrevet 1. juni 2003 Forfatter #3 Skrevet 1. juni 2003 Tusen takk for svar maiaa :D Hørtes ut som dere hadde en flott tur..jeg vil også..hehe TROR kanskje det blir tur til Vietnam til neste år da!Det vi hadde tenkt var å være i Thailand i ca 3-4 uker og så ta fly til Vietnam å være der i ca 2 uker.Har så utrolig lyst.. Jaja,får bare sette lommeboka på fetekur nå! Tusen takk for at du tok deg tid til å svare hvertfall :D ps:En annen ting,gikk det greit å komme seg frem, og ikke minst gjøre seg forstått der? *Nida.Michelle*
maiaa Skrevet 2. juni 2003 #4 Skrevet 2. juni 2003 Det var ikke noe problem verken å komme seg frem eller å gjøre seg forstått. Når du skal dit: Fly er fly, men tollerne inn i landet er ganske så strenge! Du bør vite navnet og adressen til hotellet du skal bo på, for det må fylles ut i noen papirer. Smil og oppfør deg pent, så slipper de deg gjennom etter en grundig gransking! Når du først er i landet: Ta taxi eller cyclo, men PRUT PÅ FORHÅND! Det er usannsynlig billig hvis du får det til en ordentlig pris! Jeg anbefaler IKKE å ta mopedtaxi eller forsøke å begi seg ut i trafikken på egen hånd! Eneste trafikkregel er at det ikke er noen regler! :o (Vi så 4 eller 5 alvorlige ulykker på en 3 timer lang kjøretur... skummelt...) Språk: Snakk engelsk, men forvent ikke å få engelsk svar tilbake. Smil og tegnspråk er effektivt! Gebrokkent engelsk er svært vanlig, så snakk gebrokkent tilbake. Snakk med færrest mulig ord (i stedenfor "I would like to buy an apple", "me buy apple" og pek på eplet og så deg, for eksempel) Ellers lærte vi noen faste uttrykk: "Number one!" og "Best price" Håper dette var til hjelp! Bare spør hvis noe er uklart! Alltid gøy å fortelle om reiseopplevelser! P.S. Hvis dere skal fra Thailand til Vietnam ville jeg vurdert å reise gjennom Kambodsja, Ankor Wat er utrolig stilig!
Gjest Anonymous Skrevet 3. juni 2003 #5 Skrevet 3. juni 2003 Vi var der sommeren 99 og dro fra Saigon til Hanoi. Mye er sikkert forrandret på 4 år, men jeg ser av beskrivelsene over at mye stemmer også! Utrolig lett å komme seg rundt, billig og fantastisk mye å se! I tillegg til shopping i Hanoi (og andre steder) vil jeg anbefale skreddersøm av klær. Mener å huske at Da Nang var den store "skredderbyen" . Jeg har fremdeles silkekjoler som jeg benytter og som var bra sydd. Husker jeg ikke feil, så fikk vi sydd 2 silkekjoler (side), to dresser, en drakt, to herreskjorter, en brokadevest og linbukser for ca 1000 norske kroner! Vell anvendte penger! I tillegg til at de har mye mønstre i butikkene, kan det være lurt å ha med noe, samt at det er mulig å "kopiere" favorittklærne dine etc. Riktig god tur! Jeg missunner deg litt ja
Gjest Anonymous Skrevet 3. juni 2003 #6 Skrevet 3. juni 2003 Vi var der sommeren 99 og dro fra Saigon til Hanoi. Mye er sikkert forrandret på 4 år, men jeg ser av beskrivelsene over at mye stemmer også! Utrolig lett å komme seg rundt, billig og fantastisk mye å se! I tillegg til shopping i Hanoi (og andre steder) vil jeg anbefale skreddersøm av klær. Mener å huske at Da Nang var den store "skredderbyen" . Jeg har fremdeles silkekjoler som jeg benytter og som var bra sydd. Husker jeg ikke feil, så fikk vi sydd 2 silkekjoler (side), to dresser, en drakt, to herreskjorter, en brokadevest og linbukser for ca 1000 norske kroner! Vell anvendte penger! I tillegg til at de har mye mønstre i butikkene, kan det være lurt å ha med noe, samt at det er mulig å "kopiere" favorittklærne dine etc. Riktig god tur! Jeg missunner deg litt ja
Gjest Anonymous Skrevet 8. juni 2003 #7 Skrevet 8. juni 2003 Sør-Vietnam har blitt altfor vestlig nå, for å få et skikkelig og uforglemmlig inntrykk av Vietnam reis til Nord. Der er det også mye billigere...! Dog anbefales det å lære seg tall, og takk, og forskjellige standardord før du reiser, engeslkkunnskapene er IKKE gode...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå