Gå til innhold

Hunder og saltvann.

Barbie

Anbefalte innlegg

Jeg har en langhåret hann-schäfer som elsker og bade.

Her hvor vi bor er det langt til ferskvann,og da tyr vi ofte til sjøen.

Jeg har hørt at ikke dette er bra for pelsen,men han ELSKER jo vann! :-?

Nesten hver dag er vi på stranda,og han får løpe fritt med pinnen sin ett par timer.

Jeg er ikke alltid like flink til å skylle ham i dusjen etterpå,men hvor VIKTIG er egentlig dette?

Har ikke merket noen reaksjon på saltvannet,ingen kløing osv.

Hva gjør dere andre etter hunden har badet?

Barbie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg dusjer alltid min i ferskvann, men det er også av hensyn til meg selv siden det er en bortskjemt "vattdott" som ligger i sengen. (Langhåret, standard dachs).

Hvis jeg hadde hatt en hund som oppholdt seg på gulvet og likevel skulle ut igjen neste dag ville jeg nok ha nøyd meg med en gang eller to i uka. Saltvann er ikke bra for pelsen, men jeg regner med at du har oppdaget at den skiftes ut temmelig fort likevel. Problemet er som oftest at huden blir veldig tørr av for mye saltvann med påfølgende kløe og eksem. Hvis heller ikke dette er noe problem, kan du nok trygt "la det skure" litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er våteksem.

Hvis hunden din ikke rekker å tørke helt mellom hvert bad, eller hvis den blir gående med et halsbånd som hindrer pelsen i å tørke, så kan eksemen slå til. Dette gjelder både saltvann og ferskvann (og dusjvann).

Ellers er bading en fabelaktig aktivitet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ups..

Det med halsbånd har jeg ikke tenkt på! :oops:

Skal ta det av når vi kommer fra stranda i kveld.. :wink:

Barbie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler ikke bruk av halsbånd overhodet når hunden bader. Det kan sette seg fast i ting og tang og føre til at hunden drukner. En annen ting er at saltvannet ødelegger halsbåndet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg passer VELDIG godt på ham....

Han er min lille skatt nemlig. :wink:

Han er bare 8 mnd,og tør ikke vasse lenger enn til buken.

Gleder meg til det blir varmt i vannet,og jeg skal bade med ham! :oops:

Barbie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi bruker ALLTID halsbånd når vi bader vi.. og line hvis det er andre som bader rundt oss. Men hunden er aldri mer enn 5 meter fra oss uansett. Når hun komme opp av vannet tar vi av båndet og bruker sæle i stedet.

I år blir det nok redningsvest til vesla også, ettersom sambo endelig har blitt båteier. Bading er jo kjempegøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange hunder foretrekker faktisk å vasse fremfor å svømme. Min lille gullklump elsker å vasse rundt (Fortrinnsvis på grunne steder :ler:..) og titte på ting i vannet. Når han finner noe interessant dykker han hele hodet under for å få tak i det. Ser rimelig snodig ut, men det er visst gøy ser det ut til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener, Leo.

Det er drivende artig og se på. :hoho:

Han gjør så mye rart,og har snåle hopp og sprett.....

Har ofte med meg videokamera,for jeg synes han er så morsom.. :oops:

Barbie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg ikke feil har If's nettbutikk billige og bra flytevester til hunder. Hunder elsker fart, men de forstår ikke at det kan være farlig. En annen ting er at de ikke kan holde seg fast og faller overbord. Hadde en nestenulykke med min i Middagsbukta som skremte vettet av meg, så her er redningsvesten i bruk, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å snakke om problemet: Hvordan få hunden opp i båten igjen!

Ganske greit med håndtak på ryggen i slike situasjoner.

Skal titte på If sine sider jeg. Takk for tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden fikk en skikkelig hudinfeksjon etter masse saltvannsbading i fjor sommer. Vi var på ferie, og det ble mye bading i saltvann og av og til fikk hun ikke dusjet med en gang etterpå.

Altså: dusj hunden godt!

Ellers prøver vi alltid å bade i ferskvann hvis det er mulig. Vi bruker også halsbånd og line. Jeg prøver å svømme sammen med henne jeg da, så har jeg litt kontroll når hun svømmer laaangt utover. Skikkelig badehund.

Det er ihvertfall en flott sommeraktivitet, når det ofte er litt for varmt å gå tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...